محبوبه ربیعی؛ زویا آبام
چکیده
خودسازماندهی به مفهوم توانایی سیستمهای بیولوژیکی، طبیعی و جامعه در تغییر ساختار خود توسط خودشان در طی روند تعامل شان با محیط و یکی از اصول مهم سیبرنتیک و مفهومی هستهای و مهم از علم سیستمهاست. خودسازماندهی گرچه ریشه در زیستشناسی و فیزیک دارد، اما نظامهای اجتماعی ، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی را نیز به دلیل دارا بودن ویژگیهای ...
بیشتر
خودسازماندهی به مفهوم توانایی سیستمهای بیولوژیکی، طبیعی و جامعه در تغییر ساختار خود توسط خودشان در طی روند تعامل شان با محیط و یکی از اصول مهم سیبرنتیک و مفهومی هستهای و مهم از علم سیستمهاست. خودسازماندهی گرچه ریشه در زیستشناسی و فیزیک دارد، اما نظامهای اجتماعی ، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی را نیز به دلیل دارا بودن ویژگیهای نظامهای خودسازمانده( همچون پیچیدگی، پویایی، عدم تعادل، خودجوشی، میان کنش، بازآفرینی، خودمحافظتی، هم افزایی، بازخورد مثبت و منفی و. . . ) می توان خودسازمانده در نظر گرفت . جامعه را میتوان به عنوان نظامی خودآفرین و خودسازمانده توصیف کرد که قادر است با میان کنشها و تعاملات ساختاری و کنشگران اجتماعی و بر مبنای فعالیتهای خلاق انسان به بازتولید و سازماندهی خود بپردازد. اینترنت نیز به عنوان یک نظام فناورانه – اجتماعی ( متشکل از یک زیر سیستم فناورانه یا شبکهای متشکل از شبکههای رایانهای و زیر سیستم اجتماعی یا شبکهای متشکل از شبکههای ارتباطات اجتماعی) و شبکهای از شبکهها است که عامل انسانی در خودسازماندهی وب نقش اساسی ایفا میکند . مطالعه حاضر به شیوه مرور مفهومی و با هدف تبیین اصل خودسازماندهی در نظامهای اجتماعی بویژه اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است.
زویا آبام؛ محدثه افضلی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت خدمات دادههای پژوهشی در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و تعیین وضعیت و شناسایی اهمیت و ملزومات آن انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی است که به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با 49 گویه استفاده شد. نمونه پژوهش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت خدمات دادههای پژوهشی در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و تعیین وضعیت و شناسایی اهمیت و ملزومات آن انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی است که به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با 49 گویه استفاده شد. نمونه پژوهش را 72 نفر از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت عتف تشکیل دادند. طبق یافتهها نگرش مدیران کتابخانهها نسبت به اهمیت انجام این خدمات توسط کتابخانه مثبت است و همه ملزومات ذکرشده، اهمیت دارند. وجود زیرساختهای فناوری مناسب، با میانگین 85/8؛ تهیه و توسعه نرمافزار مخزن سازمانی برای مدیریت دادههای پژوهشی، با میانگین 85/8؛ وجود برنامهای مدون برای انجام این خدمات، با میانگین 76/8؛ توسعه دانش و مهارت کتابداران در زمینة خدمات دادههای پژوهشی، با میانگین 42/8 و تمایل کتابداران به توسعه دانش خود مهمترین ملزومات انجام خدمات دادههای پژوهشی، با میانگین 33/8 هستند. تعداد زیادی از کتابخانهها قصد انجام خدمات دادههای پژوهشی بین یک تا سه سال آینده و یا بیش از سه سال آینده را دارند، تعدادی از آنها هیچ برنامهای برای انجام این خدمات ندارند، تعداد اندکی این خدمات را تا حدودی انجام میدهند. شمار خیلی کمی این خدمات را بهطور کامل انجام میدهند. از دید مدیران کتابخانهها میانگین میزان مهارت کتابداران کتابخانههای موردمطالعه در حد متوسط است. با توجه به اهمیت انجام خدمات دادههای پژوهشی توسط کتابخانههای دانشگاهی، تمهید کردن ملزومات انجام این خدمات میتواند در بهبود وضعیت انجام این خدمات در کتابخانههای دانشگاهی مؤثر واقع شود.
