فریده عصاره؛ کبری بابائی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شبکه هم نویسندگی به بررسی روابط و تعاملات نویسندگان 113 مقاله منتشرشده در دو فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی و کودکان استثنایی طی مهرومومهای 1390-1391 پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه هم نویسندگی نویسندگان در دو عنوان فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی دانشگاه علامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شبکه هم نویسندگی به بررسی روابط و تعاملات نویسندگان 113 مقاله منتشرشده در دو فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی و کودکان استثنایی طی مهرومومهای 1390-1391 پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه هم نویسندگی نویسندگان در دو عنوان فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی و فصلنامه کودکان استثنائی انجامشده است. جامعۀ پژوهش حاضر شامل کلیه نویسندگانی است که در هر دو فصلنامه موردبررسی طی مهرومومهای 1390-1391 حداقل با یک نویسنده همکاری علمی داشتهاند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار یو سی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو و برای تهیه ماتریسهای هم نویسندگی نیز از نرمافزار صفحه گستر اکسل استفادهشده است. همچنین برای بررسی عملکرد هر یک از نویسندگان دارای تألیف در شبکه، از شاخصهای تحلیل شبکه مانند سنجه درجه، سنجه بینابینی و سنجه نزدیکی استفاده گردیده است. یافته ها: مطالعه نویسندگان دارای حداقل یک مقاله در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی نشان داد که شریفی درآمدی، افروز، کاکوجویباری و مرادی در خوشۀ اصلی (هم نویسندگی) و گلشنی منزه در خوشۀ دوازدهتایی و سیف نراقی در خوشۀ نهتایی مهمترین جایگاه را در شبکه هم نویسندگی پژوهشگران داشتهاند. در فصلنامه کودکان استثنایی نیز میتوان به علیزاده، غباری بناب، کریمی و سعادت در خوشۀ اصلی و علیپور و مهرابی زاده هنرمند در خوشههای دهتایی اشاره نمود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارتباطهای نسبتاً کمی بین گرههای موجود در شبکههای هم نویسندگی دو فصلنامه وجود دارد و ارتباط منسجمی نیز بین خوشههای بزرگ در هر دو فصلنامه وجود نداشته و تراکم شبکه در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی معادل 04/0 و در فصلنامه کودکان استثنایی نیز 06/0 است که در هر دو فصلنامه پایین است و نشان از انسجام اندک شبکههای این دو فصلنامه دارد.
فهیمه باب الحوائجی
چکیده
یکی از مسائل چالشبرانگیز در دورههای تحصیلات تکمیلی، کثرت جذب دانشجو و بهتبع آن خیل دانشجویانی است که میبایست فارغالتحصیل شده و پایاننامهای را ارائه نمایند. کثرت دانشجویان کارشناسی ارشد و همچنین دکتری موجب شده است تا دانشجویان ازنظر علائق علمی و پژوهشهای کلاسی دچار پراکندهکاری و یا سری کاری شوند زیرا ایشان بجای آنکه ...
بیشتر
یکی از مسائل چالشبرانگیز در دورههای تحصیلات تکمیلی، کثرت جذب دانشجو و بهتبع آن خیل دانشجویانی است که میبایست فارغالتحصیل شده و پایاننامهای را ارائه نمایند. کثرت دانشجویان کارشناسی ارشد و همچنین دکتری موجب شده است تا دانشجویان ازنظر علائق علمی و پژوهشهای کلاسی دچار پراکندهکاری و یا سری کاری شوند زیرا ایشان بجای آنکه یک سیر مطالعاتی را درروند ارائه مقالات کلاسی برگزینند، به دلیل تعداد زیاد دانشجویان مجال راهنمایی مؤثر از طرف اساتید وجود ندارد. بدین ترتیب هنگامیکه دانشجویان به مرحله انتخاب موضوع پایاننامه میرسند همواره شکایت از فقدان موضوعات بکر کرده و یا مرتباً موضوعات تکراری به گروههای آموزشی معرفی میگردد. عدم برنامهریزی صحیح موجب میشود تا تعداد کمی از دانشجویان علائق خود را شناسایی کنند و، باری به هر جهت، در محدودهی زمانی مشخص موضوعاتی را پیشنهاد کنند. مشکل به وجود آمده را از چند منظر میتوان آسیبشناسی کرد. نخست آنکه دانشجویان کارشناسی ارشد میبایست تحت سرپرستی اساتید مشخص قرار گیرند، علائق آنها شناسایی شود و یا سعی شود استعدادهای آنها شکوفا گردد که این امر با کثرت دانشجویان امکانپذیر نیست. مشکل جذب تعداد زیاد دانشجو دور تسلسل باطلی است که موجب شده است تعداد زیادی موضوع انتخاب گردد لذا انتخاب موضوعات غیرتکراری کاری بس دشوار شده است. باوجوداین، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با خلأ موضوعات مواجه است. یکی از مصادیق بارز آن حیطهی موضوعی فصلنامه "مطالعات دانششناسی" است. در طی دورهای که این مجله فراخوان مقالات را شروع کرده است تعداد زیادی از مقالات را در موضوعات مدیریت دانش و تحلیل استنادی دریافت کرده است درحالیکه موضوعاتی نظیر سازماندهی دانش، سرمایههای دانشی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد شبکه، دادهکاوی، متنکاوی و توسعه دانش و نظیر اینها، ازجمله خلأهای موضوعی هستند که در خصوص آنها احتمالاً کمتر پایاننامهای دفاع شده و مقاله پژوهشی نگاشته شده است، لذا توجه جامعه علمی علم اطلاعات و دانش شناسی را به این خلأهای موضوعی جلب نموده و این طرح مسئله میتواند فرصتی برای انتخاب موضوعات جدید باشد.
فهیمه باب الحوائجی
چکیده
زندهباد کتابخانههااستاد فقید، مرحومه پوری سلطانی در مصاحبهای فرمودند:"کتابداری کاری نیست که شما انجام بدهید و تمام بشود، بلکه یک علم، فن و هنر پویا است که دائماً باید زندگی کند و زنده باشد." نکتهی جالب در این سخن گهربار زندگی کردن و زندهبودن کتابداری است.درواقع، با توجه به این سخن، کتابداری یا علم اطلاعات و دانش شناسی یک ارگان ...
