دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2
3
2015
07
23
بررسی نقش مدیریت دانش در اولویتبندی منابع انسانی
3
21
FA
محمدعلی
سرلک
استاد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
sarlak1@yahoo.com
آرزو
کشاورز
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
aezukeshavarz14@yahoo.com
الهام
کشاورز
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت؛ دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
elhamkeshavarz14@yahoo.com
10.22054/jks.2015.1605
<strong>هدف</strong>: در این پژوهش، سطح نیروی انسانی (کارکنان عادی، کارکنان کلیدی، مدیران ارشد)، با توجه به زیر معیارهای حوزههای مدیریت دانش و حوزههای پنجگانه مدیریت دانش (داده، اطلاعات، دانش، خرد، کارکنان) با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی باهدف بیشینهسازی مدیریت دانش در شرکتهای پروژه محور (شرکت گسترش هوانوردی پارس یا پادیکو، شرکت مهندسی سپتا و شرکت خدماتی مهندسی آوا بهبود) اولویتبندی شدهاند. <strong>روش</strong>: برای تحلیل اطلاعات بهدستآمده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) استفاده میشود. روش تحلیل توسعهای چانگ مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق عبارت بود از کارشناسان خبره شرکتهای پروژه محور که تعداد آنها بالغبر 12 نفر بود و ابزار گردآوری دادهها، اسناد و پرسشنامه بود. <strong>یافته ها</strong>: با توجه به پاسخهایی که بهوسیله گروه تصمیمگیرنده ارائه شد. نتایج نشان داد که ترتیب نهایی اهمیت معیارهای مدیریت دانش به این صورت بود که داده با اختلاف وزنی فاحش در اولویت نخست قرار دارد و خرد، کارکنان، دانش ، اطلاعات در اولویت بعدی قرار میگیرند. در مقایسه 6 شاخص، با توجه به داده، مشخص شده است که تحلیل نظر مشتریان در اولویت نخست قرار میگیرد، در مقایسه 6 شاخص با توجه به اطلاعات مشخص شده است که هماهنگی و یکپارچهسازی اطلاعاتی در درون سازمان در اولویت نخست قرار میگیرد.
تحلیل سلسله مراتبی فازی, مدیریت دانش,منابع انسانی
https://jks.atu.ac.ir/article_1605.html
https://jks.atu.ac.ir/article_1605_8b030f00b8cfe53713d3fe92c1e0cb59.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2
3
2015
07
23
ترسیم شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم تا 2014 میلادی
23
42
FA
گلنسا
گلینی مقدم
0000-0002-0815-1298
استادیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
g_galyani@yahoo.com
پروین
طاهری
کارشناسی ارشد علمسنجی، کتابدار کتابخانه عمومی پیامبر (ص) تهران، تهران، ایران
parvin.taheri90@gmail.com
<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم از ابتدا تا پایان سال 2014 میلادی است. <strong>روش: </strong>پژوهش از نوع کاربردی و با کمک روشهای علمسنجی انجام شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای وی او اس ویوور، پاژک، یو سی نت، هیست سایت و اکسل استفاده شد.<strong> یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که از کل 2501 مقاله نمایه شده، 45/67 درصد با همکاری در سطح ملی، 24/4 درصد با همکاری در سطح منطقهای و 55/32 درصد با همکاری در سطح بینالمللی تولید شدهاند. برترین دانشگاهها و پژوهشگاهها به ترتیب دانشگاه صنعتی شریف، شیراز، تهران و پژوهشگاه دانشهای بنیادی بودند.<strong> نتیجهگیری: </strong>ازنظر کشورهای همکاری کننده، ایالاتمتحده آمریکا در رتبه اول قرار گرفت ولی با توجه به ضریب همکاری بین نویسندگان، به ترتیب کشورهای انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه بالاتر از ایالاتمتحده آمریکا قرار گرفت. میانگین ضریب همکاری علمی بین نویسندگان در طول 41 سال، 43/0 به دست آمد. بیش از 88 درصد از مقالات، الگوی دو نویسندهای (27/35 درصد) و سه نویسندهای (39/16 درصد) داشتهاند
ضریب همکاری علمی,همکاری علمی,هم نویسندگی,هوافضا
https://jks.atu.ac.ir/article_1606.html
https://jks.atu.ac.ir/article_1606_80c35936757ca2c4efba0af4d003a143.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2
3
2015
07
23
بررسی تأثیر بستر نحوی بر نمایهسازی و رتبهبندی پیشینههای فرادادهای توسط موتورهای کاوش وب: مقایسه پیشینههای فرادادهای مارک 21 و هسته دوبلین
43
59
FA
فهیمه
باب الحوائجی
0000-0002-0247-6614
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران
f.babalhavaeji@gmail.com
سیدمهدی
طاهری
0000-0002-3305-5986
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
taherismster@gmail.com
زهرا
آقاعابدی
کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
eaghaabedi@gmail.com
