مازیار امیرحسینی
چکیده
اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشمانداز بیست ساله بر ایجاد نظامهای دانشمحور و شکلگیری تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی، تأکید دارند. علاوه بر این، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور به ایجاد و راهبری نظامهای دانشبنیان و مدیریت دانش در حوزه مأموریتهای خود موظفاند. تکالیف قانونی، عامل اصلی توجه هر یک از دستگاهها ...
بیشتر
اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشمانداز بیست ساله بر ایجاد نظامهای دانشمحور و شکلگیری تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی، تأکید دارند. علاوه بر این، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور به ایجاد و راهبری نظامهای دانشبنیان و مدیریت دانش در حوزه مأموریتهای خود موظفاند. تکالیف قانونی، عامل اصلی توجه هر یک از دستگاهها و سازمانهای دولتی به ایجاد نظامهای مبتنی بر دانش یا دانشبنیان شده است. از طرف دیگر، وجود چنین درخواستهای کلانی در ایجاد نظامهای دانش محور، موجب شکلگیری پیمانکارانی شده است که چه به شکل حقیقی یا حقوقی و یا چه دولتی و غیر دولتی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردهاند. فضای کنونی در جذب و مصرف اعتبارات با توجه به تکالیف قانونی، عامل تسریع در فرایند سفارش نظامهای دانش محور و شکلگیری صورت ظاهری از مدیریت دانش در دستگاههای مختلف، شده است. ایجاد غیرصحیح، نامتوازن و غیرمنسجم و نیز بعضاً فارغ از استانداردهای مدیریت دانش و عدم توجه کافی به مقتضیات بومی و ملی کشور در دستگاههای گوناگون در ایجاد نظامهای دانش محور، چالشهایی را پدید آورده است که در قالب دو مقوله اجرایی و کلان میتوان به آنها پرداخت. نهایتاً، در راستای عبور از چالشهای موجود، شکلگیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در راستای تدوین سند ملی ایجاد و راهبری نظام مدیریت دانش پیشنهاد شده است.