امیر قاسمیان؛ فرشته نوجوان؛ امیررضا اصنافی؛ فاطمه ظهوری فر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سالهای 2010-2021 بود.روش شناسی: روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخصهای علمسنجی و آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سالهای 2010-2021 بود.روش شناسی: روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخصهای علمسنجی و آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس انتخاب شد. استخراج دادهها از پایگاه اسکوپوس، آلتمتریک اکسپلورر و سایول انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای مایکروسافت اکسل (آمار توصیفی) و اس.پی.اس.اس. نسخه 22 (آزمون همبستگی) استفاده گردید. یافته ها: یافتهها نشان داد که دانشگاه تهران از نظر کمیت و تعداد استنادات دریافتی وضعیت بهتری داشت ولی دانشگاه تربیت مدرس از نظر کیفیت بروندادهای پژوهشی عملکرد بهتری داشت. یافتهها نشان داد بروندادهای پژوهشی با همکاریهای بینالمللی بالا دارای استنادهای مطلوبی بودند. در ادامه ارتباط آماری معنیداری بین نمره آلتمتریک با تعداد استنادات دریافتی بروندادها در اسکوپوس بدست آمد.نتایج: نتایج نشان داد که بروندادهای پژوهشی حوزه موضوعی روانشناسی حضور مطلوبی در رسانههای اجتماعی نداشتند بنابراین لازم است سیاستی در دانشگاه ها اتخاد شود که پژوهشگران با حضور فعال و اشتراکگذاری آثار خود در رسانههای اجتماعی، به رؤیتپذیری بیشتر و افزایش استناد بروندادهای خود کمک کنند.
علی اکبر خاصه؛ حیدر مختاری؛ ماهره عاشقی معاف
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی علمسنجی مقالات حوزه بازیابی اطلاعات ایران، نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از ابتدای طرح موضوع در مقالات فارسی تا سال 1398 پرداخته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی است که با استفاده از فنون علمسنجی، ازجمله تحلیل استنادی و تحلیل همرخدادی واژگان انجامگرفته است. دادههای موردنیاز از پایگاه اطلاعاتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی علمسنجی مقالات حوزه بازیابی اطلاعات ایران، نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از ابتدای طرح موضوع در مقالات فارسی تا سال 1398 پرداخته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی است که با استفاده از فنون علمسنجی، ازجمله تحلیل استنادی و تحلیل همرخدادی واژگان انجامگرفته است. دادههای موردنیاز از پایگاه اطلاعاتی «نمایه استنادی علوم جهان اسلام» استخراجشدهاند. جامعه آماری تعداد 395 مقاله پایگاه استنادی علوم در حوزه بازیابی اطلاعات است که برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای «بیب اکسل»، «ووس ویور» و «اکسل» استفاده شد. «رحمتالله فتاحی» با 11 مقاله و 16 استناد بیشترین تعداد مقاله و استناد را داشت. 72/77 درصد مقالات بهصورت مشارکتی و رویکرد دونویسندگی با 154 مقاله بیشترین رویکرد همنویسندگی بوده است. در تألیف مقالات 626 نویسنده مشارکت داشتند که 923 بار در مقالههای مختلف تکرار شدند. بزرگترین شبکه همنویسندگی شامل 27 نویسنده است. «نجلا حریری»، «فریده عصاره» و «سعید رضایی شریفآبادی» به ترتیب بالاترین امتیاز را ازنظر مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی داشتند. کلیدواژههای «بازیابی اطلاعات»، «موتورهای جستجو» و «اینترنت» پرتکرارترین کلیدواژهها بودند. زوجهای هم واژگانی «جامعیت-دقت بازیابی»، «اینترنت-موتورهای جستجو» در رده اول و دوم پرتکرارترین زوجهای هم واژگانی قرار داشتند. خوشهبندی موضوعی مقالات این حوزه حاکی از وجود هشت خوشه موضوعی، «جستجو، پردازش و ارزیابی اطلاعات»، «ذخیره و بازیابی در نظامهای اطلاعات»، «رفتار اطلاعاتی»، «نمایهسازی»، «مدیریت اطلاعات و علمسنجی»، «موتورهای جستجو»، «جامعیت و مانعیت» و «سواد اطلاعاتی» بود. استقبال از رویکرد همنویسندگی در تولید آثار علمی حوزه بازیابی اطلاعات نشاندهنده تمایل نویسندگان به تألیف پژوهشهای مشترک است و نویسندگان این حوزه باید تلاش بیشتری برای تولید مقالات باکیفیت داشته باشند تا میزان اثرگذاری و استنادپذیری آنها بیشتر شود. بزرگترین خوشه این حوزه، «جستجو، پردازش و ارزیابی اطلاعات» است که نشاندهنده اهمیت این موضوع در حوزه بازیابی اطلاعات است و کوچکترین خوشه، «سواد اطلاعاتی» است که لازم است پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام شود. این مطالعه ضمن دادن تصویری کلان از پژوهشهای بازیابی اطلاعات در ایران، الگویی برای ترسیم ساختار علمی حوزههای مشابه فراهم میکند و به سیاستگذاران پژوهش در این حوزه در اتخاذ تصمیم برای مدیریت تحقیق در این حوزه کمک میکند.
