شهاب بهرامی؛ محمد سعید کیانی
چکیده
مطالعه حاضر نقش میانجی هویت سازمانی را در رابطه بین رهبری اخلاقی بر آوا و رفتار شهروندی مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات از نوع پژوهشهای توصیفی _ همبستگی بود. جامعه پژوهش تمــامی کارکنــان ادارات کــل ورزش و جوانــان استانهای غرب کشور در سال 1397 بـود. از تحلیل عاملی ...
بیشتر
مطالعه حاضر نقش میانجی هویت سازمانی را در رابطه بین رهبری اخلاقی بر آوا و رفتار شهروندی مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات از نوع پژوهشهای توصیفی _ همبستگی بود. جامعه پژوهش تمــامی کارکنــان ادارات کــل ورزش و جوانــان استانهای غرب کشور در سال 1397 بـود. از تحلیل عاملی در این پژوهش استفاده شده که حجم نمونه بر اساس آن 168 نفر به دست آمدکه برای اطمینان از نمونه گیری 210 پرسشنامه جمعآوری شد. به منظور جمعآوری دادهها از 4 پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی صوری توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه آزمون با استفاده از نرم افزار smart pls مورد تأیید قرار گرفت. روایی همگرایی نیز بزرگتر از 5/0 بود. میزان پایایی برای کلیة متغیرهای پژوهش بیشتر از7/0 بود. جهت آزمون فرضیهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزارهای plsو Spss انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان داد که رهبری اخلاقی بر افزایش هویت و رفتار شهروندی به طور مستقیم اثرگذار بود. متغیرهای هویت و رفتار شهروندی از نگـرش اعـضای سـازمان تـأثیر میپذیرند و ناشی از دیدگاهی است که فرد نسبت به سازمان به دست میآورد؛ بنابراین رهبران سازمان باید به برقراری انصاف و عدالت در سازمان توجه نمایند و اخلاق را در سازمان برقرار نموده و تأثیری مثبـت در ایجـاد جهتگیری منطقی نسبت به هویت و افزایش رفتار شهروندی داشته باشند.