ORIGINAL_ARTICLE
ترسیم شبکه هم تألیفی پژوهشگران حوزه کتابداری و اطلاعرسانی طی سالهای 2006-2016
هدف پژوهش حاضر بررسی تولیدات علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی طی سال های 2006 -2016 در پایگاه مجموعه هسته علوم تحت وب میباشد. در این پژوهش تلاش شده با بررسی 2806 رکورد مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که در پایگاه مجموعه هسته علوم تحت وب در بازه زمانی 2006-2016 منتشر شدهاند با استفاده از روش علم سنجی به بررسی نویسندگان، مجلات هسته و کشورهای پیشرو در این حوزه پرداخته شود. هم چنین برای ترسیم شبکه همتالیفی نویسندگان و هم سازمانی از نرم افزارهای ساینس آوساینس و سایت اسپیس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد انتشار مقالات علمی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی روندی صعودی دارد. هم چنین کشورهای ایالات متحده، چین و انگلستان در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی درصدر کشورها قرار دارند. به علاوه مجلات انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا و مدیریت اطلاعات به عنوان مجلات هسته که بیشترین تعداد مقالات در این حوزه را به خود اختصاص داده اند، شناسایی شدند. در میان نویسندگان «ونکاتش» ، «کافمن» و «باتز» سهم بسزایی در انتشار مقالات این حوزه بر عهده دارند. بررسی نتایج نشان میدهد که علیرغم اهمیت و ضرورت انجام فعالیتهای پژوهشی به صورت مشترک که منجر به افزایش کیفیت آنها می شود، در رشته کتابداری و اطلاع رسانی میزان همکاری علمی محققان بسیار پایین است و پژوهشگران این حوزه علاقه چندانی به خلق آثار علمی به صورت گروهی ندارند.
https://jks.atu.ac.ir/article_7684_6dc76786307dc01c0aa3338faa1ac5e3.pdf
2017-01-20
1
20
10.22054/jks.2017.18741.1120
پایگاه مجموعه هسته علوم تحت وب
تحلیل شبکههای اجتماعی
شبکه هم تألیفی
کتابداری و اطلاعرسانی
همکاری علمی
پروانه
ابوطالبی
parvaneh2225@gmail.com
1
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
محمدحسین
بیگلو
mh_biglu@yahoo.com
2
دانشیار، گروه آموزشی علوم پایه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
اسدی، مریم؛ جولایی، سمیه؛ ثقفی، سامان و بذرافشان، اعظم. (1392). همکاریهای علمی و شبکههای هم تألیفی در تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شریف در طول سالهای 2005- 2010. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(1)، 166-186.
1
پارسایی محمدی، پرستو. (1384). تحلیلتوصیفیواستنادیمجلهعلومتربیتیوروانشناسیدانشگاهشهیدچمراناهوازطیسالهای 1382-1351. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
2
حریری، نجلا و نیکزاد، مهسا. (1390). شبکههای هم تألیفی در مقالات ایرانی رشتههای کتابداری و اطلاعرسانی، روانشناسی، مدیریت و اقتصاد در پایگاه ISI بین سالهای 2000 تا 2009. علوموفناوریاطلاعات، 26(4)، 825-844.
3
دانش، فرشید؛ عبدالمجید، امیرحسین؛ افشار، مینا؛ موسوی فر، صدیقه و فرهادی، فاطمه. (1388). همبستگی میان تولید علم و میزان همکاری گروهی دانشمندان علوم کتابداری و اطلاعرسانی در جهان. پژوهشنامه پردازشومدیریتاطلاعات، 25(1)، 5-22.
4
دیانی، محمدحسین. (1365). مقالات و مقاله نویسان در نامه انجمن کتابداران ایران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 2(1)، 38-48.
5
رحیمی، ماریه و فتاحی، رحمتالله. (1386). همکاری علمی و تولید اطلاعات: نگاهی به مفاهیم و الگوهای رایج در تولید علمی مشترک. فصلنامه کتاب، 3(71)، 235-248.
6
عابدی جعفری، حسن؛ پورعزت، علیاصغر؛ امیری، مجتبی و دلبری راغب، فاطمه. (1390). ترسیم نقشه علم اداره امور عمومی (مدیریت دولتی) بر مبنای مقالات موجود در ISI. مجله مدیریتدولتی، 3(6)، 127-274.
7
عرفان منش، محمدامین و بصیریان جهرمی، رضا. (1392). شبکه هم تألیفی مقالات منتشر شده در فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی. مطالعات ملیکتابداریوسازماندهیاطلاعات، 24(94)، 77-96.
8
عصاره، فریده؛ سهیلی، فرامرز؛ فرج پهلو، عبدالحسین و معرف زاده، عبدالمجید. (1391). بررسی سنجه مرکزیت در شبکه هم تألیفی مقالات مجله علم اطلاعات. پژوهشنامه کتابداریواطلاعرسانی، (2)، 181-200.
9
عصاره، فریده؛ صراطی شیرازی، منصوره و خادمی، روحالله. (1393). بررسی شبکه هم تألیفی پژوهشگران ایران در حوزه داروشناسی و داروسازی در پایگاه وب آو ساینس: 2012-2000. مدیریت سلامت، 17(56)، 33-45.
10
عصاره، فریده و معرفت، رحمان. (1384). مشارکت پژوهشگران ایرانی در تولید علمی جهانی در مدلاین (حوزه علوم پایه و بین رشته پزشکی). رهیافت، 35، 39-44.
11
عصاره، فریده و مکی زاده، فاطمه. (1390). تحلیل استنادی و ترسیم نقشه بروندادی علمی اخلاق پزشکی در وبگاه WOS در سالهای 1990-2008. اخلاق و تاریخ پزشکی، 4(5)، 65-77.
12
گلینی مقدم، گلنسا و طاهری، پروین. (1393). ترسیم شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم تا 2014 میلادی. مطالعات دانششناسی، 1(3)، 23-42.