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت نمایهسازی و رتبهبندی پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 در بستر نحوی زبان نشانهگذاری گسترشپذیر (ایکس. ام. آل.) مبتنی بر رویکرد پیوند توسط موتورهای کاوش وب انجام شد. <strong>روش</strong>: روش پژوهش، رویکرد تحلیلی-مقایسهای بود. جامعه پژوهش را یکصد پیشینه فرادادهای مبتنی بر ایکس.ام.آل. در قالب دو گروه تشکیل میدادند. گروه نخست، دارای عناصر فرادادهای هسته دوبلین و گروه دیگر، دارای عناصر فرادادهای مارک 21 بودند که بر روی وبسایت http://www.aghaabedi.com انتشار یافتند. وبسایت یادشده بهصورت مستقیم به موتورهای کاوش انتخابی (گوگل و یاهو) معرفی شدند. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی بود. <strong>یافتهها</strong>: یافتهها حاکی از آن است که تمامی ارزشهای عناصر پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 در بستر ایکس. ام.آل. توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو نمایه شدند و امکان بازیابی هر یک از پیشینهها بر اساس ارزش عناصر آنها در محیط موتورهای کاوش فراهم است. بر اساس نتایج آزمون آماری تفاوت معناداری میان نمایهسازی و رتبهبندی پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 مبتنی بر ایکس. ام.آل. توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو مشاهده نشد. <strong>نتیجه گیری</strong>: بستر نحوی پیشینههای فرادادهای موردمطالعه موجب افزایش دسترسپذیری آنها از طریق موتورهای کاوش وب گردید. این امکان برای
زبان نشانهگذاری گسترشپذیر,مارک 21,موتورهای کاوش وب,نمایهسازی و رتبهبندی,هسته دوبلین
https://jks.atu.ac.ir/article_1729.html
https://jks.atu.ac.ir/article_1729_5acb957fdf59dfea1c711c455fffdccd.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2
3
2015
07
23
بررسی و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز
61
80
FA
حسن
محمودی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
mahmoudi.macro@gmail.com
10.22054/jks.2015.1728
هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. این پرسشنامه عوامل موفقیت مدیریت دانش را در ده بعد دستهبندی کرده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، حمایت مدیریت ارشد و معماری دانش، مهمترین عوامل در پیشبرد برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران است. این در حالی است که تعیین وضعیت ابعاد دهگانه موفقیت مدیریت دانش نشان داد، این دو بعد دارای کمترین میانگین بودند. بیشترین میانگین نیز در میان ابعاد مربوط به بعد آموزش بود. همچنین یافتهها نشان داد، بین کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز در بعد سنجش عملکرد مبتنی بر دانش تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: در برنامههای مدیریت دانش، عوامل موفقیت، فعالیتها و اقدامات ضروری بهمنظور موفقیت در اجرای برنامههای مدیریت دانش هستند. این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجادشده و در صورت وجود، باید پرورشیافته و توسعه یابند. این مقاله مهترین عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت دانش را شناسایی و وضعیت آنها را در کتابخانههای دانشگاهی موردبررسی و اولویتبندی قرار داد.
دانشگاه شهید چمران اهواز,دانشگاه فردوسی مشهد,کتابخانههای دانشگاهی,مدیریت دانش
https://jks.atu.ac.ir/article_1728.html
https://jks.atu.ac.ir/article_1728_5d2a1d15ad3ad8d11d573db19860e4b2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2
3
2015
07
23
مطالعه گرایش موضوعی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای دولتی ایران
81
99
FA
مهدی
علیپور
0000-0002-3113-9887
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
meh.hafezi@gmail.com
علی
شرفی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
alisharafi196@gmail.com
علی
جلالی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
dizaji@yahoo.com
هدف: هدف مقاله حاضر شناسایی وضعیت پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی ازنظر موضوع، سال انتشار و شکاف موضوعی در دانشگاه های دولتی ایران بود. روش شناسی: برای وصول به هدف مذکور از روش پژوهش پیمایش توصیفی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل 1120 عنوان گزارش پژوهش (پایاننامه ها و مقاله های) موجود در 13 دانشگاه دولتی ایران بین سال های 1383-1392 بود که 749 عنوان از این پژوهشها مربوط به پایانامههای کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاعات و دانششناسی و 371 عنوان از آنها مربوط به مقالههای منتشرشده توسط محققان علم اطلاعات و دانششناسی ایران در پایگاه اطلاعاتی سایمگو بود. طبقهبندی موضوعی پژوهش ها با استفاده از 7 رده اصلی و 18 رده فرعی بر مبنای نظام طبقهبندی لیستا (LISTA) انجامشده و برای گردآوری اطلاعات نیز از سیاهه وارسی پژوهشگر ساخته استفاده شده است. در انتها دادههای طبقهبندیشده مورد تحلیل قرارگرفته و با استفاده از نمودارها و جداول توصیفشدهاند. یافته ها: یافتهها نشان دادند که موضوعات فناوری اطلاعات، کتابداری، بازیابی اطلاعات، کتابسنجی، مدیریت اطلاعات، منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی و فهرستنویسی و ردهبندی بیشترین محورهای موضوعی هستند که در پایاننامهها و مقالات محققان علم اطلاعات و دانششناسی موردمطالعه قرار گرفتهاند. نتیجه گیری: در پایان نامه ها و مقالات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران به موضوعاتی مانند منابع اطلاعاتی، هستیشناسی، وب معنایی، جستجو معنایی، دولت الکترونیکی، مدیریت منابع اطلاعات، نوآوری دانش، اشتراک دانش، سازماندهی دانش، شبکه، خدمات اطلاعاتی و کتابخانههای دیجیتال کمتر پرداخته شده است.