بیشتر
زندهباد کتابخانههااستاد فقید، مرحومه پوری سلطانی در مصاحبهای فرمودند:"کتابداری کاری نیست که شما انجام بدهید و تمام بشود، بلکه یک علم، فن و هنر پویا است که دائماً باید زندگی کند و زنده باشد." نکتهی جالب در این سخن گهربار زندگی کردن و زندهبودن کتابداری است.درواقع، با توجه به این سخن، کتابداری یا علم اطلاعات و دانش شناسی یک ارگان یا سازمان زنده است. یک سازمان زنده نفس میکشد، نیاز به غذا و توجه و مراقبت دارد و میمیرد ولی میرایی در مورد نهادهایی که با آحاد مردم سروکار دارند و در جامعه و با جامعه نفس میکشند ممکن نیست. تا زمانی که مردم نقش پویا دارند، کتابخانه و کتابداری باقی و زنده خواهد بود. جوامعی که در آن خواندن نیرو محرکهی جامعه است، عمل به خواندن موجب حیات کتابخانهها خواهد شد و درنتیجه علم اطلاعات و دانش شناسی که فلسفه وجودیاش، وجود کتابخانههاست زنده خواهد ماند. این علم از کتابخانهها نفس میگیرد و کتابخانهها از جامعه نفس میگیرند، این عمل دم و بازدم موجب پویایی و زنده ماندن کتابخانهها و متعاقباً علم اطلاعات و دانش شناسی میشود.چه باید کرد تا کتابخانهها زنده بمانند؟آیا میتوان انتظار داشت در جامعهای که پشت به کتاب کرده است، کتابخانهها زنده بمانند و کتابداری که علم وابسته به کتابخانههاست پویا باشد؟ بهراستی مسئولیت این مهم با کیست؟ ما کتابداران تا چه اندازه دارای مسئولیت هستیم؟ آیا همیشه حیات علم اطلاعات و دانش شناسی از کتابخانهها جان میگیرد و یا جهت عکس آنهم ممکن است؟ آیا جامعهی دانشگاهی مسئولیت بازنگری به آموزش، منابع علمی و نیازهای کتابخانهها را نباید به عهده بگیرد؟راهکارهای ادامهی حیات کتابخانهها و علم اطلاعات و دانش شناسی را میتوان در دو بعد بازنگری کرد. دولت و مردم. اینکه کدام بر دیگری ارجحیت دارد بهراستی نمیتوان به قطعیت رسید. ازیکطرف، اکثر کتابخانههای ما دولتی و یا وابسته به بودجهی نهادهای دولتی هستند لذا کارکنان آنها نیز کارمندان بالقوه دولت هستند. از طرف دیگر کتابخانهها میبایست در خدمت جوامع مختلف اعم از مردم عادی تا دانشپژوهان دانشگاهی باشند. تدوین برخی از سیاستها از طرف دولتها ابلاغ میشوند. مثلاً تغییر نظام آموزشی از کتاب درسی محور به پژوهش محور یا مطالعه محور میبایست از طرف دولت برنامهریزی، حمایت و پیاده شود. در سالهای اخیر تلاشهایی در راستای این مسئله انجام شده است ولی گویا همهچیز به کنکور ختم میشود و انرژی و انگیزههای بالقوه نونهالان و نوجوانان کشورمان میبایست در جهت در راه موفقیت در کنکور تلف شود. این سالهای طلایی است که ما از دست میدهیم، در این سالهای طلایی فعالیتهای علمی در حد خواندن و حفظیات تلف میشوند. سالهایی که مطالعه کردن میبایست تبدیل به عادت شود.این مسئولیت مهم دولت و نهادهای قانون گزار است که به دست فراموشی سپرده شده است. کدام مصوبه مجلس در دهههای اخیر در مورد این امر مهم بوده است؟ کدام قوانین آموزشی دانشآموزان کشورمان را بر محور مطالعه منابع غیردرسی سوق دادهاند؟ مگر میتوان کتابخانهها را با مسابقهی کتابخوانی زنده نگه داشت. این دور باطلی است که همه ما در حال نظارهی آن هستیم.مسئولیت دیگر، به عهدهی خود مردم است. پویایی کتابخانهها یک مسئولیت اجتماعی است. گروههای مردمنهاد در این رابطه اندک هستند. اخیراً خیرین کتابخانه ساز در برخی از استانها فعال شدهاند ولی راهی طولانی در این رابطه وجود دارد. رشد این نهادها میبایست از طرف نهادهای دولتی تشویق شود و قوانین دستوپا گیر میبایست بازنگری شوند تا کتابداران جوان رهبری این مهم را به عهده بگیرند. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار، جامعهی دانشگاهی است.جامعه دانشگاهی علم اطلاعات و دانش شناسی ازیکطرف، میبایست نیازهای جامعه فراگیران، نیازهای کتابخانهها و بهطور کل نیازهای جامعه را بررسی و واکاوی نماید و آموزشهای خود را مبتنی بر نیازها انجام دهد. جامعه دانشگاهی میبایست در دل جامعه زندگی کند و راهکارها را از دل جامعه و منابع علمی بهروز استخراج نماید و چراها را پاسخ دهد. جوامع دانشگاهی جدای از جامعه و دولت نیستند و نمیتوان منتظر دیکته دستورالعملها از طرف نهادهای دولتی ماند. مسئولیت اجتماعی همهی ما ایجاب میکند تا به این نهاد نیمهجان روحی تازه ببخشیم. همانطور که حیات علم اطلاعات و دانش شناسی وابسته به کتابخانههاست، حیات کتابخانهها نیز وابسته به علم اطلاعات و دانش شناسی است. بیتفاوتی نسبت به کتابخانهها و وضعیت کنونی موجب افول ستارهی کتابخانهها و درنتیجه افول رشته علم اطلاعات و دانش شناسی خواهد شد. گرچه بارقههای امید سوسو میزند ولی برنامهریزی و مدیریت برای زنده نگهداشتن کتابخانهها از طرف نهادهای ذیربط و عزم ملی از طرف آحاد مردم و بخصوص از طرف جامعهی علم اطلاعات و دانش شناسی موجب تحرک کتابخانهها خواهد شد.
