@article { author = {Morshedi Tonekaboni, Mohammadhasan}, title = {The Relationship Between Knowledge Management and Professional Development and Job Performance of Ilam University Staff in 2019}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {7}, number = {24}, pages = {25-41}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2020.51742.1319}, abstract = {The purpose of this study was to study the relationship between knowledge management and professional development and job performance of employees. The statistical population included 460 employees of Ilam University, and 210 people were selected as statistical samples using Kerjcie and Morgan tables. The present study was a correlational study and the required data were collected by library and field survey (questionnaire). The data collection tools included three knowledge management questionnaires, professional career development, and job performance. In order to determine the validity of the questionnaires, formal and content validity was used and to measure the reliability, Cronbach's alpha method was used. The calculated coefficient for the whole questionnaire was 0.967 and was confirmed. SPSS-22 statistical software was used to analyze the obtained data. The findings showed that there was a positive and significant correlation between knowledge management and job performance (r = 0.581) at 99%. Studies have also shown that there is a positive and significant correlation between knowledge management and professional development of employees (p = 0.056) at 99% level. Managers should try to make their employees aware of the benefits of using knowledge management programs for organizational performance and themselves. Achieving this goal will both help job performance and affect the professional development of employees.}, keywords = {professional development,Job performance,Knowledge Management,University of Ilam}, title_fa = {رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه‌ای و عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ایلام در سال 1398}, abstract_fa = {هدف در این پژوهش، مطالعة رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه ­ای و عملکرد شغلی کارکنان بود. جامعة آماری شامل460 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود و داده­ های مورد نیاز به ­روش پیمایشی کتابخانه­ ای و میدانی(پرسشنامه) گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامۀ مدیریت دانش، توسعه حرفه­ ای کارکنان و عملکرد شغلی بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه­­ ها، از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب محاسبه شده برای کل پرسشنامه 967/0 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ­های به دست آمده نیز از نرم ­افزار آماری SPSS-22 به کار گرفته شد. یافته ­ها نشان داد که همبستگی مثبت و معنی­داری بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی (581/0r=) در سطح 99 درصد وجود دارد. هم­چنین بررسی­ ها نشان داد همبستگی مثبت و معنی­داری بین مدیریت دانش و توسعه حرفه­ای کارکنان (560/0r=) در سطح 99 درصد وجود دارد. لذا مدیران باید تلاش نمایند کارکنان خود را از مزایای به کارگیری برنامه­ های مدیریت دانش برای عملکرد سازمانی و خود آن­ها آگاه کنند. تحقق این هدف، هم به عملکرد شغلی کمک خواهد کرد و هم بر توسعه حرفه­ ای کارکنان مؤثر خواهد بود.}, keywords_fa = {توسعه حرفه‌ای,عملکرد شغلی,مدیریت دانش,دانشگاه ایلام}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_11989.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_11989_af98ee0c0a82337aa40cc50560d29120.pdf} }