دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393020220321Study of Image Retrieval Behavior in Architecture Field of Shahid Beheshti Universityارزیابی رفتار تصویر یابی پژوهشگران رشته معماری1301200510.22054/jks.2019.42966.1229FAامیررضااصنافیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0001-9908-2031محسنحاجی زین العابدینیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-4226-9377فائزهاحمدی پورکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-4162-4501Journal Article20210916Access to the required information in all available scientific disciplines is one of the most important factors in the survival of that field. In the architecture field, the type of information format differs from other disciplines. The purpose of this study was to identify the behavior of images in the architecture of Shahid Beheshti University. The present study is an applied target and uses a descriptive survey method. The statistical population of the study consists of two groups of students and professors in the architecture major of Shahid Beheshti University. To determine the sample size, the Cochran formula was used and the sample size in this formula was 296 people. The results showed that the architects mainly used images for identifying creative ideas and taking advantage of the details of architectural structures. The type of image content they used was mostly photos, maps, and charts, which could be found in engines and image databases by limiting the size of the image and following related links as long as the image was taken. One of the major obstacles in finding images for architects was the lack of familiarity with the way they were searched. Creativity, proximity to the subject, credibility, and quality of the images were the criteria for selecting content. Considering the library's share in retrieving research-based images, it is suggested that library and library librarians conduct awareness-raising activities at the university's research groups such as brochures, conferences, library visits, and workshops.هدف از پژوهش حاضر شناسایی رفتار تصویریابی در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی بوده است. ازاینرو با بررسی متون مرتبط با بازیابی، رفتار اطلاعیابی، بازیابی تصویر و معماری، به اهمیت تصویر در این رشته و ویژگیهای بازیابیهای تصویری و راهکارهای بازیابی مبتنی بر تصویر پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی ـ توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش را دو گروه دانشجویان در همه مقاطع و استادان رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی تشکیل داد. به دلیل اینکه تعداد استادان و دانشجویان، رشته معماری ۱۲۶۲ نفر بود و بررسی تمامی افراد گروه امکانپذیر نبود، ازاینرو از جامعه نمونهگیری شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده و حجم نمونه در این فرمول ۲۹۶ نفر تعیین شد، اما کمی بیش از حجم نمونه یعنی ۳۰۰ پرسشنامه توزیع گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پس از آن با جمعآوری پرسشنامهها و بررسی پاسخها بهصورت دادههای آماری در نرمافزار SPSS، خصوصیات رفتار تصویریابی متخصصان رشته معماری شناسایی شد. یافتهها نشان داد که متخصصان معماری عمدتاً با هدف آشنایی با ایدههای خلاق و بهرهگیری از جزئیات سازههای معماری از تصاویر بهره گرفتهاند و جهت شناسایی جزئیات نیاز تصویری و تصاویر موردنیاز خود نیز معمولاً از شبکههای اجتماعی و موتورها و پایگاههای جستجو تخصصی تصویر و مشورت باهم حرفهایهای خود استفاده کردهاند. نوع محتوای تصویری مورداستفاده آنها نیز عکس، نقشه و نمودار بود که یافتن آنها در موتورها و پایگاههای تصویر با محدودسازی اندازه تصویر و دنبال کردن پیوندههای مرتبط، محقق میشد. با توجه به سهم کتابخانه در بازیابی تصاویر مبتنی بر داده های پژوهش، در جهت افزایش ارتقای نقش کتابخانه پیشنهاد میشود که کتابخانه و کتابداران در زمینۀ آگاهیرسانی به گروههای پژوهشی دانشگاه اقداماتی نظیر تهیه بروشور، برگزاری همایش، دورههای بازدید از کتابخانه و کارگاههای آموزشی انجام دهد.https://jks.atu.ac.ir/article_12005_4fa74d392b1f1c45f9d679a143b47a24.