دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
6
20
2019
06
22
رابطه ساختاری بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش
1
31
FA
فرخنده
احمدی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
محمد علی
نادی
0000-0002-1578-0893
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
mnadi@khuisf.ac.ir
10.22054/jks.2019.47211.1254
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ساختاری بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش بود. رو ش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دبیران زن شاغل در دوره پیشدانشگاهی دبیرستانهای دخترانه نواحی ششگانه آموزشوپرورش شهر اصفهان تشکیل میدادند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 189 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین آنها انتخاب شدند. بهمنظور گرداوری دادهها از پرسشنامههای جو گروهی باک و همکاران (2005)، رهبری توانمندساز آرنولد و همکاران (2000)، رفتار تسهیم دانش هسو و همکاران (2007) و نگرش نسبت به تسهیم دانش باک و همکاران (2005) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از بسته نرمافزار آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و نرمافزار حداقل مربعات جزئی (smartPLS) انجام شد. یافتهها نشان داد که جو گروهی بر رفتار تسهیم دانش بهطور مستقیم اثر دارد ولی بهطور غیرمستقیم و بهواسطه نگرش به تسهیم دانش بر تسهیم دانش تأثیر نداشت. همچنین رهبری توانمند ساز بهطور مستقیم بر رفتار تسهیم دانش تأثیر داشت ولی بهواسطه نگرش به تسهیم دانش بر رفتار تسهیم دانش اثر نداشت، هرچند رهبری توانمندساز بر نگرش به تسهیم دانش اثر مستقیم داشت (001/0>P). بعلاوه مدل ساختاری روابط بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش بهعنوان پیشایند بر رفتار تسهیم دانش از پایایی ترکیبی بالایی برخوردار بود.
جو تیمی,رفتار تسهیم دانش,رهبری توانمندساز,نگرش نسبت به تسهیم دانش
https://jks.atu.ac.ir/article_10660.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10660_1de93b9ac60451574b60654128820cfc.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
6
20
2019
06
22
ارزیابی و تحلیل مقالههای علمی – پژوهشی مدیریت دولتی در نشریههای منتخب این رشته در ایران
33
53
FA
حامد
محمدی
0000-0002-2087-3883
دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران
mohammadi.h.16@gmail.com
10.22054/jks.2019.45471.1247
هدف اصلی نوشتار حاضر بررسی و تحلیل محتوای علمی مقالههای رشته مدیریت دولتی در نشریههای منتخب این رشته در ایران بوده است. منظور از نشریههای منتخب رشته مدیریت دولتی، نشریههای علمی – پژوهشی بود که رسالت توسعه دانش مدیریت دولتی کشور را بر عهدهدارند که در نوشتار حاضر شامل نشریه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، نشریه چشمانداز مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتی و نشریه مدیریت سازمانهای دولتی دانشگاه پیام نور بودند. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است و جامعه آماری مطالعه حاضر را 656 مقاله منتشرشده در نشریههای منتخب بین سالهای 1390 تا 1397 تشکیل داد و از اینرو از سرشماری استفاده شده است. با توجه به ماهیت سیاسی رشته مدیریت دولتی، یافته اصلی نوشتار حاضر نیز بیانگر آن بود که نشریههای منتخب جهت احصاء مسائل فراروی سازمانهای دولتی و کمک به بهبود عملکرد نظام اداری کشور، باید رویکرد سیاسی را در تولید مقالهها موردتوجه قرار دهند و از طرفی دیگر یافتههای پژوهش نشان داد که مقالههای تولیدشده در نشریههای منتخب به موضوعهایی نظیر مدیریت توسعه، مدیریت تطبیقی، اخلاق و شهروندمداری در نظامهای اداری، کمترین توجه را نشان دادهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که اکثر مقالهها دارای هدف کاربردی بوده و جهت تحلیل دادهها بیشتر از روشهای آماری بهره گرفتهاند، ضمن اینکه اکثر مقالهها دارای رویکرد اثباتگرا بودهاند.
