@article { author = {Darzi Kholardi, Soghra and Razavi, Seyed Ali Asghar and Ghiasi, Mitra}, title = {Capability Maturity Model and Optimization of Effective Evaluation of University Libraries (Meta-Synthesis Method)}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {8}, number = {29}, pages = {175-195}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2021.57572.1398}, abstract = {Maturity models were introduced with the advancement, development and application of technologies and are considered as management topics. Maturity models have levels that each level includes the characteristics related to it. Using maturity models, the effectiveness and performance of the organization can be evaluated. In the present study, articles on maturity models and maturity capability models with a qualitative approach and meta-combined method are reviewed. In addition to examining maturity models in different fields and examining the dimensions of that maturity model, the ability to evaluate the performance and effectiveness of university libraries should be examined. The existing writings on maturity models are based on their translation and interpretation. Based on this, 93 valid sources in the field of maturity models and 37 sources in the field of maturity models of capability and university libraries were examined. By analyzing the sources, 3 categories, 9 indicators and 21 codes for the characteristics of each level were obtained for the maturity model of university libraries. Based on the results, the technical category and the concept of hardware and software systems have the first rank and are of higher importance. The maturity model of university libraries helps library and university administrators to plan for the promotion of each level and reach the ideal level by determining and evaluating the characteristics of each level.}, keywords = {Capability,university libraries,Meta-synthesis Method,Maturity Model}, title_fa = {مدل بلوغ قابلیت و بهینه سازی ارزیابی اثربخش کتابخانه های دانشگاهی (روش فراترکیب)}, abstract_fa = {مدل‌های بلوغ با پیشرفت، توسعه و کاربرد فناوری‌ها مطرح شدند و از مباحث مدیریتی محسوب می گردند. مدل‌های بلوغ دارای سطوحی هستند که هر سطح شامل ویژگی‌های مربوط به آن سطح است. با استفاده از مدل‌های بلوغ می‌توان اثربخشی و عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرار داد. پژوهش حاضر به بررسی نوشتارهایی در زمینه مدل‌های بلوغ، مدل بلوغ قابلیت و بهینه‌سازی ارزیابی اثربخش کتابخانه‌های دانشگاهی با رویکرد کیفی و روش فراترکیب پرداخته است. تا ضمن بررسی مدل‌های بلوغ در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف و بررسی ابعاد آن مدل بلوغ قابلیت برای ارزیابی عملکرد و اثر بخشی کتابخانه‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. نوشتارهای موجود در زمینه مدل‌های بلوغ بر پایه ترجمه و تفسیر آن‌ها بود. بر این اساس 93 منبع معتبر در حوزه مدل‌های بلوغ و  37 منبع درحوزه مدل بلوغ قابلیت و کتابخانه‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. با تحلیل منابع3 مقوله 9 شاخص و 21 کد برای ویژگی‌های هر سطح برای مدل بلوغ کتابخانه‌های دانشگاهی در بازه زمانی 2010 تا 2020 به دست آمد. بر اساس نتایج مقوله فنی و مفهوم سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارای رتبه اول است و از اهمیت بالاتری برخوردارند. مدل بلوغ کتابخانه‌های دانشگاهی به مدیران کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا با تعیین و بررسی ویژگی‌های هر سطح و ارزیابی آن‌ها درجهت بهبود وضعیت هر سطح و رسیدن به سطح ایده‌آل برنامه‌ریزی کنند.}, keywords_fa = {روش فراترکیب,کتابخانه های دانشگاهی,مدل بلوغ,مدل بلوغ قابلیت}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_12978.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_12978_79dbf8033164811ac437fc0f2632d8eb.pdf} }