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393020220321Investigating the Effect of Altmetrics Index of ResearchGate Social Network on Research Activities of Iranian Authors and Researchers in the Field of Nursing in Databasesبررسی تأثیر شاخصهای آلتمتریکس شبکه علمی- اجتماعی ریسرچگیت بر فعالیتهای پژوهشی نویسندگان و پژوهشگران ایرانی حوزه پرستاری در پایگاههای اطلاعاتی31661250710.22054/jks.2020.54330.1352FAعلیبیرانونداستادیار ، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-2316-0405زهراشنبدیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی گرایش مطالعات کتابخانههای عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-0782-7927Journal Article20211108The aim of this study was to identify the effect of Altmetrics indexes of ResearchGate social network on scientometric indicators of Scopus, Web of Science, and Google Scholar citation databases. The present study is an applied research and descriptive-survey research that has been done by the scientometric method with the Altmetrics approach. The statistical population of the study includes Iranian researchers and writers in the field of nursing who in the period 2000-2019 and on the date of research (20/03/2020), had an indexed document in the Scopus citation database and were also a member of the scientific social network ResearchGate. The statistical sample of the study includes 158 high-profile authors introduced by Scopus. In addition to descriptive statistics, in the inferential statistics section, the correlation test between the studied indices has been used with the help of SPSS and Excel software.The research findings show that there is a significant relationship between most of the ResearchGate indices and the indices studied in Scopus, Web of Science, and Google Scholar. But there is no significant relationship between the index of followers with H-index indexes and citations received in Scopus and Web of Science databases. Examining the relationship between the number of citations received in Google Scholar, Scopus, and Web of Science databases shows that there is a significant relationship between the number of citations received in Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases.این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر شاخص های آلتمتریکس شبکه علمی- اجتماعی ریسرچ گیت بر شاخص های علم سنجی پایگاههای علمی استنادی اسکوپوس، وب اوساینس و گوگل اسکالر صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی و از نوع پیمایشی-توصیفی بود که به روش علم سنجی و با رویکرد آلتمتریکس انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشگران و نویسندگان ایرانی حوزه پرستاری بود که در بازه زمانی 2000-2019 و در تاریخ اجرای پژوهش (16/03/2020)، مدرک نمایه شده ای در پایگاه استنادی اسکوپوس داشته و همچنین عضو شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت بوده اند. نمونه آماری پژوهش شامل 158 نویسنده پرتولید بود که توسط اسکوپوس معرفی شدند. علاوه بر آماره های توصیفی، در بخش آمار استنباطی، به کمک نرمافزار اس پی اس اس و اکسل از آزمون همبستگی بین شاخص های مورد مطالعه استفاده گردیده است. پژوهش نشان داد که بین اغلب شاخص های ریسرچ گیت با شاخص های مورد بررسی در پایگاه اسکوپوس، وب اوساینس، و گوگلاسکالر رابطه ی معناداری وجود دارد. اما بین شاخص دنبال شوندگان با شاخص های اچ- ایندکس و استناد دریافتی در پایگاه های اسکوپوس و وب اوساینس رابطه ی معناداری وجود ندارد. بررسی ارتباط بین میزان استناد دریافتی در پایگاه های گوگل اسکالر، اسکوپوس، و وب اوساینس نشان داد رابطه معناداری بین میزان استناد دریافتی در پایگاه های اسکوپوس، وب اوساینس و گوگل اسکالر وجود دارد. به ترتیب قویترین رابطه همبستگی در این مورد بین شاخص استناد دریافتی در پایگاه گوگل اسکالر و اسکوپوس، وب اوساینس و اسکوپوس، و نهایتاً گوگل اسکالر و وب اوساینس است. همچنین رابطه معناداری بین شاخص اچ ایندکس در پایگاه های اسکوپوس، وب اوساینس و گوگل اسکالر وجود دارد. میران همبستگی بین شاخص اچ ایندکس اسکوپوس و گوگل اسکالر از همبستگی بین شاخص اچ ایندکس سایر پایگاه های مورد بررسی در این بخش قوی تر است.https://jks.atu.ac.ir/article_12507_67c4e124e6a1ff72da04b3ee1b500245.