کمال درانی؛ هاشم ادیبان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطه ی فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه تهران می باشد. روش: از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 105 نفرازکارکنان دانشگاه تهران( 21مرد و84 زن) از روش نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله فرمول کوکران تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده ازفهرست وارسی عملکرد وپرسشنامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطه ی فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه تهران می باشد. روش: از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 105 نفرازکارکنان دانشگاه تهران( 21مرد و84 زن) از روش نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله فرمول کوکران تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده ازفهرست وارسی عملکرد وپرسشنامه مدیریت دانش گردآوری شد، تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری(Tمستقل، تحلیل واریانس، یومن وایتنی ،ضریب همبستگی پیرسون ومیانگین) انجام شد. یافته ها: وضعیت مدیریت دانش در بین کارکنان پایین تر از میانگین فرضی(3) و عملکرد شغلی بالاتراز میانگین می باشند و میزان مدیریت دانش وعملکرد شغلی در بین متغیرهای جمعیت شناختی:(جنس، سن، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت)، متغیر سن با مدیریت دانش ؛ وسن وجنسیت با عملکرد شغلی تفاوت معنا داری را نشان داد. نتیجه گیری: بین شاخص های مدیریت دانش با شاخص های عملکرد شغلی، تنها شاخص کسب دانش با شاخص های عملکرد شغلی(عملکرد وظیفه ای وزمینه ای) رابطه معناداری نشان داد وبین دیگر متغیرها رابطه معناداری یافت نشد.
قباد رمضانی؛ جمال سلیمی
چکیده
امروزه دانش و سرمایههای فکری سازمانها یکی از مزیتهای اصلی رقابت محسوب میشود و میتوان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش و وضعیت ...
بیشتر
امروزه دانش و سرمایههای فکری سازمانها یکی از مزیتهای اصلی رقابت محسوب میشود و میتوان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش و وضعیت پیادهسازی آنها در دانشگاه کردستان بود. روش پژوهش در این مطالعه از نوع کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی بوده است. جامعه آماری اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 1393-94 بودند. از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار spss و Lisrel بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با شاخصهای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با مؤلفههای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد.
اصغر ستارزاده؛ گلنسا گلینی مقدم؛ عصمت مومنی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر سطح همکاری و تحلیل ساختار شبکه همکاریهای علمی پژوهشگران ایرانی حوزه علوم پایه پزشکی، درپایگاه استنادی علوم) سال 1996 تا سال 2013) انجام شده است. پژوهش با روش علمسنجی و با کمک شاخصهای تحلیل شبکه انجام شد و جامعه آماری پژوهش شامل 1040 مقاله منتشر شده در سه حوزه سلولهای بنیادی، پزشکی مولکولی و بیوانفورماتیک از زیرشاخههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر سطح همکاری و تحلیل ساختار شبکه همکاریهای علمی پژوهشگران ایرانی حوزه علوم پایه پزشکی، درپایگاه استنادی علوم) سال 1996 تا سال 2013) انجام شده است. پژوهش با روش علمسنجی و با کمک شاخصهای تحلیل شبکه انجام شد و جامعه آماری پژوهش شامل 1040 مقاله منتشر شده در سه حوزه سلولهای بنیادی، پزشکی مولکولی و بیوانفورماتیک از زیرشاخههای علوم پایه پزشکی و از اولویتهای علوم پایه در سند نقشه جامع علمی کشور بود. یافتهها نشان داد همکاری درون سازمانی در این حوزه 94/23 درصد، همکاری برون سازمانی 02/52 درصد و همکاری بین المللی 08/23 درصد است. یافتههای پژوهش در تحلیل شبکه همکاریهای علمی، برای چگالی شبکه عدد 018/0 ، ضریب خوشه بندی شبکه معادل 831/0 ، میانگین فاصله در شبکه همکاری برابر با 334/3 و قطر شبکه 9 است و از مولفههای شبکه همکاری حوزه علوم پایه پزشکی 24 مؤلفه محاسبه شده بود. یافتههای شاخصهای مرکزیت (خرد)، در مرکزیت درجه شبکه معادل 346/2 درصد، مرکزیت بینیت شبکه معادل 69/31 درصد و شاخص مرکزیت نزدیکی معادل 522/3 و شاخص بردار ویژه شبکه معادل 18/85 درصد بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد شبکه همکاری در حوزه علوم پایه پزشکی از انسجام کافی برخوردار نبوده و ارتباط و همکاری علمی لازم بین پژوهشگران صورت نگرفته است.
غلامعلی طبرسا؛ احمد صادقی؛ شهاب طلایی شکری
چکیده
عوامل زمینهای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان میشود، در پی تبیین و سنجش ...
بیشتر
عوامل زمینهای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان میشود، در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل برای استقرار مدیریت دانش است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل زمینهای مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران انجام شد و پرسشنامهای در میان کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در 22 منطقه شهرداری در مورد وضعیت و میزان اهمیت هرکدام از این عوامل در زمینه استقرار مدیریت دانش درجه بندی شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و با توجه به آزمون فریدمن به رتبه بندی این عوامل پرداخته شد. بر اساس دادههای منتج شده بر اساس دیدگاه کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران مهمترین عامل برای استقرار مدیریت دانش بودن فرهنگ سازمانی درست و حامی، برای استقرار آن است، چرا که در صورتی ما تمامی زیر ساخت های مرتبط با استقرار مدیریت دانش را در یک سازمان فراهم کنیم ولی فرهنگ سازمانی که شامل عناصر مشارکت در تصمیم گیری، حمایت مدیریت و حس تعلق سازمانی میباشد، در سازمان نباشد، مدیریت دانش مستقر نخواهد شد. به همین ترتیب و در ادامه اولویت بندی عوامل، نظام فناوری اطلاعات در جایگاه دوم و فراینده های مدیریت دانش در جایگاه سوم اولویت گذاری شده است. بنابراین قبل از راه اندازی و به کار گماری نظام فناوری اطلاعات، باید فرهنگ سازمانی در این زمینه که مدیران و کارکنان به راحتی دانش ضمنی خود را در اختیار سایرین قرار دهند به وجود بیاید چون هر چند که ما بتوانیم ساختارهای فناوری را به صورت صیحیح فراهم کنیم و فرایندهای مدیریت دانش را به صورت اصولی اجرا کنیم ولی فرهنگ سازمانی تقویت کننده این وضعیت نباشد به صورت قطع به یقین نظام مدیریت دانش سازمان ناکارآمد خواهد بود.
سید حامد هاشمی؛ احسان اکرادی؛ مینو یوسفی
چکیده
نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد ...
