@article { author = {Dekamini, Fatemeh and salahi, fariba and Nazari Farrokhi, Hossein and Nazari Farokhi, Ebrahim}, title = {Presenting a model of ethics analysis in Iranian e-businesses}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2021.63022.1465}, abstract = {Objective: The expansion of e-business and the need to satisfy customers has doubled the understanding of ethical issues related to e-commerce. The purpose of this study is to extract ethical standards in e-business and prioritize them using a mixed approach.Methodology: The research method, in the first stage, is qualitative and data-based theory theory, and then the structural equation modeling and hierarchical analysis (AHP) methods are used. In the first stage, 23 e-business managers in Tehran were interviewed. A questionnaire was also distributed among 209 personnel working in e-business and to prioritize the criteria, a pairwise comparison questionnaire was distributed among 15 people from the same 23 previous experts.Findings: 5 components of customer information security, customer privacy, customer trust, fulfillment of commitments and service updates were extracted as ethical criteria for e-business managers. The effect of all components except fulfillment of commitments on the growth of e-banking was confirmed.Results: Finally, it was concluded that compliance with ethical standards by e-businesses has a high impact on customer acceptance of these businesses and business growth.}, keywords = {Ethics,e-business,Customers,data theory of the foundation}, title_fa = {ارائه مدل تجزیه و تحلیل اخلاق در مشاغل الکترونیکی ایران}, abstract_fa = {هدف: گسترش کسب‌وکارهای الکترونیک و نیاز به جلب رضایت مشتریان، درک مسائل اخلاقی مربوط به تجارت الکترونیک را دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر، استخراج معیارهای اخلاقی در کسب و کارهای الکترونیک و اولویت بندی آنها با استفاده از یک رویکرد آمیخته است. روش‌شناسی: روش پژوهش، در مرحله‌ی اول، کیفی و از نوع تئوری داده‌بنیاد است و در ادامه نیز از روش‌های مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل سلسله‌مراتبی(AHP) استفاده می گردد. در مرحله‌ی اول با 23 نفر از مدیران کسب و کارهای الکترونیک در سطح شهر تهران مصاحبه شد. همچنین پرسشنامه‌ای بین 209 نفر از پرسنل شاغل در کسب و کارهای الکترونیک توزیع شد و جهت اولویت‌بندی معیارها نیز، پرسشنامه‌ی مقایسات زوجی میان 15 تن از همان 23 خبره‌ی پیشین، توزیع گردید.یافته‌ها: 5 مؤلفه‌ی امنیت اطلاعات مشتریان، حفظ حریم خصوصی مشتریان، کسب اعتماد مشتری، انجام تعهدات و بروزرسانی خدمات به‌عنوان معیارهای اخلاقی مدیران کسب و کارهای الکترونیک استخراج گردید. تأثیر همه‌ی مؤلفه‌ها به جز، انجام تعهدات بر رشد بانکداری الکترونیک تأیید شد.نتیجه‌گیری: نهایتاً این نتیجه حاصل شد که رعایت معیارهای اخلاقی از جانب کسب و کارهای الکترونیک، تأثیر بالایی در پذیرش این کسب و کارها از جانب مشتریان و رشد کسب و کارها دارد.}, keywords_fa = {اخلاق,مشاغل الکترونیکی,مشتریان,تئوری داده بنیاد}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_13479.html}, eprint = {} }