بازیابی نظامهای هوشمند
مریم ابوطالبی؛ زهرا اباذری
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیدبرای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد بیرن بائوم(1988) و پرسشنامه اثربخشی پارسونز(1969) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه هر یک از پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده ها از فرمول کلموگروف- اسمیرنف، برای تعیین پایایی ابزارهای گردآوری داده ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که از دیدگاه معلمان هنرستان های شهر اصفهان بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی به میزان 412/0 و با هر یک از مولفه های آن(نوآوری،تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی) به ترتیب به میزان 428/0، 398/0 ، 527/0 و 417/0 رابطه مثبت وجود دارد.
حامد محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک کارکنان از اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت در شرکت آب منطقهای استان مازندران صورت گرفته است. بهمنظور سنجش اثربخشی دورههای آموزشی در شرکت مورد مطالعه از الگوی چهار سطحی کرکپاتریک استفاده شده و پرسشهای پژوهش بر مبنای همین الگو، تبیین گردیده است. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر شامل انجام ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک کارکنان از اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت در شرکت آب منطقهای استان مازندران صورت گرفته است. بهمنظور سنجش اثربخشی دورههای آموزشی در شرکت مورد مطالعه از الگوی چهار سطحی کرکپاتریک استفاده شده و پرسشهای پژوهش بر مبنای همین الگو، تبیین گردیده است. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر شامل انجام مصاحبه با برخی از مدیران و کارشناسان شرکت و سپس تدوین پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری و معادلات ساختاری استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که ادراک کارکنان از اثربخشی دورههای آموزشی در سه بعد واکنش(45/3)، یادگیری(38/3) و رفتار(25/3) در شرکت مورد مطالعه، امتیازی بیش از حد متوسط داشته، و در بعد نتایج میانگین محاسبه شده کمتر از حد متوسط(75/2) بوده است. به عبارتی دیگر، میتوان اذعان داشت که ادراک کارکنان از اثربخشی دورههای آموزش برگزار شده بهطور معنیدار از میانگین بالاتر بوده است، ولی یافتههای مربوط به نتایج از سوی مدیران، اثربخشی مناسبی را نشان نداده است.