ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در آموزش عالی(مطالعه موردی دانشگاه تهران)
هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطه ی فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه تهران می باشد. روش: از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 105 نفرازکارکنان دانشگاه تهران( 21مرد و84 زن) از روش نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله فرمول کوکران تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده ازفهرست وارسی عملکرد وپرسشنامه مدیریت دانش گردآوری شد، تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری(Tمستقل، تحلیل واریانس، یومن وایتنی ،ضریب همبستگی پیرسون ومیانگین) انجام شد. یافته ها: وضعیت مدیریت دانش در بین کارکنان پایین تر از میانگین فرضی(3) و عملکرد شغلی بالاتراز میانگین می باشند و میزان مدیریت دانش وعملکرد شغلی در بین متغیرهای جمعیت شناختی:(جنس، سن، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت)، متغیر سن با مدیریت دانش ؛ وسن وجنسیت با عملکرد شغلی تفاوت معنا داری را نشان داد. نتیجه گیری: بین شاخص های مدیریت دانش با شاخص های عملکرد شغلی، تنها شاخص کسب دانش با شاخص های عملکرد شغلی(عملکرد وظیفه ای وزمینه ای) رابطه معناداری نشان داد وبین دیگر متغیرها رابطه معناداری یافت نشد.
https://jks.atu.ac.ir/article_2362_da7adf337e88484d1ab214e6fa77e76f.pdf
2015-09-23
1
25
10.22054/jks.2015.2362
مدیریت دانش
کارکرد شغلی
متغیرهای جمعیتی
کمال
درانی
kdorrani@ut.ac.ir
1
استاد، گروه روشها و برنامه درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
هاشم
ادیبان
hashemadiban@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ابطحی، حسین. (1377). مدیریت منابع انسانی و فنون امور استخدامی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
1
ابونوری، اسماعیل؛ نیازی، عیسی؛ و طاهری، محسن. (1390). اولویتبندی شاخصهای مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب. کاوش مدیریت بازرگانی، 56-73.
2
آتشک، محمد؛ ماه زاده، پروین.(آذر 1388). روششناسی فرایند مدلهای استقرار مدیریت دانش. مقاله ارائهشده در دومین کنگره مدیریت دانش. ایران. دانشگاه تهران. تهران.
3
اخوان، پویا؛ و باقری، رحمان. (1390). مدیریت دانش. تهران: آتی نگر.
4
اخوان، پیمان؛ یزدی مقدم، جعفر. (1391). بررسی توأم نقش اصول اخلاقی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی. اخلاق در علوم رفتاری، 22، 59-41.
5
آزاد، ناصر.و رشیدی، صالح.(1388). توسعه مدیریت دانش با بهکارگیری مدیریت فرایندهای منابع انسانی. مهندسی مواد،1، 10-1.
6
بابا غیبی ازغندی، علیرضا. (1390). ارزیابی و بررسی وضعیت استقرار مدیریت دانش در سازمانها. توسعه انسانی پلیس، 39، 61-1.
7
بروجرون، برن؛ و ترجمه ملکزاده، غلام حسین. (1386). مدیریت دانش. تهران: جهان فردا.
8
پروانه، مراد. جندقی، غلامرضا؛ و زارعی، حسن. (1393). فرهنگسازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمان. پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت، 48،21 7-202.
9
تیرانداز، محسن و کلانتریان، فریبا.(1392). مدیریت دانش در سازمان. ماهنامه اجتماعی اقتصادی، علمی، فرهنگی کار و جامعه،165، 49-45.
10
حاضری، ابوالقاسم.و صراف زاده، محمد.(1385). مدیریت دانش در دانشگاهها و نقش کتابخانههای دانشگاهی تهران. مجله نما، 37-23.
11
حسنزاده، محمد (1386). مدیریت دانش: مفاهیم وزیر ساختها. تهران: کتابدار.
12
حسین زاده، اکبر؛ شعبانی، احمد؛ و سیادات، علی. (1391). میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای و دانشگاهی و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز. مدیریت اطلاعات و سلامت، 192-202.
13
حسین قلی زاده، ر.(1389). بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش از دیدگاه دانشکاران آموزشی و سازمانی. پژوهشنامه آموزش عالی،9،141-159.
14
حسینی، محمد.و خوشنظر، طاها.(1388). مدیریت دانش در سازمانهای امروزی. سازمان برتر،2، 42.
15
خجسته پور، ع.و درویشی، ج.(1392). بررسی شاخصها و عوامل موفقیت طرحهای مدیریت دانش. مدیریت کیفیت فراگیر،7، 28-19.
16
خیراندیش، محسن.دوستکام، کامران؛ و حسینیان، یاسر.(1390). نقش عوامل فناورانه در موفقیت مدیریت دانش سازمان. مدیریت نظامی،44، 88-69.
17
دهقان، حسین. (1393). نقش مدیریت دانش در نوآوری سازمانها. فصلنامه رشد و فناوری اطلاعات،39، (10)،52-44.
18
رجایی پور، سعید و رحیمی، حامد. (1387). بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضاء هیأت علمی دانشگاه اصفهان. پژوهشنامهی مدیریت اجرایی، 59-76.
19
رهنورد، فرجالله؛ محمدی، اصغر. (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران. مدیریت و فناوری اطلاعات، 37-52.
20
شکر کن، حسین؛ نیسی، عبدالکاظم؛ نعامی، عبدالرضا؛ و مهرابی زاده، مهناز. (1386). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی و عملکرد شغلی برخی کارخانههای اهواز. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13-24.
21
صباغیان، زهرا.و سلیمی، قاسم.(1388). ارزیابی راهبردی مدیریت دانش در محیطهای آموزش عالی: مطالعه موردی دانشگاه خلیجفارس. دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
22
صراف زاده، محمد.(1384). کتابداران و مدیریت دانش. اطلاعشناسی،2، 36-23.
23
صیف، محمد حسن.و کرمی، مقداد.(1383). مدیریت دانش از دیدگاه راهبرد تجاری، ماهنامه تدبیر.
24
طبرسا، غلامعلی؛ و اورمزدی، نوشین. (1388). تبیین و سنجش عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش. پیام مدیریت، 39-69.
25
علیرضایی، نفیسه؛ مساح، هاجر؛ و اکرمی، ناهید. (1392). رابطه وجدان کاری با عملکرد شغلی. اخلاق در علوم رفتاری، 2، 1-11.
26
فدائی، غلام حسین.حسنزاده، محمد.؛ و ذراتی، ماشاالله(1390). بررسی مفهوم نظام مدیریت دانش. تحقیقات اطلاعرسانی،4،553-580.
27
فراهانی، سامان و عظیمی، پژمان.(1393). مدیریت دانش. حملونقل و توسعه،73،70-64.
28
قاسمی، حمید.(1393). مبانی مدیریت دانش سازمانی و کارکنان دانشگر. بیمه سلامت،52،52-46.
29
کشاورز، علی حسین.و رمضانی، یوسف.(1389). بررسی رابطه بین فرایندهای مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگسازمانی از دیدگاه رابیینز. چشمانداز مدیریت دولتی،3، 55-44.
