@article { author = {Adliy, Fariba and Lashgari, Masumeh and Shiirii, Masumeh}, title = {Scientometric Study of the Research Process in Knowledge Management and its Conceptual Relationship with Education}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {28}, pages = {1-20}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2020.54938.1361}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the research process on the concept of knowledge management using the method of analysis and mapping of scientometrics to show the dispersion of countries, universities, journals, research articles and researchers and their colleagues in different parts of the world. Descriptions of social networks were analyzed on the WOS database from 2000 to 2019, and the structure and patterns of information exchanged in the field of knowledge management research, as well as the interpretation of the relationship between keywords used in research, were used. Keywords used in the research was extracted and analyzed by the VOSviewer software. The statistical population consisted of 25,029 articles, most of which included high-quality, high-impact articles. The results showed that the number of leadership articles from 2000 to 2018 has been increasing. Most of the articles were presented in the form of review articles and complete research articles. The most popular publications are those of the United States and the United Kingdom, respectively, and the universities of Coventry, the University of Turin, the University of Liverpool, and the Islamic Azad University.}, keywords = {Scientometric Analysis,Knowledge Management,Scientometric Mapping}, title_fa = {مطالعه علم‌سنجی فرایند پژوهش در مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش}, abstract_fa = { هدف از این پژوهش، مطالعه روند پژوهش‌ها پیرامون مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش، با استفاده از روش تحلیل و نقشه‌برداری علم‌سنجی است. توصیف علم‌سنجی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی در پایگاه داده‌هایWeb of Science ، طی سال‌های 2000 تا 2019 انجام ‌شده است. ساختار و الگوهای اطلاعات مبادله شده در زمینه پژوهش‌های مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی به‌کاررفته در پژوهش‌ها، با بهره‌گیری از نرم‌افزار VOSviewer استخراج و تحلیل گردید. جامعه آماری شامل 25.029  مقاله، که اغلب مقالات با میزان استناد بالا بودند، بررسی گردید. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد تعداد مقالات مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش از سال 2000 تا 2018 روندی افزایشی داشته است. مقالات بیشتر در قالب مقالات مروری و مقالات پژوهشی بودند. پراستنادترین نشریات به ترتیب، نشریات کشورهای آمریکا، انگلستان و دانشگاه‌های کاونتری، دانشگاه تورین، دانشگاه لیورپول و دانشگاه آزاد اسلامی بودند. بیشترین همکاری‌های بین‌المللی در انتشار مقالات به ترتیب میان کشورها و پژوهشگران آمریکا، انگلستان، چین و ایران بوده است. در هم‌نشینی یا Co-occurrence حاکم در کلمات کلیدی به‌کاررفته در پژوهش‌ها، مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش بیشتر با مفاهیم فناوری، مدیریت، مدیریت کیفیت جامع و نوآوری، سازمان‌دهی، کلمه دانش و رهبری همراه بوده است. از مجموع داده‌های ارائه‌شده می‌توان دریافت که  توجه به مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش در طول زمان افزایش‌یافته است.}, keywords_fa = {تحلیل علم‌سنجی,مدیریت دانش,روند پژوهش,نقشه‌برداری علم‌سنجی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_11937.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_11937_61fc4b436993292ee22547b05fc2a505.pdf} } @article { author = {Jahanipour, Abdollah and Rahimi, Hamid}, title = {The Relationship between Knowledge Sharing and Organizational Citizenship Behavior with Organizational Creativity in Higher Education Institutions (Study Case: Staffs in University of Qom)}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {28}, pages = {21-47}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2020.52836.1330}, abstract = {Organizational creativity has always been influenced by various variables and factors. One of the affecting components on organizational creativity is the various processes of knowledge management and the phenomenon of organizational citizenship behavior. Thus the purpose of this research was study of relationship between knowledge sharing and organizational