زویا آبام؛ المیرا سفیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر توصیفی و مدیریتی مهر در شناسنامه های موزه های داخلی و خارجی و ارائه الگویی مناسب برای سازماندهی مهرها و بررسی تطبیقی با مارک 21 و دابلینکور بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود که در مرحله اول پژوهش با روش مطالعه کتابخانه ای و سندی انجام شد. در این مرحله، داده های مورد نیاز پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر توصیفی و مدیریتی مهر در شناسنامه های موزه های داخلی و خارجی و ارائه الگویی مناسب برای سازماندهی مهرها و بررسی تطبیقی با مارک 21 و دابلینکور بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود که در مرحله اول پژوهش با روش مطالعه کتابخانه ای و سندی انجام شد. در این مرحله، داده های مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعه و تحلیل محتوای 9 منبع معتبر در حوزه مهر و بررسی7 موزه داخلی و 45 موزه خارجی به دست آمد. در مرحله دوم، که با روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفت، داده های گردآوری شده در قالب سیاهه وارسی طی اجرای دو مرحله تکنیک دلفی توسط متخصصان مورد ارزیابی قرار گرفت و میزان اهمیت هر یک از عناصر توسط متخصصان تعیین شد. سپس، بر اساس نتایج به دست آمده از اجرای مرحله دوم تکنیک دلفی، الگویی جهت سازماندهی و مستندنگاری مهر و تدوین شناسنامه های مهر در موزه ها ارائه شد. در انتها، به بررسی تطبیقی عناصر پیشنهادی با عناصر استانداردهای مارک 21و دابلینکور پرداخته شد. یافته های اولیه پژوهش نشان داد که الگویی مناسب برای سازماندهی اطلاعات مربوط به مهر در موزه های مورد بررسی وجود ندارد. با توجه به یافته های پژوهش، 102 عنصر در 18 گروه فرعی و دو گروه اصلی توصیفی، مدیریتی برای سازماندهی و مستندنگاری اطلاعات مهر موزه ای ارائه شد. همچنین بررسی تطبیقی 102عنصر پیشنهادی با عناصر کتابشناختی مارک 21 نشان داد که برای 33 عنصر پیشنهادی در مارک 21 فیلدی تعریف نشده است. نتایج نشان داد که در استاندارد دابلین کور برای 46 عنصر پیشنهادی در پژوهش حاضر معادلی وجود ندارد. بر این اساس، چنین نمایان شد که این استانداردها به به اندازه کافی برای سازماندهی و مستندنگاری اشیای موزه ای (مهر) مناسب به نظر نمی رسند، این در حالی است که بسیاری از نرم افزارهای مورد استفاده در آرشیوها، موزه ها، مراکز فرهنگی و اماکن تاریخی از این استانداردها برای مستندنگاری اشیای موزه ای، هنری و تاریخی استفاده می کنند. یافته های پژوهش حاضر میتواند به یکپارچهسازی و تسهیل سازماندهی و مستندنگاری اطلاعات مربوط به مهر به عنوان یک شی اطلاعاتی در موزه ها کمک کند. همچنین الگوی پیشنهادی در این پژوهش میتواند در تدوین شناسنامه های مهر در موزه ها به کار گرفته شود. علاوه بر آن، عناصر پیشنهادی می تواند در بازیابی گسترده و دقیق اطلاعات و فراهم کردن شرایط مناسب برای انجام پژوهش هایی در ارتباط با مهر موزه ای و مانند آن مورد استفاده قرار گیرد.