30
مدهوشی، مهرداد؛ و نیازی، عیسی. (1390). ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب. پژوهشنامه مدیریت تحول، 116-137.
31
ممقانی، نسرین.اخوان، پژمان؛ و شفقی، فاطمه.(1390). توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش. پژوهشگاه علوم فناوری اطلاعات ایران،3 (26)،10-1.
32
منصوریان، علی رضا.خیراندیش، محمد. عسکری، ناهید.(1390). توسعه ابعاد ساختاری سازمان در تناسب با رویکردهای مدیریت دانش. مدیریت فناوری اطلاعات، 7(3)،133-155.
33
موسوی، جعفر؛ صفانیا، علی محمد؛ و شیروانی، سمیه. (1393). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر خلاقیت کارکنان. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزش، 81-95.
34
موسی خانی، محمد؛ حسنقلی پور، طهمورث؛ و وظیفه، زهرا. (1392). ارائه مدل تبیین رابطه فرایندهای مدیریت دانش با توسعه منابع. پژوهشهای مدیریت عمومی، 49-71.
35
نامداری، کوروش؛ و کلنی، سیمین. (1393). نقش توانمندیهای مذهبی در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفهای زمینهای. روانشناسی دانشگاه اصفهان، 77-93.
36
نیسی، عبدالحسین؛ و نمکی، ارسلان. (1389). بررسی رابطه نشر دانش و سطوح یادگیری سازمانی در بین کارکنان شهید چمران اهواز. علوم تربیتی (دانشگاه شهید چمران اهواز)، 192-171.
37
هاشمی سادات، صدیقه. (1389). ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامی. مطالعات مدیریت انتظامی، 183-214.
38
یونسی فر، عزیز؛ و یونسی فر، علی. (1393). بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 276-280.
39
Abzari, M., & Kermani Alghoreishi, M. (2005). Feasibility of establishing knowledge management in Iran steel industry. Journal of Ministerial Sciences and Economy, 51-62.
40
Alavi, M. & Leidner, D.E. (2001).Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, Vol 25 (1), 107-36.
41
Babnik, K., Sirca, N., & Dermol, V. (2014). Individuals learning in work teams: Support to knowledge management initiatives and an important source of organizational learning. Procedia-Social and Behavioral, 178-185.
42
Cullen, J. (2001). knowledge management. American society for in formation science and technology, 90-111.
43
Davenport, T.-H., Delong, D., & Beers, M. (1998). Successful knowledge management projects. Salon management review, 43-58.
44
Dermol, V. (2013). Relationship between learning, knowledge creation and organizational performance. Scientific Annals of theAlexandru Ioan Cuza" University of Iasi, Economic Sciences Section, 67-82.
45
Filemon, A., & Uriarte, J.-r. (2008). Introduction to Knowledge Management. National Academy of Science and Technology Government of Japan, 94-109.
46
Gabriele, P., Rami, A., & Blake, I. (2000). Knowledge management in academia:. Information Technology and Management, 229-245.
47
Keskin, H. (2005). The Relationship between explicit and tacit orientaed knowledge. Journal of American Academy of Business, 481-469.
48
Lamprini, L., & Nasiopoulos, K. (2014). Knowledge Management Strategy within the Higher Education. Social and Behavioral Sciences, 488-495.
49
Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance:An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 179-228.
50
Liao, S., & Wu, C. (2009). The Relationship Among knowledge Management Organizational Learning and Organizational Performance. International Journal of Business andManagement,, 64-76.
51
Lin, H. (2007). A Stage Model of Knowledge Management, an Empirical Investigation of. Journal of Information Science, 643-659.
52
Motowidlo, J.-S. (2003). Job Performance. Handbook of Psychology. Industrial and Organizational Psychology, 39-55.
53
Noh, m., Kim, H., & Jang, H. (2014). Learning performance and business performance of knowledge management organizations: The moderating effect of technological capability. Information Development, 1-17.
54
Nonaka, I., Toyama, R., & Konno, N. (2001). a conceptual framework for the continuous and self-transcending process of knowledge creation. Knowledge Emergence, Social, Technical, and Evolutionary Dimensions of Knowledge Creation, 13-29.
55
Petrova, G., Smokotin, V., Kornienko, A., Ershova, I., & Kachalov, N. (2014). Knowledge management as a strategy for the administration. Social and Behavioral Sciences, 451-455.
56
Trivellas, P. (2012). Investigating the impact of Research and Development Strategy on firm performance. Key Engineering Materials, 482-495.
57
Tsoukas, H. (2003). Do we really understand tacit knowledge? The Blackwell Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management, Blackwell, 62-75.
58
Yang, J.-t. (2004). The impact of knowledge sharing on organizational learning and effectiveness. Human Resource development Quarterly, 2, 83-90.
59
ORIGINAL_ARTICLE
رسانه های اجتماعی و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری
هدف: هدف این پژوهش حاضر شناسایی رسانه های اجتماعی ب و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حوزه حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری برای به اشتراک گذاری محتواهای علمی است. روش شناسی : پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و رویکرد کیفی به روش مطالعه دلفی از طریق 15 سوال باز در بین 20 متخصص عضو یک گروه تخصصی حفاظت رقمی با بافت های مختلف فرهنگی اعم از کتابخانه، موزه، آرشیو، انجام گرفت. یافته ها : یافته ها نشان داد که میزان آشنایی پاسخ دهندگان نسبت به برنامه فیسبوک 25% و برنامه LinkedIn. 22%، 20% Foursquare، ویکی ها 15%، یوتیوب 10%، تویتر 8%، است و هیچیک با دروازه پژوهشی که وب سایت اجتماعی مخصوص متخصصان است، آشنا نبودند و درصد صفر بود. متخصصان برای به روزرسانی منظم اطلاعات در اهداف کاری و بالابردن بهرهوری 100% از فیسبوک، در به دست آوردن اطلاعات 90% از فیسبوک و یوتیوب ، دبرقراری ملاقات و ارتباط شبکهای 90% فیسبوک و LinkedIn، در تبادل و اشتراک دانش 100% از LinkedIn و فیسبوک استفاده میکنند. 90% متخصصان انحراف فکری را در فیسب.ک و یوتیوب، 10درصد هم اتلاف زمان بهرهوری، بهرهوری پایین در یوتیوب و تویتر از معایب اسفاده از رسانههای اجتماعی در تحقیقات علمی بیان کردند. مزیت خود رئیس بودن(مدیریت زمان، دموکراسی) 100% در فیسبوک، LinkedIn ذکر شده است. از 7 بلوک مدل لانه زنبوری، به اشتراکگذاری 100% در فیسبوک و LinkedIn، حضور 90% در Foursquare، هویت، ارتباطات، گروهها و گفتگوها 90% در فیسبوک و LinkedIn و شهرت 90% در، LinkedIn ذکر شده است. نتیجهگیری: نتایج ان بررسی نشان میدهد که اجزای کلیدی مدل لانه زنبوری رسانههای اجتماعی میتواند در تبادل دانش بین متخصان با شیوههای بدست آوردن اطلاعات، تبادل اطلاعات و اشتراک دانش، بروزرسانی اطلاعات، ملاقات و ارتباط شبکه در حوزههای مختلف علوم و نیز برای درک نیازهای تعاملی و نحوهی تغییر این نیازها در طول زمان به کار گرفته شود. رسانههای اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانههای اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانههای اجتماعی مورد بررسی در پژوهس حاضر، فیسبوک و LinkedIn در 7 شاخص کلیدی مدل لانه زنبوری بیشترین کاربرد را دارد.