موضوعهای پژوهش,علم اطلاعات و دانششناسی,دانشگاههای دولتی ایران,پایگاه اطلاعاتی سایمگو,پایاننامهها,مقاله ها
https://jks.atu.ac.ir/article_1725.html
https://jks.atu.ac.ir/article_1725_dbdc036a84713ba0b691659f598165fd.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2
3
2015
07
23
نگاهی بر پیوند متقابل هستی شناسی ها و مدیریت دانش
101
116
FA
آناهیتا
باواخانی
دانشجوی دکترا، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
abavakhani@gmail.com
چکیده<br />هدف: هدف این مقاله بررسی رابطه متقابل هستی شناسی ها، به منزله ابزاری پیشرفته در بازنمون اطلاعات و مدیریت دانش، بعنوان بستری مناسب برای بکارگیری هستی شناسی ها می باشد.<br />روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده و اطلاعات آن از طریق جستجوی مقالات و منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی فراهم آمده است.<br />این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی مفهوم هستی شناسی و مدیریت دانش و نیز روابط میان آنها پرداخته است.<br />یافته ها: در سازمان های امروزی، لزوم بکارگیری و استفاده از هستی شناسی ها در فرایندهای مرتبط با دانش موجود، بیش از پیش مطرح است. چرا که هستی شناسی بعنوان ابزاری قدرتمند، توان بازنمون دانش مفهومی در سازمان ها را بخوبی داشته و کمک شایانی به پویایی دانش سازمانی می نمایند.<br />نتیجه گیری: هستی شناسی با فراهم کردن مجموعهای از تعاریف رسمی برای مفاهیم یک حوزه و تعیین روابط میان آنها، زمینه تشکیل یک پایگاه دانش را برای آن حوزه موضوعی فراهم می آورد. این امر بویژه در سازمان های تخصصی به منزله ارزش افزوده در پیاده سازی مدیریت دانش سازمانی به شمار می آید.
نظام مدیریت دانش,هستیشناسی,وب معنایی,دانش سازمانی
https://jks.atu.ac.ir/article_2359.html
https://jks.atu.ac.ir/article_2359_852a14b1d1afcab8b00e07b46e40f98c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2
3
2015
07
23
بررسی وضعیت خدمات عمومی و اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز
117
135
FA
محمدحسن
عظیمی
0000-0002-7786-0944
مربی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، اهواز، ایران
azimih@scu.ac.ir
هدف: بررسی این پژوهش بررسی وضعیت ارائه خدمات در مجموعه کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اعم از کتابخانههای دانشکدهها و کتابخانه مرکزی بود. روش: روش مورداستفاده در این پژوهش پیمایشی بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی بود. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد که درمجموع، خدماتی که در این کتابخانهها ارائه میشوند ضمن محدود بودن، از استانداردهای موجود مرتبط نیز فاصله دارد. نتیجهگیری: ازآنجاکه بررسیها حاکی از فاصله قابلتوجه کتابخانههای موردبررسی با استانداردهای مربوطه در این حوزه بود. در جامعه موردبررسی، خدماتی که در کتابخانهها ارائه میشود، عمدتاً قالب سنتی داشته و کمتر از رنگ و بوی تحولات نوین برخوردار است. آن دسته از خدماتی که بهویژه دارای روح کاربر مداری بوده و حضور آنها در کتابخانه میتواند جلوهای از ترقی در خدمات باشد، مانند امانت بینکتابخانهای و خدمات اطلاعرسانی، یا در کتابخانههای موردبررسی ارائه نمیشوند و یا اینکه بهطور ناقص و غیر کارآمدی ارائه میشوند. درمجموع در این کتابخانهها شرایطی حاکم است که از یک شرایط مطلوب و مترقی فاصله بسیاری دارد. مقایسه تکتک خدمات موردنظر در این بررسی با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی نشان داد که تقریباً هیچیک از خدمات ارائهشده در این کتابخانهها برابر با استاندارد نیست و جامعه خدمت گیرنده از دریافت خدمات استاندارد در این کتابخانه بهرهمند نیست. نتایج پژوهش حاضر همانند تمام پژوهشهای بررسیشده در پیشینه نشان از عدم انطباق خواستهها و انتظارات کاربران با خدمات تعریفشده و قابلارائه میدهد.
خدمات آموزشی,خدمات اطلاعاتی,خدمات عمومی,خدمات مرجع,دانشگاه شهید چمران
https://jks.atu.ac.ir/article_1727.html
https://jks.atu.ac.ir/article_1727_db22a5f663ce1bbf11271c416c57b7d0.pdf