13
Adams, J. D., Black, G. C., Clemmons, J. R., & Stephan, P. E. (2005). Scientific teams and institutional collaborations: Evidence from US universities, 1981–1999. Research policy, 34(3), 259-285.
14
Ajiferuke, I., Burell, Q., & Tague, J. (1988). Collaborative coefficient: A single measure of the degree of collaboration in research. Scientometrics, 14(5-6), 421-433.
15
Biglu, M. (2012). P-1486-Scientific activities in the field of neuropsychopharmacology 2001–2010. European Psychiatry, 27, 1.
16
Biglu, M. H., Chakhmachi, N., & Biglu, S. (2014). Scientific study of Middle East countries in psychology. Collnet Journal of Scientometrics and Information Management, 7(2), 293-296.
17
Bródka, P., Skibicki, K., Kazienko, P., & Musiał, K. (2011). A degree centrality in multi-layered social network. Paper presented at the Computational Aspects of Social Networks (CASoN), 2011 International Conference on.
18
Bukvova, H. (2010). Studying research collaboration: A literature review. Journal of Information Science, 6(1), 33-38.
19
Dayani, M. H. (1986). Articles and writing in a letter of Iranian Library Association. Journal of Social Science and Humanities of Shiraz University, 12, 38-48.
20
De Stefano, D., Giordano, G., & Vitale, M. P. (2011). Issues in the analysis of co-authorship networks. Quality & Quantity, 45(5), 1091-1107.
21
Farajpahlou, A. H. (2004). Collaboration among library and information experts vs. scientists. Paper presented at the International Workshop on Webometrics, Informetrics and Scientometrics.
22
Hart, R. L. (2000). Collaborative publication by University librarians: An exploratory study. The Journal of academic librarianship, 26(2), 94-99.
23
Hollis, A. (2001). Co-authorship and the output of academic economists. Labour Economics, 8(4), 503-530.
24
Hudson, J. (1996). Trends in multi-authored papers in economics. The Journal of Economic Perspectives, 10(3), 153-158.
25
Liu, X., Bollen, J., Nelson, M. L., & Van de Sompel, H. (2005). Co-authorship networks in the digital library research community. Information processing & management, 41(6), 1462-1480.
26
Lundberg, J., Tomson, G., Lundkvist, I., & Brommels, M. (2006). Collaboration uncovered: Exploring the adequacy of measuring university-industry collaboration through co-authorship and funding. Scientometrics, 69(3), 575-589.
27
Melin, G. (2004). Postdoc abroad: inherited scientific contacts or establishment of new networks? Research Evaluation, 13(2), 95-102.
28
Newman, M. EJ. (2001). The structure of scientific collaboration networks. Proceedings of the National Academy of Sciences, (2)98, 404-409.
29
Osareh, F. (2005). Higher education research collaboration between Iran & UK. Paper presented at the Proceeding of COLLINET Meeting Extra Session in conjunction with 10th ISSI Conference, Stockholm, Sweden.
30
Wagner, C. S. (2005). Six case studies of international collaboration in science. Scientometrics, 62(1), 3-26.
31
Yan, E., Ding, Y., & Zhu, Q. (2010). Mapping library and information science in China: A coauthorship network analysis. Scientometrics, 83(1), 115-131
32
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل سطوح همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در پایگاه وبآوساینس : مطالعه موردی حوزه علوم اجتماعی
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل شبکه همکاری علمی پژوهشگران ایرانی حوزه علوم اجتماعی در پایگاه وبآوساینس از ابتدا تا پایان سال 2014 میلادی بوده است. پژوهش با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل سطح همکاری علمی از ابزارهای علمسنجی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را، تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی حوزه علوم اجتماعی تشکیل داده که از اولین تولید علمی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس تا پایان سال 2014 (شامل 9318 مقاله) را در حوزه نامبرده در برمیگرفت. دادهها از پایگاه وب آو ساینس استخراج شده و سپس با استفاده از نرمافزارهای هیست سایت و بایب اکسل تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مقالههای حاصل همکاری در حوزه علوم اجتماعی در سالهای مختلف از سیر صعودی برخوردار بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش جایگاه ایران در بین کشورهای خاورمیانه، ازنظر میزان تولیدات علمی در رتبه سوم بعد از دو کشور رژیم صهیونیستی و ترکیه قرار گرفت. بیشترین میزان همکاری ایران با کشورهای آمریکا، بریتانیا و کانادا بود. سطح همکاری درونسازمانی 08/46 درصد و برونسازمانی 55/24 درصد و بینالمللی 22 درصد بود. بهطورکلی میانگین ضریب مشارکت نویسندگان در دوره موردبررسی 64 درصد و از روند صعودی برخوردار بوده است. این امر بیانگر افزایش تمایل نویسندگان به تولید مدارک مشارکتی در طول این دوره بوده و بیشترین مشارکت در تولید مدارک سه و دو نویسندگی برآورد شده است. بهطورکلی یافتههای این پژوهش نشان از تمایل پژوهشگران برای تولید علم بهصورت مشارکتی داشت.
https://jks.atu.ac.ir/article_7420_9862628ffca739f76e5852487e05bb66.pdf
2017-01-20
21
40
10.22054/jks.2017.15975.1109
تولیدات علمی ایران
پایگاه وب آو ساینس
علوم اجتماعی
همکاری علمی
هم نویسندگی
زهره
پورکریمی دارنجانی
pourkarimi1393@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
گلنسا
گلینی مقدم
g_galyani@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
جلالی دیزجی
dizaji@yahoo.com
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
اسدی، مریم و ثقفی، سامان. (1391). بررسی میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه فنی و مهندسی در سالهای 1990 تا 2010. آموزش مهندسی ایران، 14(55)، 111-134.
1
دیدگاه، فرشته و دیدگاه آرزو. (1390). بررسی انتشارات علمی کشورهای خاورمیانه در نمایه استنادی علوم اجتماعی طی 30 سال اخیر. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 26(3)، 717-734.