https://jks.atu.ac.ir/article_2365_69dd5a41e491f8f2d3881410ce72a942.pdf
2015-09-23
27
50
رسانه های اجتماعی
مدل لانه زنبوری
تحقیقات علمی
تبادل دانش
متخصصان اطلاعاتی
کتابداران
شبکه های پیوسته
میترا
صمیعی
isiri.tc46@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
Bateman P.J; Gray, P.H. and Butler,B.S. (2010). "Research note –theimpact of community". Information Systems Research. 50(4):1-16. http://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/isre.1090.0265?journalCode=isr
1
Butler, B.S. (2001). "Membership size, communication activity, and sustainability: a resource-based model of online social structures". Information Systems Research. 12(4): 346-362
2
Constant, D., Kiesler, S. and Sproull, L. (1994). "What's mine is ours,or isit?A study of attitudes about information sharing".information systems Research.5(4):400-421.
3
Dellarocas,C(2005). "Reputation mechanism design in online trading environments with pure moral hazard".Information Systems Research. 16(2):209.
4
Elaluf-Calderwood, S; Kietzmann, J and Saccol, A.Z. (2005)." Methodological approach for mobile studies: empirical research considerations ", 4th European Conference on Research Methodology for Business and Management studies. Paris:Academic Conference Limited,p 133-140;
5
Engestrom, Y (2001)." Expansive learning at work: toward an activity-theoretical reconceptualization ". Journal of Education and Work. 14(1): 133-156;
6
Fortin, D.R.;Dholakia,R.R. (2005)Interactivity and vividness effects on social presence and involvement with a web-based advertisement. Journal of Business Research. 58(3): 387-396;
7
Jones, Q; Ravid,G and Rafaeli, S (2004)."Information overload and the message dynamics of online interaction spaces: a theoretical model and empirical exploration ". Information systems Research. 15(2): 194-210;
8
Kaplan, A.M; Haenlein,M(2010)."Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media". Business Horizons. 53(1);59-68;
9
Kietzmann,Jan H.;Hermkens, K.; McCarthy Ian P.;Silvestre,, Bruno S. (2011)."Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizans. 54(3): 241-251 access for:http://www.slideshare.net/IanMcCarthy/2011-social-mediabh
10
Kietzmann,Jan H.; Silvestre, Bruno S.; McCarthy, Ian P. (2012). "Unpacking the social media phenomenon: towards a research agenda". Journal of Public Affairs.12(2):109-119. Available
11
http://busandadmin.uwinnipeg.ca/silvestrepdfs/PDF04
12
Lakhani, Karim and Wolf, Robert G., Why Hackers Do What They Do: Understanding Motivation and Effort in Free/Open Source Software Projects (September 2003). MIT Sloan Working Paper No. 4425-03. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=443040 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.443040 .Li , H ; Daugherty , T ; Biocca ,F.(2002). Impact of 3-D advertising on product knowledge, brand attitude, and purchase intention: the mediating role of presence .Journal of Advertising .31(3):43-57 .access
13
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00913367.2002.10673675#preview
14
Ma,M.;Agarwal, R. (2007).Through a glass darkly: information technology design,identity vertification, and knowledge contribution in online communities. Information System Research. 18(1):42
15
Mayzlin,D(2006).Promotional chat on the internet. Marketing science. 25(2):155-163.
16
MaMillan,S.J; Hwang,J.s. (2002).Measures of Perceived interactivity: an exploration of the role of direction of communication, user control, and time in shaping perceptions of interactivity. Journal of Advertising. 31(3):29-42
17
Neilson,L.A(2010). Boycott or boycott? Understanding political consumerism. Journal of Consumer Behaviour. 9(3):214-227;
18
Parent, M;Plangger,k; Bal,A. (2011). The new WTP: willingness to participate. Business Horizons. 54(3): 219-229;
19
Rafaeli,S(1988). Interactivity:from new media to communication. Sage Annual review of communication Research: Advancing communication Science. 16: 110-134:
20
Schultze,U; Leahy,M.M(2009). The avatar-self relationship: enacting presence in second life. Paper Presented at the ICTS 2009.Phoenix: Arizona;
21
Schultze,U; Orlikowski, W.J (2010). Virtual worlds:a performative perspective on globally distributed, immersive work. Information Systems Research. 21(4):810-821;
22
Sundar,S.S; Kalyanaraman, S; Brown, J (2003). Explicating web site interactivity. Communication Research. 30(1):30:
23
Terblanche,N.S. (2011). You cannot run or hide from social media, ask a politician. Journal of Public Affairs. 11(3):156-167;
24
Waters,R.d; Williams,J.M (2011). Squawking,tweeting,cooing, and hooting: analyzing the communication patterns of government agencies on twitter. Journal of Pu
25
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهرهوری منابع انسانسی (مطالعه موردی: مجتمع گازی پارس جنوبی)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهرهوری منابع انسانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر اهداف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را 300 نفر از کارمندان شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی تشکیل میدهند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظر چند تن از متخصصان مدیریت ، اساتید و استفاده از آن در چندین پژوهش محاسبه شد. جهت محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب محاسبه شده برای کل پرسشنامه 098/0 محاسبه گردید. در نهایت به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای استنباطی کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون و آزمون فرید من استفاده شده است. یافتهها: بین ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی با بهرهوری منابع انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. از این میان بعد خلق دانش و بعد مکانیزم های نو آوری بیشترین رابطه را با بهره وری منابع انسانی دارد. همچنین بعد کاربرد دانش و بعد اعتقادات و فضای سازمان بیشترین تأثیر را بر بهرهوری منابع انسانی دارند. در نهایت بر اساس رتبه بندی ابعاد ، بعد کاربرد دانش و بعد صلاحیت منابع انسانی دارای بیشترین اهمیت در بهرهوری منابع انسانی است. نتیجهگیری: سازمانها باید نسبت به بهبود بهرهوری منابع انسانی در جهت تقویت و استفاده از دانش نیروی انسانی که مهم ترین عامل افزایش بهرهوری است گام بردارند و از تواناییهای ذهنی و فکری کارکنان در جهت تولید کالا و خدمات با کیفیت حمایت کنند.
https://jks.atu.ac.ir/article_2364_44dc6d7ec3d848a5ed5bc12cfd8747ac.pdf
2015-09-23
51
66
بهرهوری
خلاقیت سازمانی
مدیریت دانش
منابع انسانی
مجتمع گازی پارس جنوبی
فاطمه
هلالیان مطلق
fatemeh.helaliyan@modares.ac.ir
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
احمدی بالادهی، مهدی و میرزائی عربی، محمدعلی (1393). بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان. مطالعاتمدیریتبرآموزشانتظامی،7(1)،41-59.