citizenship behavior with organizational creativity in Higher Education Institutions. Research type was descriptive correlative and statistical population consisted all of staff employees in University of Qom (N=344) that by using Cochran Formula and stratified randomized sampling, 260 ones were chosen as sample. To collect data, three standard questionnaires of knowledge sharing, standard questionnaire of organizational citizenship behavior and researcher-made questionnaire of organizational creativity were used. Content validity was used to measure questionnaires validity. Questionnaires reliability obtained through Cronbach alpha coefficient was equal to 0.91 for knowledge sharing, 0.82 for citizenship behavior and 0.85 for organizational creativity. Data analysis was performed at two descriptive levels (frequency, percentage, mean and standard deviation) and at the inferential level (sample t-test, regression coefficient and structural equation model) using SPSS software version 22 and Amos graphic. Finding showed mean of organizational citizenship behavior in different components was higher than average, and mean of knowledge sharing and organizational creativity was lower than average. Regression coefficient showed that both knowledge sharing and organizational citizenship behavior can predict employees' organizational creativity.}, keywords = {Knowledge Sharing,Organizational Citizenship Behavior,Organizational creativity,Employees'}, title_fa = {رابطه بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی با خلاقیت سازمانی در مؤسسات آموزش عالی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه قم)}, abstract_fa = {خلاقیت سازمانی همواره تحت تأثیر متغیرها و عوامل گوناگونی قرار داشته است. یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر خلاقیت سازمانی، فرآیندهای مختلف مدیریت دانش و پدیده رفتار شهروندی سازمانی است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی با خلاقیت سازمانی در مؤسسات آموزش عالی بود. نوع پژوهش، توصیفی-همبستگی و جامعه‌آماری پژوهش شامل کارکنان ستادی دانشگاه قم به تعداد 344  نفر بودند که از میان آن‌ها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها، از سه پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته خلاقیت سازمانی استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه‌ها از روایی محتوایی و سازه استفاده گردید. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای تسهیم دانش 91/0، رفتار شهروندی 82/0، و خلاقیت سازمانی 85/0 به دست آمد. تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در سطح استنباطی(تی تک نمونه‌ای، ضریب رگرسیون و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و Amos گرافیک انجام گردید. یافته‌ها نشان داد میانگین همه مؤلفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در ابعاد مختلف، بالاتر از حد متوسط و میانگین رفتار تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی کارکنان، پایین‌تر از حد متوسط بود. ضریب رگرسیون نشان داد هم تسهیم دانش و هم رفتار شهروندی سازمانی قابلیت پیش‌بینی خلاقیت سازمانی کارکنان را دارند. ضرایب تحلیل مسیر نشان می‌دهد که اثرات رفتار تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی روی خلاقیت سازمانی کارکنان، مثبت و معنادار است. بر این اساس می‌توان گفت لازمه بهبود خلاقیت سازمانی، گستردگی و تنوع اطلاعات موجود در افراد، تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان است.}, keywords_fa = {تسهیم دانش,رفتار شهروندی سازمانی,خلاقیت سازمانی,کارکنان}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_12948.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_12948_7cdc31e24aa11671207f8698c3c5f8ff.pdf} } @article { author = {Eltemasi, Mahshid and Fahimnia, Fatima and Abooyeeardakan, Mohammad}, title = {Paradigm Model of User-Centric Public Library Services: A Case Study of Public Libraries of the Country's Public Libraries}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {28}, pages = {49-70}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2021.55561.1369}, abstract = {Examining the services and programs expected by users of public libraries from their own perspective and examining the underlying points and factors affecting the demands of users. The main purpose of this article is to address services and programs provided by public libraries in developing countries based on the views of public libraries