بیشتر
نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد مدیریت دانش میپردازد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه رؤسا و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان گیلان میباشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS18 و نرم افزارSPSS21 استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی تأثیر دارد و همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر دارد و مدیریت دانش همچنین بر نوآوری سازمانی مؤثر است.مدیریت استراتژیک منابع انسانی، نوآوری سازمانی، مدیریت دانش، سازمان آموزش و پرورش استان گیلان
پروانه ابوطالبی؛ محمدحسین بیگلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تولیدات علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی طی سال های 2006 -2016 در پایگاه مجموعه هسته علوم تحت وب میباشد. در این پژوهش تلاش شده با بررسی 2806 رکورد مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که در پایگاه مجموعه هسته علوم تحت وب در بازه زمانی 2006-2016 منتشر شدهاند با استفاده از روش علم سنجی به بررسی نویسندگان، مجلات هسته و کشورهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تولیدات علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی طی سال های 2006 -2016 در پایگاه مجموعه هسته علوم تحت وب میباشد. در این پژوهش تلاش شده با بررسی 2806 رکورد مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که در پایگاه مجموعه هسته علوم تحت وب در بازه زمانی 2006-2016 منتشر شدهاند با استفاده از روش علم سنجی به بررسی نویسندگان، مجلات هسته و کشورهای پیشرو در این حوزه پرداخته شود. هم چنین برای ترسیم شبکه همتالیفی نویسندگان و هم سازمانی از نرم افزارهای ساینس آوساینس و سایت اسپیس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد انتشار مقالات علمی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی روندی صعودی دارد. هم چنین کشورهای ایالات متحده، چین و انگلستان در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی درصدر کشورها قرار دارند. به علاوه مجلات انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا و مدیریت اطلاعات به عنوان مجلات هسته که بیشترین تعداد مقالات در این حوزه را به خود اختصاص داده اند، شناسایی شدند. در میان نویسندگان «ونکاتش» ، «کافمن» و «باتز» سهم بسزایی در انتشار مقالات این حوزه بر عهده دارند. بررسی نتایج نشان میدهد که علیرغم اهمیت و ضرورت انجام فعالیتهای پژوهشی به صورت مشترک که منجر به افزایش کیفیت آنها می شود، در رشته کتابداری و اطلاع رسانی میزان همکاری علمی محققان بسیار پایین است و پژوهشگران این حوزه علاقه چندانی به خلق آثار علمی به صورت گروهی ندارند.
سمیه زارع؛ رضا ناصری جهرمی؛ حسین زینلی پور؛ مهدی محمدی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395 بود (3800 نفر). با ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395 بود (3800 نفر). با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، 420 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه مدیریت دانش، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی، پرسشنامه مسئولیت پذیری بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. در نهایت، به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی داده ها، از شاخص های توصیفی و و ازمونهای استنباطی ماتریس همبستگی، رگرسیون چند متغیره و برازش مدل استفاده شد. نتایج نشان داد کهمدیریت دانش پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(43/0= β، 05/0>p) و مسئولیت پذیری کارکنان(41/0= β، 05/0>p) می باشد؛ مسئولیت پذیری پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(30/0= β، 05/0>p) می باشد؛ و در نهایت، مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان نقش واسطه ای دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبتنی بر اینکه مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان ، نقش واسطهای دارد؛ به مدیران و دست اندرکاران سازمان آموزش و پرورش توصیه می گردد با اتخاذ روشهای مناسب و فراهم کردن امکانات لازم، تلاش نمایند توانایی های کارکنان را در این زمینه بهبود بخشند؛ همچنین، کارکنان نیز در تقویت مهارتهای ارتباطی، مسئولیت پذیری و مدیریت دانش خود تلاش کنند.
محسن اصغری؛ حمید رحیمی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین فرآیند تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بود. نوع تحقیق، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل به تعداد 132 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین فرآیند تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بود. نوع تحقیق، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل به تعداد 132 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز نیز از طریق دو پرسشنامه فرآیند تبدیل دانش با 24 گویه در چهار مؤلفه و پرسشنامه نوآوری و خلاقیت با 12 گویه برحسب مقیاس پنجدرجهای لیکرت، جمعآوری گردید. روایی پرسشنامهها بهصورت محتوایی توسط کارشناسان تائید گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای فرآیند تبدیل دانش 91/0 و برای نوآوری 92/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t تک نمونهای، تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری و خلاقیت و فرآیند تبدیل دانش در اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین فرآیندهای تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و تنها مؤلفه درونی سازی است که قابلیت پیش بینی نوآوری و خلاقیت را دارد.
علی شقاقی؛ سعید اسدی؛ علی شرفی
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه جایگاه کشورهای خاورمیانه و تعیین کشورهای قدرتمند اطلاعاتی، وابسته و ضعیف آنها بر اساس چارک تولیدات علمی و همکاریهای علمی در جغرافیای سیاسی اطلاعات بود.این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از نوع علمسنجی بود که با روشهای اسنادی و تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش 16 کشور خاورمیانه بود که بر اساس تولیدات ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه جایگاه کشورهای خاورمیانه و تعیین کشورهای قدرتمند اطلاعاتی، وابسته و ضعیف آنها بر اساس چارک تولیدات علمی و همکاریهای علمی در جغرافیای سیاسی اطلاعات بود.این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از نوع علمسنجی بود که با روشهای اسنادی و تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش 16 کشور خاورمیانه بود که بر اساس تولیدات علمی و همکاریهای علمی منطقهای و فرامنطقهای از سال 2008-2017 موردمطالعه قرارگرفتهاند. دادهها از پایگاههای اطلاعاتی اسکوپوس، بانک جهانی و سایت مرکز آمار فلسطین استخراج و برای تجزیهوتحلیل آنها از نرمافزارهای اکسل و اسپیاساس استفاده شده است.بر اساس یافتهها به ترتیب کشورهای ترکیه، عربستان، ایران و مصر در جایگاه اول تا چهارم در جغرافیای سیاسی اطلاعات خاورمیانه قرار دارند و با اختصاص دادن بالای 75 درصد چارک (3Q) شاخصها به خود جزو کشورهای قدرتمند اطلاعاتی محسوب میشوند. کشورهای رژیم صهیونیستی، قطر، امارات، اردن، عمان، کویت، عراق و فلسطین به ترتیب در جایگاه پنجم تا دوازدهم خاورمیانه قرار دارند و با اختصاص دادن 25 تا 50 درصد چارک (2Q) شاخصها به خود جامعه کشورهای وابسته را تشکیل میدهند؛ و چهار کشور لبنان، بحرین، یمن و سوریه در جایگاه سیزدهم تا شانزدهم جغرافیای سیاسی اطلاعات خاورمیانه قرار دارند و با کسب 25 درصد چارک (1Q) شاخصها کشورهای ضعیف خاورمیانه را تشکیل میدهند. همچنین یافتهها نشان داد میان جایگاه کشورهای قدرتمند اطلاعاتی، وابسته و ضعیف (بین چارک اول، دوم و سوم) خاورمیانه در جغرافیای سیاسی اطلاعات فاصله و شکاف عمیقی وجود دارد.ارزش این پژوهش در تعیین کشورهای قدرتمند اطلاعاتی، وابسته و ضعیف خاورمیانه در جغرافیای سیاسی اطلاعات به لحاظ نوآوری و نکته آغازی و موجب جلبتوجه سیاستمداران، پژوهشگران و متخصصان حوزههای علم اطلاعات و دانششناسی، علمسنجی، علوم سیاسی، علوم ارتباطات، مدیریت و جامعهشناسی برای انجام پژوهشهای بهتر در زمینه جغرافیای سیاسی اطلاعات و مشخص نمودن مؤلفههای آن بود.
