ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش با استفاده از تکنیک های داده کاوی (مورد مطالعه: اداره آموزش و پرورش شهرستان دورود)
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان دورود با استفاده از تکنیک های داده کاوی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دورود که تعداد آنها 155 نفر بود. ضریب پایایی پرسشنامه مورداستفاده از طریق آلفای کرونباخ 90/0؛ و از طریق روش دونیمه کردن 69/0 به دست آمد که در هر دو روش مورد تأیید بود. برای تحلیل داده ها از روش های داده کاوی استفاده شد. دقت پیش بینی با استفاده از رافست 7235/0، درخت تصمیم گیری 9525/0، تئوری بیز 985/0، شبکه های عصبی مصنوعی 9835/0 به دست آمد. قوانین توسط الگوریتم ژنتیک، جانسون، هولتس و درخت تصمیم گیری ارائه گردید. بر اساس این قوانین، انتقال دانش، حفظ کارکنان دانش در گرو استفاده مدیران از نظرات و پیشنهادهای کارکنان، نقش بسزا و عمده ای در استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش ایفا م یکنند. این تحقیق از آن جهت دارای نوآوری بود که برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های داده کاوی استفاده می کند. در پژوهش حاضر از بین عوامل زمینه ای، بدون تمرکز روی عاملی خاص و در نظر گرفتن فرضیه ای به بررسی موضوع پرداخته شده است. حفظ کارکنان دانش گر باعث میگردد که تجربیات، مهارت ها و دانش نهفته در این افراد از سازمان بیرون نرود و دیگر آنکه استفاده از دانش و نظرات این افراد و سایر کارکنان سبب ظهور دانش در سازمان می گردد که در پی آن سبب انتقال دانش در سازمان می شود.
https://jks.atu.ac.ir/article_11009_2433e6a0b7a69dd96a278d6627c3430b.pdf
2020-03-20
1
24
10.22054/jks.2020.50545.1294
داده کاوی
فرهنگ سازمانی
فناوری اطلاعات
مدیریت دانش
نظام دانش
علی
بهلولی
ali.bohloli@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران، همدان
AUTHOR
منصور
اسماعیل پور
esmaeilpour@iauh.ac.ir
2
دانشیار، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
اسلامبولچی
alireza.slambolchi@gmail.com
3
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ، همدان، ایران
AUTHOR
آزادشهرکی، زهره. (1388). بررسی عوامل زمینهساز مدیریت دانش در سازمان آموزشوپرورش استان بوشهر، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر.
1
اعظم، مریم و محمدی، سودابه. (1398). بررسی تأثیر نوآوری در استقرار مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان ستادی دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه صنعتی کرمانشاه). کنگره ملی تحقیقات بنیادین در مهندسی کامپیوتر و فنآوری اطلاعات. تهران. دانشگاه شهید بهشتی. دبیرخانه دائمی کنفرانس.
2
بیک زاده، جعفر و دودمانی ملکی، هانیه. (۱۳۹۰). بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزشوپرورش: مطالعه موردی آموزشوپرورش شهر ملکان. فصلنامه علمی –پژوهشی تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 17(۴)، 649-675.
3
رازینی، روح اله و میلاد، سینا. (۱۳۹۷). ارائه دستهبندی جامع از عوامل کلیدی مؤثر در استقرار مدیریت دانش سازمانی. فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 1(1)، 133-168.
4
رمضانی، تامارا و دیده خانی، حسین. (۱۳۹۲). شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین. استان گلستان، گرگان، چهاردهم شهریور.
5
ساریخانی، لیلا. (1393). بررسی فرهنگسازمانی و ساختار سازمانی در پیادهسازی مدیریت دانش، ششمین کنفرانس مدیریت دانش تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
6
شعبانی، احمد. (1391). شناسایی، بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS (مطالعهی موردی: دانشگاه علوم پزشکی شیراز). مدیریتاطلاعاتسلامت، 9(3)، 318-326.
7
صفایی، ناصر، طالقانی نیا، فرشته و کیامنش، احمد. (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان (مورد مطالعاتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات.
8
صنیعی آباده، محمد، محمودی، سینا و طاهر پور، محدثه. (1394). دادهکاوی کاربردی، جلد 1. تهران: نیاز دانش.
9
صیادی، حسین، فرامرزی، احمد، اعلم الهدی، عاطفه و احمدزاده، محمد. (1395). مروری بر مدلها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در سازمانها، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برتر.
10
عبداللهی، محبوبه. (1394). بررسی نقش فرهنگسازمانی در استقرار مدیریت دانش بهمنظور ارائه مدل، رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
11
فاطمی، سید شهرام، فرخی زاده، حمید، مقدسی، محمد و مقدسی، سامان. (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بروجرد با استفاده از تکنیک TOPSIS. ماهنامه علوم انسانی اسلامی، 1(131).
12
فرجی، رضا و صادقی، رضا. (1393). بررسی میزان کارایی دروس عملی مقطع کارشناسی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی در مرتفع کردن نیازهای این درس از دیدگاه دبیران تربیتبدنی. پژوهشهایکاربردیدرمدیریتورزشی، 3(1)، 37-48.
13
کریمی پویا، محمدرضا، قنبری، مهرداد، جمشیدی نوید، بابک و اسماعیلپور، منصور. (1398). بررسی دقت ماشینهای بادگیر در پیشبینی بازده حاصل از تغییر قیمت سهام با استفاده از مدل رافست، نزدیکترین همسایه و درخت تصمیمگیری. فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 10(38)، 215-234.
14
محقر، علی و شام زنجانی نوری، مژگان. (۱۳۹۱). شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش با استفاده از رویکرد گسترش عملکرد کیفیت فازی. فصلنامه علمی -پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 28(4)، 1037-1068.
15
مصلح آبادی، زهرا، محمدی، سمانه و قمی، میلاد. (1396). وضعیت عوامل تسهیلکننده در استقرار بهینه مدیریت دانش در دانشگاه فرهنگیان، سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی جامعهشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی. شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی.
