حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی
چکیده
هدف: یافتن و فرموله کردن مسئله، پایهی تحقیق علمی است. با توجه به مشکلات فراوان دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه مسئلهیابی، این پژوهش باهدف شناسایی موانع مسئلهیابی پژوهش انجام شد. روش: این پژوهش، ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی کتابخانهای است که از تکنیکهای میدانی نیز بهره برده است. این پژوهش ازنظر ...
بیشتر
هدف: یافتن و فرموله کردن مسئله، پایهی تحقیق علمی است. با توجه به مشکلات فراوان دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه مسئلهیابی، این پژوهش باهدف شناسایی موانع مسئلهیابی پژوهش انجام شد. روش: این پژوهش، ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی کتابخانهای است که از تکنیکهای میدانی نیز بهره برده است. این پژوهش ازنظر روش نوعی تحلیل محتوا است که با روش کلایزی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی استان تهران تشکیل دادند. 10 نفر بهعنوان نمونه و با روش نمونهگیری تلفیقی متوالی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. چهار معیار اعتبار یا مقبولیت، اطمینان-ثبات، قابلیت تأیید و قابلیت انتقال یا تناسب برای ارزیابی روایی و دقت و استحکام دادهها مورداستفاده قرار گرفت. یافتهها: حاصل تحلیل 10 مصاحبه، 16 مضمون کلی یا طبقه و 77 مفهوم اولیه بود. در ابتدا 386 مفهوم اولیه به دست آمد که پس از بررسی دقیق و حذف مترادفات، تعداد مفاهیم به 77 کد کاهش یافت. یافتهها حاکی از آن است که در ابعاد فردی، آموزشی، فرهنگی، ساختاری و نهادی تعدادی مانع دانشجویان را در زمینه مسئلهیابی با مشکلاتی مواجه میکند. اصالت/ارزش: \ این پژوهش ماهیت بین رشتهای علم اطلاعات و دانششناسی را بیشازپیش نمایان کرده است. پژوهش حاضر ازنظر موضوع و روش دارای اصالت است.