%0 Journal Article %T رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان %J فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2980-8243 %A نعمتی, محمدعلی %A گراوند, ایوب %A موسوی امیری, طیبه %A هاشم پور, فرحناز %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 2 %N 4 %P 129-149 %! رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان %K سواد اطلاعاتی %K خلاقیت %K دانشجویان %R 10.22054/jks.2015.2360 %X هدف این مطالعه بررسی رابطه‌ی سواد اطلاعاتی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود. حجم نمونه مطالعه حاضر شامل 210 نفر دانشجوی دختر و پسر بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند و به روش تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی و از نوع مقطعی انجام یافته و داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه تدوین شده بر اساس 22 شاخصه‌ی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی (ACRL، 2000) و مقیاس زمینه یابی مداد کاغذی سنجش خلاقیت (MPPT) تورنس به ترتیب با پایایی 97/0 و 93/0 در آلفای کرونباخ، گردآوری شده است. جهت تحلیل داده‌های به‌دست آمده از نرم افزار SPSS20 و آزمون پیر سون استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش بین مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی (احساس نیاز به اطلاعات، توانایی جمع آوری اطلاعات، توانایی ارزیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، کاربرد صحیح و موثر اطلاعات، آگاهی از مسائل اخلاقی و قانونی و دسترسی به اطلاعات) و خلاقیت رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد. از نتایج این تحقیق می‌توان برای بهبود خلاقیت و مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان استفاده نمود. %U https://jks.atu.ac.ir/article_2360_9adf5d2e6b9392718aa35fd604c4ff8d.pdf