تحلیل محتوا,مدیریت دولتی,مقاله علمی – پژوهشی
https://jks.atu.ac.ir/article_10661.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10661_b84f21f4a08e0de912f1a9dd09d396c3.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
6
20
2019
06
22
بررسی مقولههای طبقهبندی خاص مدارک و ارائه طرح طبقهبندی پایاننامهها با تأکید بر پرسشهای WH
55
74
FA
سهیلا
فعال
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
soheilafaal@gmail.com
10.22054/jks.2019.46420.1250
این پژوهش با هدف بررسی مقولههای خاص مدارک و همچنین بررسی کاربرد پرسشهای پنجگانه WH برای دستیابی به طرح و روشی برای طبقهبندی پایاننامهها انجام شده است. به این منظور از عناصر کتابشناختی و فرادادهای که در سازماندهی پایاننامهها بکار میروند بهعنوان مقولههایی برای پاسخ به پرسشهای WH استفاده کرده است. در این پژوهش مرور طبقهبندیهای موجود به روش سندی و کتابخانهای صورت گرفته است و بررسی مقولههای موردنظر برای طبقهبندی پایاننامهها و مطابقت آنها با عناصر فرادادهای و کتابشناختی نیز از طریق پیمایش تطبیقی انجام شده است.<strong> </strong>مرور طرحهای طبقهبندی مدارک نشان داد که بسیاری از کتابداران برای سازماندهی مجموعههایشان دست به ارائه طرحهای جدیدی زدهاند. نمونه این طرحها برای انواع قالبهای منابع اطلاعاتی ازجمله منابع موسیقایی، منابع آرشیوی، اشیای موزهای و هنری، نقشهها، منابع ثبت اختراع، پیایندها و امثال آن ارائه شده است. همچنین طرحهای متنوعی با توجه به ژانر و حوزههای موضوعی مختلف ارائه شده است که حوزههای ادبیات و انواع داستان و قوانین ازجمله آن است. بر اساس یافتههای پژوهش در خصوص طبقهبندی پایاننامهها، 9 مقوله برای پاسخ به پرسش «چه کسی؟»، 7 مقوله برای پاسخ به پرسش «چه چیزی؟» و برای پاسخ به هرکدام از پرسشهای «کجا؟»، «چه زمانی؟» و «چرا؟» 2 مقوله تعیین شد که جمعاً 22 مقوله برای پاسخ به پرسشهای پنجگانه WH حاصل شده است. مقولهها با عناصر فرادادهای و کتابشناختی در بلوکها و نواحی توصیف مقایسه شدند. بلوکها و فیلدهای یونیمارکی مورداستفاده برای طبقهبندی پایاننامهها شامل: 32 فیلد در ۴ بلوک اطلاعات توصیفی، یادداشتها، تجزیهوتحلیل موضوعی و مسئولیت معنوی اثر هستند که برای پاسخ به هر پرسش با توجه به مقوله موردنظر کاربرد دارند.<strong> </strong>یافتههای پژوهش نشان داد که با وجود ردهبندیهای مرسوم مدارک در کتابخانهها، کتابداران ایجاد طرحهای جدید را برای انواع قالبها و همچنین حوزههای موضوعی و ژانرها لازم دانستهاند. بر اساس نتایج بهدستآمده از بررسی طرح طبقهبندی پایاننامهها با تأکید بر پرسشهای پنجگانه WH، عناصر کتابشناختی و فرادادهای که در سازماندهی پایاننامهها نقش مهمی ایفا میکنند میتوانند به این پرسشها پاسخ دهند و بهعنوان مقولههای طبقهبندی پایاننامهها مطرح شوند و با این رویکرد، پایاننامهها در مرحله سازماندهی و ورود اطلاعات در نرمافزار، طبقهبندیشده و در دسترس کتابداران و کاربران قرار میگیرند.
استاندارد یونیمارک,پرسشهای WH,طبقهبندی پایاننامهها,طبقهبندی مدارک,عناصر کتابشناختی
https://jks.atu.ac.ir/article_10662.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10662_ed80188f7b77b251c24f0934d88500d0.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
6
20
2019
06
22
بازنگری در تعریف نظریه با رویکرد کتابشناختی
75
93
FA
فریده
کعب عمیر
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
faridehkabomir@yahoo.com
غلامرضا
حیدری
0000-0003-2991-0713
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
ghrhaidari@gmail.com
10.22054/jks.2019.45048.1242
برای نظریه تعاریف گوناگونی در متون ارائه شده است که با رویکرد کتابشناختی و تحلیل محتوا قابلدسترسی هستند. این گوناگونی در کلیدواژه هایی که در تعاریف وجود دارند قابلمشاهده است. در این مقاله تعاریف موجود از نظریه در متون استخراج و با استفاده از روش تحلیل محتوای آن تعاریف، واژگان اصلی و مترادف و بسامد هرکدام محاسبه شد. تحلیل محتوای 125 تعریف منجر به شناسایی 9 واژهی اصلی و 67 واژهی مترادف شد. واژگان اصلی یافت شده در این تحلیل محتوا عبارتاند از: مفهوم، تبیین، رابطه، پدیده، مجموعه، فرضیه، نظام مند، پیش بینی و روش. درنهایت، با رویکرد کتابشناختی تعریف بازنگری شده ای از نظریه ارائه شد که نمایانگر مفهوم آن و واژگان اصلی دربرگیرنده ی این مفهوم در متون است. بهطورکلی در تعریفی که در این پژوهش از نظریه ارائه شده است به رویکرد کتابشناختی و تجربی گرایانه توجه شده است و به وجوه توصیف، تبیین، پیش بینی و کنترل بهصورت فرایندی و در یک حالت سطح بندی در تعریف نظریه با استفاده از واژگان کلیدی توجه شده است.
