فریبا عدلی؛ معصومه لشگری؛ معصومه شیری
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. توصیف علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی در پایگاه دادههایWeb of Science ، طی سالهای 2000 تا 2019 انجام شده است. ساختار و الگوهای اطلاعات مبادله شده در زمینه پژوهشهای مدیریت دانش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. توصیف علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی در پایگاه دادههایWeb of Science ، طی سالهای 2000 تا 2019 انجام شده است. ساختار و الگوهای اطلاعات مبادله شده در زمینه پژوهشهای مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی بهکاررفته در پژوهشها، با بهرهگیری از نرمافزار VOSviewer استخراج و تحلیل گردید. جامعه آماری شامل 25.029 مقاله، که اغلب مقالات با میزان استناد بالا بودند، بررسی گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد تعداد مقالات مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش از سال 2000 تا 2018 روندی افزایشی داشته است. مقالات بیشتر در قالب مقالات مروری و مقالات پژوهشی بودند. پراستنادترین نشریات به ترتیب، نشریات کشورهای آمریکا، انگلستان و دانشگاههای کاونتری، دانشگاه تورین، دانشگاه لیورپول و دانشگاه آزاد اسلامی بودند. بیشترین همکاریهای بینالمللی در انتشار مقالات به ترتیب میان کشورها و پژوهشگران آمریکا، انگلستان، چین و ایران بوده است. در همنشینی یا Co-occurrence حاکم در کلمات کلیدی بهکاررفته در پژوهشها، مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش بیشتر با مفاهیم فناوری، مدیریت، مدیریت کیفیت جامع و نوآوری، سازماندهی، کلمه دانش و رهبری همراه بوده است. از مجموع دادههای ارائهشده میتوان دریافت که توجه به مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش در طول زمان افزایشیافته است.