زهرا اباذری؛ رستا حدادی
چکیده
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه ...
بیشتر
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه تأیید شد. فرضیههای مربوط به مدل مفهومی پژوهش که فرضیههای اصلیتر پژوهش هستند، تأیید نشدند. وضعیت بهکارگیری دادهکاوی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران و عملکرد سازمانی مدیران، متوسط است. وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران مطلوب است. رابطة معنیداری بین بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. رابطة معنیداری بین بهکارگیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد.نتیجه گیری:وضعیت بهکارگیری دادهکاوی و عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، متوسط است و وضعیت مدیریت دانش مطلوب است. بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران همچنین بهکارگیری دادهکاوی بر مدیریت دانش از دیدگاه مدیران این کتابخانهها نیز تأثیرگذار نیست.
گلنسا گلینی مقدم؛ سید مهدی طاهری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین جایگاه دانشگاههای ایران در چهار نظام رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها شامل «شانگهای»، «کیو.اس»، «تایمز» و «آیاسسی» با تأکید بر دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بود. روش پژوهش تطبیقی، روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و ابزار پژوهش سیاهه وارسی مبتنی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین جایگاه دانشگاههای ایران در چهار نظام رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها شامل «شانگهای»، «کیو.اس»، «تایمز» و «آیاسسی» با تأکید بر دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بود. روش پژوهش تطبیقی، روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و ابزار پژوهش سیاهه وارسی مبتنی بر شاخصهای هرکدام از نظامهای رتبهبندی مذکور بوده است. یافتهها نشان داد که تقریباً ۸۰٪ مقالات چاپشده (بهعنوان یک شاخص مهم) با وابستگی سازمانی دانشگاه علامه طباطبائی در مجلات داخل کشور و تنها ۲۰ ٪ در مجلات بینالمللی به چاپ رسیدهاند. به لحاظ سایر شاخصها، با وجود حرکت روبهرو رشد، وضع موجود دانشگاه علامه طباطبائی، فاصله نسبتاً زیادی با دانشگاههای برتر در سطح بینالمللی دارد. نتایج نشان داد که دانشگاه علامه طباطبائی تا سال ۲۰۱۶ در میان دانشگاههای برتر جهان در سه نظام «شانگهای»، «کیو.اس» و «تایمز» قرار نگرفته است. بااینحال، در نظام رتبهبندی «آیاسسی» در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در جایگاه دوم کشور در حوزه علوم انسانی قرار گرفته است.
مریم سلامی؛ سارا بهرامی نیا؛ زهرا عزیزخانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین توانایی اکتساب دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه و رشد و توسعهسازمانی آنها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه که درمجموع 58 نفر بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین توانایی اکتساب دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه و رشد و توسعهسازمانی آنها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه که درمجموع 58 نفر بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشتند از روش سرشماری جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید که از این تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد توسعهسازمانی و پرسشنامه محققساخته سنجش اکتساب دانش در طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که توانایی اکتساب دانش و مؤلفههای آن (استخراج دانش، تبدیل دانش و انتقال دانش) در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی استخراج دانش (68/3) و کمترین فراوانی، مربوط به توانایی انتقال دانش (25/3) بود. همچنین میانگین رشد و توسعهسازمانی و مؤلفههای آن (پاداش، روابط، ساختار، مدیریت، مکانیسمهای سودمند، نگرش نسبت به تغییر و هدف) در کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه در سطح مطلوب بود، در این بخش نیز بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفهی روابط و کمترین فراوانی، مربوط به پاداش بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح توانایی انتقال دانش در بین کتابداران نسبت به دیگر مؤلفههای اکتساب دانش آنها پایینتر است، نیاز به آموزش و فراهم کردن شرایطی برای بهبود این مهارت و روحیه اشتراک دانش در بین کتابداران ضروری به نظر میرسد، زیرا توانایی انتقال و اشتراک دانش که یکی از شاخصههای اصلی چرخه اکتساب دانش است، برای کتابداران بهعنوان اشاعه دهندگان اطلاعات امری اجتنابناپذیر و ضروری بود. لذا هراندازه کارکنان سازمان وظایف خود را بهتر بشناسند و مهارتهای لازم در خصوص حرفه خود را ارتقا ببخشند و درنتیجه عملکرد بهتری داشته باشند، در بهبود وضعیت، پیشرفت و توسعه سازمان خود، نقش مؤثرتری خواهند داشت.
شهاب بهرامی؛ مهتاب مشتاقی؛ مریم رک رک
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتارهای تسهیم دانش با نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 110 نفر از کارکنان شاغل در این سه فدراسیون گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتارهای تسهیم دانش با نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 110 نفر از کارکنان شاغل در این سه فدراسیون گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت متغیر وضعیت متغیرهای تسهیم دانش و نوآوری در خدمات و فرآیندها از حد متوسط بیشتر است. همچنین نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد رفتارهای تسهیم دانش بر نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها تأثیر مثبتی دارد. جهت بهبود تسهیم دانش در فدراسیونهای ورزشی نیاز به ارتقا نوآوری در خدمات و فرایندها وجود دارد. به عبارتی نوآوری در خدمات و فرایندها سبب ایجاد بستری جهت بهبود رفتارهای تسهیم دانش میگردد.