16
نکودری، مریم و یعقوبی، نور محمد. (۱۳۹۰). بررسی عوامل تسهیلکننده مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران. پژوهشهای مدیریت عمومی، 4(13)، 95-119.
17
نیسی، عبدالحسین و رنگباری خینی، محمود. (1388). بررسی عوامل مؤثر در استقرار موفقیتآمیز مدیریت دانش (مطالعه موردی: مخابرات استان خوزستان). چشماندازمدیریت، 33(4)، 125-142.
18
ولیان، سمیه، معینی کیا، مهدی و زاهد بابلان، عادل. (1392). فرا تحلیل عوامل اثرگذار بر استقرار مدیریت دانش در آموزش عالی. ششمین کنفرانس مدیریت دانش. تهران. موسسه اطلاعرسانی نفت، گاز و پتروشیمی.
19
Dayan, R., Heisig, P., & Matos, F. (2017). Knowledge management as a factor for the formulation and implementation of organization strategy. Journal of Knowledge Management, 21(2), 308-329.
20
Dickel, D. G., & de Moura, G. L. (2016). Organizational performance evaluation in intangible criteria: a model based on knowledge management and innovation management. RAI Revista de Administração e Inovação, 13(3), 211-220.
21
Dzunic, M., Boljanovic, J. D., & Subotic, J. (2012). The importance of concepts of knowledge management and learning organization in managing the knowledge-flow in organizations. Paper presented at the Management, knowledge and learning international conference.
22
García, E., Romero, C., Ventura, S., & Calders, T. (2007). Drawbacks and solutions of applying association rule mining in learning management systems. Paper presented at the Proceedings of the International Workshop on Applying Data Mining in e-Learning (ADML 2007), Crete, Greece.
23
Hsu, M. H., Chang, C. M., & Yen, C. H. (2012). Factors affecting knowledge management success: the fit perspective. Journal of Knowledge Management, 16(6), 847-861.
24
Lee, E. J., Kim, H. S., & Kim, H. Y. (2014). Relationships between core factors of knowledge management in hospital nursing organisations and outcomes of nursing performance. Journal of clinical nursing, 23(23-24), 3513-3524.
25
Lim, M., Lang, T. M., Hua, T. K., & Dat, B. T. (2017). Knowledge management in sustainable supply chain management: Improving performance through an interpretive structural modelling approach. Journal of Cleaner Production, 1(1), 806-816
26
Lindner, F., & Wald, A. (2011). Success factors of knowledge management in temporary organizations. International Journal of project management, 29(7), 877-888.
27
Mohajan, H. K. (2017). The Impact of Knowledge Management Models for the Development of Organizations. Journal of Environmental Treatment Techniques, 5, 12-23.
28
Oluikpe, P. (2012). Developing a corporate knowledge management strategy. Journal of Knowledge Management, 16(6), 862-878.
29
Romero, C., Ventura, S., & García, E. (2008). Data mining in course management systems: Moodle case study and tutorial. Computers & Education, 51(1), 368-384.
30
Sörensen, K., & Janssens, G. K. (2003). Data mining with genetic algorithms on binary trees. European Journal of Operational Research, 151(2), 253-264.
31
Suzuki, K. (Ed.). (2011). Artificial neural networks: methodological advances and biomedical applications. BoD–Books on Demand.
32
Ziarko, W. (1991). The discovery, analysis, and representation of data dependencies in databases. Knowledge discovery in databases.
33
ORIGINAL_ARTICLE
الگوهای هم نویسندگی و روندهای موضوعی پژوهش های علمی ایران و جهان در حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش(2001-2020)
هدف از پژوهش حاضر تحلیل الگوهای هم نویسندگی روندهای پژوهش و ترسیم نقشه دانش آثار جهان و ایران در حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش در وبگاه علم بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی توصیفی با رویکرد علم سنجی بود که در آن از فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی نویسندگان استفاده شده است. جامعه پژوهش تولیدات علمی حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش در وبگاه علم بود. نرم افزارهای هیست سایت، یوسینت و بیب اکسل و جهت تحلیل داده ها و ووس ویور جهت ترسیم نقشه ها استفاده شده است. در دو دهه اخیر 8688 اثر توسط 15139 نویسنده از 110 کشور جهان در وبگاه علم نمایه شده اند. ایران با 79 اثر دارای رتبه 24 بود. آمریکا بیشترین تولیدات را داشت. بیشترین تولیدات جهان و ایران در سالهای 2017 و 2018 بود. در جهان یورلند و لیدزدروف و در ایران علیپورحافظی و کوشا به ترتیب بیشترین تولیدات و استنادات را به خود اختصاص دادند. حوزه علم رایانه بیشترین سهم را در تولید آثار داشت. دانشگاه های ایلینویز و آزاد اسلامی بیشترین مشارکت را داشتند. واژگان بازیابی اطلاعات، رده بندی، فراداده و کتابخانه های دیجیتال بیشترین فراوانی را داشتند. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین زمینه های موضوعی این حوزه علمی در جهان شامل استخراج اطلاعات از شبکه های اجتماعی و کلان داده ها، برچسب گذاری کاربران، آر. دی. ای.، آر. دی. اف.، اف. آر. بی. آر.، کتابخانه های دیجیتال و آرایه شناسی و زمینه های موضوعی این حوزه علمی در ایران شامل اف. آر. بی. آر.، کتابخانه های دیجیتال، بازیابی اطلاعات فازی، هستی شناسی و فضای ابری است. توجه بیشتر به آثار علمی غنی جهانی در ابعاد علمی و فنی در عرصه سیاست گذاری علمی کشور عامل شناسایی روندهای جدید پژوهشی این حوزه در کشور را فراهم میکند.
https://jks.atu.ac.ir/article_11008_dd1ab9b0006f0ca95beafc11066ecb2e.pdf
2020-03-20
25
54
10.22054/jks.2020.50690.1299
سازماندهی اطلاعات
سازماندهی دانش
علمسنجی
هم واژگانی
هم نویسندگی
نقشه دانش
سمیه
جعفری باقی آبادی
jafari.somayyeh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
راضیه
فرشید
razieh.farshid@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
اسماعیل
مصطفوی
mostafavi@yazd.ac.ir
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
AUTHOR
تیلور، آرلین جی. (1381). سازماندهی اطلاعات، ترجمه محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانهای.
