دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393120220622Investigating the Information Sharing Behavior of Public Library Librarians in Social Network Sites During the COVID-19 Restrictionsبررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی در شبکههای اجتماعی مجازی در دوران محدودیتهای ویروس کووید 191251251010.22054/jks.2021.55738.1374FAسید مهدینارمنجیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان جنوبی، بیرجند، ایران0000-0001-7293-1523Journal Article20220225The main purpose of this study is to investigate the information-sharing behavior of librarians of public libraries in the Khorasan region on social network sites. This research was an applied one for which an analytical survey method was employed. The research population consisted of librarians of public libraries affiliated with the Public Library Foundation. Based on Cochran's formula, the sample size was 231 people. A total of 150 people (65%) completed the online research questionnaire. Findings show that about 42% of librarians have used social network sites for more than three years, and nearly half of them use these networks for half an hour to an hour during the day. Librarians have performed significantly below the desired level of information sharing on these networks. The results also showed that there was no significant difference in the information-sharing behavior of male and female librarians as well as librarians of different educational levels on social network sites. But there was a significant and positive relationship between both indicators of trust (trust in network and trust in network members) and librarians' information sharing behavior on social network sites.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی در شبکههای اجتماعی مجازی در دوران محدودیتهای ایجاد شده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 بود. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایش تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش را کتابداران کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور در منطقه خراسان تشکیل داد که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 231 نفر تعیین گردید. در مجموع 150 نفر (65 درصد) پرسشنامه برخط پژوهش را تکمیل نمودند.<strong> </strong>یافتهها نشان داد که حدود 42 درصد کتابداران بیش از سه سال از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده کردهاند و نزدیک به نیمی از آنها بین نیم تا یک ساعت را به استفاده از این شبکهها در طول شبانه روز اختصاص دادهاند. کتابداران به طور معناداری پایینتر از سطح مطلوب به اشتراکگذاری اطلاعات در این شبکهها اقدام کردهاند. نتایج همچنین حاکی از این بود که ببن رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران زن و مرد و همچنین کتابداران سطوح تحصیلی مختلف در شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین هر دو شاخص مورد بررسی اعتماد (اعتماد به شبکه و اعتماد به اعضای شبکه) و رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معنادار و مثبتی وجود داشت.https://jks.atu.ac.ir/article_12510_fcd8f567d820ff33951c40e1f1a12e47.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393120220622Participatory Behavior of Cyberspace Users and Their Attitudesرفتار مشارکتی کاربران فضای مجازی و نگرش آنان27591348210.22054/jks.2021.60795.1440FAعباسصالح اردستانیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران0000-0001-8835-5428غلامرضاافشاردانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران0000-0002-9505-5471وحیدرضامیرابیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران0000-0003-4479-8432Journal Article20220117User participation behavior when using cyberspace is influenced by several factors. In recent years, researchers have studied the behavior of users and while identifying the factors affecting it, have proposed various models to explain how they participate. The purpose of this article is to identify the impact of attitude on the behavior of cyberspace users. Participatory behavior of users means using the facilities provided in cyberspace, including communicating, exchanging ideas, sharing text and images, and in general, interacting with other people present in cyberspace. This research is methodologically in the combined research group and initially, the qualitative approach and deductive content analysis method were used to design the model, and the quantitative approach and structural equation modeling method were used to test and validate the model. The content of the research was collected using a semi-structured interview technique with experts. Findings indicate the effectiveness of users' participatory behavior from the variable of attitude directly and indirectly and through the mediating variables of desire and intention directly. Findings indicate a positive and significant relationship between the factors of attitude and desire and intention, which was explained in previous research.رفتار مشارکت کاربران هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. محققان طی سالهای اخیر رفتار کاربران را بررسی و ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر آن، مدل های مختلفی را برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نمودهاند. هدف این مقاله، شناسایی تأثیر نگرش بر رفتار کاربران فضای مجازی بود. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده از امکانات فراهم شده در فضای مجازی شامل برقراری ارتباط، تبادل نظر، اشتراکگذاری متن و تصویر و در مجموع، تعامل با سایر افراد حاضر در فضای مجازی است. این پژوهش از نظر روششناسی در گروه پژوهشهای ترکیبی بوده و در ابتدا از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی برای طراحی مدل بهره گرفته و از رویکرد کمی و روش مدل معادلات ساختاری برای آزمون و اعتبارسنجی مدل استفاده نموده است. محتوای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشانگر اثرپذیری رفتار مشارکتی کاربران از متغیر نگرش بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم و از مسیر متغیرهای میانجی تمایل و نیت میباشد. یافتهها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین عوامل نگرش و تمایل و نیت است که در پژوهشهای پیشین تبیین شده بود. https://jks.atu.ac.ir/article_13482_8baa49a25fdb0b21b50953f19dbfe056.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393120220622Survey the Effect of Willingness to Share Knowledge of Staff on the Effective Strategic Areas of Team Sports Federationsبررسی تأثیر تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک مؤثر فدراسیونهای ورزشهای تیمی611051410610.22054/jks.2020.56296.1380FAمحمدحسینقربانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-9885-1035جوادشهلائی باقریدانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-4811-1837فرزانهمظلومیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-9256-4222میعادقاسم زادهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-5970-2715Journal Article20211219The purpose of this study was to survey<strong> </strong>the effect of the role of willingness to share knowledge of the staff on the effective strategic areas of team sports federations.<strong> </strong>The method of the present study was descriptive and survey type which is applied based on the purpose. The statistical population of the study includes the employees of the national team sports federations (N = 350) and 183 people were selected as a statistical sample using the Morgan table and random sampling method. The collection tool of this research is based on the strategic areas questionnaires of Moghimi Organization (2015) and Taylor and Todd's (1995) Tendency to Share Knowledge Questionnaire. The reliability coefficient of both questionnaires was above 0.7, which indicates the acceptable reliability of the questionnaires used. Data analysis was performed using descriptive statistics indicators such as frequency distribution and inferential statistics and structural equation modeling with the partial least squares (PLS) approach. The results showed that the tendency to share employees' knowledge affects the strategic areas of team sports federations. The tendency of employees to share knowledge has a significant effect on culture with a path coefficient of 0.289, on infrastructure with a path coefficient of 0.370, on capability with a path coefficient of 0.457, on resources with a path coefficient of 0.459, on information with a path coefficient of 0.710. The findings also indicate that the value of GOF in this study is equal to 0.257, which indicates that the research model has a higher than average fit. According to the results, managers need to provide conditions in sports federations so that knowledge sharing is well developed among employees.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک مؤثر فدراسیونهای ورزشهای تیمی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فدراسیونهایِ ورزشهایِ تیمیِ کشور (N=350) میباشند که تعداد 183 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری این پژوهش با اقتباس از پرسشنامههای حوزههای استراتژیک سازمان مقیمی(1394) پرسشنامه تمایل به تسهیم دانش تیلور و تاد (1995) است که روایی صوری و محتوایی (CVR) این ابزارهای پژوهش مورد تأیید اساتید و خبرگان دانشگاهی قرار گرفت. ضریب پایایی هر دو پرسشنامه بالای 7/0 بوده که نشان از پایایی قابلقبول پرسشنامههای مورد استفاده دارد. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شده است. نتایج نشان داد تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک فدراسیونهای ورزشهای تیمی تأثیرگذار است. تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر فرهنگ با ضریب مسیر 289/0، بر زیرساخت با ضریب مسیر 370/0، بر توانمندی با ضریب مسیر 457/0، بر منابع با ضریب مسیر 459/0، بر اطلاعات با ضریب مسیر 710/0 تأثیر معناداری دارد. همچنین یافته ها حاکی از آن است مقدار GOF در این پژوهش، برابر با 0.257 است که نشان میدهد مدل پژوهش از برازش بالاتر از متوسط برخوردار است.https://jks.atu.ac.ir/article_14106_317ad850a337f90919b6e69dfab0c5cc.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393120220622Structural Equations of the Relationship between Team Work Quality and Organizational Agility Through the Functional Role of Knowledge Management in Educationمعادلات ساختاری رابطه کیفیت کار تیمی با چابکی سازمان از طریق نقش کارکردی مدیریت دانش1071351251410.22054/jks.2020.56551.1387FAعمرمحمودیدکتری مدیریت دولتی، مدیرگروه رشته مدیریت، دانشگاه پیام نور مریوان، کردستان، ایران0000-0003-2201-5003Journal Article20220201The aim of this study was to investigate the functional role of knowledge management in the relationship between the quality of teamwork and organizational agility. The research is descriptive-survey and cross-sectional (2020). The statistical population is 120 employees of the Marivan Education Department. The library and field method (questionnaire) was used to collect data. By the three standard questionnaires of Hogel and Gmuinden teamwork (2001) and the standard