users, and not on the basis of recommendations from international forums and institutions. A qualitative approach is implemented and the grounded theory method is used in the case study of Iran as a developing country. Data collection involved the use of semi-structured interviews, the interviews varied between 20-and-60-minute duration. To support the semi structured interviewing process the researcher developed an interview guide with a formal question set. 1. Motivation and user satisfaction services such as all kinds of scientific, artistic and cultural competitions, specialized services for children and teenagers, free internet access and computers, changing library environment, laboratory facilities, and book reading groups, poetry groups, etc., convenience services, creativity enhancements services, up to date resources, cafes and restaurants, rest areas. 2. Education & teaching services such as all kinds of classes and workshops, information literacy training, literacy services, library tours, consulting services, mobile libraries. 3. Recreational and entertainment services: book cafes, workgroups and group programs, and a variety of fun resources (including movies, etc.), book reviews. 4. Reference and information services such as providing selective information, virtual information, in-person information, interlibrary loan and document delivery services, in-person and virtual update services. Therefore, public libraries of Iran can prioritize these services in order to improve the level of satisfaction and attract more and more users' in their planning and policy making.}, keywords = {public library,Service & Program,Library Users,Culture development,Grounded Theory}, title_fa = {مدل پارادایمی خدمات و برنامه های کاربر محور کتابخانه های عمومی: مطالعه موردی کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی خدمات و برنامه‌های موردانتظار کاربران از کتابخانه‌های عمومی از دیدگاه خود آن‌ها و بررسی نقاط زمینه‌ساز و عوامل مؤثر بر خواسته‌های کاربران بود. برای نیل به هدف این مقاله، رویکرد کیفی مدنظر بود و با توجه به تنوع فرهنگی در استان‌‌های مختلف و نبود مدل معتبر قبلی از روش گراندد تئوری با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید. جامعه موردنظر در این بخش به دو دسته تقسیم شدند: تمامی‌کاربران بالفعل و بالقوه کتابخانه‌‌های هدف، کارکنان و کارشناسان: اعم از کارکنان کتابخانه‌‌های مراکز استان‌‌های انتخابی. برای صحت نمونه‌گیری از استان‌های مختلف نمونه‌ای از کتابخانه‌های شهری و روستایی انتخاب شدند و برای تحلیل داده‌ها از کدگذاری آزاد استفاده شد. چالش‌ها و خدمات کتابخانه‌های عمومی براساس نظر کاربران و متخصصان در دو رسته کتابخانه‌های روستایی و شهری گردآوری شد. خدمات موردانتظار در چهار دسته اصلی تقسیم‌بندی شدند: خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی (شامل: اطلاع‌رسانی گزینشی، اطلاع‌رسانی مجازی ,...)؛ خدمات تفریحی و سرگرمی ‌(شامل: کافه کتاب، تو ....)؛ آموزش‌و‌پرورش (شامل: انواع کلاس و کارگاه‌‌های مهارتی و آموزشی ,... )؛ انگیزه بخشی و جلب رضایت کاربران (شامل: انواع مسابقات علمی‌، هنری و فرهنگی، خدمات تخصصی کودکان و نوجوانان، باشگاه‌‌های کتابخوانی، دسترسی به‌ اینترنت و کامپیوتر‌های آزاد برای عموم، تغییر محیط کتابخانه، امکانات آزمایشگاهی،  تشکیل گروه‌‌های کتاب‌خوانی و ....، خدمات مناسبتی، افزایش خلاقیت). درنهایت، مدل پارادایمی از خدمات کتابخانه‌های عمومی ارائه شد و براساس آن اولویت خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی از منظر کاربران بالفعل تعیین گردید و همچنین دلایل عدم استفاده از کتابخانه‌ها براساس نظر کاربران بالقوه و بالفعل نیز با عنوان چالش‌های کتابخانه‌های عمومی تحلیل شد.}, keywords_fa = {کتابخانه‌های عمومی,خدمات و برنامه‌ها,کاربران کتابخانه‌های عمومی,خواندن,توسعه فرهنگی,نظریه زمینه‌ای}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_12573.