دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
10
2017
04
21
بررسی نقش واسطهای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس)
1
20
FA
سمیه
زارع
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
somayezare87@gmail.com
رضا
ناصری جهرمی
دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
keyvan_naseri@yahoo.com
حسین
زینلی پور
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
hzainalipour@yahoo.com
مهدی
محمدی
دانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
m48r52@gmail.com
10.22054/jks.2017.21829.1133
هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395 بود (3800 نفر). با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، 420 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه مدیریت دانش، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی، پرسشنامه مسئولیت پذیری بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. در نهایت، به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی داده ها، از شاخص های توصیفی و و ازمونهای استنباطی ماتریس همبستگی، رگرسیون چند متغیره و برازش مدل استفاده شد. نتایج نشان داد کهمدیریت دانش پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(43/0= β، 05/0>p) و مسئولیت پذیری کارکنان(41/0= β، 05/0>p) می باشد؛ مسئولیت پذیری پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(30/0= β، 05/0>p) می باشد؛ و در نهایت، مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان نقش واسطه ای دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبتنی بر اینکه مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان ، نقش واسطهای دارد؛ به مدیران و دست اندرکاران سازمان آموزش و پرورش توصیه می گردد با اتخاذ روشهای مناسب و فراهم کردن امکانات لازم، تلاش نمایند توانایی های کارکنان را در این زمینه بهبود بخشند؛ همچنین، کارکنان نیز در تقویت مهارتهای ارتباطی، مسئولیت پذیری و مدیریت دانش خود تلاش کنند.
آموزشوپرورش,استان فارس,مسئولیتپذیری,مدیریت دانش,مهارتهای ارتباطی
https://jks.atu.ac.ir/article_8016.html
https://jks.atu.ac.ir/article_8016_84c05b119880265acd70026eeba62f1f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
10
2017
04
21
برونداد علمی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر پایه شاخص هرش از ابتدا تا سال 2016
21
40
FA
صغری
درزی خلردی
0000-0002-6066-3565
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
soghra_darzi@yahoo.com
سید علی اصغر
رضوی
0000-0002-9386-1429
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
aa_razavi@yahoo.com
10.22054/jks.2017.21297.1130
هدف پژوهش حاضر مطالعه برونداد اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر اساس شاخص اچ در پایگاه استنادی اسکوپوس است. مطالعه حاضر از نوع علمسنجی و روش تحلیل استنادی است. جامعه موردمطالعه کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری (126 نفر) و تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس است که با استفاده از نرمافزار spss (نسخه 21) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافتهها تعداد 70 نفر از اعضای هیئتعلمی دارای شاخص اچ هستند. از میان اعضای هیئتعلمی با رتبه استاد 6/55 درصد، 7/41 درصد با رتبه دانشیار 4/75 درصد با رتبه استادیار دارای شاخص اچ هستند. بیشترین تولیدات علمی مربوط به سال 2007 بوده است. همچنین بیشترین سن پژوهشی اعضای هیئتعلمی 16 سال است. دانشکده «علوم زراعی» با فراوانی 19 نفر دارای بیشترین اعضای هیئتعلمی در پایگاه اسکوپوس است. بهمنظور بالا بردن شاخص اچ اعضای هیئتعلمی دانشگاه تشویق و حمایت اعضای هیئتعلمی جهت ارائه مقاله در پایگاههای استنادی معتبر، افزایش بودجه پژوهشی، برگزاری دورههای آموزشی جهت نگارش مقالات ISI و معرفی پایگاههای استنادی معتبر و مجلات دارای رتبه علمی و ضریب تأثیر بالا جهت بهبود تولید علم ضروری است.