1
دانیالی، سمیرا و نقشینه، نادر. (1397). مطالعه روند پژوهش و ترسیم نقشه دانش قلمروهای پژوهشی فعال حوزه بازیابی تصویر بر اساس مقالات نمایه شده در وب آو ساینس از سال 2001-2012. پژوهشنامه علمسنجی، 4 (1)، 119-142.
2
ذوالفقاری، ثریا، توکلی زاده راوری، محمد، میرزایی، احمد، سهیلی، فرامرز و سجادیان، محمد (1395). کاربرد نقشههای بهدستآمده از تحلیل همرخدادی واژگان پروانههای ثبت اختراع در آشکارسازی دانش فنی. مطالعات ملی و کتابداری سازماندهی اطلاعات، 27 (3)، 147-159.
3
رمضانی، هادی و علیپورحافظی، مهدی. (1392). ترسیم نقشه علمی حوزه کتابخانههای دیجیتالی بر اساس مقالات منتشرشده در نشریات علمی -پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی بین سالهای 1382-1391، مجموعه مقالات نخستین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی، تهران، پژوهشگاه علوم و فنای اطلاعات ایران، 56-36.
4
رمضانی، هادی، علیپورحافظی، مهدی و مؤمنی، عصمت. (1397). نگاشت شبکه همکاری علمی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانههای دیجیتالی در ایران. کتابداری و اطلاعرسانی، 21 (1)، 55-99.
5
سهیلی، فرامرز و عصاره، فریده. (1392). بررسی تراکم و اندازه شبکه اجتماعی موجود در شبکه همنویسندگی مجلات علم اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (2)، 351-372.
6
سهیلی، فرامرز و منصوری، علی. (1393). تحلیل شبکه همنویسندگی پژوهشگران شیمی ایران با استفاده از سنجههای مرکزیت. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 6(1)، 89-106.
7
سهیلی، فرامرز، خاصه، علیاکبر و کرانیان، پریوش. (1398). ترسیم ساختار فکری حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس تحلیل هم رخدادی واژگان، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34(4)، 1905-1938.
8
صدیقی، مهری. (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل همرخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزههای علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاعسنجی). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30 (2)، 373-396.
9
عربی، سمیرا. (1394). ترسیمنقشهدانشمطالعاتکتابخانهدیجیتالیبراساسکنفرانسهایبینالمللی2000-2013، پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم.
10
عرفانمنش، محمدامین و ارشدی، هما. (1394). شبکه همنویسندگی مؤسسات در مقالههای علم اطلاعات و دانش شناسی ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(1)، 79-99.
11
علیپورحافظی، مهدی، رمضانی، هادی و مؤمنی، عصمت. (1396). ترسیم نقشۀ دانش حوزة کتابخانههاى دیجیتالى در ایران: تحلیل همرخدادى واژگان. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 23 (2)، 453-488.
12
عصاره، فریده، احمدی، حمید، حیدری، غلامرضا و حسینی بهشتی، ملوک السادات. (1396). ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه علمسنجی ایران. فصلنامه کتابداری و علم اطلاعات، 9(3)، 1-20.
13
عصاره، فریده، حیدری، غلامرضا، توکلی زاده راوری، محمد و مصطفوی، اسماعیل. (1395). تحلیل و مقایسه ساختار میانرشتهای علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس خوشهبندی روابط استنادی آن در دو دوره قبل و بعد از پیدایش وب. پردازش و مدیریت اطلاعات، 31(3)، 675-703.
14
فتاحی، رحمتالله و طاهری، مهدی. (1386). فهرستنویسی: اصول و روشها. تهران: کتابدار.
15
مزینانی، علی. (1385). کتابخانه و کتابداری. تهران: سمت.
16
Abbasi, A., Hossain, L., & Leydesdorff, L. (2012). Betweenness centrality as a driver of preferential attachment in the evolution of research collaboration networks. Journal of Informetrics, 6(3), 403-412.
17
Besslaar, P., & Heimeriks. G. (2006). Mapping research topics using word-reference co-occurrences: A method and an exploratory case study. Scientometrics, 68(3), 377–393.
18
Hanneman, R. A., & Riddle, M. (2005). Introduction to social network methods. CA: University of California, Riverside.
19
He, Q. (1999). Knowledge discovery through co-word analysis. Library Trends;48 (1), 133–159.
20
Cuellar, M. J., Vidgen, R., Takeda, H., & Truex, D. (2016). Ideational influence, connectedness, and venue representation: Making an assessment of scholarly capital. Journal of the Association for Information Systems, 17(1), 1.
21
Ding, Y. Chowdhury, G. G. & Foo, S. (2001). Bibliometric cartography of information retrieval research by using co-word analysis. Information processing & management, 37(6), 817-842.
22
Han, P., Shi, J., Li, X., Wang, D., Shen, S., & Su, X. (2014). International collaboration in LIS: global trends and networks at the country and institution level. Scientometrics, 98(1), 53-72.
23
Hansen, D., Shneiderman, B., & Smith, M. A. (2010). Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world. Morgan Kaufmann.
24
Lee, P. C., & Su, H. N. (2011). Quantitative mapping of scientific research—The case of electrical conducting polymer nanocomposite. Technological forecasting and social change, 78(1), 132-151.