شهاب بهرامی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود که به لحاظ هدف، کاربردی و بهصورت میدانی در جامعه آماری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد 965 ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود که به لحاظ هدف، کاربردی و بهصورت میدانی در جامعه آماری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد 965 نفر تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 276 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی فرجی (1389)، مدیریت دانش همتی (1389) و ظرفیت سازمانی مقیمی (1390) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب (82/0، 80/0، 78/0) به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش و ظرفیت سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. مدیریت دانش نیز اثری مثبت و مستقیم بر ظرفیت سازمانی داشته است. درنهایت نتایج حاصل از مدل پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی سازمانی بهواسطه مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: بهطورکلی یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت نقش سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ارتقای سطح ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان است؛ بنابراین پیشنهاد میشود که وزارت ورزش و جوانان با استفاده از برنامههای دانشمحور و مدیریت آنها و تبدیل کارکنان به سرمایههای اجتماعی موجبات افزایش و تقویت ظرفیت سازمانی کارکنان را فراهم کند
عصمت مومنی؛ سیروان باباآغائی؛ سعید اسدی
چکیده
روانشناسی از علومی است گستردگی و زیرشاخههای زیادی دارد و بررسی ارتباط این بخشها و نیز ابعاد و ساختار هریک از زیرشاخههای آن میتواند به درک ساختار این دانش کمک کند. به همین دلیل، این پژوهش با هدف کشف ساختار درونی مطالعات روانشناسی مثبت صورت گرفته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی است و در آن از فنون علمسنجی و بهطور خاص از ...
بیشتر
روانشناسی از علومی است گستردگی و زیرشاخههای زیادی دارد و بررسی ارتباط این بخشها و نیز ابعاد و ساختار هریک از زیرشاخههای آن میتواند به درک ساختار این دانش کمک کند. به همین دلیل، این پژوهش با هدف کشف ساختار درونی مطالعات روانشناسی مثبت صورت گرفته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی است و در آن از فنون علمسنجی و بهطور خاص از روش هم رخدادی واژگان و به روش متنکاوی، برای کشف ساختار درونی و روابط موضوعی مطالعات روانشناسی مثبت استفاده شده است. جامعه این پژوهش، مقالات حوزه روانشناسی مثبت نمایه شده در پایگاه اسکوپوس بوده است. تعداد کل این مقالات در بازه زمانی 2000 تا 2012 برابر 1086 مقاله بوده است. با استخراج واژههای مرتبط موضوعی از عنوان، چکیده و کلیدواژههای مقالات و اعمال روشهای متنکاوی و ریشهیابی، یک ماتریس هم رخدادی با ابعاد 43 × 43 ایجاد شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از بین 7 خوشه بهینه تولیدشده، خوشه 2 با 10 واژه و خوشه 4 با 9 واژه، بهعنوان خوشههای اصلی شناخته میشوند. خوشه 5 بیشترین تعداد موضوعهای اصلی از بین مفاهیم منتخب را داراست و خوشههای 2 و 1 کمترین فاصله را دارند که نشان میدهد ارتباط بین موضوعهای اصلی و جزئی در این خوشهها بیشتر است. در مقابل خوشه 7، بیشترین فاصله را از اغلب خوشهها دارد که نشاندهنده حداقل شباهت موضوعهای خوشه با موضوعات دیگر خوشهها است. بر همین مبنا بیشترین ارتباط در ساختار درونی روانشناسی مثبت بین مفاهیم adult، construct، individu، positivepsycholog و strength در خوشه 1 با مفاهیم affect، chang، develop، educ، emot، model، optim، posit، role و support در خوشه 2 برقرار است. در همین خصوص پیشبینی میشود که خوشه 7 با مفاهیم قرار گرفته در آن، در آینده تبدیل به یک حوزه مطالعاتی مستقل گردد.
ابوالفضل خسروی؛ غلامرضا امیری؛ مهدی امیری
چکیده
در اقتصاد، دانش بهعنوان مهمترین تولید محسوب میشود و از آن بهعنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها نام برده میشود. همچنین اثربخشی سازمانی را میزان دستیابی به اهداف سازمانی میدانند. هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت دانش و فرایندهای آن بر اثربخشی سازمانی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی به روش پیمایشی بوده و جامعه آماری ...
بیشتر
در اقتصاد، دانش بهعنوان مهمترین تولید محسوب میشود و از آن بهعنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها نام برده میشود. همچنین اثربخشی سازمانی را میزان دستیابی به اهداف سازمانی میدانند. هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت دانش و فرایندهای آن بر اثربخشی سازمانی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی به روش پیمایشی بوده و جامعه آماری مدیران تمام شعب شرکتهای بیمه شهر اصفهان که بهصورت نمونهگیری سرشماری با حجم 72 نفر انتخاب شدند، بودند. برای جمعآوری داده از دو پرسشنامه با طیف لیکرت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که 857/0 درصد از پراکندگی اثربخشی سازمانی مربوط به فرایندهای مدیریت دانش است. نتایج آماری تأثیر تمام ابعاد مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی به جر کاربرد دانش را تأیید نمود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش نتیجه میگیریم که طراحی ساختار دانشمدار در سطوح شرکتهای بیمه در شهر اصفهان، در بهبود وضعیت اثربخشی این شرکتها مؤثر خواهد بود.
