TY - JOUR ID - 12512 TI - کتابخانه‌های عمومی و مدیریت بحران‌: ارائه یک الگو جهت مدیریت بحران کووید 19 (کرونا ویروس) JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - زنگنه, ثریا AD - مسئول دبیرخانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 36 SP - 225 EP - 263 KW - کتابخانه‌های عمومی KW - کرونا ویروس KW - کووید 19 KW - مدیریت بحران DO - 10.22054/jks.2021.56374.1382 N2 - هدف: هدف ارائه یک الگو جهت مدیریت بحران کووید 19 (کرونا ویروس) در کتابخانه‌های عمومی است. روش‌شناسی: پژوهش از نوع کاربردی است که به روش اکتشافی و با رصد فعالیت‌های کتابخانه‌های مختلف دنیا و مرور پژوهش‌های مرتبط در حوزه مدیریت بحران سعی بر آن بود که الگویی مناسب، مفهومی و جامع برای کتابخانه‌های عمومی طراحی و ارائه شود. یافته‌ها: الگوی پیشنهادی برای مدیریت بحران در سه فاز پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران طراحی گردید. در فاز پیش از بحران فعالیت‌های عمده با عناوین پیش‌بینی، پیشگیری و آمادگی ارائه شد. در فاز شروع بحران هشدار و اطلاع‌رسانی، اقدامات عملیاتی و ارزیابی مداوم و پاسخگویی سریع به نیاز اطلاعاتی مراجعان مطرح شد و در فاز پس از بحران بازیابی، بازسازی و آموخته‌ها موردتوجه قرار گرفت.  اصالت: بحران کرونا و تأثیر آن بر خدمات کتابخانه‌ای و رکود چندین ماهه این مراکز اهمیت و ارزش یک الگوی کاربردی که بتواند راهبرد امنی برای فعالیت کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه دهد را نشان می‌دهد. این پژوهش می‌تواند بینش و راه‌حل‌های عملی برای پاسخگویی به بحران جهانی کووید 19 برای کتابخانه‌های عمومی ایران که دردسرساز شده است، ارائه دهد و از این لحاظ ارزشمند است. نتیجه‌گیری: در هر سه مرحله از الگوی مدیریت بحران کووید 19 ارائه‌شده در این پژوهش عنصر اطلاعات نقش اول و بسیار مهمی ایفا می-کند با داشتن اطلاعات کافی و مدیریت درست آن و اجرای بدون نقص برنامه‌های عملیاتی توسط متخصصان علم اطلاعات و کتابداران می‌توان تا حدود زیادی وضعیت بحرانی را کنترل کرد. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_12512.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_12512_c18e5ae01e2881f4b7fd9f8a9d91484b.pdf ER -