یونس نوبخت؛ مریم نوبخت
چکیده
مطالعات علم سنجی تصویرى از جریان تولید، اشاعه و بهره گیری از علم را در اختیار مدیران سطوح مختلف پژوهشی و اجرائی قرار می دهد تا بر اساس آن به برنامه ریزی در حوزه مربوطه بپردازند. هدف این مقاله، مطالعه علم سنجی تحقیقات مدیریت سود در ایران بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. ...
بیشتر
مطالعات علم سنجی تصویرى از جریان تولید، اشاعه و بهره گیری از علم را در اختیار مدیران سطوح مختلف پژوهشی و اجرائی قرار می دهد تا بر اساس آن به برنامه ریزی در حوزه مربوطه بپردازند. هدف این مقاله، مطالعه علم سنجی تحقیقات مدیریت سود در ایران بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مجلات علمی رشته های آموزشی حسابداری و مالی است که اقدام به انتشار مقاله در این زمینه نموده اند. محدوده زمانی پژوهش نیز 26 ساله بوده و از سال 1371 تا سال 1397 میباشد. یافته های پژوهش نشان میدهد تحقیقات مدیریت سود در ایران با فاصله 37 ساله از سایر کشورها و از سال 1382 شروع شده است. پژوهش های مرتبط با مدیریت سود واقعی نیز با 14 درصد از مجموع این تحقیقات سهم اندکی از این نوع پژوهش ها را در ایران به خود اختصاص داده است. مدل تعدیل شده جونز (1991) با 56 درصد، در بخش مدل های مدیریت سود تعهدی و مدل رویچودری (2006) با 55 درصد در بخش مدلهای مدیریت سود واقعی بیشتر از سایر مدلهای کشف مدیریت سود مورد استفاده پژوهشگران قرار گرفته است. از مجموع 7012 منبع مورد استناد در مقالات نیز، 73 درصد منابع به زبان انگلیسی و 27 درصد به زبان فارسی بوده است. در هر حال، با توجه به اهمیت موضوع، تعداد اندک پژوهش های صورت گرفته در این حوزه، بخصوص در بخش مدیریت سود واقعی، بر لزوم توجه بیشتر به این حوزه که به منظور پیشگیری و کشف مدیریت سود انجام می شوند، تأکید دارد.
مریم نوبخت؛ یونس نوبخت
چکیده
تحلیل محتوای مجلات از طریق شناسایی ویژگی های اطلاعات ثبت شده در مقالات به مدیران مجلات در شناسایی نقاط قوت و ضعف مجله یاری میرساند. هدف این پژوهش، بررسی جریان دانشی و محتوایی مقالات مجلۀ دانش حسابداری به عنوان یکی از معتبرترین نشریات علمی حوزۀ دانش حسابداری در ایران، از ابتدای انتشار تا پایان سال 1398 بود. این مطالعه از نوع ...