1
ابراهیمی، سعید (1389). نقش مدیریت دانش در افزایش بهرهوری. نشریه مدیریت صنعتی، 87-23.
2
بهادری فرد، عبدالرضا (1391). رویکردی بر مدیریت دانش: راهکارها و موانع پیش رو. ماهنامه گزارش،237،44-46.
3
پور سلطانی زرندی، حسین و ایرجی نقندر، رامین (1392). ارتباط بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان.نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش،1(1)،63-73
4
طاهری، امید (1388). بررسیتأثیرعناصرمدیریتدانشدرخصوصیسازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
5
فریدونی، معصومه (2007). خلاقیت، نوآوری و بهرهوری نیروی انسانی. همایش ملی بهرهوری منابع انسانی در آموزشوپرورش، تهران.
6
کریمی، ندا (1385). مدیریت دانش، نیاز سازمانهای امروز. مجله نما.3(6).
7
مارتنسون، ماریا (1999). بررسی نقاط مدیریت دانش بهعنوان ابزار مدیریتی. ترجمه منصور مجدم، نشریه تدبیر، 110،154-162.
8
محمدی، ناهید (1394). خلاقیت و نوآوری: تعریف، مفاهیم و مدیریت. مجله الکترونیکی راهکارمدیریت. تاریخ دسترسی:9/1/1394. قابلدسترسی در:
9
www. mgtsolution. com /oli / 468246586.aspx
10
Bouncken, R. B. and Pyo S. (2002). Achieving Competitiveness through Knowledge Management. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 3(3),1-4.
11
Davenport,T.H. (2004). Some principles of knowledge management: www . Mccombs . utexas . edu / kman /kmprin.htm.
12
Jahaniyan, k. (2010).Knowledge Management and Innovation. Monthly engineering and related industries,10,37-45
13
Jorvinen, P. (2004). On Organizational Learning – Many Problems and Some Solution. Department ofComputer Sciences, University of Tamper, pp: 205- 216.
14
Martensson, M. (2000). A critical review of knowledge management as a management tool.Journalof Knowledge Management, 4(3),204-216..
15
VonKrog, G. & Nonaka, I. (2000). Knowledge Creation: ASource of Value Palgrave. Palgrave
16
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ی عوامل جمعیت شناختی و میزان پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه عوامل جمعیت شناختی و میزان پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - توصیفی و جامعه پژوهش 2454 تو و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوهن 368 تو کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان است. تمام کارکنان این شرکت بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوهن استفاده شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای و ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته، با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود که پایایی آن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0.94 بدست آمد. برای تحلیل پاسخنامه های دریافتی، در سطح آمار توصیفی از فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون های t دو نمونه ای، آزمون آنوا و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد پالایش نفت اصفهان بین عوامل جمعیت شناختی بررسی شده فقط بین جنسیت و میزان پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت رابطه معنی دار وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد کارکنان زن و مرد در مورد میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان دیدگاه های متفاوتی دارند، و کارکنان زن نسبت به میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش خوش بین ترند و نگرش بهتری دارند در نتیجه برای پیاده سازی گسترده ی مدیریت دانش در سازمان، باید به ویژگی های جمعیت شناختی آزاد توجه داشت.
https://jks.atu.ac.ir/article_2361_a70e63130b79b5ba6e92ad2a89c87ed0.pdf
2015-09-23
67
86
عوامل جمعیت شناختی (عوامل دموگرافیک)
مدیریت دانش
شرکت پالایش نفت اصفهان
سپیده
دادخواه
se_dadkhah1367@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
عاصفه
عاصمی
afasemi@gmail.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
عابدی
dr.mr.abedi@gmail.com
3
دانشیار، گروه مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
فرشته
مشهدی
f-mashhadi@eorc.ir
4
کارشناسی ارشد صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، شرکت پالایش نفت اصفهان (مشاور صنعتی)، اصفهان، ایران
AUTHOR
اخوان، پیمان؛ اولیایی، النوش؛ دسترنج ممقانی، نسرین؛ و ثقفی، فاطمه (1389). توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش. فصلنامه علم و فناوری، 3(2)، 1- 11.
1
خردمندنیا، منوچهر (1387). آمار استنباطی در علوم رفتاری. تهران: نشر کتاب دانشگاهی.
2
رحیمیان، حمید؛ شامی زنجانی، هانیه (1390). تأثیر عوامل فرهنگسازمانی بر استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در معاونت فناوری و برنامهریزی سازمان امور مالیاتی کشور. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 26(4)، 989-1008.
3
شریفزاده، فتاح؛ نریمانی، مهدی؛ کوشکی، علیرضا (1390). فناوری اطلاعات و موفقیت ابتکارات مدیریت دانش. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27(1)، 171-188.
4
شیخ ابومسعودی، عباس (1390). مدیریت منابع انسانی: (راهبردی- عملیاتی). اصفهان: ارکان دانش.
5
لیبوویتز، جی. (1388). مدیریت دانش: آموزههایی از مهندسی دانش. مترجم محمدحسن زاده. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، معاونت امور اداری، مالی و منابع انسانی، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات.
6
نیازی، عیسی؛ ابونوری، اسمعیل (1390). تحلیل رابطه بین فرآیندهای مدیریت دانش و مقیاس وبرمتریک. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 26(4)، 961-988.