25
Smiraglia, R. P. (2014). Is FRBR a domain? domain analysis applied to the literature of the FRBR family of conceptual models. Ko Knowledge Organization, 40(4), 273-284.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی قابلیت ها و مزایای رایانش ابری در توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک
هدف مقاله حاضر بررسی قابلیت ها و مزایای رایانش ابری در توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک در صنایع فولاد استان یزد با بهره برداری از روش ترکیبی تصمیم گیری چندمعیاره، محاسبات منطق فازی و روش مدلسازی PLS بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی و کمی) بود و با ابزار مصاحبه و پرسشنامه صورت گرفت. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی صاحب نظر در حوزه موردبررسی و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات شاغل در صنایع فولاد استان یزد بودند که از بین آنها 320 نفر در سال 1398 با ترکیبی از دو روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند و تصادفی انتخاب شدند. یافته ها با توجه به محاسبات فازی نشان داد مهمترین معیار در خوشه مزیت رایانش ابری، «کاهش هزینه ها» با 191/0، «خدمت سریعتر به مشتریان» با وزن فازی 120/0 و «برقراری ارتباط با مشتریان» با وزن شبکه ای فازی 096/0 به ترتیب بودند. مهمترین معیار در خوشه قابلیتهای رایانش ابری در توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک نیز، «ذخیره سازی اطلاعات در خدمات ارتباطات الکترونیک» برابر با 123/0 بودند. درنهایت، تحلیل مسیر بین «توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک» و «قابلیت های رایانش ابری» با توجه به بارهای تحلیل عاملی تأییدی برابر با 566/0 و بین توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک و مزیت رایانش ابری برابر با 521/0 حاصل شد. نتایج نشان داد فناوری رایانش ابری با توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک صنایع فولاد یزد دارای رابطه و تأثیرگذاری مثبت است.
https://jks.atu.ac.ir/article_10931_6249e75240200c526abe9a0369f1ed5d.pdf
2020-03-20
55
77
10.22054/jks.2020.50658.1298
خدمات ارتباطات الکترونیک
رایانش ابری
روش تصمیم گیری چندمعیاره منطق فازی
مدلسازی
سعید
اسلامی مهدی آبادی
saeideslami46@iauyazd.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
اسلامی
saeedeslami@iauyazd.ac.ir
2
استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
AUTHOR
سید حسن
حاتمی نسب
hataminasab@iauyzd.ac.ir
3
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
AUTHOR
حسین
اسلامی
h.eslami@iauyazd.ac.ir
4
استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد یزد، یزد، ایران
AUTHOR
اسدی، عباس و اکبری، محمد. (1397). شناخت تأثیر قابلیتهای مدیریت ارتباطات الکترونیک در اجرای طرح تکریم مشتری، فصلنامه مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 6(6) 107-144.
1
اکبری، محمدکاظم و سرگلزایی جوان، مرتضی. (1391). رایانش ابری، مرکز تحقیقات رایانش ابری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
2
الهی، شعبان، رشیدی، مصطفی و صادقی، محمود. (1394). طراحی سامانه خبره فازی برای مدیر عالی حریم خصوصی در حوزه تبادلات الکترونیک دولت و کسبوکارها. نشریه مدیریت فنآوری نوآورانه اطلاعات، 7(3)، 511-530.
3
تقویان، سید عبدالحسین. (1398). بررسی تأثیر فنآوری ارتباطات بر توسعه محصولات جدید الکترونیک (مطالعه موردی: شرکت ایده نمای هزاره در یاسوج)، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسبوکار و بازرگانی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
4
جهانگشته، اسماعیل، مرحمتی، میلاد، ریگی، بنیامین و برفی، امیرحسین. (1398). طبقهبندی رایانش ابری موبایل، دومین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم برق، کامپیوتر و مهندسی پزشکی، شیروان، مؤسسه پژوهشی رهجویان پایا شهر اترک و مجله علمی تخصصی پایاشهر.
5
جلالی اقدم، داود و مرتضی خادمی، شجاع. (1397). ارتباطات و تفاوتهای تجارت الکترونیک و تجارت اجتماعی، دومین کنفرانس ملی دانش و فنآوری علوم مهندسی ایران، تهران، مؤسسه برگزارکننده همایشهای توسعه محور دانش و فنآوری سام ایرانیان
6
جوکار، عبدالرسول و برهمند، نیلوفر. (1388). بررسی جایگاه انتشار الکترونیک در ارتباطات علمی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شیراز، مجله مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 1(1)، 47-27.
7
حبیبی، آرش. (1397). تصمیمگیری چندمعیاره فازی. تهران: کتیبه گیل، سیمای دانش.
8
روزگار معدن. (1398). چشمانداز صنعت فولاد ایران. آدرس اینترنتی: https://www.madandaily.com/metal-mineral-industries/278
9
شعبانی، حسین، شکارچی، رضا و غیاثآبادی، علی. (1396). مروری بر رایانش ابری و بررسی مزایا و چالشهای آن، دومین کنفرانس بینالمللی مهندسی مکانیک و هوافضا، تهران، مؤسسه آموزش عالی نیکان.
10
صبری پور، محمد، امیری زاده، خسرو و مومنزاده، حسین. (1396). کاهش مصرف انرژی در مراکز داده محیط رایانش ابری با بهرهبرداری از الگوریتم بهینهسازی اجتماع ذرات بهبودیافته، کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در برق، رایانه و مهندسی پزشکی، کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون.
11
صادقی، حسین. (1389). مسئولیت مدنی واسطهها و تأمینکنندگان خدمات ارتباطات الکترونیک. فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی، 40(2)، 218-199.
12
ساسینسکی، بری. (1390). مرجع کامل رایانش ابری. ترجمه نوید فرخی. تهران: علوم رایانه.
13
ملکیان، نازنین، علیپور، رضا. (1391). نقش ارتباطات الکترونیک بر فرآیند ارتباطات سازمانی، مجله مطالعات رسانهای، 7(8)، 112-101.
14
محمدی، طیبه. (1396). مبانی رایانش ابری، کتابهای آموزش شبکه. تاریخ انتشار: آذر ۱۳۹۶.
15
مرحمتی، میلاد، جهانگشته، اسماعیل و برفی، امیرحسین. (1398). رایانش ابری در بانکداری اینترنتی، دومین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم برق، کامپیوتر و مهندسی پزشکی، شیروان، مؤسسه پژوهشی رهجویان پایا شهر اترک و مجله علمی تخصصی پایاشهر.