فرخنده احمدی؛ محمد علی نادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ساختاری بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش بود. رو ش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دبیران زن شاغل در دوره پیشدانشگاهی دبیرستانهای دخترانه نواحی ششگانه آموزشوپرورش شهر اصفهان تشکیل میدادند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 189 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ساختاری بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش بود. رو ش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دبیران زن شاغل در دوره پیشدانشگاهی دبیرستانهای دخترانه نواحی ششگانه آموزشوپرورش شهر اصفهان تشکیل میدادند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 189 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین آنها انتخاب شدند. بهمنظور گرداوری دادهها از پرسشنامههای جو گروهی باک و همکاران (2005)، رهبری توانمندساز آرنولد و همکاران (2000)، رفتار تسهیم دانش هسو و همکاران (2007) و نگرش نسبت به تسهیم دانش باک و همکاران (2005) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از بسته نرمافزار آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و نرمافزار حداقل مربعات جزئی (smartPLS) انجام شد. یافتهها نشان داد که جو گروهی بر رفتار تسهیم دانش بهطور مستقیم اثر دارد ولی بهطور غیرمستقیم و بهواسطه نگرش به تسهیم دانش بر تسهیم دانش تأثیر نداشت. همچنین رهبری توانمند ساز بهطور مستقیم بر رفتار تسهیم دانش تأثیر داشت ولی بهواسطه نگرش به تسهیم دانش بر رفتار تسهیم دانش اثر نداشت، هرچند رهبری توانمندساز بر نگرش به تسهیم دانش اثر مستقیم داشت (001/0>P). بعلاوه مدل ساختاری روابط بین جو تیمی، رهبری توانمندساز و نگرش نسبت به تسهیم دانش بهعنوان پیشایند بر رفتار تسهیم دانش از پایایی ترکیبی بالایی برخوردار بود.
محمدرضا سرمدی؛ فاطمه عفتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران جهت استقرار مدیریت دانش و نیز بررسی وضعیت فرایندهای چرخه دانشی بر اساس مدل بهره وری آسیایی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع آن کاربردی بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سازمان بهره وری آسیایی و نیز سؤالات تکمیلی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران جهت استقرار مدیریت دانش و نیز بررسی وضعیت فرایندهای چرخه دانشی بر اساس مدل بهره وری آسیایی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع آن کاربردی بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سازمان بهره وری آسیایی و نیز سؤالات تکمیلی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ 23 و میزان ضریب آلفای 95/0 محاسبه گردید. جامعه آماری پژوهش 250 نفر از مدیران و کارمندان متخصص فعال در حوزه منابع انسانی سازمان بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر انتخاب شد. نتایج حاکی از آن بود، شهرداری تهران با کسب 51/99 امتیاز در سطح دوم از پنج سطح بلوغ مدیریت دانش قرار دارد. این بدان معنا است که سازمان پس از آگاهی از مزایای مدیریت دانش بر بهبود فرآیندهای کسب وکار و بهره وری، نسبت به آن اطلاعاتی را جمع آوری و نسبت به اهمیت آن احساس نیاز نموده است. همچنین نتایج رتبه بندی گروههای معیار نشان داد که بالاترین و پایین ترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیارهای «فناوری اطلاعات» و «فرایند دانشی» است. تمرکز بر زیر فرایندهای چرخه دانشی، نظیر به کارگیری، نگهداری، تسهیم و خلق دانش حاکی از آن بود که سازمان بایستی برای بهبود وضعیت موجود، نسبت به پیادهسازی راهکارهایی همچون ایجاد یک ساختار مشخص برای راهبری مدیریت دانش (حمایت و پشتیبانی از فرآیندهای مدیریت دانش، توسعه فرهنگ به تسهیم و بهکارگیری دانش) از طریق تشکیل انجمن های خبرگی، توسعه مدیریت دانش پروژه، جاری سازی ابزارهایی نظیر مستندسازی تجارب خبرگان، کافه های دانش و غیره اقدام نماید.
مهدی زینالی تازه کندی؛ محسن نوکاریزی
چکیده
داده کاوی به مفهوم آشکارسازی الگوهای موجود در حجم انبوه داده هاست که در بسیاری از رشته ها به کار گرفته شده است. در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بهویژه در بازیابی اطلاعات نیز میتوان از آن بهره برد. در بازیابی اطلاعات ابتدا پارادایم نظام گرا و سپس پارادایم کاربرگرا مطرح شده است که در پارادایم دوم به نیاز اطلاعاتی توجه ...
بیشتر
داده کاوی به مفهوم آشکارسازی الگوهای موجود در حجم انبوه داده هاست که در بسیاری از رشته ها به کار گرفته شده است. در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بهویژه در بازیابی اطلاعات نیز میتوان از آن بهره برد. در بازیابی اطلاعات ابتدا پارادایم نظام گرا و سپس پارادایم کاربرگرا مطرح شده است که در پارادایم دوم به نیاز اطلاعاتی توجه شده است. در پارادایم دوم، ورود پرسش های نامناسب از سوی کاربران، دلیل اصلی عدم بازیابی مدارک مرتبط تلقی می شود. ازاین رو، یکی از مباحث اصلی این پارادایم، پیشنهاد و بسط پرسش مناسب در نظام بازیابی اطلاعات است که میتوان از روش های داده کاوی برای آن استفاده کرد. چهار روش مهم برای پیشنهاد پرسش جهت تقویت نظام توصیه گر وجود دارد. قاعده سری زمانی یکی از این روش هاست که به فراوانی پرسش در واحد زمانی خاص می پردازد. یکی دیگر از روش ها، قانون همایندی است که به وابستگی و تداعی پرسش ها توجه دارد. در روش قانون هم ایندی همراه با فاصله لون اشتاین، افزون بر توجه به وابستگی و تداعی پرسش ها به ترتیب واژه های پرسش نیز توجه می شود. به هرحال، در هر سه روش یادشده، از فایل ثبت رخداد استفاده می شود؛ درحالیکه در نظریه احتمالاتی از واژه های مدارک جهت ترمیم شکاف واژگانی بین پرسش و مدارک استفاده می شود. درنهایت به نظر می رسد، به کارگیری روش های یادشده به ویژه روش احتمالی در پیشنهاد پرسش منجر به نتایج مناسب تری شود.
علی بهلولی؛ منصور اسماعیل پور؛ علیرضا اسلامبولچی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان دورود با استفاده از تکنیک های داده کاوی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دورود که تعداد آنها 155 نفر بود. ضریب پایایی پرسشنامه مورداستفاده از طریق آلفای کرونباخ 90/0؛ و از ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان دورود با استفاده از تکنیک های داده کاوی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دورود که تعداد آنها 155 نفر بود. ضریب پایایی پرسشنامه مورداستفاده از طریق آلفای کرونباخ 90/0؛ و از طریق روش دونیمه کردن 69/0 به دست آمد که در هر دو روش مورد تأیید بود. برای تحلیل داده ها از روش های داده کاوی استفاده شد. دقت پیش بینی با استفاده از رافست 7235/0، درخت تصمیم گیری 9525/0، تئوری بیز 985/0، شبکه های عصبی مصنوعی 9835/0 به دست آمد. قوانین توسط الگوریتم ژنتیک، جانسون، هولتس و درخت تصمیم گیری ارائه گردید. بر اساس این قوانین، انتقال دانش، حفظ کارکنان دانش در گرو استفاده مدیران از نظرات و پیشنهادهای کارکنان، نقش بسزا و عمده ای در استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش ایفا م یکنند. این تحقیق از آن جهت دارای نوآوری بود که برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های داده کاوی استفاده می کند. در پژوهش حاضر از بین عوامل زمینه ای، بدون تمرکز روی عاملی خاص و در نظر گرفتن فرضیه ای به بررسی موضوع پرداخته شده است. حفظ کارکنان دانش گر باعث میگردد که تجربیات، مهارت ها و دانش نهفته در این افراد از سازمان بیرون نرود و دیگر آنکه استفاده از دانش و نظرات این افراد و سایر کارکنان سبب ظهور دانش در سازمان می گردد که در پی آن سبب انتقال دانش در سازمان می شود.