7
یعقوبی، مریم؛ جوادی، مرضیه؛ آقارحیمی، زهرا (1389). رابطه بین مدیریت دانش و ویژگیهای دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژه توسعه آموزش)، 10(5)، 831-838. بازیابی 27 آذر، 1391، از: http://journals.mui.ac.ir
8
Akram, F.; Bokhari, R. (2011). The role of knowledge sharing on individual performance, considering the factor of motivation-the conceptual framework. International Journal of Multidisciplinary Sciences and Engineering, 2(9), 44-48. Retrieved February, 10, 2012, from:
9
http://www.ijmse.org/Volume2/Issue9/paper9.pdf
10
Al-Eisa, A. S.; Furayyan, M. A.; Alhemoud, A. M. (2009). An empirical examination of the effects of self-efficacy, supervisor support and motivation to learn on transfer intention. Management Decision, 47(8), 1221-1244. Retrieved March, 10, 2012, from:
11
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1811616&show
12
Almahamid, S.; McAdams, A. C.; Kalaldeh, T. (2010). The relationships among organizational knowledge sharing practices, employees' learning commitments, employees' adaptability, and employees' job satisfaction: an empirical investigation of the listed manufacturing companies in Jordan. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 5, 327-356. Retrieved February, 10, 2012,from:http://www.ijikm.org/Volume5/IJIKMv5p327-356Almahamid459.pdf
13
Dixon, D. D. (2011). Leveraging knowledge management tools to support security risk management in the Department of Homeland Security. Master’s thesis, Monterey, California, Naval Postgraduate School. Retrieved February,10,2012,from: http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?Location=U2&doc=GetTRDoc.pdf&AD=ADA556330
14
Goudarzvand Chigini, M. (2011). Management of strategic knowledge for organizational success. International Conference on Information Communication and Management, Singapore, 195-198. Retrieved April, 15, 2012, from: www.ipcsit.com/vol16/37-ICICM2011M3003.pdf
15
Ismail, M. B.; Yusof, Z. M. (2009). Demographic factors and knowledge sharing quality among Malaysian government officers. Communications of the IBIMA, 9, 1-8. Retrieved April, 15, 2012, from:http://www.ibimapublishing.com/journals/CIBIMA/volume9/v9n1.pdf
16
Meso, P.; Smith, R. (2000). A resource-based view of organizational knowledge management systems. Journal of Knowledge Management, 4(3), 224-234. Retrieved April, 10, 2012, from:
17
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=883707
18
Mogotsi, I. C.; Boon, J. A.; Fletcher, L. (2011). Knowledge sharing behaviour and demographic variables amongst secondary school teachers in and around Gaborone,Botswana.SA Journal of Information Management,13(1),1-6.Retrieved February,10,2012, from:http://www.sajim.co.za/index.php/SAJIM/article/viewFile/420/513
19
Mohamed Razi, M. J.; Abdul Karim, N. S.; Mohamed, N. (2014). Gender difference effects on contributing factors of intention to be involved in knowledge creation and sharing. Asian Economic and Financial Review, 4(7), 893-907.
20
Pangil, F.; Nasurdin, A. M. (2008). Demographics factors and knowledge sharing behavior among R&D employees. Knowledge Management International Conference and Exhibition, 128-133. Retrieved February, 15, 2012, from:
21
http://repo.uum.edu.my/1899/1/Faizuniah_Pangil_%26_Aizzat_Mohd_Nasurdin[1].pdf
22
Rahimi, H. Arbabisarjou, A., Allameh, M. & Aghababaei, R. (2011). Relationship between knowledge management process and creativity among faculty members in the university. Interdisciplinary Journal of Information Knowledge and Management(IJIKM), 6, 17-33.
23
Rahmati Asl, N. A., Goodarzi, M., Sajjadi, S. N. & Benesbordi, A. (2012). The relationship between organizational culture and knowledge management in the Islamic Republic of Iran's National Olympic Committee. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1). Retrieved May, 23, 2012, from: www.hrmars.com/admin/pics/432.pdf
24
Susanty, A. I.; Wood, P. Ch. (2011). The motivation to share knowledge of the employees in the telecommunication service providers in Indonesia. International Conference on Social Science and Humanity, Singapore. 5, 159-162.
25
Yaghoubi, N. M., Oraee Yazdani, B., Ahoorani, N. & Banihashemi, A. (2011). Information technology infrastructures and knowledge management: towards organizational excellence. Computer and Information Science, 4(5), 20-27. Retrieved March, 10, 2012, from:
26
www.ccsenet.org/journal/index.php/cis/article/download/11951/8362
27
Zahidul Islam, Md. Maheen Ahmed, S., Hasan, I. & Uddin Ahmed, S. (2011). Organizational culture and knowledge sharing: empirical evidence from service organizations. African Journal of Business Management, 5(14), 5900-5909. Retrieved April, 20, 2012, from: http://research.ubd.edu.bn/index.php?option=com_mtree&task=att_download&link_id=50&cf_id=24
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر اشتراکگذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثرات علّی رفتار شهروندی سازمانی و شاخص های آن بر اشتراکگذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران میباشد. روش: روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی سوالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد و روایی پرسشنامهها بوسیله خبرگان مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و مدیریت دانش مورد تائید قرار گرفت. همچنین بر اساس نتایج، مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش تائید شد و نتایج پژوهش با استفاده از روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رفتار شهروندی سازمانی پیشبینی کننده معنیداری برای اشتراکگذاری دانش کارکنان است (46/0=β؛ Tvalue=2/81). از طرفی همة شاخص های رفتار شهروندی سازمانی نیز بر اشتراکگذاری دانش کارکنان اثرگذاری علّی دارند (T ≥ 1/96). نتیجهگیری: براساس نتایج باید اشاره کرد که یکی از دلایلی که منجر به موفقیت دانشی سازمانهای بزرگ میشود این است که آنها کارکنانی با رفتار متعالی دارند؛ یعنی آنها کارکنانی دارند که رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز میدهند.
https://jks.atu.ac.ir/article_2363_08171f1a0b713adae93748fcc3836274.pdf
2015-09-23
87
106
10.22054/jks.2015.2363
رفتار شهروندی سازمانی
اشتراکگذاری دانش
مدیریت دانش
کارکنان زن
استان مازندران
اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران
حسین
صمدی میارکلائی
hossein_samadi_m@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد، قائمشهر، ایران
LEAD_AUTHOR
حمزه
صمدی میارکلائی
hamze_samadi@yahoo.com
2
دکتری مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد، قائمشهر، ایران
AUTHOR
حاتمی نسب، سیدحسن؛ زنجیرچی، سیدمحمود (1390). نقش زیرساختی و فرایندی مدیریت دانش در مسیر چابک سازی صنعت نساجی کشور. فصلنامه چشمانداز مدیریت صنعتی، 1، 151-135.
1
حسینی، سید مجتبی؛ دانائی فرد، حسن (1391). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش: مطالعه نقش میانجیگری فرهنگسازمانی. فصلنامه علوم مدیریت، (28)7، 109-130.
2
دامغانیان، حسین؛ زارعی، اعظم؛ روزبان، فرزان (1392). بررسی تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر مدیریت دانش با میانجیگری توانمندسازی در شرکت ملی حفاری ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، (4)5، 85-102.
3
داناییفرد، حسن؛ خائف اللهی، احمد؛ حسینی، سید مجتبی (1390). تأملی بر ارتقای تسهیم دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی (موردمطالعه وزارتخانه مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه و ترابری). پژوهشهای مدیریت عمومی، (14)4، 84-63.
4
رضایی دولتآبادی، حسین؛ خزائیپول، جواد؛ کیالاشکی، جعفر؛ امانی، مجتبی؛ وریج، رضا (1392). طراحی مدل تاثیرگذاری فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحرانی با رویکرد پدافند غیرعامل. دو فصلنامه مدیریت بحران، (1)2، 67- 59.
5
رامینمهر، حمید؛ هادیزاده، اکرم؛ احمدی، ایمان (1388). بررسی رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت پخش فراوردههای نفتی ستاد تهران). فصلنامه مدیریت تحول، (1)1، 89- 65.
6
رضایی، حسین؛ خزائیپول، جواد؛ کیالاشکی، جعفر؛ امانی، مجتبی (1392). طرح مدل تاثیرگذاری فرهنگسازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحران با رویکرد پدافند غیرعامل. دو فصلنامه علمی و پژوهشی مدیرت بحران، (3)2، 59-67.