2
دیدگاه، فرشته و عرفان منش، محمدامین. (1388). بررسی تألیفات مشترک ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا در پایگاه «وب آو ساینس». علوم و فناوری اطلاعات ایران، 24(4)، 85-102.
3
سهیلی، فرامرز؛ عصاره، فریده و فرج پهلو، عبدالحسین. (1392). بررسی تأثیر راهبردهای هم نویسندگی بر بهرهوری پژوهشگران علم اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.16(1)، 190-208.
4
گلینی مقدم، گلنسا و طاهری، پروین. (1394). ترسیم شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم تا 2014 میلادی. مطالعات دانششناسی. 1(3)، 23-42.
5
نوروزی، علیرضا و ولایتی، خالید (1386). همکاری علمی پژوهشی: جامعهشناسی همکاری علمی. تهران: چاپار.
6
Gonzalez- Alcaide, G., Aleixandre-Benavent, R., Navarro-Molina, C., & Valderrama-Zurian, J. C. (2008). Coauthorship networks and institutional collaboration patterns in reproductive biology. Fertility and sterility, 90(4), 941-956.
7
Stefano, D., Fuccella, V., Vitale, M. P. & Zaccarin, S. (2013). The Use of different data sources in the analysis of co-authorship networks and scientific performance. Social Networks [serial online]. 35(3), 370-381.
8
Kumar, S. & Jan, J. M. (2013). Mapping research collaborations in the business and management field in Malaysia, 1980-2010. Scientometrics, 97(3), 491-517.
9
Niu, F., & Qiu, J. (2014). Network structure, distribution and the growth of Chinese international research collaboration. Scientometrics, 98(2), 1221-1233.
10
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه حوزههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان بوده است. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 730 عنوان کتاب انگلیسی موجود در پایگاه اطلاعاتی آمازون و 1069 عنوان پایاننامه انگلیسی نوشتهشده در پایگاه اطلاعاتی بوده که در یک طرح موضوعی 15 گانه طبقهبندی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی و ابزار تحلیل دادهها، نرمافزار EXCEL بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشتر کتابهای نوشتهشده در حوزههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان تألیفی بوده و روند نشر صعودی داشتهاند و بیشتر رویکرد موضوعی آنها تحلیل اختراعات، تحلیل استنادی، کتابسنجی و ارتباطات علمی بوده است. همچنین روند نشر پایاننامهها نیز صعودی بوده و بیشتر رویکرد موضوعی آنها تحلیل استنادی، کتابسنجی، وبسنجی، علمسنجی، ارتباطات علمی و ارزیابی عملکرد پژوهشگران بوده و کمترین رویکرد موضوعی کتابها و پایاننامههای حوزههای سنجش علم در جهان موضوعات اطلاعسنجی، همکاری علمی، هماستنادی، هم نویسندگی، مصورسازی اطلاعات و دانش، ارزیابی وبسایتها و ضریب تأثیر مجلات بوده است. علاوه بر این بیشترین پژوهشهای حوزههای سنجش علم در رشتههای علوم کامپیوتر، آموزش عالی، مدیریت، کتابداری و علم اطلاعات، علم و دانش عمومی و فناوری اطلاعات و کمترین آن در رشتههای اخلاق، تاریخ، فلسفه، حقوق، مطالعات زنان، نانوتکنولوژی، روانشناسی، فیزیک، شیمی، مذهب، ریاضی، کارآفرینی، جغرافی، تحلیل اختراع، زیست، شیمی، محیطزیست و آمار انجام شده بود. نتایج نشان داد که موضوع کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی مبتنی بر تحلیل استنادی بوده و پراکندگی موضوعات بیشتر بوده است.
https://jks.atu.ac.ir/article_7419_e84ef43cb1fa3cef840505680e8877ea.pdf
2017-01-20
41
60
10.22054/jks.2017.17687.1113
: اطلاعسنجی
سنجش علم
علمسنجی
کتابسنجی
کتابها و پایاننامهها
وبسنجی
علی
شرفی
a.sharafi96@ut.ac.ir
1
کارشناس ارشد کتابخانه مرکزی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
شقاقی
shaghaghiali67@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علمسنجی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
AUTHOR
محمدرضا
پاشنگ
mrpashang@yahoo.com
3
کارشناس ارشد کتابخانه مرکزی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
AUTHOR
ابراهیمی، سعیده؛ ستاره، فاطمه و حسینچاری، مسعود. (1395). بررسی رابطه بین سنجههای رؤیتپذیری و ذخیره با شاخص استناد در نظام التمتریکس پلاس. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31(3)، 845-864.
1
احمدی، حمید و عصاره، فریده. (1394). سیر تحول پژوهشهای علمسنجی در ایران. رهیافت، 60، 69-82.
2
افقهی، اسماعیل و باقری معصومه. (1387). بررسی روند موضوعی تحقیقات رشته کتابداری و اطلاعرسانی بر اساس استنادهای 1996-2005 در مقالات سالنامه آریست در سالهای 2002-2006. پیام کتابخانه، 14(4)، 5-23.
3
برایرپور، رباب. (1389). بررسی تحلیلی انتشارات علمی تولیدشده در حوزههای کتابسنجی، علمسنجی و اطلاعسنجی در پایگاه Dialog بهمنظور یافتن تمایزات و تشابهات بین این سه حوزه و مرزبندی آنها در ارزیابی تولیدات علمی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
4
بصیریان جهرمی، رضا و گرایی، احسان. (1393). علمسنجی اطلاعسنجی: مطالعهی یک دهه پژوهشهای سنجش کمی در ایران (1381- 1391). مجله علمسنجی کاسپین، 1(1)، 19-27.
5
جمالی مهمویی، حمیدرضا؛ نیکزاد، مهسا و علیمحمدی، داریوش. (1390) بررسی روند پژوهشهای علمسنجی و کتابسنجی در ایران. اطلاعیابی، 8(3)، 3-26.