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393020220321Information Retrieval in the Web Environment (Case Study: Iranian Library Software)بازیابی اطلاعات در محیط وب (مورد مطالعه: نرمافزارهای کتابخانهای ایران)67921412810.22054/jks.2021.57974.1402FAیعقوبنوروزیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0003-3030-7647محمدملکیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-5886-4384عیسیزارعیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران0000-0002-4874-0687Journal Article20211101The purpose of this study was to evaluate the library software of Pars Azarakhsh, Simorgh, and Saman in terms of information retrieval features in the web environment. The present study is applied type. The statistical population consists of Pars Azarakhsh, Simorgh, and Saman library software. To measure, review, identify and evaluate the dimensions of the research, the status of library software in 5 indicators was reviewed and analyzed. The data of this research were collected by observing the software website and using the opinions of the software experts and were analyzed using descriptive statistical methods. Findings showed that in the field of search capabilities in various fields, Pars Azarakhsh with 98.85% points, and Saman and Simorgh with 96.55% points obtained the highest and lowest scores. In the section of various search formulations, Simorgh and Pars Azarakhsh with 100% points and Saman software with 83.34% points obtained the highest and lowest scores. In other types of software searches, Pars Azarakhsh with 78.43% points, and Saman software with 76.97% points had the highest and lowest points. The results also showed that the studied software, in terms of retrieval and information retrieval features in the web environment, had good improvements over their previous versions and were able to meet more than 80% of the criteria studied in this study.این پژوهش با هدف ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای تحتوب پارس آذرخش، سیمرغ و سامان از نظر ویژگیهای بازیابیاطلاعات در محیط وب انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر را نرمافزارهای کتابخانهای تحتوب پارس آذرخش، سیمرغ و سامان تشکیل دادند. برای سنجش، بررسی، شناسایی و ارزیابی ابعاد پژوهش وضعیت نرمافزارهای کتابخانهای در 5 شاخص مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. دادههای این پژوهش از طریق مشاهده وبگاه نرمافزارهای کتابخانهای مورد پژوهش و بهرهگیری از نظرات متخصصان نرمافزارهای مورد مطالعه گردآوری و با استفاده از روشهای آمار توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که در قسمت قابلیتهای جستوجو در انواع فیلدها، نرمافزار پارس آذرخش با 85/98 درصد امتیاز و نرمافزارهای سامان و سیمرغ بهطور مشترک با 55/96 درصد امتیاز به ترتیب بیشترین و کمترین امتیازات را کسب کردند. در قسمت انواع فرمولبندیهای جستوجو، نرمافزارهای سیمرغ و پارس آذرخش با 100 درصد امتیاز و نرمافزار سامان با 34/83 درصد امتیاز به ترتیب بیشترین و کمترین امتیازات را کسب نمودند. در قسمت انواع دیگر جستوجوها در نرمافزار، نرمافزار پارس آذرخش با 43/78 درصد امتیاز و نرمافزار سامان با 97/76 درصد امتیاز به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را کسب کردند. نتایج پژوهش نشان داد که نرمافزارهای کتابخانهای مورد پژوهش، از نظر ویژگیهای بازیابیاطلاعات در محیط وب، نسبت به نسخههای قبلی خود پیشرفتهای خوبی داشتند و توانستند بیش از 80% از معیارهای مورد مطالعه در این پژوهش را رعایت نمایند.https://jks.atu.ac.ir/article_14128_c5825761a8505614107aa6178b778f32.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393020220321Scientometric Study of Earnings Management Research in Iranمطالعه علمسنجی تحقیقات مدیریت سود در ایران931181407310.22054/jks.2020.55723.1373FAیونسنوبختدکتری گروه مالی و حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سلجوق، قونیه، ترکیه0000-0002-1764-684Xمریمنوبختدانشجوی دکتری گروه مالی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه استانبول، استانبول، ترکیه0000-0002-1080-805XJournal Article20211009Scientometric studies provide a picture of the flow of production, dissemination, and utilization of science to managers at different levels of research and implementation to plan accordingly in the relevant field. The purpose of this article was to study the scientometrics of earnings management research in Iran. The research is applied and has been done using the quantitative content analysis method. The statistical population