راضیه نظری؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003) و اشتراک دانش همتی (1389) گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 بسته نرمافزاری در علوم اجتماعی انجام گرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی (میانگین= 44/78) و اشتراک دانش (28/104= میانگین) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش رابطه معنیداری (001/0=sig و 816/0=r) وجود دارد و تحصیلات، رابطه بین احساس تعلق سازمانی و اشتراک دانش را تعدیل میکند. با توجه به یافته ها میتوان گفت که احساس تعلق سازمانی مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به اشتراک دانش کارکنان است و سازمان میتواند با تقویت ابعاد سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کارکنان به اشتراک دانش را فراهم آورد.
امیررضا اصنافی؛ مریم پاکدامن نایینی؛ سمانه برجی
چکیده
این پژوهش با هـدف اصلـی ارائۀ الگـــوی پیشنهـــادی برای نرمافزار استخـــــراج و آرشیــو داده از رسانههـایاجتماعـی تدوین شد. در پژوهش حاضر ضمن مطالعۀ کتابخانهای درخصوص استخراج داده و آرشیوسازی رسانههای اجتماعی به بررسی نرمافزارهای تولید شده در این زمینه پرداخته شده است؛ در نهایت براساس سیاههوارسی تهیه شده، یک الگوی ...
بیشتر
این پژوهش با هـدف اصلـی ارائۀ الگـــوی پیشنهـــادی برای نرمافزار استخـــــراج و آرشیــو داده از رسانههـایاجتماعـی تدوین شد. در پژوهش حاضر ضمن مطالعۀ کتابخانهای درخصوص استخراج داده و آرشیوسازی رسانههای اجتماعی به بررسی نرمافزارهای تولید شده در این زمینه پرداخته شده است؛ در نهایت براساس سیاههوارسی تهیه شده، یک الگوی پیشنهادی از این نوع نرمافزارها ارائه گردید. این روند با همراهی متخصصان رسانههایهای اجتماعی در علم اطلاعات و دانششناسی انجام گرفت. در این پژوهش، گردآوری اطلاعات، به روش مطالعة اسنادی و پیمایشی تحلیلی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. با نمونهگیری هدفمند و رصد افراد مطلع، تعداد ۳۱ نفر از متخصصان رسانههایهای اجتماعی در علم اطلاعات و دانششناسی انتخاب شدند. قابلیتهای بهدست آمده از نرمافزارها در قالب طیف لیکرت در اختیار متخصصان قرار گرفت و از آنها خواسته شد که میزان موافقت خود را با ضرورت وجود هر یک از این قابلیتها مشخص نمایند. برای بررسی بودن یا نبودن هر یک از قابلیتهای نرمافزارها از روش سیویآر[1]، بار عاملی اکتشافی و بار عاملی تأییدی استفاده شد. میزان پذیرش هریک از قابلیتها، با میانه ارزیابی(معیار سنجش میانة 3) شد. سپس، هریک از گویهها بر اساس میانگین موجود در آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. در مرحلۀ دوم سیویآر هر یک از قابلیتها، و در مرحلۀ آخر بار عاملی تأییدی و بار عاملی اکتشافی بررسی شد. پرسشهای پژوهش با استفاده از آزمون تیتک نمونهای بررسی شدند. قابلیتهای «امکان جستجوی پیشرفتۀ آرشیو»، «دستهبندی آرشیوها(مرورآسان)» و «ارائۀگزارشهای بصری» نمرۀ بالاتر از 50 و معیارهای «بازنشانی رکوردهای حذف شده»، «امکان ایجاد آرشیو باز برای دسترسی عام»، «اخذ گواهیهای اعتباری از نهادهای دولتی و خصوصی»، «دریافت نسخۀ کامل پس از پرداخت هزینه» و «نسخۀ دمو» نمرۀ کمتر از 50 را در سیویآر بهدست آوردند. تمامی قابلیتها بار عاملی تأییدی و اکتشافی بیشتر از 3/0 داشتند؛ بنابراین، در نظر گرفته شدند. اما با مقایسۀ بار عاملی قابلیتها با سیویآر امکان حذف قابلیتهایی با سیویآر کمتر از 50 وجود دارد. تمامی قابلیتهای تخصصی نرمافزارهای فعلی از دیدگاه متخصصان ضروری هستند. قابلیتهای «امکان جستجوی پیشرفتۀ آرشیو»، «دستهبندی آرشیوها (مرورآسان)» و «ارائۀگزارشهای بصری» مهمترین الزامات نرمافزارها ازدیدگاه متخصصان هستند. قابلیت «اخذ گواهیهای اعتباری از نهادهای دولتی و خصوصی» کمترین اهمیت را از دید متخصصان دارد. معیارهای «حذف خودکار آرشیوها در زمان تعریف شده»، «بازنشانی رکوردهای حذف شده»، «امکان ایجاد آرشیو باز برای دسترسی عام»، «اخذ گواهیهای اعتباری از نهادهای دولتی و خصوصی»، «حذف خودکار آرشیوها در زمان تعریف شده»، «دریافت نسخۀ کامل پس از پرداخت هزینه» و «نسخۀ دمو» میتوانند از قابلیتهای نرمافزار حذف شوند. البته در بررسی نرمافزارهای فعلی استخراج داده از رسانههای اجتماعی، مشاهده شد که برخی از این قابلیتها دارای اهمیت بالایی است. قابلیت «امکان ذخیره سازی محلی» توسط متخصصان به سیاههوارسی نهایی اضافه گردید. [1] CVR