16
محمدنژاد، خالد، مطوری، الهام، وائلی، نبیل و مختاری، شیوا. (1398). بررسی چگونگی امنیت ذخیرهسازی در رایانش ابری، ششمین کنفرانس ملی علوم و مهندسی کامپیوتر و فنآوری اطلاعات، بابل، مؤسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش.
17
یعقوبی، نورمحمد، شکوهی، جواد و جعفری، حمیدرضا. (1393). شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی مؤثر بر بهکارگیری رایانش ابری در سلامت الکترونیک. نشریه پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فنآوری اطلاعات و ارتباطات)، 30(2)، 549 - 572.
18
Al-Muhtadi, J., Qiang, M., Saleem, K., AlMusallam, M., & Rodrigues, J. J. (2019). Misty clouds—A layered cloud platform for online user anonymity in Social Internet of Things. Future Generation Computer Systems, 92, 812-820.
19
Al-Ruithe, M. S., Benkhelifa, E., & Hameed, K. (2016). A conceptual framework for designing data governance for cloud computing. Procedia Computer Science, 94, 160-167
20
Al-Sayed, M. M., Hassan, H. A., & Omara, F. A. (2019). Towards evaluation of cloud ontologies. Journal of Parallel and Distributed Computing, 126, 82-106.
21
Masip-Bruin, X., Marin-Tordera, E., Jukan, A., & Ren, G. J. (2018). Managing resources continuity from the edge to the cloud: Architecture and performance. Future Generation Computer Systems, 79, 777-785.
22
Bölöni, L., & Turgut, D. (2017). Value of information based scheduling of cloud computing resources. Future Generation Computer Systems, 71, 212-220.
23
Cecere, G., & Corrocher, N. (2012). The usage of VoIP services and other communication services: An empirical analysis of Italian consumers. Technological Forecasting and Social Change, 79(3), 570-578.
24
Kim, M. K., Park, M. C., Park, J. H., Kim, J., & Kim, E. (2018). The role of multidimensional switching barriers on the cognitive and affective satisfaction-loyalty link in mobile communication services: Coupling in moderating effects. Computers in Human Behavior, 87, 212-223.
25
Lin, K., Xia, F., & Fortino, G. (2019). Data-driven clustering for multimedia communication in Internet of vehicles. Future Generation Computer Systems, 94, 610-619.
26
Meri, A., Hasan, M. K., Danaee, M., Jaber, M., Safei, N., Dauwed, M., ... & Al-bsheish, M. (2019). Modelling the utilization of cloud health information systems in the Iraqi public healthcare sector. Telematics and Informatics, 36, 132-146.
27
Patani, S., Kadam, S., & Jain, P. V. (2014). Cloud computing in the banking sector: a survey. International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering, 3(2), 5640-5643.
28
SathyaNarayanan, P. S. V. (2019). A sensor enabled secure vehicular communication for emergency message dissemination using cloud services. Digital Signal Processing, 85, 10-16.
29
Ghule, S., Chikhale, R., & Parmar, K. (2014). Cloud computing in banking services. International Journal of Scientific and Research Publications, 4(6), 1-8.
30
Turkanović, M., & Polančič, G. (2013). On the security of certain e-communication types: Risks, user awareness and recommendations. Journal of information security and applications, 18(4), 193-205.
31
Xia, Q., Liang, W., & Xu, Z. (2017). The operational cost minimization in distributed clouds via community-aware user data placements of social networks. Computer Networks, 112, 263-278.
32
Zulkepli, Z. H., Hasnan, N., & Mohtar, S. (2015). Communication and service innovation in small and medium enterprises (SMEs). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 211, 437-441.
33
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانهای در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر بهره گیری از این قابلیت ها
هدف پژوهش، شناسایی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر بهره گیری از این قابلیت ها بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش، پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه به تعداد 45 نفر بوده است که بهصورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده و برای تجزیهوتحلیل داده ها، از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای در بخش امانت، خروجی و آماده سازی بیشترین استفاده و در بخش جستجو کمترین استفاده را به عمل آورده اند. کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه، توانایی خوبی در استفاده از قابلیتهای امانت، مدیریت، شبکه، سازماندهی، ورود اطلاعات، خروجی و آماده سازی دارند ولی در بخش جستجو، عملکرد آنها مطلوب نیست؛ بنابراین لازم است آموزش و آگاهی لازم در مورد قابلیتهای این قسمت، به کتابداران ارائهشده و طراحان نرم افزارهای کتابخانه ای نیز با توجه به نیازهای کتابداران، این بخش را موردبازنگری قرار دهند.
https://jks.atu.ac.ir/article_10930_4ae175873bb9ea80814171104e20b245.pdf
2020-03-20
79
112
10.22054/jks.2020.49137.1263
قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای
کتابخانه های دانشگاهی
نرم افزارهای کتابخانه ای
کرمانشاه
کتابداران
سعید
ملک محمدی
saeedmalekmohammadi9077@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
فرانک
وکیلی فر
faranak.vakilifar@gmail.com
3
دانشجوی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
اولیائینژاد، کبری. (1391). بررسی وضعیت استفاده از قابلیتهای نرمافزار کتابخانهای در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور، شهر مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهراء (س)، تهران.
1
اصنافی، امیررضا. (1387). قابلیتهای نرمافزارهای جامع کتابخانهای فارسی در مورد منابع آرشیوی، از دیدگاه کتابداران و آرشیویستها. فصلنامۀ گنجینه اسناد، 18(1)، 91-105.
2
حاجی زینالعابدینی، محسن، پازوکی، فاطمه و داودزاده سالستانی، سیروس. (1390). نرمافزارهای کتابخانهای در ایران. تهران: کتابدار.
3
حاجی زینالعابدینی، محسن و همکاران. (1379). تحلیل و ارزیابی پایگاه اطلاعاتی کتابشناسی ملی ایران، فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه: مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعۀ فهرستهای رایانهای، (27 و 28 آبان 1378) به کوشش رحمتالله فتاحی.- مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد؛ مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی، ص 271-282.
4
حبیبی، سحر، حاجی زینالعابدینی، محسن، اصنافی، امیررضا و عمرانی، ابراهیم. (1397). مطالعه وضعیت عملکرد درونسازمانی نرمافزارهای کتابخانهای در ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 21(4)، 67-90.
