TY - JOUR ID - 4994 TI - طراحی و تبیین الگوی مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران بر اساس زندگی‌نامه اندیشمندان کشور با رویکرد تحلیل مضمون JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - تابان, محمد AU - یاسینی, علی AU - شیری, اردشیر AU - محمدی, اسفندیار AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران AD - استادیار، گروه‌مدیریت، ‌دانشگاه ایلام، ایلام، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 3 IS - 6 SP - 20 EP - 40 KW - آموزش عالی KW - علم سنجی KW - مرجعیت علمی KW - مرجعیت علمی (اسلامی DO - 10.22054/jks.2016.4994 N2 - هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل فرایندی مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران بوده است. در این پژوهش از روش آمیخته اکشتافی (کیفی ـ کمی) از نوع کاربردی، به روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، 10 نفر از افراد دارای شرایط مرجعیت درگذشته علمی ایران بوده است که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انجام‌شده است و در مرحله دوم اساتید و صاحب‌نظران آموزش عالی شامل کلیه اعضای کمیته‌های علمی فعال در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامل 176 نفر که به‌صورت نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای موردمطالعه قرارگرفته‌اند. در مرحله اول تحقیق موضوع اتکاپذیری پژوهش توسط محقق رعایت شده و در مرحله دوم ضریب آلفای کرون باخ محاسبه‌شده که عدد 89/0 به دست آمده است. یافته­های کیفی شامل مراحل پیدایش با پنج بعد، رشد و پرورش با شش بعد، تعامل با چهار بعد و تکامل با پنج بعد شناسایی گردید؛ و در پایان با استفاده از نرم­افزار لیزرل[1] مراحل فرایندی و ابعاد مورد آزمون قرار گرفت. مشخص گردید؛ بیشترین تأثیر تجربه محیط‌های علمی جدید و یادگیری مناسب با میانگین رتبه‌ای 82/3 و کمترین تأثیر مربوط به وجود فضا و محیط سیاسی برانگیزاننده و تقویت‌کننده فعالیت‌های علمی با میانگین رتبه‌ای 19/2 است. نتایج پژوهش نشان داد نظر به نقش مرجعیت علمی در افزایش توان رقابتی کشور و همچنین جایگاه آن در اسناد بالادستی، ضرورت دارد با انجام برنامه‌های عملیاتی مناسب برای توجیه و آگاه‌سازی مدیران علمی کشور و به‌تبع آن‌همه دانش‌پژوهان شایسته از طریق برگزاری سمینارها و مجلات و انجمن‌های علمی و صداوسیما اقدامات کافی به عمل آید. [1] .Lisrel Software UR - https://jks.atu.ac.ir/article_4994.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_4994_9110436fb97f1e3e6eb7702f4a3530f0.pdf ER -