6
حمیدی، علی؛ اصنافی، امیررضا و عصاره، فریده. (1387). بررسی تحلیلی و ترسیم ساختار انتشارات علمی تولیدشده در حوزههای کتابسنجی، علمسنجی، اطلاعسنجی و وبسنجی در پایگاه وب علوم طی سالهای 1990- 2005. فصلنامهکتابداریواطلاعرسانی، 11(2)، 161-182.
7
حیدری، غلامرضا. (1388). تأملی بر وجوه تمایز و تشابه واژگان و مفاهیم پایه در حوزهی علمسنجی و اطلاعسنجی و ارائه فرضیه دانشسنجی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 16(2)، 77-112.
8
حیدری، غلامرضا. (1390). رویکردی انتقادی به مطالعات حوزهی علمسنجی و اطلاعسنجی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(2)، 1-16.
9
خاصه، علیاکبر. (1391). تحلیل محتوای تولیدات کتابداری ایران در پایگاه Web of Science: در کجای کتابداری جهان قرار داریم؟. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 16(3)، 145-170.
10
ستارزاده، اصغر؛ گلینی مقدم، گلنسا و مؤمنی، عصمت (1395). تحلیل ساختار شبکه همکاریهای علمی پژوهشگران حوزه علوم پایه پزشکی ایران در نمایه استنادی علوم در بازه زمانی 1996 تا 201. مطالعات دانششناسی، 2(6)، 201-221.
11
سهیلی، فرامرز؛ دانش، فرشید و فتاحی، رحمتالله. (1391). کاربردهای وبسنجی در سنجش ارتباطات علمی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(1)، 149-163.
12
سهیلی، فرامرز و عصاره فریده. (1387). وبسنجی: تفاوتها و شباهتهای آن با اطلاعسنجی، علمسنجی و کتابسنجی. فصلنامه کتاب، 74(2)، 213-228.
13
شرفی، علی و نورمحمدی، حمزهعلی. (1391). تعیین فرایند زیست موضوعات پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری رشته کتابداری و اطلاعرسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست از سال 2006-2010. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 19(10)، 41-60.
14
صدیقی، مهری (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل هم رخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزههای علمی (مطالعۀ موردی: حوزه اطلاعسنجی). پژوهشنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۰ (۲)، ۳۷۳-۳۹۶.
15
عرفانمنش، محمدامین؛ گرایی، احسان و بصیریان جهرمی، رضا (1394) بررسی دهسالهی عملکرد و تحلیل جرگه دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور در تولیدات علمی حوزه اطلاعسنجی. پژوهشنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات، 84، 325-347.
16
علیان، مریم و یاری، شیوا. (1391). مروری متون علمسنجی در ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 15(1)، 185-215.
17
علیاصغر، امید و خاصه، علیاکبر. (1390). عنوان تحلیل محتوای کارگاهها و همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران دوره سوم: سالهای 1388-1386. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(4)، 9-35.
18
علیجانی، رحیم و کرمی، نورالله. (1389) اطلاعسنجی: تاریخچه، تعاریف و وضعیت جاری آن بر اساس پایگاه اطلاعاتی آی. اس. آی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 22(3)، 77-94.
19
علیجانی، رحیم و کرمی، نورالله. (1389). مطالعه وضعیت کتابسنجی در پایگاه اطلاعاتی آی. اس. ای (1965 – 2007). فصلنامه دانششناسی، 2(8)، 61-72.
20
علیدوستی، سیروس و صابری، مریم. (1386). پایاننامهها و رسالههای الکترونیکی نسل جدید مدارک علمی. فصلنامه کتاب، 70(2)، 85-98.
21
منصوری، فهیمه؛ عصاره، فریده و حیدری، غلامرضا. (۱۳۹۱). تولیدات علمی پژوهشگران زمینشناسی در پایگاه وب آو ساینس بر اساس قوانین لوتکا و برادفورد. فصلنامۀ دانششناسی (علم اطلاعات و دانششناسی و فناوری اطلاعات)، 17(۵)، 53-60.
22
Bornmann, L. (2015). Alternative metrics in scientometrics: A meta-analysis of research into three altmetrics. Scientometrics, 103(3), 1123-1144.
23
Cavaller, V. (2008). Datametrics?: About the architecture of the metric disciplines. In H. Kretschmer, & F. Havemann (Eds.), Proceedings of WIS 2008, Fourth International Conference on Webometrics, Informetrics and Scientometrics & Ninth COLLNET Meeting. Berlin: Humboldt-Universitätzu Berlin, Institute for Library and Information Science (IBI).
24
Chandrashekara, M. & Ramasesh, C. P. (2009). Library and Information Science Research in India. Asia- Pacific Conference on Library & Information Education & Practice, 530-537.
25
Hassanzadeh, M., Nourmohammadi, G., & Noroozichakoli, A. (2009). Organization of Science in Iran: A holistic review. Collnet Journal of Scientometrics and Information Management, 3(2), 53-59.
26
Hood, W., & Wilson, C. (2001). The literature of bibliometrics, scientometrics, and informetrics. Scientometrics, 52(2), 291-314.
27
Lin, C. L. & Yan, H. L., (2016). BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SOCIAL PRESENCE BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SOCIAL PRESENCE. PACIS 2016 Proceedings. 227. http://aisel.aisnet.org/pacis2016/227
28
Lokhande, R. S. (2013). Content Analysis of Open Access LIS Journal “ALIS” (2002 - 2011). International Journal of Information Dissemination and Technalogy, (Submitted 2013) [Journal Article (On-line/Unpaginated)].
29
Mittal, R. (2011). Library and information science research trends in India. Annals of Library and Information Studies (ALIS), 58(4), 319-325.
30
Schoepflin, U., & Glänzel, W. (2001). Two decades of" Scientometrics". An interdisciplinary field represented by its leading journal. Scientometrics, 50(2), 301-312.
31
Sengupta, I. N. (1992). Origin of Bibliometrics, Informetrics, Scientometrics and Librametrics: An Overview. Libiri, 42(2), 75-98.