5
داودزاده سالستانی، سیروس. (1382). بررسی وضعیت استفاده از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
6
علیپورحافظی، مهدی. (1391). یکپارچهسازی محتوا و خدمات در سیستمهای نرمافزاری کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران: گامی مهم در استفادهی اقتصادی از دانش موجود. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(4)، 594- 601.
7
غائبی، امیر. (1372). سنجش و ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای با تأکید بر نرمافزارهای موجود در ایران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
8
فتاحی، رحمتالله. (1373). فهرست کامپیوتری و تفاوتهای آن با برگهدان. فصلنامه کتاب، 5 (2 و 1)، 14- 35.
9
فتاحی، رحمتالله و رداد، ایرج. (1382). نظامهای رایانهای یکپارچه کتابخانه: قابلیتها، ویژگیها و معیارهای ارزیابی برای کتابداران و طراحان نرمافزارهای کتابخانهای. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
10
قاضیزاده، حمید. (1388). معیار توانمندی نرمافزار کتابخانهای برای پوشش دادن نیازهای بخش امانت با تأکید بر مدیریت اطلاعات. کتابداری و اطلاعرسانی، 12(1)، 99 - 118.
11
کوکبی، مرتضی، عصاره، فریده، عظیمی، محمدحسن و هاشمی، ماجد. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز از قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای پارس آذرخش. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 19(10)، 61-78.
12
لطفی نوائی، فرامرز. (1378). بررسی وضعیت استفاده از نرمافزار کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
13
مرادی، فرشاد. (1386). بررسی وضعیت استفاده از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران.
14
ملک محمدی، سعید و حاجی زینالعابدینی، محسن. (1397). بررسی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در کتابخانههای تخصصی شهر اهواز. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 4(2)، 77-109.
15
موسوی چلک، افشین. (1379). بررسی تطبیقی کارآیی نرمافزارهای نوسا، کاوش و پارس آذرخش از دیدگاه فهرستنویسی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران.
16
نوشینفرد، فاطمه، احمدی، اطهره. (1391). بررسی و ارزیابی رسا، نرمافزار جامع کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کاربران. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2(1)، 13-26.
17
Kim, Y. M. (2010). Gender role and the use of university library website resources: A social cognitive theory perspective. Journal of Information Science, 36(5), 603-617.
18
Ismail, R. & Zainab, A.N. (2011). Information systems security in special and public libraries: an assessment of status. Malaysian Journal of Library & Information Science, 16(2), 45‐62.
19
Siddique, N., & Mahmood, Kh. (2015). Status of Library Software in Higher Education Institutions of Pakistan. International Information & Library Review, 47(3-4), 59-65.
20
Shafique, F., & Mahmood, Kh. (2007). Librarians' opinions about library software: a survey of libraries in Lahore. The Electronic Library, 25(6), 766-777.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بازاندیشی در مفهوم شناسی «میان رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران
میان رشتگی، رویکردی جدید در عرصه پژوهش، آموزش و طبقه بندی علم است که از منظرهای کاربردی مختلف، ضرورت فراوان دارد، بااین حال، فقر ادبیات نظری آن، از موانع رواج و توسعه آن محسوب میشود تا آنجا که حتی میان رشته ای پژوهان، به ابهام مفهومی خود این اصطلاح، تصریح دارند. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی با بهره گیری از نظریه معاصر استعاره و با استفاده از منابع کتابخانه ای میکوشد با استخراج مؤلفههای اصلی «میان رشتگی»، انگاره ای روشن از مفهوم آن ارائه داده و تاریخچه ادبیات نظری این حوزه نوپدید در ایران را شناسایی و معرفی کرده است. مطابق بررسی این پژوهش، عمر ادبیات رویکرد میان رشته ای و تلفیقی در ایران، همگام با خط مشی گذاری علم در این زمینه، کمی بیش از دو دهه است. موضوع مطالعات میان رشته ای، مسئله ای «پیچیده» بوده و پیچیدگی را میتوان به «مطالعه رفتار سیستم ها» تعریف کرد و راه میان رشتگی از رشته های تخصصی میگذرد. شبکه معنایی «میان رشتگی» متشکل از شش مفهوم «تلفیق و ترکیب»، «استفاده از چند دانش تخصصی»، «دیالکتیک و جمع گرایی پویا»، «موضوع پیچیده»، «فرآیند بودن» و «ارزشافزوده معرفتی داشتن» است. از میان این مؤلفهها، «تلفیق و ترکیب» نقشی محوری و اساسی دارد. بر اساس همین مؤلفه است که طیف میان رشتگی ترسیم میگردد و میان رشته ای نماها از میان رشته ای واقعی تمایز پیدا میکند.
https://jks.atu.ac.ir/article_10944_7fd7b36be13d211ec4e3239fb0e79fce.pdf
2020-03-20
113
142
10.22054/jks.2020.48089.1258
تلفیق
چندرشته ای
سیستم پیچیده
مفهوم شناسی میان رشته ای
میان رشتگی
میان رشته ای
علی
ابراهیم پور
montazer.mahdy@gmail.com
1
پژوهشگر فلسفه اسلامی سطح عالی حوزه علمیه قم / دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
احمدی، احمد. (1378). نمونهای از مطالعات میانرشتهای: اصل هویت: مفصل فلسفه و روانشناسی. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سخن سمت)، 5، 27-30.
1
انوری، حسن. (1381). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: نشر سخن.
2
باقری، خسرو، ایمانی، محسن، صادقزاده، علیرضا و محمدی روزبهانی، کیانوش. (1390). تبیین رویکرد میانرشتهای از دیدگاه معرفتشناسی حکمت متعالیه. نشریه پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، 5(9)، 43-67.
3
برازو، ژاک. (1387). دانش میانرشتهای و تحصیلات عالیه، ترجمه توحیده ملاباشی، در مجموعه مقالات چالشها و چشماندازهای مطالعات میانرشتهای، گردآوری سیدمحسن علویپور، چاپ اول. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
4
برزگر، ابراهیم. (1387). تاریخچه، چیستی و فلسفه پیدایی علوم میانرشتهای. مجله مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 1(1)، 37-56.