7
زاهدی، شمسالسادات؛ خیراندیش، مهدی (1387). تأثیر رهبری تحولآفرین بر رفتار شهروندی کارکنان: مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 5، 9-30.
8
فانی، علیاصغر؛ محمدی، جعفر؛ آذر، عادل؛ فتحی، سمیه (1390). بررسی الگوی رابطه بین تنیدگی و رفتار شهروندی سازمانی با رویکرد فرا تحلیلی. پژوهشهای مدیریت عمومی، (12)4، 52-29.
9
مقیمی، سید محمد (1384). رفتار شهروندی سازمانی؛ از تئوری تا عمل. مدیریت فرهنگسازمانی، (1)4، 48-19.
10
یزدانشناس، مهدی؛ خشنود، علی (1393). تبیین الگوی روابط بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی بر اساس مفاهیم رفتار سازمانی مثبتگرا، مدیریت دولتی، (1)6، 208-189.
11
رحمانسرشت، حسین؛ شیخی، نرگس (1393). نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در اثرگذاری عوامل نگرش شغلی بر رفتار تسهیم دانش، مدیریت دولتی، (3)6، 502-481.
12
Appelbaum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Boulanger, J., Corrigan, R., Dore, I., Girard, C., and Serroni, C. (2004). Organizational citizenship behavior: a case study of culture, leadership and trust management decision, 42(1), 13–40.
13
Al-Zu’bi, H A. (2011). Organizational Citizenship Behavior and Impacts on Knowledge Sharing: An Empirical Study. International Business Research. 4(3). 221–227.
14
Bamforth, k. (1991). Social and Psychological consequences of long wall coal tirst, E. L.and mining. Human Relations. 2. 53–58.
15
Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G., and Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS quarterly, 87–111.
16
Bolino, M.C., Turnley, W.H., and Niehoff, B.P. (2004). The Other Side of the Story: Reexamining Prevailing Assumptions about Organizational Citizenship Behavior, Human Resource Management Review, 14, 229–246.
17
Dipaola, M.F., and Hoy W.K. (2005). Organizational Citizenship of Faculty and Achievement of High School Student, the High School Journal, 88, 35–44.
18
Ersoy, N. C., Derous, E., Born, M. P., & van der Molen, H. T. (2015). Antecedents of organizational citizenship behavior among Turkish white-collar employees in The Netherlands and Turkey. International Journal of Intercultural Relations, 49, 68–79.
19
Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., and Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis. 5th edn. (Prentice Hall International, London.
20
Hasanali, F. (2002). Critical Success Factors of Knowledge Management. Hasanali,F., (2002), Critical Success Factors of Knowledge Management.
21
Hansen, S., and Avital, M. (2005). Share and share alike: The social and technological influences on knowledge sharing behavior, Sprouts: Working papers onInformation Systems, 5(13), 1–19.
22
Islam, T, Anwar, F, Rehman Khan, S U, and Rasli, A. (2012). Investigating the Mediating Role of Organizational Citizenship Behavior between Organizational Learning Culture and Knowledge Sharing. World Applied Sciences Journal, 19(6). 795–799.
23
Jarvenpaa, S., and Staples, D. (2000). The use of collaborative electronic media for information sharing: An exploratory study of determinants, Journal of StrategicInformation Systems, 9, 129–134.
24
Jacobs, E., and Roodt, G. (2007). The Development of Knowledge Sharing Construct to Predict Turnover Intentions, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 59(3), 229–248.
25
López-Domínguez, M., Enache, M., Sallan, J. M., & Simo, P. (2013). Transformational leadership as an antecedent of change-oriented organizational citizenship behavior. Journal of Business Research, 66(10), 2147–2152.
26
Lee, K. C., Lee, S., and Kang, I. W. (2005). KMPI: measuring knowledge management performance. Information & Management, 42, 469–482.
27
Lin, C.P. (2008). Clarifying the relationship between organizational citizenship behaviors, gender, and knowledge sharing in workplace organizations in Taiwan. Journal of Business and Psychology, 22(3), 241–250.
28
Markóczy, L., & Xin, K. (2004). The virtues of omission in organizational citizenship behavior. university of California, 200–230.
29
Nonaka I., and Takeuchi H. (1995). The knowledge creating company, How Japanese companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford university press.
30
Niehoff, B.P., and Moorman, R.H (1993). Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring organization citizenship behavior, academy of management journal, 36(3), 556–527.
31
Organ, D.W. (1988). Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome, Lexington Books, Lexington, MA.
32
Osterloh, M., and Frey, B. S. (2000). Motivation, knowledge transfer, and organizational forms. Organization science, 11(5), 538–550.
33
Teh, P. L., and Sun, H. (2012). Knowledge sharing, job attitudes and organisational citizenship behaviour. Industrial Management & Data Systems, 112(1), 64–82.
34
Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B., Paine, J.B., and Bachrach, D.G. (2000). Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theoretical and Empirical Literature and Suggestions for Future Research, Journal of Management, 26(3), 513–563.
35
Ramasamy, M, and Thamaraiselvan, N. (2011) Knowledge Sharing and Organizational Citizenship Behavior, Knowledge and Process Management, 18(4), 278–284.
36
Thiagarajan, B., and Kubendran, V. (2012). AN Empirical Study On Organizational Citizenship Behavior On Knowledge Sharing In Private Sector Banks, International Journal of Information Technology and Knowledge Management, 6(1), 77–81
37
Van de ven, A. and Ferry, D. (1979). Measuring and assessing organizations. John Wiley, New York.
38
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ از دیدگاه کاربران
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیبکوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعهی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونهگیری با روش تصادفی طبقهبندی انجام شد و حجم نمونه 328 نفر بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سطح کیفیت خدمات ارائهشده در این کتابخانه در مؤلفههای اثر خدمت و کنترل اطلاعات بالاتر از حداقل انتظارات کاربران بوده ولی در مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان، نتوانسته حتی حداقل انتظارات کاربران را برآورده نماید. بر اساس این پژوهش مهمترین مؤلفهها از دیدگاه کاربران به ترتیب مؤلفه کنترل اطلاعات (07/60 درصد)، مؤلفه اثر خدمت (21/26 درصد) و مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان (72/13 درصد) بود. نتیجهگیری: پس از آزمون فرضیهها، مشخص شد در این کتابخانه بین سطوح "حداقل و حداکثر انتظارات" کاربران با "سطح دریافت خدمات"، در مؤلفههای لیبکوآل، تفاوت معناداری وجود دارد؛ همینطور در مؤلفههای لیبکوآل، بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، اعضای هیأت علمی و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه در سطوح "حداقل انتظارات"، "دریافت خدمات" و "حداکثر انتظارات"، تفاوت معناداری وجود دارد. در انتها با استفاده از یافتههای میدانی بهدستآمده و بهمنظور ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کتابخانه دانشگاهی، راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شد.
https://jks.atu.ac.ir/article_1726_62b0159d3e0a59b20553a3242d98ab33.pdf
2015-09-23
107
128
ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی
رضایت کاربران
کیفیت خدمات کتابخانهها
لیبکوآل
احمدرضا
احمدی میرقائد
ahmadreza501@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
ملکی
maleki61@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
عصمت
مومنی
omeni.esmat@yahoo.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
اسفندیاریمقدم، علیرضا؛ رزمیشندی، مسعود؛ نوروزی، یعقوب (1392). کیفیت خدمات کتابخانههای ایران (بررسی پژوهشهای مدل لیبکوآل در ایران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. 47(2)، 191-208.