بیشتر
تحلیل محتوای مجلات از طریق شناسایی ویژگی های اطلاعات ثبت شده در مقالات به مدیران مجلات در شناسایی نقاط قوت و ضعف مجله یاری میرساند. هدف این پژوهش، بررسی جریان دانشی و محتوایی مقالات مجلۀ دانش حسابداری به عنوان یکی از معتبرترین نشریات علمی حوزۀ دانش حسابداری در ایران، از ابتدای انتشار تا پایان سال 1398 بود. این مطالعه از نوع علم سنجی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی صورت گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مقالات منتشرشده در مجله بود که همگی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. داده های پژوهش نیز با به کارگیری ابزار سیاهۀوارسی گردآوری و با استفاده از نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، در 285 عنوان مقالۀ منتشرشده در طی این سالها، 696 نویسنده مشارکت داشتند که از این تعداد، کارشناسان ارشد با 34 درصد و استادیاران با 30 درصد، در صدر جدول نویسندگان این مجله قرار دارند. در بین دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز دانشگاه شیراز با 25 عنوان مقاله در رتبۀ اول و دانشگاه تهران با 24 عنوان مقاله در رتبۀ دوم قرار گرفت. همچنین از نظر گرایش موضوعی، 83 درصد از آثار منتشرشده در حوزۀ حسابداری مالی بوده و حسابرسی با 10 درصد در رتبۀ بعدی قرار گرفت. از مجموع 8179 منبع مورد استناد در مقالات نیز، 73 درصد منابع به زبان انگلیسی و 27 درصد به زبان فارسی بود. نتایج پژوهش نشان داد، بیشترین تعداد مقالات منتشرشده مربوط به موضوع حسابداری مالی و سهم سایر موضوعات بسیار اندک بود. از سوی دیگر، ارزیابی استنادات مقالات نیز حاکی از آن بود که بیشترین استنادات مقالات به منابع لاتین بوده است. بنابراین ضروری است دست اندرکاران مجله ضمن تنوع بخشی در پذیرش موضوعات مختلف حسابداری، با اتخاذ تدابیری راه را برای انتشار مقالات بکر و جدید پژوهشگران داخلی باز نمایند.
سمیه جعفری باقی آبادی؛ راضیه فرشید؛ اسماعیل مصطفوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل الگوهای هم نویسندگی روندهای پژوهش و ترسیم نقشه دانش آثار جهان و ایران در حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش در وبگاه علم بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی توصیفی با رویکرد علم سنجی بود که در آن از فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی نویسندگان استفاده شده است. جامعه پژوهش تولیدات ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل الگوهای هم نویسندگی روندهای پژوهش و ترسیم نقشه دانش آثار جهان و ایران در حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش در وبگاه علم بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی توصیفی با رویکرد علم سنجی بود که در آن از فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی نویسندگان استفاده شده است. جامعه پژوهش تولیدات علمی حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش در وبگاه علم بود. نرم افزارهای هیست سایت، یوسینت و بیب اکسل و جهت تحلیل داده ها و ووس ویور جهت ترسیم نقشه ها استفاده شده است. در دو دهه اخیر 8688 اثر توسط 15139 نویسنده از 110 کشور جهان در وبگاه علم نمایه شده اند. ایران با 79 اثر دارای رتبه 24 بود. آمریکا بیشترین تولیدات را داشت. بیشترین تولیدات جهان و ایران در سالهای 2017 و 2018 بود. در جهان یورلند و لیدزدروف و در ایران علیپورحافظی و کوشا به ترتیب بیشترین تولیدات و استنادات را به خود اختصاص دادند. حوزه علم رایانه بیشترین سهم را در تولید آثار داشت. دانشگاه های ایلینویز و آزاد اسلامی بیشترین مشارکت را داشتند. واژگان بازیابی اطلاعات، رده بندی، فراداده و کتابخانه های دیجیتال بیشترین فراوانی را داشتند. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین زمینه های موضوعی این حوزه علمی در جهان شامل استخراج اطلاعات از شبکه های اجتماعی و کلان داده ها، برچسب گذاری کاربران، آر. دی. ای.، آر. دی. اف.، اف. آر. بی. آر.، کتابخانه های دیجیتال و آرایه شناسی و زمینه های موضوعی این حوزه علمی در ایران شامل اف. آر. بی. آر.، کتابخانه های دیجیتال، بازیابی اطلاعات فازی، هستی شناسی و فضای ابری است. توجه بیشتر به آثار علمی غنی جهانی در ابعاد علمی و فنی در عرصه سیاست گذاری علمی کشور عامل شناسایی روندهای جدید پژوهشی این حوزه در کشور را فراهم میکند.
