وب معنایی و هستاننگاری (آنتولوژی)
زینب صباغی بیدگلی؛ عاطفه شریف؛ فاطمه زندیان
چکیده
ظهور وب معنایی در جهت تحقق بازیابی معنایی اطلاعات است و در حال حاضر در دادههای پیوندی تجلی یافتهاست. کتابخانهها در تولید و مدیریت دادههای مستند و معتبر فراوانی نقش دارند و میتوانند نقشی مؤثر در نظامهای اطلاعاتی پیشرو ایفا کنند و میتوانند با اجرایی کردن دادههای پیوندی گامی در این مسیر بردارند. هدف از انجام این پژوهش ...
بیشتر
ظهور وب معنایی در جهت تحقق بازیابی معنایی اطلاعات است و در حال حاضر در دادههای پیوندی تجلی یافتهاست. کتابخانهها در تولید و مدیریت دادههای مستند و معتبر فراوانی نقش دارند و میتوانند نقشی مؤثر در نظامهای اطلاعاتی پیشرو ایفا کنند و میتوانند با اجرایی کردن دادههای پیوندی گامی در این مسیر بردارند. هدف از انجام این پژوهش ارائه چارچوبی برای انتشار و تبدیل سرعنوانهای موضوعی فارسی مورداستفاده کتابخانه ملی ایران بهصورت دادههای پیوندی و ایجاد پیوند با مجموعه دادهای مشابه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است؛ با استفاده از روش کتابخانهای به طراحی چارچوبی برای انتشار سرعنوانهای موضوعی پرداخته و برای اطمینان از امکان انتشار دادهها، روش موردنظر مورد پیادهسازی قرار گرفتهاست. بدین ترتیب ابتدا دادههای موضوعی فارسی مورد پاکسازی و ویرایش قرار گرفتند، سپس با نرمافزار اپنریفاین به آر.دی.اف تبدیل شدند و با سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره پیوند دریافت کردند. دادههای موردمطالعه پس از نگاشت به اسکاس به یک فایل آر.دی.اف در قالب ترتل تبدیل شدند. فایل تبدیلشده ابتدا وارد مخزن آر.دی.اف جینا فوسکی شد و سپس در رابط کاربری اسکاسموس در محیط وب نمایش داده شد. بهطورکلی این چارچوب میتواند در فرایند انتشار دادههای مستند کتابخانه ملی در قالب دادههای پیوندی مورداستفاده قرار گیرد. در این چارچوب امکان برقراری پیوند با مجموعه دادههای مشابه نیز در نظر گرفته شدهاست و پیادهسازی نمونهای از دادهها با موفقیت انجام پذیرفت.
اعظم نجفقلی نژاد؛ فرناز محمدی
چکیده
پایش دیدگاه مراجعان درباره خدمات کتابخانه ملی ایران و استفاده از آن در برنامهریزی خدمات، هدف این پژوهش بود روش آن، کیفی بوده و از گروه کانونی و طوفان فکری و تصمیمگیری گروهی برای جمعآوری داده استفاده شد. گروههای کانونی با مشارکت 29 نفر از اعضا (در دو گروه 11 و 18 نفر) تا اشباع دادهها ادامه داشت. نرمافزار مکس کیودا برای تحلیل دادهها ...
بیشتر
پایش دیدگاه مراجعان درباره خدمات کتابخانه ملی ایران و استفاده از آن در برنامهریزی خدمات، هدف این پژوهش بود روش آن، کیفی بوده و از گروه کانونی و طوفان فکری و تصمیمگیری گروهی برای جمعآوری داده استفاده شد. گروههای کانونی با مشارکت 29 نفر از اعضا (در دو گروه 11 و 18 نفر) تا اشباع دادهها ادامه داشت. نرمافزار مکس کیودا برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد عوامل خدماترسانی اداره کل اطلاعرسانی کتابخانه ملی ایران از دیدگاه مراجعان در 4 درونمایه قرار داشت. تحلیل کیفی دادههای مراجعهکنندگان منجر به استخراج 546 کد اولیه شد که به گزارش عوامل خدماترسانی پرداخته بودند. بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس تشابه در طی چندین مرحله، در نهایت 14 زیردرونمایه حاصل گردید. یافتههای این پژوهش بیانگر وجود برخی مشکلات در میزهای خدمت کتابخانه ملی بود. با استناد به پیشنهادهای مشارکتکنندگان این پژوهش و به واسطه تجربه زیسته نویسندگان در میزهای خدمت، پیشنهاداتی به تفکیک مباحث مطرح شده ارائه گردید.