مریم سلامی؛ مهناز محسنی طارمسری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تأثیر اکتساب دانش و جو سازمانی بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت انجام شد. پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت به تعداد 102 نفر بودند که در سال 1398 در کتابخانه های شهرستان رشت مشغول به کار بودند. با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تأثیر اکتساب دانش و جو سازمانی بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت انجام شد. پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت به تعداد 102 نفر بودند که در سال 1398 در کتابخانه های شهرستان رشت مشغول به کار بودند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 80 نفر از این کتابداران به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان آزمودنی های این پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های محقق ساخته ی توصیف جو سازمانی، پرسشنامه اکتساب دانش و پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان بود که اعتبار آنها با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. رابطه بین متغیرها با ضریب همبستگی پیرسون و پیش بینی عملکرد شغلی کتابداران از طریق اکتساب دانش و جو سازمانی با محاسبه رگرسیون اندازه گیری شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین اکتساب دانش با عملکرد شغلی (29/0=r و 01/0>P) و همچنین بین جو سازمانی با عملکرد شغلی (30/0=r و 01/0>P) وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای اکتساب دانش و جو سازمانی 9 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را تبیین می نمایند. با توجه به یافته های به دست آمده، طراحی و برگزاری برنامه ها و کارگاه های آموزش برای آگاه سازی کتابداران در جهت آموزش انواع دانش ها، به وجود آوردن محیط شغلی و کاری مطلوب و تأثیر آن بر عملکرد شغلی بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با ارتقا میزان دانش کتابداران کتابخانه ها، میزان عملکرد شغلی آنها را بهبود بخشید.