اعضای هیئتعلمی,تولید علم,پایگاه اسکوپوس,دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری,شاخص اچ
https://jks.atu.ac.ir/article_8055.html
https://jks.atu.ac.ir/article_8055_02faa5f7fe5546cfe777225dc4e18f95.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
10
2017
04
21
ارزیابی تأثیر طبیعت و معماری در رضایتمندی دانشجویان عضو کتابخانه مرکزی تبریز
41
60
FA
لیلا
بنی فاطمه
0000-0002-1628-9676
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران
banifatemeh_1246@yahoo.com
سعید
غفاری
0000000000000000
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران
ghaffari130@yahoo.com
10.22054/jks.2017.20957.1129
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانه مرکزی تبریز از طبیعت و معماری کتابخانه و نقاط قوت و ضعف معماری این کتابخانهها است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش 100 نفر از دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانه مرکزی تبریز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه بر اساس شاخصهای CVR و CVI با 10 نفر از متخصصان مطرح و تأیید شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ از طریق باز آزمایی و ضریب همبستگی بالاتر از 75/0 محاسبه و تأیید شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین ± انحراف معیار و فراوانی – درصد) و آزمون ضرایب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS.20، موردبررسی و تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، که میزان رضایت پاسخگویان از معماری داخلی کتابخانه در سطح خوب (47 درصد)، از معماری و نمای بیرونی کتابخانه در سطح بسیار خوب (43 درصد)، از طراحی محوطه کتابخانه در سطح بسیار خوب (33 درصد)، میزان رضایت از طراحی فضاهای سبز و چشماندازهای محیط کتابخانه در سطح خوب (42 درصد)، از جذابیت نمای بیرونی ساختمان کتابخانه در سطح خوبی (36 درصد)، قرا داشت. همچنین میزان از راحت، دلپذیر و جذاب بودن مکان کتابخانه در سطح خوب (39 درصد)، از ساختمان و تجهیزات کتابخانه در سطح خوب (35 درصد) و از موقعیت مکانی کتابخانه نیز در سطح بسیار خوب (38 درصد)، از فضای مناسب جهت ترغیب به مطالعه و یادگیری در سطح خوب (38 درصد) و از کافی بودن مساحت فیزیکی فضاهای کتابخانه نیز در سطح خوبی (29 درصد)، قرار داشت.
رضایتمندی,شهر تبریز,طبیعت,مراجعان کتابخانه,معماری
https://jks.atu.ac.ir/article_7773.html
https://jks.atu.ac.ir/article_7773_9c47d2e53297849a439c69a3973bfa9e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
10
2017
04
21
ارزیابی کاربردپذیری کتابخانه های دیجیتالی در دانشگاه های دولتی شهر تهران
61
80
FA
علی
جلالی دیزجی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
dizaji@yahoo.com
مهدی
علیپور حافظی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی،
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
alipor@irandoc.ac.ir
حسین
ادبی فیروزجاه
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
hafirozjah@gmail.com
10.22054/jks.2017.5078.1038
پژوهش حاضر با هدف کاربردپذیری کتابخانه های دیجیتالی دانشگاههای دولتی شهر تهران، دانشگاههای شریف، امیرکبیر و تهران،انجام شد. این پژوهش، پیمایشی از نوع ارزیابی بود و برای بررسی وضعیت معیارهای کاربردپذیری کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه های دولتی شهر تهران شامل معیارهای کاوش، راهبری، چارچوب فرمها، وضوح و قابلیت مرور، بهینه سازی، راهنما، کاربرد پنجره ها و سرعت و خطا در جامعه مورد پژوهش از یک پرسشنامه شامل 36 سوال استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل 124800 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سه دانشگاه دولتی شهر تهران به ترتیب تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف بود که از بین آنها 387 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرم افزار SPSS و آزمون های t مستقل و ANOVA استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که از نظر معیارهای کاربردپذیری، کتابخانههای دیجیتالی مربوط به این سه دانشگاه در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارند و به طور کلی بین وضعیت کتابخانههای دیجیتالی در معیارهای کاربردپذیری تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجه حاصل از بررسی نشان میدهد که توجه به کاربردپذیری در طراحی کتابخانه دیجیتالی باعث ایجاد میل و رغبت بیشتر در کاربر برای مراجعه مکرر به این نوع کتابخانه میشود و موجبات تحقق اهداف سازمان مادر را فراهم میآورد.