32
Stasa, M., Sugimoto, C. R., Yan, E., & Ding, Y. (2011). The cognitive structure of Library and Information Science: Analysis of article title words. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(10), 1933–1953.
33
Thelwall, M., Haustein, S., Larivière, V. & Sugimoto, C. R. (2013). Do Altmetrics Work? Twitter and Ten Other Social Web Services. PLoS ONE, 8(5): e64841. doi:10.1371/journal.pone.0064841, available online at: http://www.plosone.org/article/info%3adoi%2f10.1371%2fjournal.pone.0064841, accessed: 92/10/04.
34
Uzun, A. (2002). Library and information science research in developing countries and Eastern European countries: a brief bibliometric perspective. Library review, 34, 21-33.
35
ORIGINAL_ARTICLE
امکان سنجی ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه های عمومی استان گیلان
هدف: پژوهش حاضر به امکان سنجی ارائه خدمات مرجع مجازی کتابخانه های عمومی استان گیلان وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخته است. روش: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه مبتنی بر پرسشنامه اربیس و ابزار ارزیابی انجمن کتابداران آمریکا است که یکی مخصوص سرپرستان کتابخانه ها و دیگری مخصوص کتابداران و مسئولان کتابخانه ها است. جامعه پژوهش، تعداد 65 کتابخانه فعال مستقر در استان گیلان بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و نرم افزار اس. پی. اس. اس. صورت گرفته است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بیش از دو سوم کتابداران در جامعه آماری پژوهش مهارت های لازم را در این زمینه دارند و در این زمینه امکان لازم فراهم است. اکثریت کتابخانه های مورد بررسی از نظر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خدمات مرجع مجازی با توجه به نرم افزار منتخب در پژوهش مشکلی ندارند. اما در خصوص منابع و پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی لازم برای تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران با مشکل مواجه هستند. در حال حاضر برای راه اندازی و ارائه اینگونه خدمات هیچ گونه بودجه اختصاصی وجود ندارد و این فقدان، مشکل اصلی کتابخانه ها در ارائه خدمات مرجع مجازی به شمار می رود .نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت کتابخانه های عمومی استان گیلان می توانند با تامین منابع و پایگاه های الکترونیکی لازم و نیز تامین بودجه مورد نیاز، اقدام به ارائه خدمات مرجع مجازی نمایند.
https://jks.atu.ac.ir/article_7418_b8a947b020271132160f35fbe315a549.pdf
2017-01-20
61
80
10.22054/jks.2017.5532.1041
استان گیلان
امکانسنجی
خدمات مرجع
خدمات مرجع مجازی
کتابخانههای عمومی
نهاد کتابخانههای عمومی کشور
رقیه
نجفی خواه
sepide66najafikhah@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، کتابدار اداره کل کتابخانههای عمومی استان گیلان، رشت، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
جلالی دیزجی
dizaji@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
پریرخ، مهری. (1378). اینترنت و خدمات مرجع در اینترنت، جنبههای نظری و کاربردی آن در کتابخانهها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی. تهران: نشر کتابدار.
1
جنابزاده، رؤیا. (1382). خدمات مرجع در کتابخانههای دانشگاهی. دفتر کتابداری، 31(40)، 201-210.
2
دیانی، محمدحسین. (1387). اصول و خدمات مرجع در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. مشهد: انتشارات کتابخانهای.
3
دیدهگاه، ف و کرمیزاده، الف. (1387، 30 آبان و 1 آذر). کتابخانه دیجیتال: راهی بهسوی دولت الکترونیک. پوستر ارائهشده در دومین همایش کتابداری پزشکی، کرمان.
4
رونان، جانا. (1385). مصاحبه مرجع پیوسته (ترجمه امیرحسین عبدالمجید). علوم و فناوری اطلاعات، 21(4)، 121- 137.
5
زوارقی، رسول. (1385). کتابخانه عمومی آینده. فصلنامه کتاب، 17(67)، 149-153.
6
عمادخراسانی، نسرین دخت. (1386). خدمات عمومی کتابخانه و شیوههای آن. تهران: نشر کتابدار.
7
غلامی، طاهره. (1388). خدمات مرجع دیجیتال. قم: کتابدار.
8
فولرتن، ورا. (1381). خدمات مرجع پست الکترونیکی: مرور و تأملی درباره تجارب کتابخانه گلمان (ترجمه میترا صمیعی). فصلنامه کتاب، 13(4)، 150-153.
9
فیضآبادی، منصوره. (1386). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع اشتراکی پویا در کتابخانههای دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران.
10
قانع، محمدرضا. (1383). خدمات مرجع دیجیتالی در کتابخانههای دانشگاهی. مجله کتابداری، 38(42)، 99- 124.
11
کرمی، افسانه. (1385). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانههای سازمان انرژی اتمی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران.
12
کوشا، کیوان. (1376). استفاده از منابع چندرسانهای در خدمات مرجع. اطلاعرسانی و کتابداری، 1-2(29 و 30)، 73-92.
13
گانگادرشا، ا. اس. (1387). خدمات مرجع دیجیتال در دنیای مجازی (ترجمه نجمه باقریان). ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 10، 61-66.
14
مختارپور، رضا. (1386). مصاحبه مرجع در محیط دیجیتال: چرایی و چگونگی. ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 2(5)، 35-39.
15
مظفری، طاهره (1388). امکانسنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با دیدگاه کاربر محور. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران.
16
منصوری، علی و پشوتنیزاده، میترا. (1385). اهمیت میز مرجع دیجیتال در کتابخانهها و رهنمودهایی برای طراحی نرمافزار میز مرجع دیجیتال با تأکید بر خدمات مرجع. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21(4)، 1-18.
17
میرحسینی، زهره و خالدیان، ذلیخا. (1390). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی همدان. فصلنامه دانششناسی، 4(13)، 51-64.
