TY - JOUR ID - 10660 TI - رابطه ساختاری بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - احمدی, فرخنده AU - نادی, محمد علی AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 20 SP - 1 EP - 31 KW - جو تیمی KW - رفتار تسهیم دانش KW - رهبری توانمندساز KW - نگرش نسبت به تسهیم دانش DO - 10.22054/jks.2019.47211.1254 N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ساختاری بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش بود. رو ش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دبیران زن شاغل در دوره پیش‌دانشگاهی دبیرستان‌های دخترانه نواحی شش‌گانه آموزش‌وپرورش شهر اصفهان تشکیل می‌دادند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 189 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای از بین آن‌ها انتخاب شدند. به‌منظور گرداوری داده‌ها از پرسشنامه‌های جو گروهی باک و همکاران (2005)، رهبری توانمندساز آرنولد و همکاران (2000)، رفتار تسهیم دانش هسو و همکاران (2007) و نگرش نسبت به تسهیم دانش باک و همکاران (2005) استفاده گردید. تجزیه‌وتحلیل داده ‏ها با استفاده از بسته نرم‌افزار آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و نرم‌افزار حداقل مربعات جزئی (smartPLS) انجام شد. یافته‌ها نشان داد که جو گروهی بر رفتار تسهیم دانش به‌طور مستقیم اثر دارد ولی به‌طور غیرمستقیم و به‌واسطه نگرش به تسهیم دانش بر تسهیم دانش تأثیر نداشت. همچنین رهبری توانمند ساز به‌طور مستقیم بر رفتار تسهیم دانش تأثیر داشت ولی به‌واسطه نگرش به تسهیم دانش بر رفتار تسهیم دانش اثر نداشت، هرچند رهبری توانمندساز بر نگرش به تسهیم دانش اثر مستقیم داشت (001/0>P). بعلاوه مدل ساختاری روابط بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش به‌عنوان پیشایند بر رفتار تسهیم دانش از پایایی ترکیبی بالایی برخوردار بود. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_10660.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_10660_1de93b9ac60451574b60654128820cfc.pdf ER -