TY - JOUR ID - 14269 TI - تحلیل محتوای دروس تخصصی دوره دکتری آموزش عالی بر اساس مؤلفه های مدیریت دانش JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - موسی چمنی, اعظم AU - غفاری, سعید AU - ضیایی, ثریا AU - موسوی چلک, افشین AD - دانشجوی دکترا، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه پیام نور، ایران AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 32 SP - 139 EP - 162 KW - مدیریت دانش KW - آموزش عالی KW - برنامه های درسی KW - علوم انسانی KW - تحلیل محتوا DO - 10.22054/jks.2022.63273.1467 N2 - هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصل­‌های دروس تخصصی دوره‌­های دکتری در رشته­‌های علوم انسانی آموزش عالی بود. پژوهش حاضر از نوع طرح‌های پژوهش آمیخته اکتشافی بوده است. از این‌رو، ترکیبی از روش‌های کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفه‌­های مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر مبنای آن پرسشنامه‌­ای در قالب 9 مؤلفه اصلی و 44 پرسش تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. علاوه بر آن سیاهه وارسی نیز در قالب 442 گویه فرعی تهیه شد. در تحلیل محتوای دروس تخصصی در 11 رشته علوم انسانی در مقطع دکتری، 2250 درس در 3260 شناسه استخراج گردید. این بررسی نشان داد که مؤلفه اشتراک دانش 46/25 درصد، مؤلفه کاربست دانش 48/17 درصد، مؤلفه تغییر دانش 73/12 درصد، مؤلفه خلق دانش 75/11 درصد، مؤلفه شناسایی دانش 97/9 درصد، مؤلفه سازماندهی دانش 73/7 درصد، مؤلفه توسعه دانش 23/6 درصد، مؤلفه ارائه دانش97/4 درصد و مؤلفه حفاظت از دانش 68/3 درصد از داده­‌ها را کسب کردند. برای آماده‌سازی دانش‌­آموختگان به عنوان رهبران توانمند آینده، لازم است آموزش عالی در آموزش مدیریت دانش به دانشجویان نقشی محوری و مؤثر داشته باشد. بهره­‌گیری از برنامه‌­های درسی مبتنی بر مدیریت دانش، مهارت‌­های لازم برای به‌کارگیری دانش و اتکا به آن را هموار می­سازد. همچنین موجباب خلق دانش و نوآوری دانشجویان را فراهم می­سازد. بکارگیری شیوه‌­های استاندارد در آموزش و پژوهش، مدیران آینده را برای ارائه و اشتراک دانش در سازمان­‌ها آماده می­سازد. اگرچه اشتراک دانش عنصر کلیدی برنامه‌های مدیریت دانش کارآمد و مؤثر است، اما در دسترس گذاشتن دانش، بدون کاربست آن (تبدیل دانش تئوری به دانش عملی)، نمی‌تواند تضمینی برای استفاده از آن باشد. بنابراین توسعه دانش از طریق کاربردی‌سازی دانش تئوری، به‌روز رسانی و تغییر آن حاصل می­شود. مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، اشتراک‌ و ارزشیابی، سرمایه دانشی سازمان‌­هاست. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_14269.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_14269_43a9d38a224b1bff262e8308fd4ed01a.pdf ER -