1
اشرفی ریزی، حسن؛ کاظم پور، زهرا (1386). مدل لایبکوال و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 70 (2)، 197-214.
2
امیدی فر، سیروس (1387). سنجش کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لیب کوآل. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
3
باباغیبی، نجمه؛ فتاحی، رحمتالله (1387). مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایبکوآل. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 44(4).
4
تیموری، مژگان (1391). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه کردستان با استفاده از ابزار لیب کوآل. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان. همدان
5
حریری، نجلا؛ افنانی، فریده (1387). تحلیل شکاف کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 19(4)، 165-180.
6
حریری، نجلا؛ شاهوار، شبنم (1389). سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت صنعتی از دیدگاه گروههای کاربران با استفاده از ابزار لیب کوال. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی). 3(9)، 25-36.
7
حسنزاده، محمد؛ نجفقلینژاد، اعظم (1387). سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، نظریهها، روشها و ابزارها. تهران: نشر کتابدار.
8
شمس اژهای، محسن (1387). مقایسه سه سطح ارزیابی کیفیت خدمات عمومی سطح دریافت، سطح انتظارات و سطح حداقل پذیرش خدمات در مراجعان کتابخانههای مرکزی دانشگاه شهید چمران با استفاده از مدل لیب کوآل. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز.
9
غفاری، سعید؛ کرانی، اکرم (1389). بررسی کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از طریق مدل تحلیل شکاف. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. 44(51)، 121-143.
10
کاظم پور، زهرا (1385). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاههای فنی و مهندسی دولتی شهر تهران با استفاده از مدل لیبکوآل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
11
کوکران، ویلیام گمل (1385). تکنیکهای نمونهگیری. (عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی، مترجمان). تهران: اتحاد (نشر اثر اصلی 1953).
12
میرغفوری، حبیبالله (1385). لایب کوال ابزاری برای سنجش کیفیت خدمات کتابخانه. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 67، 161-168.
13
میرغفوری، حبیبالله؛ مکی، فاطمه (1386). ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 10 (1)، 62-79.
14
نجفقلینژاد، اعظم (1386). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از ابزار لیبکوال. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
15
Bell, S. j. & Eisingrich, A. B. (2007). The Paradox of Customer Education; Customer expertise & Loyalty in the Financial Services industry. European journal of Marketing. 41 (5/6), 466-486.
16
Cook, C. (2005)."The importance of the LibQUAL+™ survey for the association of research libraries and Texas A&M University". Retrieved from https://www.libqual.org/documents/admin/ColleenGreecePaper.doc.
17
Cook, C., Heath, F., & Thompson, B. (2004). "LibQual Spring 2004 Survey: University of Wisconsin-La Cross Murphy library". Retrieved March 11, 2014 from http://LibQual.org/manage/results/index.cfm.
18
Dennis, B. (2004)." University of Western Michigan ". share faire: Presented in ALA Annual Conference Summer 2005. Retrieved Nov.8, 2013 from www.libqual.org/documents/admin/booklet.doc.
19
Gatten, J. N. (2004). Measuring consortium impact on user perceptions: OhioLINK and LibQUAL+™. The journal of academic librarianship. 30(3), 222-228.
20
Godwin, P. (2005). " LibQUAL+® London South Band University", share Fair: ALA annual conference. Retrieved Sep. 17, 2013 from WWW.Libqual.Org.
21
Greenwood, J. T., Watson, A. P., & Dennis, M. (2011). Ten years of libQual: a study of qualitative and quantitative survey results at the University of Mississippi 2001–2010. The Journal of Academic Librarianship. 37(4), 312-318.
22
Kyrillidou, M. & Persson, A. C. (2006). The new library user in Sweden: A LibQUAL+™ study at Lund University. Performance Measurement and Metrics. 7(1), 45-53.
23
McCaffrey, C. (2013). LibQUAL in Ireland: Performance Assessment and Service Improvement in Irish University Libraries. The Journal of Academic Librarianship. 39(4), 347-350.
24
Probst, L. (2004). "Penn State University Libraries Libqual Survey 2004: Excutive Summary". Retrieved March 11, 2014 from
25
http://www.libraries.psu.edu/etc/medialib/psulpublicmedialibrary/publicservices/documents.
26
Thompson, B., Kyrillidou, M., & Cook, C. (2007). Library users’ service desires: A LibQUAL+ study. The Library, 78(1).
27
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان
هدف این مطالعه بررسی رابطهی سواد اطلاعاتی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود. حجم نمونه مطالعه حاضر شامل 210 نفر دانشجوی دختر و پسر بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند و به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی و از نوع مقطعی انجام یافته و دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه تدوین شده بر اساس 22 شاخصهی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی (ACRL، 2000) و مقیاس زمینه یابی مداد کاغذی سنجش خلاقیت (MPPT) تورنس به ترتیب با پایایی 97/0 و 93/0 در آلفای کرونباخ، گردآوری شده است. جهت تحلیل دادههای بهدست آمده از نرم افزار SPSS20 و آزمون پیر سون استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش بین مؤلفههای سواد اطلاعاتی (احساس نیاز به اطلاعات، توانایی جمع آوری اطلاعات، توانایی ارزیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، کاربرد صحیح و موثر اطلاعات، آگاهی از مسائل اخلاقی و قانونی و دسترسی به اطلاعات) و خلاقیت رابطهی معنیداری وجود دارد. از نتایج این تحقیق میتوان برای بهبود خلاقیت و مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان استفاده نمود.
https://jks.atu.ac.ir/article_2360_9adf5d2e6b9392718aa35fd604c4ff8d.pdf
2015-09-23
129
149
10.22054/jks.2015.2360
سواد اطلاعاتی
خلاقیت
دانشجویان
محمدعلی
نعمتی
rnemati@gmail.com
1
استادیار، مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
ایوب
گراوند
garavandauob@yahoo.com
2
مربی، مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور و دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
طیبه
موسوی امیری
tayebehmusavi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فرحناز
هاشم پور
hashempoor720@gmail.com
4
مربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
اباذری، زهرا (1386). بررسی تطبیقی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران دانشگاها ،پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال.
1
آتیلگان، دوغان و اوزلم بایرام (1385) بررسی میزان استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه آنکارای ترکیه از کتابخانه رقومی. ترجمه علیاکبر خاصه. مجله کتابدار، 5
2
احدی، حسن و مظاهری. 1387 خلاقیت. http://www.afrinesh daily.ir) ).