کاربردپذیری,کتابخانههای رقومی,دانشگاههای دولتی,تهران (شهر),دانشگاه صنعتی شریف,دانشگاه صنعتی امیرکبیر,دانشگاه تهران
https://jks.atu.ac.ir/article_7416.html
https://jks.atu.ac.ir/article_7416_b50cd86cb6f2ca5177807636799f4d64.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
10
2017
04
21
نظام اطلاعات مدیریت در کتابخانه و موزه بر اساس مدل مفهومی هوش گیلفورد
81
100
FA
عصمت
مومنی
0000-0001-7423-5214
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
momeni.esmat@yahoo.com
محمد
رضائی
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
rezaeim1365@gmail.com
10.22054/jks.2018.31034.1166
هدف پژوهش، تبیین مدل هوش گیلفورد به عنوان پردازشگر نظام اطلاعات مدیریت با موجودیت ها ی کتابخانه و موزه، در سطح محتوا، عملیات پردازش و فرآورده است. روش پژوهش، از نوع اکتشافی و تحلیل محتوا است. یافته ها نشان می دهد، در سطح محتوا، شنیداری با اشیای محتوایی صوتی، دیداری با اشیای محتوایی تصویری، معنایی با دانش تخصصی اشیای محتوایی صوتی و تصویری ، نمادی با شناسه ISSN و ISBN و فنخا، رفتاری با پاسخ کاربران براساس دانش معادل است. در سطح عملیات پردازش، شناخت با فرایند شناخت اشیای محتوایی، حافظه با فرایند ذخیره سازی و بازیابی، تفکر واگرا با فرایند ایجاد ارزش افزوده اطلاعات و دانش، تفکرهمگرا با فرایند دسته بندی اطلاعات عینی و ذهنی و دانش صریح و ضمنی اشیای محتوایی، ارزشیابی با فرایند ارزیابی عملکرد معادل است. درسطح فرآورده، واحد با عناصر اشیای محتوایی، ارتباط واحدها با رابطه عناصر اشیای محتوایی، طبقه یک گروه با طبقه بندی اشیای محتوایی، نظام شناسایی ارتباطات ساختاری با ایجاد نظام معنایی اشیای محتوایی، تحول حاصل از فراوری با استخراج، کشف، و استدلال از داده های موجود، کاربرد حاصل از کاربست محتوا با پایگاه های اطلاعاتی، سیستم های خبره، و نگاشت دانش معادل است. در نتیجه، نظام اطلاعات مدیریت موجودیت های عملکرد کتابخانه و موزه بر اساس ساختار مدل مفهومی هوش گیلفورد امکان پذیر است.
نظام اطلاعات مدیریت,هوش گیلفورد,کتابخانه و موزه,ام. آی. اس
https://jks.atu.ac.ir/article_8371.html
https://jks.atu.ac.ir/article_8371_0ddc611be53ac33954ecb9b307821f93.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
10
2017
04
21
پیش بینی کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای رهبری توزیع شده (مطالعه موردی: کارکنان سازمان صنایع دفاع ایران در سال 1395)
101
120
FA
ابراهیم
آریانی قیزقاپان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
e.aryani.sh@gmail.com
عادل
زاهدبابلان
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
zahed@uma.ac.ir
علی
خالق خواه
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
alikhaleg@gmail.com
10.22054/jks.2017.24067.1143
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای رهبری توزیع شده انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان مشغول به خدمت صنایع دفاع در سال 1395 با حجم 600 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، 234 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی رهبری توزیعشده (DLI) (با پایایی 96/0 = α) در قالب هفت مؤلفهی فرهنگ سازمانی، تصمیم گیری مشارکتی، توسعه حرفهای، ماموریت، چشم انداز و اهداف، اعتماد، حمایت همه جانبه، رفتارهای رهبری و پرسشنامهی کارآفرینی سازمانی (DERDC) (با پایایی 88/0 = α) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار spss.v.<sub>22</sub> و روش رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد مؤلفههای رهبری توزیع شده به گونه معنیداری توان تبیین 56/0=R<sup>2</sup>درصد مؤلفه کارآفرینی سازمانی را دارا هستند (75/0= R، 96/63= <sub>(225، 4)</sub>F و 01/0 > P) و سهم تصمیم گیری مشارکتی (251/0 = )، اعتماد (242/0 = )، فرهنگ سازمانی (226/0 = ) و مؤلفه مأموریت، چشم انداز و اهداف (132/0= ) در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار است و سهم بقیه مؤلفههای ارائه شده معنیدار نیست. بنابراین ضروریست تلاش در جهت القا و توسعه توانمندیهای کارآفرینی کارکنان از طریق سبکهای رهبری مناسب بهعنوان یک الویت جدی در دستور کار سیاستگذاران و برنامهریزان و مدیران عالی سازمانها قرار گیرد.
رهبری توزیع شده,کارآفرینی,کارآفرینی سازمانی,کارکنان صنایع دفاع
https://jks.atu.ac.ir/article_8056.html
https://jks.atu.ac.ir/article_8056_2a0ca0f55f6e6e9ba382e265177da65f.pdf