یونس نوبخت
چکیده
هدف این مقاله، مطالعۀ علمسنجی تولیدات علمی پژوهشنامۀ مالیات بهعنوان تنها نشریۀ علمی پژوهشی حوزۀ دانش مالیاتی در ایران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوا صوت گرفته است. برای گردآوری دادههای موردنیاز از سیاهۀ وارسی محققساخته استفاده شده و محدودۀ زمانی پژوهش از ابتدای سال 1387 تا ابتدای ...
بیشتر
هدف این مقاله، مطالعۀ علمسنجی تولیدات علمی پژوهشنامۀ مالیات بهعنوان تنها نشریۀ علمی پژوهشی حوزۀ دانش مالیاتی در ایران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوا صوت گرفته است. برای گردآوری دادههای موردنیاز از سیاهۀ وارسی محققساخته استفاده شده و محدودۀ زمانی پژوهش از ابتدای سال 1387 تا ابتدای 1397 بود. یافتههای پژوهش نشان داد؛ در طول سالهای موردمطالعه 273 مقاله در این مجله منتشرشده که 626 نویسنده در تولید این مقالات مشارکت داشتهاند، از این تعداد 484 نفر را مردان و 142 نفر را زنان تشکیل دادهاند. با در نظر گرفتن سطح تحصیلی و مرتبۀ علمی نویسندگان؛ کارشناسان ارشد با 42 درصد و استادیاران با 28 درصد، در صدر جدول نویسندگان قرار دارند. درعینحال 15 درصد مقالات تک نویسندهای و 85 درصد حاصلِ کارگروهی بوده است. در بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی، دانشگاه علامه طباطبائی با 27 مقاله در رتبۀ اول و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به همراه دفتر مطالعات و تحقیقات مالیاتی با 16 مقاله در رتبۀ دوم قرار گرفتهاند. ازنظر گرایش موضوعی، 11 درصد از آثار منتشرشده در حوزۀ ارزیابی کارکنان و ادارات مالیاتی بوده، مالیات بر درآمد شرکتها با 3/7 درصد و فرار مالیاتی با 6/6 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. به نظر میرسد دلیل توجه بیشتر پژوهشگران مجله به موضوعاتی نظیر؛ ارزیابی کارکنان و ادارات مالیاتی بهعنوان موضوع پژوهشی، سهولت در دسترس بودن اطلاعات آنها برای پژوهشگران باشد، اما نقطه مقابل این موضوعات، موضوع ارزیابی مؤدیان مالیاتی است که تعداد پژوهشهای مرتبط با آن در مجله نشان داد که تعداد این پژوهشها حتی در بین بیست موضوع اول موردتوجه پژوهشگران نیز قرار ندارد. این در حالی است که پژوهش در این حوزه نقش مؤثری در شناخت موانع و مشکلات نظام مالیاتی داشته و کمک شایانی به برنامهریزیهای آینده دولت در حوزۀ درآمدهای مالیاتی خواهد داشت. از طرف دیگر قرار گرفتن موضوع فرار مالیاتی در رده سوم اولویت پژوهشیِ پژوهشگران، حاکی از وجود مشکل و معضل جدی در این زمینه است.
آیدین اصغرزاده کرمشاهلو؛ علی غلام زاده؛ سعید اصغرزاده کرمشاهلو
چکیده
هدف: این مقاله به تحلیل محتوای نشر دانش در سه فصلنامه اصلی حوزه مدیریت فنآوری و نوآوری که شامل فصلنامه سیاست علم و فنآوری، فصلنامه مدیریت نوآوری و فصلنامه مدیریت توسعه فنآوری، در طی پنج سال انتشار فصلنامهها از سال 1392 تا 1396 پرداخته است. در این مقاله، ویژگیهای اصلی فصلنامه و مقالهها چاپشده در آن و همچنین ویژگیهای محتوایی ...