18
نقیمهرطبایی، اشرف. (1382). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در مراکز اطلاعرسانی یا کتابخانههای تخصصی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات، دانشکده ادبیات، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران.
19
نقیمهرطبایی، اشرف. (1383). همایش ویدئویی و خدمات مرجع در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامه کتاب، 15(60)، 103- 113.
20
هانسون، ا. و لوبوتسکی، ل. ب. (2003). ایجاد کتابخانه مجازی. ترجمه محمد اسماعیل (1388). تهران: کتابدار.
21
یوست، آلشیا زنین. (1386). مرجع دیجیتالی: آنچه گذشته به ما آموخته و آنچه آینده در بر خواهد داشت (ترجمه مهدی محمدی). علوم و فناوری اطلاعات، 23(1 و 2)، 185-209.
22
Clughley, K. (2004). Digital Reference Services: How do the Library-Based Services Compare with The Expert Services?. Library Review, 53(1), 17-23.
23
Lochore, S. (2004). How Good are The Free Digital Reference Services? A Comparisonof Library-Based and Expert Services. Library Review, 53(1), 24-29.
24
Mayo, L. (2002). Reference Anytime Anywhere: To Word Virtual Reference Services at The PEN State. The Electronic Library, 20(1), 22-28.
25
Patterson, R. (2001). Live Virtual Reference: More Work and More Opportunity. Reference Services Review, 29(3), 204-210.
26
Zheng, S. (2006). Virtual References Services in China: Helping the Information-Poor. The Eelectronic Library, 24(6), 763-773.
27
ORIGINAL_ARTICLE
فضای مفهومی» رویکردی جهت توسعه وب معنایی
وب معنایی بهعنوان سومین نسل وب، در پی تعامل بیشتر بین انسان و رایانه بوده و سعی در قابلفهم نمودن پردازش اطلاعات برای ماشین را دارد تا بتواند روابط بین صفحات وب را بهگونهای برقرار سازد که معنا را بازنمایی کند. بسیاری از پژوهشها و کاربردهای وب معنایی نشان میدهد که وب معنایی کنونی، معنایی نیست. هدف از انجام پژوهش حاضر؛ بررسی معنا بخشی به بافت از طریق کاربرد نظریههایی همچون نظریه فضاهای مفهومی است. پژوهش حاضر کاربردی و روش انجام آن تحلیلی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که وب معنایی بهعنوان بستری برای بازنمون دانش، باید محور شناخت را در ساختار کنونی خود تبیین کند و به کاربر، بافت و شرایط شناختی آن، ابزارهای کسب شناخت، چگونگی ساختاربندی واژگان در بافت و چگونگی تشکیل معنا توسط انسان توجه داشته و آن را در ساختار خود به کار برد. نظریه فضاهای مفهومی بهواسطه داشتن ساختار هندسی میتواند مفاهیم و روابط بین آنها را در بافتهای مختلف قرار داده و تشکیل معانی را در بافتهای مختلف با توجه زمینههای شناختی کاربر امکانپذیر کرده و بازیابی مرتبط با آنچه در ذهن کاربر است را ایجاد کند. پژوهش حاضر از معدود پژوهشهای انجام شده در زمینه تأکید بر بافت مفهومی در وب معنایی است. در این پژوهش به بافت و رابطه آن بامعنا توجه شده و نظریه فضاهای مفهومی بهعنوان یکی از راهکارها معرفی گردیده است.
https://jks.atu.ac.ir/article_7683_843b4647595fa32602ad838eb48ea70b.pdf
2017-01-20
81
100
10.22054/jks.2017.20825.1126
وب معنایی
خدیجه
مرادی
atefehmorady@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اکباتانیفرد، غلامحسن؛ کاهانی، محسن و منصفی، رضا. (1388). یک روش جدید مبتنی بر تعامل برای مدیریت اعتماد در وب معنایی بر پایه شهرت و شباهت عاملهای هوشمند. ارائهشده در ششمین کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران، اصفهان.
1
بیگدلی، زاهد و شریفی، سمیه. (1389). مفهوم «بافت » در حوزه رفتارهای اطلاعاتی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 13(3)، 31-51.
2
پهلوان نژاد، محمدرضا و اکبرپور، حامد. (1391). بررسی و توصیف معنای واژه «حتی» در زبان فارسی از دیدگاه معنیشناسی شناختی. پژوهشهای زبان شناسی تطبیقی، 2(4)، 93-106.
3
جمالی مهموئی، حمیدرضا. (1382). وب معنایی: شیوهای رو به تکامل برای ذخیره و بازیابی کارآمدتر اطلاعات روی اینترنت. اطلاعشناسی، 2، 47-66.
4
روشن، بلقیس و اردبیلی، لیلا. (1392). مقدمهای بر معناشناسی شناختی. تهران: علم.
5
کشاورز، حمیدرضا. (1386). دگرگونی ساختن وب معنایی: رساندن وب به ظرفیت نهاییاش. کتاب ماه کلیات، 10(118)، 88-91.
6
منصوریان، یزدان. (1390). رویکرد کیفی، بافتمدار و میانرشتهای به «تعامل انسان و اطلاعات». سخنرانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25 خرداد 1390.
7
یورلند، بیرگر و البرچسن، هان. (1381). بهسوی افقی نوین در علم اطلاعرسانی: تحلیل حوزهای، ترجمه ناهید طباطبائی در بهمنآبادی، علیرضا. مبانی، تاریخچه و فلسفه علم اطلاعرسانی، گزیده مقالات، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
8
Berners-Lee, T., Hendler, J. & Lassila, O. (2001) The Semantic Web: a new form of web content that is meaningful to computers will unleash a revolution of new Possibilities. Retrieved Oct, 5, 2006, from http://www.w3c.org/2001/sw.html
9
Gärdenfors, P. (1990). Frameworks for Properties: Possible Worlds vs. Conceptual Spaces. In L. Haaparanta, M.Kusch and I. Niiniluoto, editors, Language, Knowledge and Intentionality (Acta Philosophica Fennica, 49).
