حسن اشرفی ریزی
چکیده
در واقع، فضایی که حجم زیادی اطلاعات غیرمعتبر در آن تولید و اشاعه می یابد، باتلاق اطلاعاتی نام دارد. این اصطلاح خاص جریان اطلاعات در بحران ها با دامنه وسیع از جمله بحران کرونا ویروس می باشد. تفاوت این واژه با آلودگی اطلاعات این است که در آلودگی اطلاعات، حجم اطلاعات نادرست بسیار زیاد نبوده و اثرگذاری آن بر جامعه مقطعی است و چندان عمیق ...
بیشتر
در واقع، فضایی که حجم زیادی اطلاعات غیرمعتبر در آن تولید و اشاعه می یابد، باتلاق اطلاعاتی نام دارد. این اصطلاح خاص جریان اطلاعات در بحران ها با دامنه وسیع از جمله بحران کرونا ویروس می باشد. تفاوت این واژه با آلودگی اطلاعات این است که در آلودگی اطلاعات، حجم اطلاعات نادرست بسیار زیاد نبوده و اثرگذاری آن بر جامعه مقطعی است و چندان عمیق نیست. اما در باتلاق اطلاعاتی، حجم اطلاعات نادرست تولید شده بسیار زیاد و اثرات نامطلوب آن معمولا بلندمدت و نسبتا عمیق و عمیق است. برای مثال کمبود مواد غذایی خاص در برخی زمان ها می تواند روند عادی جامعه را دچار اختلال کند و فضایی برای تولید و اشاعه اطلاعات نادرست فراهم نماید، اما به دلیل موقتی بودن، اثرات در جامعه، چندوجهی و عمیق نیست. پس از مدتی این آلودگی با شفاف سازی و نیز تلاش برای حل مشکل از بین می رود. اما در بحران کرونا ویروس، تقریبا سراسر جهان با باتلاق اطلاعاتی مواجه شدند. در واقع حجم اطلاعات غیرمعتبر تولید و اشتراک گذاشته شده زیاد و امکان تشخیص اطلاعات معتبر از غیر معتبر تقریبا غیر ممکن شد. در این حالت مردم و دولت ها سردرگم شده و برون رفت جامعه از این شرایط بسیار سخت و زمان بر شد. لذا باید اثرات ایجاد باتلاق اطلاعاتی بر فرد و جامعه را بدانیم و برای حل آن راه حال های علمی و منطقی پیشنهاد دهیم. در این مقاله به تبیین این مساله پرداخته می شود.
حسن اشرفی ریزی؛ زهرا کاظم پور
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی شباهتها، تفاوتها و چگونگی کاربرد مفاهیم حوزه ارتباطات در علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد. روش: مطالعه حاضر مروری نقلی بود و سعی شد تا از منظر نظریههای حوزه ارتباطات به مسائل علم اطلاعات و دانششناسی نگریسته شود. یافته ها: از میان علوم مختلف، کتابداری و اطلاعرسانی با علوم ارتباطات پیوستگی ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی شباهتها، تفاوتها و چگونگی کاربرد مفاهیم حوزه ارتباطات در علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد. روش: مطالعه حاضر مروری نقلی بود و سعی شد تا از منظر نظریههای حوزه ارتباطات به مسائل علم اطلاعات و دانششناسی نگریسته شود. یافته ها: از میان علوم مختلف، کتابداری و اطلاعرسانی با علوم ارتباطات پیوستگی اجتنابناپذیری دارد. برخی از نظریههای حوزه ارتباطات ازجمله نظریه کاربری و اقناع، نظریه بینامتنیت، نظریه اجتماعی شدن، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه شناخت اجتماعی، نظریه دروازهبانی، نظریه اشاعه نوآوری و نظریه برجستهسازی قابلیت کاربرد در بافت علم اطلاعات و دانششناسی را دارند. نتیجه گیری: نظریههای ارتباطات در همه ارکان چهارگانه علم اطلاعات و دانششناسی (مجموعهسازی، سازماندهی، اشاعه اطلاعات و مدیریت) کاربرد دارند. به نظر میرسد با انجام پژوهشهای مفصلتر، میتوان کاربرد سایر نظریههای حوزه ارتباطات را در علم اطلاعات و دانششناسی موردبررسی قرارداد.