تبیین,پدیده,رابطه,فرضیه,نظریه
https://jks.atu.ac.ir/article_10663.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10663_b9b8a1202f08f3c87610f08745027cf5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
6
20
2019
06
22
چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی: مطالعه موردی شهرستان آذرشهر
95
121
FA
افسانه
عباسی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
afsaabbasi6@gmail.com
فائقه
محمدی
0000-0001-8725-5636
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
faeghehmohammadi@yahoo.com
لیلا
خلیلی
0000-0002-8877-0696
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
l.khalili@azaruniv.ac.ir
تراب
نجاری
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
najjari2005@yahoo.com
10.22054/jks.2019.45913.1249
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران بود. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی بود. جامعه موردبررسی، کتابداران عمومی و نمونه موردمطالعه شامل 14 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر بود. دادهها به شیوه نمونهگیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. َجهت تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. بر اساس یافتهها، مهمترین چالشها بر سر راه جذب نوسوادان به کتابخانههای عمومی، مواردی از قبیل چالشهای اجتماعی، چالشهای فردی، چالشهای مادی و فیزیکی، چالشهای انتشاراتی و چالشهای سازمانی میباشند. راهکارهای ارائه شده توسط شرکتکنندگان این پژوهش، جهت رفع چالشهای فوق نیز در چهار مقوله اصلی تبلیغات فرهنگی، ایجاد تسهیلات و امکانات در کتابخانهها برای نوسوادان، حمایتهای بیشتر کتابخانه از بخش نوسوادان و همکاری و هماهنگی سازمانها جهت حمایت از بخش نوسوادان کتابخانههای عمومی طبقه بندی شدهاند. بکار گیری راهکارهای پیشنهادشده در این پژوهش توسط کتابخانههای عمومی میتواند باعث جذب بیشتر بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی شود.
آذرشهر- کتابخانههای عمومی,چالشها و راهکارها,سوادآموزی,کتابخانههای عمومی,نوسوادان
https://jks.atu.ac.ir/article_10664.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10664_d76223dfaddcfeac3b282d99325d2a2b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
6
20
2019
06
22
بازاندیشی هرمنوتیک در شکلگیری پژوهشهای کیفی حوزه علم اطلاعات و دانششناسی با تأکید بر دیدگاه گادامر
123
148
FA
فرشاد
پرهامنیا
0000-0003-1509-3329
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
fparhamnia@yahoo.com
10.22054/jks.2019.45349.1245
یکی از روشهای تحلیل اطلاعات، روش هرمنوتیک است. این روش یکی از روشهای تفسیر متون است. هدف از پژوهش حاضر، بازاندیشی روش هرمنوتیک در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی با تأکید بر دیدگاه گادامر و ارائه فرایند تحلیل با روش هرمنوتیک عینی در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر از نوع مروری استدلالی–انتقادی بود که در آن از روشهای اسنادی و کتابخانهای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. یافتهها نشان داد که میتوان روش هرمنوتیک را بهعنوان یکی از روشهای تحلیل پژوهش کیفی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بکار گرفت. آنچه بین این حوزه با هرمنوتیک وجه مشترک دارد، همان تفسیر متن است که در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی منظور از متن، اطلاعات و یا هر پدیدهای که با اطلاعات سروکار دارد، بود. همچنین در نظامهای بازیابی اطلاعات، ورود اطلاعات با پیشفهم امکانپذیر بوده و رفتارهای بازیابی توسط جستجوگر همانند متن در نظر گرفته میشود. نتایج نشان داد هرمنوتیک میتواند بهعنوان یک روش کیفی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در تولید دانش جدید مورداستفاده قرار گیرد. کاربرد هرمنوتیک در حوزه بازیابی اطلاعات بهعنوان یک روش، ورود اطلاعات و رفتارهای فرد، متن و معنا در نظر گرفته میشود و ارزیابی آن نیز بر اساس پیشفرضهایی استوار است. همچنین مراحل هرمنوتیکی در قالب کلمه یا جمله به واحدهای معنایی تبدیل میشود و تفسیرها بر اساس این قالبهای معنایی صورت خواهد گرفت و اشتراک واحدهای معنایی و ادغام آنها منجر به تفسیر یا بازتولید متن خواهد شد.
روش کیفی,علم اطلاعات و دانش شناسی,هرمنوتیک,نظامهای بازیابی اطلاعات
https://jks.atu.ac.ir/article_10665.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10665_4bc46e90c19b79e19089baeea01f0650.pdf