10
Gärdenfors, P. (1992). A Geometric Model of Concept Formation. In S. Ohsuga et al., editors, Information Modelling and Knowledge Bases III, IOS Press, Amsterdam.
11
Gardenfors, P. (2004). Conceptual spaces as a framework for knowledge representation. Mind and Matter, 2(2), 9-27.
12
Gentner, D., van Harmelen, F., Hitzler, P., Janowicz, K., & Kuhnberger, K. U. (2012). Cognitive approaches for the semantic web. Dagstuhl Report, 2(5), 93-116.
13
Henson, C. A., & Sheth, A. P. (2012). Semantics of Perception: Towards a Semantic Web Approach to Machine Perception.
14
http://corescholar.libraries.wright.edu/knoesis/221
15
Raubal, M., & Adams, B. (2010). The semantic web needs more cognition. Semantic Web, 1(1, 2), 69-74.
16
Rosch, E. (1975). Cognitive representations of semantic categories. Journal of experimental psychology: General, 104(3), 192.
17
Stoermer, H. (2006). Introducing Context into Semantic WebKnowledge Bases. Presented in International conference on Digital Libraries (9Th, Kyoto).
18
Yamauchi, T. (2007). The semantic web and human inference: A lesson from cognitive science. In The Semantic Web (pp. 609-622). Springer, Berlin, Heidelberg.
19
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی جنبههای فنی کتابخانه دیجیتالی انستیتو پاستور ایران با استفاده از ابزار دیجی کوآل از دیدگاه کاربران
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت تعامل کاربر و سیستم در کتابخانه دیجیتال انستیتو پاستورایران با استفاده از ابزار دیجی کوآل به انجام رسیده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ گردآوری داده ها توصیفی -پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه آماری پژوهش شامل را اعضاء هیات علمی انستیتو پاستور تشکیل می دهند که تعداد آنان 177 نفر می باشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 118 نفر از اعضاء جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای اولیه تحقیق از روش میدانی(پرسشنامهای) استفاده شده است پرسشنامه حاضر برگرفته از استانداردهای دیجی کوال بوده که برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه انستیتو پاستور بومی سازی شده است.یافته های پژوهش نشان داد که کاربران هم در وضعیت موجود و هم در وضعیت مطلوب از دسترس پذیری، قابلیت اعتبار، دقت و صحت، پوشش موضوعی، پیوندهای فعال، قابلیت مرور و سازمان یافتگی کتابخانه دیجیتالی انستیتو پاستور از جنبه فنی رضایت دارند..بیشترین اختلاف میانگین بین وضعیت موجود و مطلوب به متغیر به پیوندهای فعال با 83/1 و کمترین اختلاف به متغیر دقت و صحت با 34/0 اختصاص یافته است.
https://jks.atu.ac.ir/article_7423_2565945e434ee4337cb5d9568aba27bb.pdf
2017-01-20
101
120
10.22054/jks.2017.18211.1116
ارزیابی
انستیتو پاستور
جنبههای فنی
کتابخانه دیجیتالی
فرزانه
میرزایی
farzanehm@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود، دورود، ایران
AUTHOR
منصور
ترکیان تبار
torkiantabar@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود، دورود، ایران
LEAD_AUTHOR
اسفندیاری مقدم، علیرضا و بیات، نوروز. (1387). کتابخانههای دیجیتال در آینه متون: برخی مباحث و ملاحظات. کتابداری و اطلاعرسانی، 11(3)، 108-115.
1
جعفربگلو، مریم. (1393). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتالی بر اساس الگوی دیجی کوال (موردمطالعه: کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران). فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 48(20)، 309-324.
2
علیپورحافظی، مهدی و نوروزی، یعقوب. (۱۳۸۲). خدمات مرجع از راه دور در کتابخانههای مجازی. فصلنامه کتاب، ۱۴(۱)، 87-96.
3
طاهری، طاهره. (۱۳۸۱). کتابخانه ملی: دیجیتالی یا سنتی. فصلنامه کتاب، ۱۳(۴)، 124-131.
4
نائیج، الهام؛ نوروزی، یعقوب و حمیدی، محسن. (1391)، دی جی کوال ابزاری برای سنجش کیفیت کتابخانههای دیجیتالی: مطالعه موردی در کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از دیدگاه کاربران. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و فنآوری اطلاعات)، 5(17)، 87-103.
5
نوروزی، یعقوب و متظهری، شهناز. (1393). ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی برگزیده جهان، معیارهای پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(4)، 7-20.
6
Helena Vinagre, M., Gaspar Pinto, L., & Ochôa, P. (2011). Revisiting digital libraries quality: a multiple-item scale approach. Performance Measurement and Metrics, 12(3), 214-236.
7
Jose, A. (2007). Evaluation of digital libraries: a case study. Proc. of Semantic Web & Digital Lib, 229-238.
8
Kyrillidou, M., Thompson, B., & Cook, C. (2011, August). Regrounding LibQUAL+ for the digital library environment: an analysis of the DigiQUAL data. In 9th Northumbria International Conference on Performance Measurement in Libraries and Information Services (pp. 205-211).
9
Monopoli, M., Nicholas, D., Georgiou, P., & Korfiati, M. (2002, April). A user-oriented evaluation of digital libraries: case study the “electronic journals” service of the library and information service of the University of Patras, Greece. In Aslib Proceedings (Vol. 54, No. 2, pp. 103-117). MCB UP Ltd. (accessed July 23, 2011) Available from
10
http://www.emeraldinsight.com/0001-253xhtmsaracevic.
11
Peters, D., & Pickover, M. (2001). Insights of an African model for digital library development. D-Lib magazine, 7(11), 1082-9873. Retrieved December, 23, 2009, from http://www.dlib.org/dlib/november01/peters/11peters.html
12
Schwartz, C. (2001). LIS 462–Digital Libraries Definitions. Available at: http://joan.simmons.edu/~schwartz/462-defs.html. Accessed May 30, 2015.