3
اصفهانی، نوشین (1388). بررسی رابطه بین سواد اطلاعات و انگیزه شغلی دبیران زن هنرستان فنی و حرفهای استان قزوین در سال تحصیلی 89-88. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
4
بردستانی، مرضیه (1383). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. کنفرانس ملی سواد اطلاعاتی در مشهد، خرداد 1-2، (ص 479-494).
5
پریرخ، مهری (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. (ص 37). تهران: کتابدار.
6
تورنس، ئی پال. (1372). استعدادها و مهارتهای خلاقیت، مترجم دکتر حسن قاسمزاده، نشر دنیای نو
7
حاجی دخت، بهاره. (1387). بررسی ارتباط فرهنگسازمانی و خلاقیت مدیران متوسطه دخترانه ارومیه،
8
حصاری، ژیلا (1385) بررسی نیازهای اطلاعاتی زنان خانهدار در کتابخانههای عمومی شهر مشهد، پیام بهارستان
9
داورپناه، محمدرضا (1378). «برنامهریزی زیرساخت تکنولوژی اطلاعات در کشورهای درحالتوسعه»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی 2 ص 4،1-22 1387
10
رضائیان، علی، ارتباطات انسانی و سازمانی چالشهای فناوری اطلاعات/ علی رضائیان.- رهآورد نور. ۱۳۸۷ زمستان؛ جلد 2-۸ ص ۷، شماره ۴۲: ۲-۹.
11
شریفیان، اکبر (1381)؛ عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد، فصلنامهی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
12
طباطبایی، فاطمه ناهید. سواد اطلاعاتی. بازنویسی میترا صمیعی. در: دائرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی (نسخه آزمایشی). تهران: کتابخانه ملی
13
فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، شماره ۵۳، شماره اول، جلد ۱۴ (این نشریه در www.isc.gov.ir همتی ، امیر . ( 1387) . بررسی تطبیقی موانع شخصی خلاقیت از دیدگاه دبیران مرد و زن ناحیه 2 شهر ارومیه ،شود)
14
فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شماره 16. صص 187- 164; طالب بیدختی، عباس؛ انوری، علیرضا (1383). " خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها ". تدبیر، شماره 152.
15
قاسمی، علی حسین. 1385. بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انطباق آن با استانداردهای سواد اطلاعاتی ،دانشگاه فردوسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دیماه 1385.
16
ﻗﯿﺎﺳﯽ، میترا،1374، (ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﯿﺎز اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در دانشگاههای ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﯾﺮان، ﺗﻬﺮان و شهید ﺑﻬﺸﺘﯽ. پایاننامه چاپنشده ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ. داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ
17
کفایت، 1373، ص 69، به نقل از عظیمی). اعظمی، امیر؛ خواجهئیان، داتیس و تولایی، روحالله (1387). خلاقیت و راههای پرورش آن. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 5(16)،61-78.
18
مجیدی، اردوان، درخشان رضا، (1386) دورنمای معماری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. 1386
19
مقایسه میانگین پاسخهای دو آزمون، میزان تأثیر و سودمندی درس سواد اطلاعاتی دهد (Council ofAustralian University Librarians 2001, Koch )
20
مقدس زاده، حسن. 1387. بررسی میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد مشهد. اطلاعیابی و اطلاعرسانی سال دوم خرداد 1387 شماره 8.
21
ﻣﮑﯽ زاده ﺗﻔﺘﯽ، بیبی فاطمه، (1376) بررسی ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ اساتید ﻣﺤﻘﻖ در داﻧﺸﮕﺎه ﺷﯿﺮاز.ﭘﺎﯾﺎن ارﺷﺪ ﻧﺎﻣﻪ چاپنشده ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ. ﺷﯿﺮاز داﻧﺸﮑﺪه ادﺑﯿﺎت و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، داﻧﺸﮕﺎه
22
مؤید نیا، فریبا. (1384). بررسی انگیزه نوآوری معلمان و ارتباط ساختار سازمانی مدرسه در مدارس دخترانه شهرستان خوی،
23
میرجلیلی، سید حسین. 1385. سواد اطلاعاتی؛ نگاهی به تحول مفهوم سواد در عصر اطلاعات. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات: 17(1)، ص 109-122.
24
نظری، مریم. 1384. چگونه میتوان باسواد اطلاعاتی شد. کتابداری و اطلاعرسانی دوره هشتم ، شماره 2
25
Bayram, H., & Comek, A. (2009). Examining the relations between science attitudes, logical thinking ability, information literacy and academic achievement through internet assisted chemistry education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1526-1532.
26
Eisenberg. M. B. (2007). "Information Literacy:Essential skills for the
27
Emmett, A., & Emde, J. (2007). Assessing information literacy skills using the ACRL standards as a guide. Reference Services Review, 35(2), 210-229.
28
Goodman, Susan K. (1993).”Information Needs for Management Decision –making”.ARMA records management quarterly.Vol. (4)Oct.pp.12-24
29
Gupta (2003); “Position Statement on Information Literacy”; [on line] Available at: http://www. ala.org/aasl/position/PS_infolit.html
30
-Harris, M. R (2005). The librarian’s roles in the systematic review process: a case study. J. Med. Libr. Assoc. 93(1): 83-7. Information Age, second Edition." http:// www. greenwood. com.
31
Jones, A. Cowie, B. Moreland, J. (2010). “Assesment in schools – technology education and ICT, university of Waikato”. Hamilton, New Zealand, International encyclopedia of education (third edition), PP: 311-315..
32
Kolozs, B. (1992).”Information Needs of Teachers in a vocational secondary
33
kong, S. C. (2007). A curriculum framework for mplementing information technology in school education to foster information literacy. computers& education.
34
Ladbrook J & Probert E. Information skills and critical literacy: Where are our digikids at with online searching and are their teachers helping? Australasian Journal of Educational Technology 2011; 27(1)
35
Repanovici, Angela; Landoy, Ane (2007). "Information literacy applied on electronic resources practices from Brasov, Romania and Bergen, Norway". World Library and Information Congress: 73rd IFLA General Conference and Council (Durban, 19 – 23 August). Re- trieved November 10, 2008, from: http://www.ifla.org/IV/ifla73/papers/158-Repanovici_ Landoy-en.pdf
36
Shrag,-Judy-A and Henderson,-Kelly (1995). Identification of Information Needs of state education Agencies. Final Report. Washington, DC: Special Education program
37
Tombros A, Ruthven I & Jose JM. Searchers' criteria for assessing web pages. Available at:
38
Webber S. & Johnston B, (2002). Assessment for information literacy. International conference on IT and information literacy, 2002,20-22, Glasgow, Scotland. Retrieved October 19, 2009, from http: //www. learnhigher. mmu. ac. uk/research/InfoLit-Literature-Review. pdf.
39
Wilson, L. A. (2001). "Information literacy: Fluency across and beyond the university". Library User Education: Powerful Learning, Powerful Partnership, 1 - 17. Retrieved February98-75.
40
آ Bundy, A. (2000, August). Information literacy: the foundation of lifelong learning. In línea. En: Lifelong learning annual conference of the South Australian Association of School Parents Clubs (SAASPC) (pp. 15-16).
41