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_12573_5303575b217b01a25c6b2f22f88da451.pdf} } @article { author = {Dekamini, Fatemeh and Ehsanifar, Mohammad}, title = {Evaluating the Effect of Knowledge Management Maturity on Service Quality in Parsian Bank}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {28}, pages = {71-111}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2021.60865.1438}, abstract = {Assessing the maturity of knowledge management allows companies that are implementing knowledge management projects to comprehensively evaluate their knowledge management activities and systematically and systematically identify their position in knowledge management and accurately identify barriers to progress and make changes and adjustments; it allows them to implement the necessary changes and determine the resources needed to reach the next steps. The aim of this study was to evaluate the effect of knowledge management maturity on service quality in Parsian Bank. Considering the presentation of a model to evaluate the effect of knowledge management maturity on service quality in Parsian Bank using the structure of structural equations in AMOS software, in the present study, a combined research methodology will be used. The statistical population is a sample of 221 managers and experts of Parsian Bank who are familiar with the subject of research. In order to analyze the obtained information, the tools of localization of research components, descriptive statistics and inferential statistics have been used. The structural equation model fits between knowledge management maturity and quality of banking services. The results show that the degree of knowledge management maturity has a positive and significant effect on service quality. Among the variables that determine knowledge management maturity, access to knowledge and experience, organizational processes, employee skills, motivation, recording employee experiences, knowledge retrieval and knowledge exchange have a positive and direct effect on knowledge management maturity and organizational management, organizational systems and Information technology and team knowledge activities have had the opposite effect on the maturity of knowledge management in the system.}, keywords = {Knowledge Management,knowledge management maturity model,Service Quality,Information and Communications Technology}, title_fa = {سنجش تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان}, abstract_fa = {سنجش بلوغ مدیریت دانش اجازه می‌دهد شرکت‌هایی که در حال اجرای پروژه‌های مدیریت دانش هستند، فعالیت‌های مدیریت دانش خود را به‌صورت جامع ارزیابی کنند و به‌صورت سیستماتیک و نظام‌مند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقاً موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع موردنیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تعیین کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان انجام شده است. با توجه به ارائه مدلی به‌منظور ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان با استفاده از محیط معادلات ساختاری در نرم‌افزار AMOS، در پژوهش حاضر از متدلوژی پژوهشی ترکیبی استفاده شد. روش گرد‌آوری اطلاعات، مطالعه موردی مستندات و روش کتابخانه‌ای بود. جامعه آماری، یک نمونه 221 نفری از مدیران و کارشناسان بانک پارسیان بود. پژوهش دو پرسشنامه داشت، اولین پرسشنامه، پرسشنامه محقق‌ساخته بلوغ مدیریت دانش در بانک پارسیان و پرسشنامه دوم، پرسشنامه کیفیت خدمات بانکی بود. جهت تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات بدست آمده نیز از ابزار بومی‌‌‌سازی مؤلفه‌های پژوهش، آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده گردید. در محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازه‌گیری نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از بررسی مدل‌های پیشنهادی برای سنجش بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی، به بررسی اثر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شده است. بدین منظور، مدل معادلات ساختاری بین بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی برازش می‌گردد. نتایج نشان داد میزان بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات اثر مثبت و معنی‌داری دارد. از بین متغیرهای تعیین‌کننده بلوغ مدیریت دانش، دسترسی به دانش و تجربیات، فرآیندهای سازمانی، مهارت کارکنان، انگیزه افراد، ثبت تجارب کارکنان، بازیابی دانش و مبادله دانش بر بلوغ مدیریت دانش اثری مثبت و مستقیم داشته و مدیریت سازمان، سیستم‌های سازمان و فناوری اطلاعات و فعالیت دانش تیمی اثر معکوسی بر به بلوغ رسیدن مدیریت دانش در سیستم داشته‌اند.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,مدل بلوغ مدیریت دانش,کیفیت خدمات,فناوری اطلاعات و ارتباطات}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_12970.