13
ORIGINAL_ARTICLE
رفتار اطلاعجویی در محیط گوشیهای هوشمند تلفن همراه: مطالعه موردی دانشجویان مقطع دکترا
امروزه با توجه به پیشرفتهای حاصلشده در عرصه فناوری، گوشیهای هوشمند تلفن همراه نیز بهعنوان یکی از ابزارهای دسترسی به اطلاعات مطرح میشوند؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاعجویی دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه شهید چمران اهواز در محیط گوشیهای هوشمند تلفن همراهبوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی اجرا شده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 285 نفر از دانشجویان مقطع دکترا دوره روزانه که در سال 1395 در دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به تحصیل هستند، تشکیل میدهد. یافتهها نشان داد که مهمترین انگیزه دانشجویان، برای استفاده از گوشیهای هوشمند تلفن همراه حضور در شبکههای اجتماعی، گفتگو کردن (chat)، تماس صوتی و دسترسی به اینترنت بوده است. همچنین برای مرور اخبار، جستجوی اطلاعات جهت پژوهشهای دانشگاهی و خواندن کتاب و مقالات الکترونیکی بعد از رایانههای کیفی، گوشیهای هوشمند تلفن همراه پرکاربردترین ابزار هستند. نتایج نیز به این نکته اشاره دارند که مهمترین مزایای استفاده از گوشیهای هوشمند تلفن همراه، تبادل مستمر اطلاعات، دسترسی فوری به اطلاعات از هر نقطه، امکان انجام چند کار بهصورت همزمان و جستجوی سریع اطلاعات بوده است
https://jks.atu.ac.ir/article_7417_dab761295b0b8e72fe4ce5e7895d2dd5.pdf
2017-01-20
121
140
10.22054/jks.2017.20866.1127
دانشگاه شهید چمران اهواز
رفتار اطلاعجویی
گوشیهای هوشمند تلفن همراه
عبدالرضا
ایزدی
abizadi75@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
زاهد
بیگدلی
bigdelizahed24@gmail.com
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
محمد
اکبری محله کلائی
mohammadakbari6@gmail.com
3
دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
الهیاری، عباسعلی؛ حیدری، سعید و ژیان، فرشاد. (1394). نیمرخ سبکهای دلبستگی، اعتیاد به تلفن همراه و نحوه استفاده از آن در دانشجویان. روشها و مدلهای روانشناختی، 21(6)، 87 – 103.
1
ایمانی، اکبر؛ ایزدی، عبدالرضا. (1393). مطالعه رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه تهران ورودی 1391. ماهنامه ارتباط علمی، 32(1).
2
حسینی پاکدهی، علیرضا و حاج محمدی، مریم. (1390). نوجوانان و تلفن همراه. فصلنامه علوم اجتماعی، 55(55)، 244-281.
3
داورپناه، محمدرضا. (1382). جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیکی. تهران: نشر چاپار، دبیزش.
4
درزی، صغری. (1390). بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته. فصلنامه دانششناسی، 12(3)، 17- 25.
5
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
6
شرکت مخابرات ایران. (1394). گزارش اتحادیه جهانی مخابرات منتشر شد/توسعه نسبی ICT در جهان. بازیابی شده در تاریخ 13/03/1395 از طریق https://www.tci.ir/tabid/267/ctl/ArticleView/mid/794/articleId/1838/----ICT-.aspx
7
ضیایی پرور، حمید. (1394). ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران 105 درصد. بازیابی شده در تاریخ 13/03/1395 از طریق:
8
https://www.tci.ir/tabid/108/ctl/ArticleView/mid/479/articleId/718/---105-.aspx
9
عاملی، سعید رضا. (1385). فردگرایی جدید و تلفن همراه: تکنولوژی، فردگرایی و هویت. مجله جهانی رسانه، 1.
10
مهدی زاده، شراره و خیلا، زهرا. (1392). تلفن همراه، روابط اجتماعی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 32 (9)، 99 – 117.
11
همشهری آنلاین. (1391). تاریخچه تلفن همراه در جهان و ایران. بازیابی شده در تاریخ 30/02/1395. از طریق http://hamshahrionline.ir/details/180957
12
Arif, Z., Rahman, A., Latif, A., Mohammed Ghazali, A., Ghazali, M., & Iylia, M. F. (2015). Dimension of Librarians’ Mobile Information Behavior in an Openness Paradigm Era. Retrieved on April 15, 2016, from http://eprints.usm.my/29523/
13
Lee, J. M., & Song, Y. S. (2015). Mobile information-seeking behavior a comparative study. IFLA Journal, 41(2), 153-161.
14
Liu, Z. (2015). Information Behavior in the Mobile Environment: An Overview. iSchool Student Research Journal, 5(2), 2.
15
Liu, Z., Huang, X., & Fu, Y. (2014). Information behavior in the mobile environment: A study of undergraduate smartphone users in China. Chinese Journal of Library and Information Science, 7(4), 1-15.
16
Lyon, D. (1999). Postmodernity. Univdrsity of Minnesota Press.
17
Mills, K. (2009). M-Libraries: Information use on the move. Retrieved on April 15, 2016, from https://www.repository.cam.ac.uk/handle/1810/221923
18
Nicholas, D., Clark, D., Rowlands, I., & Jamali, H. R. (2013). Information on the go: A case study of European mobile users. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(7), 1311-1322.
19
Sir, E., & Victor, E. (2015). Impact of Smartphones tablets on the Information Seeking BehaviourOf Medical Students and Staff of Niger Delta University Bayelsa State-Nigeria. Library Philosophy and Practice, 0_1.
20
Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Informing science, 3(2), 49-56.
21
Yeh, N. C. (2014). Understanding Taiwanese mobile information access behavior. Paper presented at: IFLA WLIC 2014 - Lyon - Libraries, Citizens, Societies: Confluence for Knowledge in Session 190 - Asia and Oceania.
22