بیشتر
هدف: این مقاله به تحلیل محتوای نشر دانش در سه فصلنامه اصلی حوزه مدیریت فنآوری و نوآوری که شامل فصلنامه سیاست علم و فنآوری، فصلنامه مدیریت نوآوری و فصلنامه مدیریت توسعه فنآوری، در طی پنج سال انتشار فصلنامهها از سال 1392 تا 1396 پرداخته است. در این مقاله، ویژگیهای اصلی فصلنامه و مقالهها چاپشده در آن و همچنین ویژگیهای محتوایی اعم از مفاهیم و موضوعات مقالهها به همراه طرح کلی در اختیار پژوهشگران این حوزه دانشی قرار دهد. روش: تحلیل محتوا با رویکرد کیفی، در بخش نخست به بررسی جریان دانشی و دستهبندی موضوعی مقالات هریک از سه فصلنامه و مقایسه آنها با یکدیگر؛ و در بخش دوم به تحلیل حوزه صنعتی که به آن پرداخته شده و روایی و پایایی بر اساس اعتماد و اعتبار مقالات است. یافتهها: بررسیها نشان داد که سه فصلنامه ذکرشده در این سالها به موضوعات مختلف این حوزه پرداخته و خوشههایی که هرکدام از فصلنامهها درمجموع بیشتر از سایر فصلنامهها به آن پرداخته بودند به این شکل بود که در فصلنامه سیاست علم و فنآوری آموزش عالی، سیاست و اقتصاد؛ در فصلنامه مدیریت نوآوری مدیریت نوآوری، مدیریت دانش و استراتژی؛ و در فصلنامه مدیریت توسعه فنآوری، مدیریت فنآوری، صنعت و تکنولوژی بیشتر مورد نشر قرار گرفته بود.
علی شرفی؛ علی شقاقی؛ محمدرضا پاشنگ
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان بوده است. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 730 عنوان کتاب انگلیسی موجود در پایگاه اطلاعاتی آمازون و 1069 عنوان پایاننامه انگلیسی نوشتهشده در پایگاه اطلاعاتی بوده که در یک طرح ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان بوده است. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 730 عنوان کتاب انگلیسی موجود در پایگاه اطلاعاتی آمازون و 1069 عنوان پایاننامه انگلیسی نوشتهشده در پایگاه اطلاعاتی بوده که در یک طرح موضوعی 15 گانه طبقهبندی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی و ابزار تحلیل دادهها، نرمافزار EXCEL بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشتر کتابهای نوشتهشده در حوزههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان تألیفی بوده و روند نشر صعودی داشتهاند و بیشتر رویکرد موضوعی آنها تحلیل اختراعات، تحلیل استنادی، کتابسنجی و ارتباطات علمی بوده است. همچنین روند نشر پایاننامهها نیز صعودی بوده و بیشتر رویکرد موضوعی آنها تحلیل استنادی، کتابسنجی، وبسنجی، علمسنجی، ارتباطات علمی و ارزیابی عملکرد پژوهشگران بوده و کمترین رویکرد موضوعی کتابها و پایاننامههای حوزههای سنجش علم در جهان موضوعات اطلاعسنجی، همکاری علمی، هماستنادی، هم نویسندگی، مصورسازی اطلاعات و دانش، ارزیابی وبسایتها و ضریب تأثیر مجلات بوده است. علاوه بر این بیشترین پژوهشهای حوزههای سنجش علم در رشتههای علوم کامپیوتر، آموزش عالی، مدیریت، کتابداری و علم اطلاعات، علم و دانش عمومی و فناوری اطلاعات و کمترین آن در رشتههای اخلاق، تاریخ، فلسفه، حقوق، مطالعات زنان، نانوتکنولوژی، روانشناسی، فیزیک، شیمی، مذهب، ریاضی، کارآفرینی، جغرافی، تحلیل اختراع، زیست، شیمی، محیطزیست و آمار انجام شده بود. نتایج نشان داد که موضوع کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی مبتنی بر تحلیل استنادی بوده و پراکندگی موضوعات بیشتر بوده است.