of research includes all scientific journals in the educational disciplines of accounting and finance that have published articles in this field. The research time limit was also 26 years from 1992 to early 2018. The research findings reveal that with a distance of 37 years from other countries, earnings management research in Iran started in 2003. With 14% of the total, real earnings management-related research also has a small share of this type of research in Iran. The modified Jones model (1991) with 56% in the section of accrual earnings management models and the Roychowdhury model (2006) with 55% in the real earnings management models section have been used more by researchers than other earnings management discovery models. From the total of 7012 references cited in the articles, 73% were English, and 27% were Persian. Anyway, given the importance of the issue, the small number of studies conducted in this field, especially in real earnings management, emphasizes the need to pay more attention to this field, which is done to prevent and detect earnings management.مطالعات علم سنجی تصویرى از جریان تولید، اشاعه و بهره گیری از علم را در اختیار مدیران سطوح مختلف پژوهشی و اجرائی قرار می دهد تا بر اساس آن به برنامه ریزی در حوزه مربوطه بپردازند. هدف این مقاله، مطالعه علم سنجی تحقیقات مدیریت سود در ایران بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مجلات علمی رشته های آموزشی حسابداری و مالی است که اقدام به انتشار مقاله در این زمینه نموده اند. محدوده زمانی پژوهش نیز 26 ساله بوده و از سال 1371 تا سال 1397 میباشد. یافته های پژوهش نشان میدهد تحقیقات مدیریت سود در ایران با فاصله 37 ساله از سایر کشورها و از سال 1382 شروع شده است. پژوهش های مرتبط با مدیریت سود واقعی نیز با 14 درصد از مجموع این تحقیقات سهم اندکی از این نوع پژوهش ها را در ایران به خود اختصاص داده است. مدل تعدیل شده جونز (1991) با 56 درصد، در بخش مدل های مدیریت سود تعهدی و مدل رویچودری (2006) با 55 درصد در بخش مدلهای مدیریت سود واقعی بیشتر از سایر مدلهای کشف مدیریت سود مورد استفاده پژوهشگران قرار گرفته است. از مجموع 7012 منبع مورد استناد در مقالات نیز، 73 درصد منابع به زبان انگلیسی و 27 درصد به زبان فارسی بوده است. در هر حال، با توجه به اهمیت موضوع، تعداد اندک پژوهش های صورت گرفته در این حوزه، بخصوص در بخش مدیریت سود واقعی، بر لزوم توجه بیشتر به این حوزه که به منظور پیشگیری و کشف مدیریت سود انجام می شوند، تأکید دارد.https://jks.atu.ac.ir/article_14073_a5226700ed00e53ffe32b7233346646b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393020220321Attitudes based on Knowledge Sharing and Analysis of Related Factors Among Faculty Members of Yazd University in 2020نگرش مبتنی بر تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن در بین اعضای هیات علمی دانشگاه یزد در سال 13991191371348310.22054/jks.2021.61113.1446FAسمیهفتاحیانکارشناسی ارشد علمسنجی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-2831-0783فاطمهمکی زادهدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0001-6959-2954افسانهحاضریدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0001-8888-8056Journal Article20211030The purpose of this study is to investigate the attitudes of faculty members of Yazd University about knowledge sharing and analysis of related factors. In this research, descriptive and survey methods have been used. The statistical population of the study includes all faculty members of Yazd University. The sample size was determined based on the Cochran formula of 115 people and the samples were selected using the stratified random sampling method. In explaining the factors related to faculty members' attitudes about knowledge sharing, individual characteristics including gender, age, work experience, and academic rank were considered. SPSS 21 software was used for data analysis. Findings showed that there is no significant relationship (p˃0.05) between gender, academic rank, work experience, and age of respondents in terms of three variables of behavior, attitude, and awareness. However, the relationship between faculty members' attitudes and variables of behavior, knowledge, tools, and motivating and limiting factors (P˂0.001) was significant. Given the positive and significant relationship between factors affecting knowledge sharing and attitudes about knowledge sharing, it can be said that the existence of a strong organizational culture leads to an increase in the willingness of people to share knowledge and their success in doing this with colleagues.