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_12970_673bfe8460009eb327fe204938495c01.pdf} } @article { author = {Bahrami, Shahab and Kiani, Mohammad Saeid}, title = {The Effect of Ethical Leadership on Citizenship Behavior and Employee Voice with the Mediating Role of Organizational Identity (Case Study of Employees of the Department of Sports and Youth in the Western Provinces of the Country)}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {28}, pages = {113-134}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2021.59821.1423}, abstract = {The present study examines the mediating role of organizational identity in the relationship between ethical leadership over voice and citizenship behavior. The present study is descriptive-survey and applied in terms of purpose, and in terms of data collection is a descriptive-correlational research. The study population was all the employees of the General Departments of Sports and Youth in the western provinces of the country in 2018. Factor analysis was used in this study based on which the sample size was 168 people, and 210 questionnaires were collected to ensure sampling. In order to collect data, 4 standard questionnaires were used. Face validity was confirmed by 10 professors of sports management and test structure validity using smart pls software. Convergence validity is also greater than 0.5. The reliability rate for all research variables is more than 0.7. Pearson correlation coefficient and path analysis were used to test the hypotheses. The results of the analysis showed that ethical leadership had a direct effect on increasing identity and citizenship behavior. The variables of identity and citizenship behavior are influenced by the attitude of the members of the organization and is due to the view that the individual acquires towards the organization. Therefore, the leaders of the organization should pay attention to establishing fairness and justice in the organization. Have a rational approach to identity and increase citizenship behavior.}, keywords = {Citizenship Behavior,organizational voice,Organizational Identity,Ehical Leadership}, title_fa = {رابطه رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی و آوای کارکنان با نقش میانجی هویت سازمانی(مطالعه موردی کارکنان اداراه ورزش و جوانان استان‌های غرب کشور)}, abstract_fa = {مطالعه حاضر نقش میانجی هویت سازمانی را در رابطه بین رهبری اخلاقی بر آوا و رفتار شهروندی مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات از نوع پژوهش‌های توصیفی _ همبستگی بود. جامعه پژوهش تمــامی کارکنــان ادارات کــل ورزش و جوانــان استان‌های غرب کشور در سال 1397 بـود. از تحلیل عاملی در این پژوهش استفاده شده که حجم نمونه بر اساس آن 168 نفر به دست آمدکه برای اطمینان از نمونه گیری 210 پرسشنامه جمع­آوری شد. به­ منظور جمع­آوری داده­ها از 4 پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی صوری توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه آزمون با استفاده از نرم افزار smart pls مورد تأیید قرار گرفت. روایی همگرایی نیز بزرگتر از 5/0 بود. میزان پایایی برای کلیة متغیرهای پژوهش بیشتر از7/0 بود. جهت آزمون فرضیه­ها از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای  plsو Spss انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل یافته‌ها نشان داد که رهبری اخلاقی بر افزایش هویت و رفتار شهروندی به طور مستقیم اثرگذار بود. متغیرهای هویت و رفتار شهروندی از نگـرش اعـضای سـازمان تـأثیر می‌پذیرند و ناشی از دیدگاهی است که فرد نسبت به سازمان به دست می‌آورد؛ بنابراین رهبران سازمان باید به برقراری انصاف و عدالت در سازمان توجه نمایند و اخلاق را در سازمان برقرار نموده و تأثیری مثبـت در ایجـاد جهت­گیری منطقی نسبت به هویت و افزایش رفتار شهروندی داشته باشند.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی,آوای سازمانی,هویت سازمانی,رهبری اخلاقی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_12975.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_12975_02bc6f5297b410d4e6722abce46ca684.pdf} } @article { author = {Khodadad, Mahnaz and Babalhavaeji, Fahimeh and Momeni, Esmat}, title = {Providing a Model for Implementing Knowledge Management in the Artistic Field of the Islamic Publicity Organization}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {28}, pages = {135-168}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2021.58377.1413}, abstract = {The present study was conducted with the aim of providing a model for implementing knowledge management in the artistic field of the Islamic Propaganda Organization.The present