@article { author = {Ahmadimirgaed, Ahmad Reza and Maleki, Reza and Momeni, Esmat}, title = {The Assessment of Services Quality in the Central Library of Science & Culture University as viewed by users}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {107-128}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {}, abstract = {Purpose: we aimed to assess the level of service quality in the central library science and culture using standard tools LibQual, examining the differences between users' expectations and the level of services received determined by the need to improve the service components and to prioritize the elements of a list view of the library. This study assessed the quality of library services based on users' expectations on three levels: minimum, maximum estimated and analyzed. Methodology: The study population consisted of 2250 members of the Central Library, Science and Culture, including PhD students, graduate students, undergraduate students, faculty fellow members and employees. Given the sheer size and distribution of the study population, random stratified sampling was used. The sample of study includes 328 students. Findings: Our findings indicated that the influence of the level of service received, the Central Library of Science and Culture, with a mean (33/7) is more than the other dimensions. But the library as a place was not able to meet users' needs and their expectations and with a mean (58/3) to have the lowest level of service received. According to users' perspective, information control (07/60%), service work components (21/26%) and the component library as a place (72/13 percent) were the main important component, respectively. Conclusion: After testing the hypotheses, it was determined that in LibQual components there was a significant relationship between the users' highest and lowest expectations and the level service received. Also there was a significant difference among perspectives of PhD students, graduate students, undergraduate students, faculty fellow members and employees in the lowest expectations", "the highest expectations" and "received services". Finally, with the results obtained in the field and to improve the level of service quality in academic libraries, solutions and recommendations were presented.}, keywords = {Libqual,Quality of Service,user satisfaction,Assessment of Academic libraries}, title_fa = {سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ از دیدگاه کاربران}, abstract_fa = {زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیب‌کوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونه‌گیری با روش تصادفی طبقه‌بندی انجام شد و حجم نمونه 328 نفر بود. یافته‎ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که سطح کیفیت خدمات ارائه‌شده در این کتابخانه در مؤلفه‌های اثر خدمت و کنترل اطلاعات بالاتر از حداقل انتظارات کاربران بوده ولی در مؤلفه کتابخانه به‌عنوان یک مکان، نتوانسته حتی حداقل انتظارات کاربران را برآورده نماید. بر اساس این پژوهش مهم‌ترین مؤلفه‌ها از دیدگاه کاربران به ترتیب مؤلفه کنترل اطلاعات (07/60 درصد)، مؤلفه اثر خدمت (21/26 درصد) و مؤلفه کتابخانه به‌عنوان یک مکان (72/13 درصد) بود. نتیجه‎گیری: پس از آزمون فرضیه‌ها، مشخص شد در این کتابخانه بین سطوح "حداقل و حداکثر انتظارات" کاربران با "سطح دریافت خدمات"، در مؤلفه‌های لیب‌کوآل، تفاوت معناداری وجود دارد؛ همین‌طور در مؤلفه‌های لیب‌کوآل، بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، اعضای هیأت علمی و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه در سطوح "حداقل انتظارات"، "دریافت خدمات" و "حداکثر انتظارات"، تفاوت معناداری وجود دارد. در انتها با استفاده از یافته‌های میدانی به‌دست‌آمده و به‌منظور ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کتابخانه دانشگاهی، راه‌کارها و پیشنهاد‌هایی ارائه شد.}, keywords_fa = {ارزیابی کتابخانه‌های دانشگاهی,رضایت کاربران,کیفیت خدمات کتابخانه‌ها,لیب‌کوآل}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1726.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1726_62b0159d3e0a59b20553a3242d98ab33.pdf} }