تسهیم دانش یکی از فرایندهای دانشی است که چرخه حیات دانش درون سازمان بهویژه توزیع دانش را در سراسر دانشگاه شکل میدهد. هدف از این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد پیرامون تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن است. در این پژوهش از روش توصیفی و پیمایشی بهره برده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد بود. که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 115 نفر تعیین گردید. در تبیین عوامل مرتبط با نگرش اعضای هیئتعلمی پیرامون تسهیم دانش، ویژگیهای فردی شامل جنسیت، سن، سابقه کاری و مرتبه علمی موردتوجه قرار گرفت. همچنین رابطه نگرش با آگاهی، رفتار، ابزارها، ترغیب کننده ها، و موانع تسهیم دانش در بین پاسخگویان بررسی شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 21 استفاده شد. یافته ها نشان داد رابطه معناداری (05/0p˃) بین جنسیت، مرتبه علمی، سابقه کاری و سن پاسخگویان از نظر سه متغیر رفتار، نگرش و آگاهی وجود ندارد. اما، رابطه بین نگرش اعضای هیئتعلمی و متغیرهای رفتار، آگاهی، ابزارها و عوامل ترغیب کننده و محدودکننده (001/0P˂) معنادار بود. با توجه به وجود رابطه مثبت و معنیدار بین عوامل مؤثر بر تسهیم دانش و نگرش پیرامون تسهیم دانش، میتوان گفت که وجود فرهنگسازمانی قوی منجر به افزایش تمایل به تسهیم دانش در افراد و موفقیت هر چه بیشتر آنها در انجام این مهم با همکاران میشود.https://jks.atu.ac.ir/article_13483_d289a4337717c308363ca5783382c692.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393020220321Investigating the Relationship between Organizational Innovation and Emotional Intelligence with Organizational Commitment in Librarians of Public Libraries in Rashtبررسی ارتباط بین نوآوری سازمانی و هوش هیجانی با تعهد سازمانی در کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت1391571250510.22054/jks.2021.52002.1333FAثریاضیائیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-3134-1468مهنازمحسنی طارمسریدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی و عضو هیئت علمی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-9158-6788Journal Article20210821The aim of this study was to investigate the relationship between of organizational innovation and emotional intelligence on organizational commitment in librarians of Rasht public libraries. This research is descriptive and correlational. The study population consisted of all librarians in the public libraries of Rasht city in 1398, among which 70 were selected by convenience sampling method. To collect data in this study, the innovative organizational climate of Citgol and Koheim (1978), self-developed Emotional Intelligence (1996) and organizational Commitment Allen and Meyer (1991) were used. Data analysis using Pearson correlation coefficient moment showed that there was a positive and significant correlation between organizational innovation and organizational commitment (P < 0.01). Also there is a positive and significant correlation between emotional intelligence and organizational commitment (P < 0.01). Data analysis using regression analysis showed that organizational innovation was a positive and significant predictor of organizational commitment (p < 0.01) as well as the predictive emotional intelligence of the organizational commitment (p < 0.01). According to the findings obtained by designing and holding programs and workshops of librarians in the field of informing them to promote organizational innovation and emotional intelligence, it is essential to improve the organizational commitment of these individuals by promoting organizational innovation and emotional intelligence of librarians in libraries.