محمدعلی نعمتی؛ ایوب گراوند؛ طیبه موسوی امیری؛ فرحناز هاشم پور
چکیده
هدف این مطالعه بررسی رابطهی سواد اطلاعاتی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود. حجم نمونه مطالعه حاضر شامل 210 نفر دانشجوی دختر و پسر بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند و به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی و از نوع مقطعی انجام یافته و دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه تدوین شده ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی رابطهی سواد اطلاعاتی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود. حجم نمونه مطالعه حاضر شامل 210 نفر دانشجوی دختر و پسر بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند و به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی و از نوع مقطعی انجام یافته و دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه تدوین شده بر اساس 22 شاخصهی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی (ACRL، 2000) و مقیاس زمینه یابی مداد کاغذی سنجش خلاقیت (MPPT) تورنس به ترتیب با پایایی 97/0 و 93/0 در آلفای کرونباخ، گردآوری شده است. جهت تحلیل دادههای بهدست آمده از نرم افزار SPSS20 و آزمون پیر سون استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش بین مؤلفههای سواد اطلاعاتی (احساس نیاز به اطلاعات، توانایی جمع آوری اطلاعات، توانایی ارزیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، کاربرد صحیح و موثر اطلاعات، آگاهی از مسائل اخلاقی و قانونی و دسترسی به اطلاعات) و خلاقیت رابطهی معنیداری وجود دارد. از نتایج این تحقیق میتوان برای بهبود خلاقیت و مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان استفاده نمود.