زهره دوگچی؛ محمدجواد تاجیک
چکیده
هدف مطالعه نقش برنامهریزی استراتژیک بر مدیریت پروژه در کسبوکارهای نوین اطلاعاتی جهت بهبود اثربخشی و کارایی عملکرد پروژه بهویژه در وبسایتهای داده کاوان هوشمند و راهبری اصیل بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل 90 نفر از صاحبان مشاغل الکترونیک میشد که به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف مطالعه نقش برنامهریزی استراتژیک بر مدیریت پروژه در کسبوکارهای نوین اطلاعاتی جهت بهبود اثربخشی و کارایی عملکرد پروژه بهویژه در وبسایتهای داده کاوان هوشمند و راهبری اصیل بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل 90 نفر از صاحبان مشاغل الکترونیک میشد که به عنوان نمونه در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه محققساخته با 46 پرسش در بین آنها توزیع گردید و 75 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که در سه بخش پرسشها برابر با 888/0، 889/0 و 936/0 بود. برای سنجش روایی پرسشنامه مذکور با استفاده از روش همسانی درونی روایی سازه نتایج ضریب همبستگی بین هریک از پرسشها در سطح خطای کمتر از 01/0 معنادار بوده و از روائی سازه بالایی برخوردار بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اسپیاساس بهره گرفته شد. برنامهریزی استراتژیک بهصورت معناداری بیشتر از حد متوسط (68%) و مدیریت پروژه (67%) و میزان نقش برنامهریزی استراتژیک برمدیریت پروژه تا حد زیادی (67 %) درکسبوکارهای نوین اطلاعاتی نقش داشته است. نتایج نشان داد میانگین رتبه زیر مؤلفه منابع انسانی و زنجیرۀ تأمینکنندگان در برنامهریزی استراتژیک برابر با (65/2) و زیر مؤلفه عوامل فرهنگی واجتماعی از مدیریت پروژه برابر با (08/3) از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و از دیدگاه صاحبان مشاغل بیشترین تأثیر را در کسب وکارهای نوین اطلاعاتی داشتهاند.