study is a practical questionnaire in terms of applied purpose and a method mixed with two quantitative and qualitative. The data collection tool in the quantitative and qualitative sections was a researcher-made questionnaire using the indicators of Probest building base model. The research community in the qualitative part includes 21 managers, and knowledge specialists and experts in the field of art and in the quantitative part includes employed experts including 350 people based on Morgan's argument, 134 people who have been purposefully selected. In the present study, according to the results of three Delphi rounds, seventy categories in 8 indicators of identification, acquisition, development, distribution, conservation, use, measurement and goals of knowledge were identified with the opinion of experts and specialists. Statistical summary in terms of the importance of 8 knowledge management indices showed that the knowledge objectives index with a total average of 4.62, knowledge development index with a total average of 4.26, knowledge distribution index with a total average of 4.18 and knowledge protection index with a total average of 4.17 have the highest averages. and Knowledge Acquisition are strongly coordinated. Quantitative findings showed that the index of knowledge identification, knowledge acquisition, knowledge development, knowledge distribution, knowledge conservation, knowledge measurement, in general the knowledge management of the Islamic Publicity Organization have been below average with an average of 55.2.}, keywords = {Knowledge Building Basic Model,Knowledge Management,Artistic field of the Islamic Publicity Organization}, title_fa = {ارائه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پیاده‌سازی مدیریت دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته با دو روش کمی و کیفی بود. ابزار گردآوری داده در بخش کمی و کیفی، پرسشنامه محقق‌ساخته با استفاده از شاخص‌های مدل پایه‌های ساختمان پروبست بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل 21 نفر مدیران و متخصصان دانش و کارشناسان خبره حوزه هنری و در بخش کمی شامل کارشناسان شاغل در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شامل 350 نفر بر اساس جدول  مورگان به تعداد 134 نفر که به روش هدفمند انتخاب شدند. در پژوهش حاضر با توجه به نتایج سه راند دلفی هفتاد مقوله در 8 شاخص شناسایی، اکتساب، توسعه، توزیع، حفاظت، استفاده، اندازه‌گیری و اهداف دانش با نظر خبرگان و متخصصان شناسایی شد. خلاصه آماری برحسب درجه اهمیت 8 شاخص مدیریت دانش نشان داد که شاخص اهداف دانش با میانگین کل 62/4، شاخص توسعه دانش با میانگین کل 26/4، شاخص توزیع دانش با میانگین کل 18/4 و شاخص حفاظت دانش با میانگین کل 17/4 بالاترین میانگین‌ها را کسب کرده‌اند. شاخص شناسایی دانش، حفاظت دانش و اکتساب دانش به‌طور اجماع قوی هماهنگ است. یافته‌های بخش کمی نشان داد که شاخص شناسایی دانش، اکتساب دانش، توسعه دانش، توزیع دانش، حفاظت دانش، استفاده دانش، اندازه‌گیری دانش، به‌طورکلی در مدیریت دانش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با میانگین  2/55 پایین‌تر از حد متوسط بوده‌اند. در صورت پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش با تأکید بر مدل پایه‌های ساختمان دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مدل مذکور می‌تواند در کلیه واحدهای حوزه هنری به کار گرفته شود تا از طریق شناسایی دانش در داخل سازمان و خارج از سازمان و بحث و تبادل دانش بین تأمین‌کنندگان دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی صورت پذیرد، اکتساب دانش، پیاده‌سازی مدیریت دانش جهت بهبود روند فعالیت‌های این سازمان، با توجه به اینکه توسعه دانش از طریق فرآیند یادگیری آموزش باشگاه مکتب مهر و ارزیابی کاربران نسبت به کیفیت خدمات در واحد هنری، و فرایند یادگیری دانش و ایجاد سامانه‌های تعاملی مدیریت اطلاعاتی مناسب در حوزه هنری مشهود نیست. در بخش توزیع دانش از طریق برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در بخش حفاظت دانش از طریق تأکید بر ایجاد و نگهداری پایگاه دانش (مانند سوره مهر)، استفاده دانش از طریق ایجاد ساختار گروه بحث، شبکه‌های اجتماعی و اینترانت به‌منظور استفاده دانش (مانند اتوماسیون، سامانه جشنواره‌ها)، اندازه‌گیری دانش از طریق ایجاد فرهنگ سازمانی و مستندسازی مستمر اطلاعات و دانش مهارت کارکنان و رسمیت بخشی به دانش سازمانی دعوت از صاحبان دانش‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت جهت حضور و ارتباط کارکنان با آن‌ها.