TY - JOUR ID - 13317 TI - تحلیل بروندادهای پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ ایران در حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری طی بازه زمانی2010-2020 JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - قاسمیان, امیر AU - اصنافی, امیررضا AU - عرفانمنش, محمد امین AD - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - عضو هیات علمی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی AD - تحلیل‌گر پژوهش و سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی شرق کانادا، نیوبرانزویک، کانادا Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 11 IS - 38 SP - EP - KW - شاخص اچ KW - شاخص اثرگذاری وزن‌دهی شده در سطح رشته KW - درصد مقالات پراستناد DO - 10.22054/jks.2021.61670.1451 N2 - هدف: پژوهش حاضر در صدد است تا با استفاده از شاخص‌های کیفی علم‌سنجی در یک بازه زمانی ده ساله، به مطالعه بروندادهای پژوهشی حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه‌های بزرگ ایران بپردازد.روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی می‌باشد و با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است. برای گردآوری داده‌ها از پایگاه‌های اسکوپوس و ابزار علم‌سنجی آن از سای‌ول استفاده شده است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار اکسل انجام شده است.یافته‌ها: از نظر تعداد استنادات و شاخص اچ حوزه موضوعی تجارت، مدیریت و حسابداری با 18711 استناد و اچ 58 در دانشگاه تهران، از نظر شاخص اثرگذاری استنادی وزن‌دهی شده در سطح رشته، درصد مقالات پراستناد ، و درصد مقاله‌های منتشر شده در مجله‌های برتر ، حوزه موضوعی تجارت، مدیریت و حسابداری به ترتیب با مقدار 62/1، 1/33، و 5/52 درصد در دانشگاه تبریز، بیشترین مقادیر را در حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه‌های بزرگ ایران به خود اختصاص دادند.نتیجه‌گیری: تأکید هر چه بیشتر دانشگاه‌ها به کیفیت بروندادهای پژوهشی در کنار کمیت این بروندادها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین در نظر گرفتن امتیاز و اعتبار پژوهشی ویژه برای نویسندگان مقالات در مجله‌های برتر می‌تواند راهکار مناسبی برای افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باشد. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_13317.html L1 - ER -