علی حسین نورافروز؛ رضا واعظی؛ سیدرضا قدرت
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با رویکردی علم سنجی به مطالعه و ارزیابی تولیدات علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدای شکل گیری این دانشگاه تا آپریل سال 2012 پرداخته است. روش: این پژوهش کاربردی با روش توصیفی انجام شده و جامعه آماری آن عبارت است از کل تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبائی که به زبان انگلیسی در پایگاه چکیده ای و استنادی اسکوپوس ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با رویکردی علم سنجی به مطالعه و ارزیابی تولیدات علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدای شکل گیری این دانشگاه تا آپریل سال 2012 پرداخته است. روش: این پژوهش کاربردی با روش توصیفی انجام شده و جامعه آماری آن عبارت است از کل تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبائی که به زبان انگلیسی در پایگاه چکیده ای و استنادی اسکوپوس نمایه شده اند. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای اکسل و نودکس در ترسیم گراف شبکه ارتباطات علمی پژوهشگران استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از آن بودند که کل تولیدات علمی نمایه شده دانشگاه علامه طباطبائی شامل 279 رکورد در قالبهای مقاله پژوهشی، مقاله مروری، مقاله همایش، و مقالات زیر چاپ بودند. نتیجه گیری: اگرچه نتایج نشان دادند که تعداد تولیدات علمی نمایه شده دانشگاه علامه طباطبائی در سطح بین الملل و همچنین میزان استناد به آنها، بخصوص تولیدات علمی سالهای اخیر در مقایسه با سایر دانشگاهها زیاد نبوده اند، لیکن در مجموع رشد تصاعدی را نشان می دهند و البته این رشد، حاصل تلاش پژوهشگران برخی از گروههای علمی دانشگاه بوده است.
فریده عصاره؛ کبری بابائی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شبکه هم نویسندگی به بررسی روابط و تعاملات نویسندگان 113 مقاله منتشرشده در دو فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی و کودکان استثنایی طی مهرومومهای 1390-1391 پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه هم نویسندگی نویسندگان در دو عنوان فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی دانشگاه علامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شبکه هم نویسندگی به بررسی روابط و تعاملات نویسندگان 113 مقاله منتشرشده در دو فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی و کودکان استثنایی طی مهرومومهای 1390-1391 پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه هم نویسندگی نویسندگان در دو عنوان فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی و فصلنامه کودکان استثنائی انجامشده است. جامعۀ پژوهش حاضر شامل کلیه نویسندگانی است که در هر دو فصلنامه موردبررسی طی مهرومومهای 1390-1391 حداقل با یک نویسنده همکاری علمی داشتهاند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار یو سی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو و برای تهیه ماتریسهای هم نویسندگی نیز از نرمافزار صفحه گستر اکسل استفادهشده است. همچنین برای بررسی عملکرد هر یک از نویسندگان دارای تألیف در شبکه، از شاخصهای تحلیل شبکه مانند سنجه درجه، سنجه بینابینی و سنجه نزدیکی استفاده گردیده است. یافته ها: مطالعه نویسندگان دارای حداقل یک مقاله در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی نشان داد که شریفی درآمدی، افروز، کاکوجویباری و مرادی در خوشۀ اصلی (هم نویسندگی) و گلشنی منزه در خوشۀ دوازدهتایی و سیف نراقی در خوشۀ نهتایی مهمترین جایگاه را در شبکه هم نویسندگی پژوهشگران داشتهاند. در فصلنامه کودکان استثنایی نیز میتوان به علیزاده، غباری بناب، کریمی و سعادت در خوشۀ اصلی و علیپور و مهرابی زاده هنرمند در خوشههای دهتایی اشاره نمود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارتباطهای نسبتاً کمی بین گرههای موجود در شبکههای هم نویسندگی دو فصلنامه وجود دارد و ارتباط منسجمی نیز بین خوشههای بزرگ در هر دو فصلنامه وجود نداشته و تراکم شبکه در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی معادل 04/0 و در فصلنامه کودکان استثنایی نیز 06/0 است که در هر دو فصلنامه پایین است و نشان از انسجام اندک شبکههای این دو فصلنامه دارد.