}, keywords_fa = {مدل ساختمان دانش,مدیریت دانش,حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_12944.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_12944_228ddfd7199e46cd43f8c522bede65c6.pdf} } @article { author = {Rezania, Dorna and Moghanipour, Majidreza and Zafarmand, Seyed Javad}, title = {Content Analysis of Articles in the Journal of Tourism Management Studies (2012-2018) based on the Participation Pattern of Authors and Methodological, Citation and Functional Characteristics of Articles}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {28}, pages = {169-201}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2021.60526.1433}, abstract = {Studying the process of producing scientific articles in any field of knowledge can provide a clear picture of the scientific trajectory of a journal and identify research gaps in that area. Meantime, reviewing the published researches in tourism studies can provide a correct understanding of theoretical approaches, methods, and techniques used by researchers. Moreover, it indicates how theoretical development and methodological progress can provide documentary information. It presents the evolution and process of conducting these researches over a specific period of time; yet it can provide clear vision of limitations, harms, and issues that need more attention from researchers, as well as managers and planners in this field. The purpose of this study is to review scientific articles published in the journal "Tourism Management Studies" based on four components: characteristics, pattern of participation of authors and methodological, citation, and functional characteristics of articles. The research method is descriptive, and the content analysis method has been used specifically. The collection of information is in the form of libraries and the method of their analysis is quantitative. Samples are 219 articles (N = 219), including all articles published in Tourism Management Studies journal, during 2012-2018, in 8 periods and 32 issues (17-48). Study result has revealed a clear picture of authors' participatory patterns, as well as the methodological, functional and citation features of articles. It also describes the trajectory and trend of stability or changes in each of the patterns and features studied during eight years of this journal.}, keywords = {Tourism,content analysis,Citation,Thematic Orientation}, title_fa = {تحلیل محتوای مقالات فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری (۱۳۹۸-۱۳۹۱) برمبنای الگوی مشارکت نویسندگان و ویژگی‌های روش‌شناسی، استنادی و عملکردی مقالات}, abstract_fa = {مطالعۀ روند تولید مقالات علمی در هر حوزۀ دانشی، از یک‌سو می­توانند تصویری شفاف از خط سیر علمی یک نشریه ارائه دهد و از سوی دیگر، شکاف­ها و خلأهای پژوهشی  را در آن حوزه، شناسایی نماید. در این میان بررسی پژوهش­های انتشار یافته در حوزۀ گردشگری، می­تواند درک صحیحی از رویکردهای نظری، روش­ها و تکنیک­های مورد استفادۀ محقق و چگونگی پیشرفت نظری و روشی در این حوزه را فراهم سازد و اطلاعاتی مستند در خصوص سیر تحول و روند انجام ‌این پژوهش­ها در طول یک دورۀ زمانی مشخص ارائه ­دهد؛ ضمن آنکه  چشم­اندازی شفاف در زمینۀ محدودیت­ها، آسیب­ها و موارد نیازمندِ توجه بیشتر را، برای پژوهشگران و نیز مدیران و برنامه­ریزان این حوزه فراهم ­می­آورد. مسئلۀ اصلی این پژوهش، شناخت مقالات علمی منتشر شده در نشریۀ «مطالعات مدیریت گردشگری» بر­مبنای چهار مؤلفۀ: ویژگی­ها و الگوی مشارکت نویسندگان، ویژگی­های روش­شناسی، استنادی و عملکردی مقالات بود. روش پیشبرد پژوهش توصیفی بوده و به طور خاص از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جمع­آوری اطلاعات بصورت کتابخانه­ای و شیوۀ تحلیل آنها کمّی بود. نمونه­های مورد مطالعه تعــداد 219 مقاله (N=219)، شامل کلیۀ مقالات انتشار یافته در نشریۀ مطالعات مدیریت گردشگری، طی سال­های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ در ۸ دوره  و ۳۲ شماره( ۴۸-۱۷) بود. نتایج این پژوهش ضمن ارائه تصویری روشن از الگوهای مشارکتی نویسندگان و نیز ویژگی­های روش­شناسی، عملکردی و استنادی مقالات، خط سیر و روند ثبات یا تغییرات به وجود آمده در هر یک از الگوها و ویژگی­های مورد مطالعه در این نشریه را طی هشت سال، آشکار نموده است.}, keywords_fa = {گردشگری,تحلیل‌محتوا,استناد,گرایش موضوعی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_12979.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_12979_b49901add950f713136f6a6d490f9df1.pdf} }