5
پیغامی، عادل و تورانی، حیدر. (1388). گونه شناسی رهیافتهای تلفیقی در طراحی برنامههای درسی و دلالتهای کاربردی آن برای رشته اقتصاد. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2(1)، 57-85.
6
تمدن، محمدحسین. (1378). علم اقتصاد و مطالعات میانرشتهای (خطوط اساسی و معرفی زمینههای کلی). مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سخن سمت)، 5، 13-21.
7
توفیقی، جعفر و جاودانی، حمید. (1387). میانرشتهایها: مفاهیم، رویکردها، دیرینهشناسی و گونهشناسی. مجله مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 1، 1-18.
8
موهان، چاندرا و رامانیام، بالاساب. (1389). یادگیری و تدریس میانرشته در آموزش عالی؛ نظریه و عمل، ترجمه محمدرضا دهشیری، چاپ اول. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
9
خورسندی طاسکوه، علی. (1396). گفتمان میانرشتهای دانش، چاپ دوم. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
10
دنو، ؟؟ (1373). طراحی برنامهها و مواد آموزشی به شیوه تلفیقی و میانرشتهای، ترجمه مرتضی خلخالی، مجله پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 6، 125-144.
11
رپکو، آلن. (1396). پژوهش میانرشتهای: نظریه و فرآیند، ترجمه محسن علویپور و همکاران، چاپ دوم. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
12
رژ کوله، نیکول. (1388). آموزش دانشگاهی و مطالعات میانرشتهای (چارچوبی برای تحلیل، اقدام و ارزیابی)، ترجمه محمدرضا دهشیری، چاپ اول. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
13
رضائی، طاهره. (1379). کتابشناسی مطالعات میانرشتهای (لاتین). مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 6، 52-66.
14
رضائی، طاهره. (1380). کتابشناسی مطالعات میانرشتهای (لاتین). مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 7، 110-116.
15
رضائی، طاهره. (1381). کتابشناسی مطالعات میانرشتهای (لاتین). مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 8، 115-118.
16
رضائیان، علی. (1377). شالوده خلاقیت و نوآوری: مطالعات میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 4، 18-33.
17
رولاند، اس. (1387). میانرشتگی، ترجمه مجید کرمی، در مجموعه مقالات چالشها و چشماندازهای مطالعات میانرشتهای، گردآوری سیدمحسن علویپور، چاپ اول. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
18
ریچاردسون، مارک. (1377). چشماندازهای پژوهش میانرشتهای علم و الهیات. مجله نامه علم و دین، 2، 93-96.
19
سالتر، لیورا. (1387). علم و گفتمان عمومی، ترجمه علی قالیچی، در مجموعه مقالات چالشها و چشماندازهای مطالعات میانرشتهای، گردآوری سیدمحسن علویپور، چاپ اول. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
20
سرمقاله. (1377). اقتراح. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 4، 4-5.
21
سرمقاله. (1378). اقتراح؛ جستار مطالعات میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 5، 2-3.
22
سرمقاله. (1379). مطالعات میانرشتهای در گسترهای بینهایت. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 6، 2-3.
23
سرمقاله. (1380). مطالعات میانرشتهای بهمثابه خطمشی وزارت متبوع. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 7، 2-3.
24
سرمقاله. (1381). سازوکارهای مطالعات میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 8، 3-4.
25
سرمقاله. (1382). پلورالیسم روشی و مطالعات میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 9، 2-3.
26
شاقول، یوسف و عموزاده، محمد. (1386). میانرشتهای: تعاریف و ضرورتها. نشریه رهیافت، 17(40)، 25-34.
27
شریفی، احمدحسین. (1393). مبانی علوم انسانی اسلامی، چاپ اول. تهران: آفتاب توسعه.
28
شکوهی، حسین. (1378). جغرافیای انسانی و مطالعات میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سخن سمت)، 5، 22-26.
29
فرامرز قراملکی، احد. (1385). اصول و فنون پژوهش در گستره دینپژوهی (چاپ دوم). قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه.
30
فرامرز قراملکی، احد. (1392). روششناسی مطالعات دینی، (چاپ هشتم). مشهد: نشر دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
31
فرامرز قراملکی، احد. (1377). روی آورد بینرشتهای و هویت معرفتی فلسفه صدرایی. مجله مقالات و بررسیها، 63، 125-136.
32
فرامرز قراملکی، احد. (1380). روی آورد میانرشتهای در مطالعات دینی. مجله سروش اندیشه، 1، 112-127.
33
فرامرز قراملکی، احد. (1382). مهارتهای روششناختی استاد مطهری در دینپژوهی. مجله مقالات و بررسیها، 74، 97-115.
34
فرامرز قراملکی، احد و سیاری، سعیده. (1389). مطالعات میانرشتهای: مبانی و رهیافتها، مجله فلسفه و کلام اسلامی، س43(2)، 59-82.
35
فوردمن، رابرد و همکاران. (1387). پرسش از میانرشتگی، ترجمه ارکان شریفی، در مجموعه مقالات چالشها و چشماندازهای مطالعات میانرشتهای، گردآوری سیدمحسن علویپور، چاپ اول. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
36
کردان، علیمحمد. (1377). علوم تربیتی: مطالعات میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سمت سخن)، 4، 6-17.
37
کردان، علیمحمد. (1378). علوم تربیتی: مطالعات میانرشتهای (قسمت دوم) رابطه علوم تربیتی با فلسفه. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سخن سمت)، 5، 31-36.