هدف این پژوهش بررسی رابطه بین نوآوری سازمانی و هوش هیجانی بر تعهد سازمانی در کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی کتابداران کتابخانه های عمومی شهر رشت در سال 1398 تشکیل می دادند که از میان آن ها 70 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه های جو سازمانی نوآورانه سیگل و کایم (1978) ، هوش هیجانی شرینگ(1996) و تعهد سازمانی آلن و مایر(1991) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون نشان داد که بین نوآوری سازمانی و تعهد سازمانی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد (01/0>P). همچنین بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد (01/0>P). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون نشان داد که نوآوری سازمانی پیش بینی کننده مثبت و معنی دار تعهد سازمانی(01/0>P) و نیز هوش هیجانی پیش بینی کننده مثبت و معنی دار تعهد سازمانی است(01/0>P). با توجه به یافته های به دست آمده طراحی و برگزاری برنامه ها و کارگاه های آموزش کتابداران کتابخانه ها در زمینه آگاه سازی آنها در جهت ارتقا نوآوری سازمانی و هوش هیجانی بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با ارتقا میزان نوآوری سازمانی و هوش هیجانی کتابداران کتابخانه ها، میزان تعهد سازمانی این افراد را بهبود بخشید.https://jks.atu.ac.ir/article_12505_12ce7e458764fbf8ab199c9831d115cb.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393020220321Information Marsh: A New Concept in the Coronavirus (COVID-19) Crisis: a Commentaryباتلاق اطلاعاتی: مفهومی نوین در بحران کرونا ویروس: بیان دیدگاه1591631348010.22054/jks.2021.51320.1309FAحسناشرفی ریزیاستاد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، مرکز تحقیقات فناور ی اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-6052-2087Journal Article20211111The space in which a large amount of invalid information is produced and disseminated is called the information swamp. This is a special term for information flow in crises with a wide range, including the coronavirus crisis. In the information swamp, the amount of false information produced is enormous and the adverse effects are usually long-term and relatively deep. For example, the lack of certain foods can sometimes disrupt the normal course of society and provide a space for the production and dissemination of incorrect information. But because they are temporary, the effects on society are not multifaceted or profound. After a while, this pollution disappears with transparency and also trying to solve the problem. But in the coronavirus crisis, almost all over the world was justified by the information swamp. In fact, the volume of unauthentic information produced and shared was large and it became almost impossible to distinguish authentic from unauthentic information. In this case, the people and the governments were confused and it was very difficult and time-consuming for society to get out of this situation. Therefore, we must know the effects of creating an information swamp on the individual and society and propose scientific and logical solutions to solve it. This article explains this issue.در واقع، فضایی که حجم زیادی اطلاعات غیرمعتبر در آن تولید و اشاعه می یابد، باتلاق اطلاعاتی نام دارد. این اصطلاح خاص جریان اطلاعات در بحران ها با دامنه وسیع از جمله بحران کرونا ویروس می باشد. تفاوت این واژه با آلودگی اطلاعات این است که در آلودگی اطلاعات، حجم اطلاعات نادرست بسیار زیاد نبوده و اثرگذاری آن بر جامعه مقطعی است و چندان عمیق نیست. اما در باتلاق اطلاعاتی، حجم اطلاعات نادرست تولید شده بسیار زیاد و اثرات نامطلوب آن معمولا بلندمدت و نسبتا عمیق و عمیق است. برای مثال کمبود مواد غذایی خاص در برخی زمان ها می تواند روند عادی جامعه را دچار اختلال کند و فضایی برای تولید و اشاعه اطلاعات نادرست فراهم نماید، اما به دلیل موقتی بودن، اثرات در جامعه، چندوجهی و عمیق نیست. پس از مدتی این آلودگی با شفاف سازی و نیز تلاش برای حل مشکل از بین می رود. اما در بحران کرونا ویروس، تقریبا سراسر جهان با باتلاق اطلاعاتی مواجه شدند. در واقع حجم اطلاعات غیرمعتبر تولید و اشتراک گذاشته شده زیاد و امکان تشخیص اطلاعات معتبر از غیر معتبر تقریبا غیر ممکن شد. در این حالت مردم و دولت ها سردرگم شده و برون رفت جامعه از این شرایط بسیار سخت و زمان بر شد. لذا باید اثرات ایجاد باتلاق اطلاعاتی بر فرد و جامعه را بدانیم و برای حل آن راه حال های علمی و منطقی پیشنهاد دهیم. در این مقاله به تبیین این مساله پرداخته می شود.https://jks.atu.ac.ir/article_13480_85426ec11af272c0589b79a3d141f146.pdf