38
کلاین، جولی تامسون. (1389). فرهنگ میانرشتهای در آموزش عالی (الگویی برای شکلگیری، استحکامبخشی و تداوم)، ترجمه هدایتالله اعتمادی و نعمتالله موسیپور، چاپ اول، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
39
لاتوکا، لیسا. (1387). خلق میانرشتگی: تعاریف مبنایی استادان کالج و دانشگاه، ترجمه سعید حیاتی، در مجموعه مقالات چالشها و چشماندازهای مطالعات میانرشتهای، گردآوری سیدمحسن علویپور، چاپ اول. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
40
لاتوکا، لیسا. (1387). آموختن کار میانرشتهای (رویکردی اجتماعی-فرهنگی به کار دانشگاهی)، ترجمه سیدمحسن علویپور، در مجموعه مقالات چالشها و چشماندازهای مطالعات میانرشتهای، گردآوری سیدمحسن علویپور، چاپ اول. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
41
لاتوکا، لیسا، فارست، سوزان اچ. و ماتون، کنت آی. (1387). آیا میانرشتگی به بهبود یادگیری میانجامد؟ ترجمه سیدمحسن علوی پور، در مجموعه مقالات چالشها و چشماندازهای مطالعات میانرشتهای، گردآوری سیدمحسن علویپور، چاپ اول. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
42
متین، منصور. (1388)، تفکر میانرشتهای، چاپ اول. قم: بوستان کتاب.
43
متین، منصور. (1392). فرهنگ اصطلاحات میانرشتهای، چاپ اول. قم: بوستان کتاب.
44
ملاصالحی، حکمتالله. (1377). درآمدی بر پدیده آرکئولوژی و مطالعه میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سخن سمت)، 4، 34- 42.
45
منوچهری، عباس. (1378). انقلاب و مطالعات میانرشتهای. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی (سخن سمت)، 5، 37-45.
46
مورن، جو. (1387). میانرشتگی، ترجمه داوود حاتمی، چاپ اول. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
47
مولوی، جلالالدینمحمدبنمحمد. (1373). مثنوی معنوی، تصحیح توفیق سبحانی، چاپ اول. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.
48
Kovecses, Z. (2002). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford, Oxford University Press.
49
Lakoff, G. & M. Johnson (1980). Metaphors We Live By. Chicago, Chicago University Press
50
ORIGINAL_ARTICLE
بازیابی منابع اسلامی بر پایه فهم معاصر کاربران؛ نگاهی پست مدرن به سازمان دهی و بازیابی دانش اسلامی
سازماندهی دانش که برای دسترسی آسان، دقیق و سریع به محتوای دانش انجام می پذیرد، با استفاده از فراداده های برآمده از واژگان کنترلشده و استاندارد صورت می گیرد. این فراداده های استاندارد حاصل نظر جامعه علمی و متخصصان موضوعی آن علم است. بر پایه رهیافت سنتیِ سازماندهی و بازیابی دانش، میان اطلاعات و دانش و انسان دوگانگی وجود دارد و سازماندهی دانش بهمثابه امری عینی و توصیف های خنثی از یک جهانِ دانشِ از پیش موجود است. در نگاه سنتی، امر ادراکشده، آیینه تمام نمای واقعیت است. این تصور از عینیت گرایی و خنثی بودن، با ظهور اندیشه پست مدرنیسم فرو نشست. در نگاه پست مدرن، امر واقع، حقیقت و دانش بهمثابه امر ساخته و پرداخته شده در جامعه گفتاری خاص است؛ بنابراین نظریه پست مدرن، سازماندهی اطلاعات بهمثابه تعامل فعال انسان با مفاهیم و اطلاعات برای برساختن نظام هایی از سازماندهی دانش است. ازاینروی، قوانین، دستورالعمل ها و استانداردهای سازماندهی اطلاعات کمتری موردتوجه قرار میگیرد و آنچه مهم است پویایی برداشت ها از متون و ازاینروی، پویایی ساختار محتوا و فرایند تفسیری در سازماندهی دانش است. در حوزه علوم اسلامی، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا متون اسلامی، مانند منابع علوم قرآن و علوم حدیث، مبنای احکام شرعی و مبانی اخلاقی و اعتقادی اند و سازماندهی دقیق و درست این منابع، سبب بازیابی درست و درنتیجه احکام درست شرعی، اخلاقی و اعتقادی خواهد بود.
https://jks.atu.ac.ir/article_10827_413e6ce4ad2b476551321900c5f15888.pdf
2020-03-20
143
164
10.22054/jks.2020.50154.1282
بازیابی اطلاعات
پست مدرنیسم
سازماندهی دانش
علوم اسلامی
مدرنیسم
مصطفی
علیمرادی
malimoradi@noornet.net
1
کارشناس ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
امینی مقدم
m-amini@noornet.net
2
دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف گرایش قرآن و متون، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
AUTHOR
مکارمشیرازی، ناصر. (1380). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
1
نشاط، نرگس. (1384). زبان و هرمنوتیک در فرایند مرجع. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 39(43)، 27-40.
2
Bliss, H. E. (1929). The Organization of Knowledge and the System of the Sciences. NEW YORK: HENRY HOLT AND COMPANY.
3
Broadfield, A. (1946). The Philosophy of Classification. London: Grafton & Co.
4
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.
5
Fonseca, F. T., & Martin, J. E. (2005). Toward an alternative notion of information systems ontologies: Information engineering as a hermeneutic enterprise. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56(1), 46-57.
6
Hjørland, B. (2015). Classical databases and knowledge organization: A case for boolean retrieval and human decision‐making during searches. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(8), 1559-1575.
7
Hjorland, B. (1998). The classification of psychology: a case study in the classification of a knowledge field. Ko Knowledge Organization, 25(4), 162-201.
8
Introna, L. D. (1998). Language and social autopoiesis. Cybernetics & Human Knowing, 5(3), 3-17.
9
Latour, B. (1988). we have never been modern. Translated by Catherine Porter. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
10
Mazzocchi, F., & Bosch, M. (2008). Hermeneutic approaches in KO: an analysis of their possible value. Advances in Knowledge Organization, 11, 29-35.
11
Ranganathan, S. R. (1937). Prolegomena to library classification. Madras Library Association, Madras.
12
Richardson, E. C. (1930). Classification: Theoretical and Practical. New York: H.W. Wilson.
13
Ryle, G. (1949). The Concept of Mind. Chicago: University of Chicago Press.
14
Sayers, W. C. B. (1926). A manual of classification for librarians. London: Grafton.
15