questionnaire of organizational agility of Zhang (2001) and the researcher-made questionnaire of knowledge management based on the Probst model, their validity was confirmed by experts, and their reliability was confirmed by Cronbach's test. Structural equation modeling using LISREL software was used to analyze the data. The results showed that the given model with RMSEA values = 0.058 and χ ^ 2 / Df = 2.43 fits reasonably and appropriately. On the other hand, the factor load of the variables in the standard mode was more than three tenths, which indicates a positive correlation between the variables. In addition, the amount of factor load was in the case of significant coefficients of the variable quality of teamwork with organizational agility (3.60); the relationship between team quality and knowledge management (4.65), and the relationship between knowledge management and organizational agility (5.49). The significant point of the study was that the relationship between team quality and organizational agility with the functional role of knowledge management has increased from 3.60 to 5.49, ie knowledge management has well mediated the role of teamwork quality and organizational agility.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردی مدیریت دانش در رابطه میان کیفیت کارتیمی با چابکی سازمانی بود. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و مقطعی (1399) بود. جامعه آماری را 120 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش شهر مریوان تشکیل داد. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. از سه پرسشنامه استاندارد کار تیمی هوگل و گموئندن (2001) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی ژانگ (2001) و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش بر مبنای مدل پروبست استفاده گردید که روایی آنها از طریق خبرگان و پایایی آنها از طریق آزمون کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدل داده شده با مقادیر RMSEA=0.058 و χ^2/ Df=2.43 بهصورت معقول و مناسب برازش شده است. از طرف دیگر مقدار بار عاملی متغیرها در حالت استاندارد بیشتر از سه دهم بودکه گویای همبستگی مثبت میان متغیرها است. بهعلاوه مقدار بار عاملی در حالت ضرایب معناداری متغیر کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی (60/3)؛ رابطه کیفیت کار تیمی با مدیریت دانش (65/4) و رابطه مدیریت دانش با چابکی سازمانی (49/5) بود که نشان از معنادار بودن روابط بین متغیرها است. نکته قابلملاحظه پژوهش در این بود که رابطه کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی با نقش کارکردی مدیریت دانش از مقدار 60/3 به مقدار 49/5 افزایشیافته است، یعنی مدیریت دانش بهخوبی نقش میانجی را میان کیفیت کار تیمی و چابکی سازمان انجام داده است.https://jks.atu.ac.ir/article_12514_cc5121b2017588720a85b396cf909a37.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393120220622Investigating the Effect of Media Literacy Components on Improving the Mobile Learning Process During the Corona Outbreak in the Countryبررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور1371661153310.22054/jks.2020.51438.1310FAقاسمآزادی احمدآبادیاستادیار، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران0000-0002-3610-2573امیدامرالهدانشآموخته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6655-3025Journal Article20211119In the last few months, and especially in the last few weeks, the outbreak of Covid-19 (Corona) has become an international crisis. Regardless of the consequences, one of the most tangible results is the impact of formal education systems and the closure of schools in 188 countries. Therefore, at this point in time, public education in countries should be implemented in homes instead of schools. One effective way to solve this problem is to create mobile learning areas. Therefore, the study of the effect of teachers' media literacy components on improving the mobile learning process during the Corona outbreak in the country was determined by this study. The present study is based on the purpose and style of descriptive data collection, in terms of application type and in terms of quantitative method (in order to answer the first question, the research method is documented, and to answer the second question, the descriptive-survey method is used). The measurement tool in the second stage of the research was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.864. In this study, the statistical population was formed by all principals and teachers working in schools in Tehran in the year 1399-1389, and the statistical sample in the quantitative section was selected by the available method with a volume of 102 people. In order to answer the questions of the present study, descriptive and inferential statistical methods such as the chi-square test have been used. The results showed that from the perspective of school principals and teachers, the three main components of media literacy: the main component of access and use of cyberspace with 5 sub-components, the main component of critical view of virtual media with 5 sub-components, and the main component of virtual media production with 5 sub-components, were identified and prioritized as the most effective components of media literacy on improving the mobile learning process during the Corona outbreak in the country.در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل شده است. صرفنظر از تمام پیامدهای ناشی از آن، یکی از محسوسترین نتایج آن تحت تأثیر قرار دادن نظامهای آموزشی رسمی و به تعطیلی کشیدن مدارس در 188 کشور جهان میباشد. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس در خانهها به اجرا درآید. یکی از راههای موثر برای حل این مساله، ایجاد زمینههای یادگیری سیار(از راه دور) میباشد. بنابراین، بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای معلمان بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور مساله این پژوهش تعیین شد. پژوهش حاضر براساس هدف و سبک گردآوری داده توصیفی، به لحاظ نوع کاربردی و به لحاظ روش کمّی است (به منظور پاسخ به پرسش اول روش پژوهش سندکاوی و برای پاسخ به پرسش دوم، از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است). ابزار اندازهگیری در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 864/0 مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش، جامعه آماری را کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس شهر تهران در سال 1399-1398 تشکیل داده و نمونه آماری در بخش کمّی به روش در دسترس به حجم 102 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به پرسشهای پژوهش حاضر از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون آزمون خی – دو استفاده شده است. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس، سه مولفه اصلی سواد رسانهای به ترتیب: مؤلفه اصلی دسترسی و استفاده از فضای مجازی با 5 مولفه فرعی، مؤلفه اصلی نگاه انتقادی به رسانههای مجازی با 5 مولفه فرعی و مؤلفه اصلی تولید رسانهای مجازی با با 5 مولفه فرعی، به عنوان تاثیرگذارترین مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور شناسایی و اولویتبندی شدند.https://jks.atu.ac.ir/article_11533_cb2206291b9d87f30164ad70c3de4fe9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393120220622Investigating the Psychological Consequences of Coronavirus Epidemic in Iranian College Students: A Cross-Sectional Studyبررسی پیامدهای روانشناختی ناشی از اپیدمی کووید-19 در بین دانشجویان دانشگاههای سراسر ایران: یک مطالعه مقطعی1671871250810.22054/jks.2021.54681.1359FAفاطمهشاهرجبیاندانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000000263764396زبیرصمیمیپژوهشگر پسا دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000000293882318سید جوادعمادی چاشمیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000000177659741Journal Article20211218COVID-19 as an infectious disease has been declared the sixth public health emergency of international concern. The disease caused not only the risk of death from the virus's rapid spread but also severe psychological consequences. The aim of the current study is to investigate the psychological impact of the coronavirus epidemic among college students. the study is a descriptive correlational study. The study was conducted in the summer of 2020 and a total sample of 801 participants recruited from universities all over Iran answered online questioners of Depression anxiety stress scale-21 (DASS-21), Generalized anxiety disorder scale-7 (GAD-7), coronavirus anxiety scale, and demographic information. To analyze the data, chi-square, independent T, and variance analysis were used. The results showed that the mean of coronavirus anxiety was 13.77, the mean of anxiety was 6.83, the mean of stress was 6.68, also, the mean of generalized anxiety was 4.85 and finally the mean of depression was equal to 5.54. The results also showed that general anxiety and generalized anxiety were able to predict coronavirus anxiety among study participants. Also, results of the T-test and ANOVA revealed that individuals who had a contact history with the virus, or one of their family members was infected showed more severe levels of anxiety in comparison with individuals who had not. Moreover, participants who lived with friends experienced more anxiety symptoms (p< 0.001). the findings of the present study showed that COVID-19 caused public, psychological problems which are more severe in individuals who had a history or contact (through their family) with coronavirus or lived with their friends.بیماری کووید-19 به عنوان یک بیماری ناتوانکننده، به عنوان ششمین بحران سلامت عمومی اعلام شده است. این بیماری علاوه بر پتانسیل کشنده بودن و عوارض جسمانی، پیامدهای روانی متعددی نیز دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای روانشناختی ناشی از اپیدمی کروناویروس در بین دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 801 نفر از دانشجویان سراسر کشور در سال 1399 بود که به صورت آنلاین به پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی (DASS-21)، پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر، پرسشنامه اضطراب ناشی از کروناویروس و اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دادند. از آزمون مجذور خی، آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین اضطراب کرونا ویروس آزمودنیها برابر با 77/13، میانگین اضطراب برابر با 83/6، میانگین تنیدگی برابر با 68/6، میانگین اضطراب فراگیر برابر با 85/4 و میانگین افسردگی برابر با 54/5 بود. نتایج همچنین نشان داد که اضطراب عمومی و اضطراب فراگیر قادر به پیشبینی اضطراب کرونا ویروس در بین شرکتکنندگان پژوهش بودند. نتایج آزمون t و آنووا نیز بیانگر آن بود افرادی که سابقه بیماری کرونا داشتند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را نداشتند، اضطراب کرونا بیشتری داشتند؛ همچنین در افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها بیماری کرونا داشته، اضطراب کرونا ویروس بیشتری مشاهده شد؛ افزون بر این، افرادی که با دوستان زندگی میکردند، اضطراب کرونا ویروس بیشتری داشتند (001/0p<strong><</strong>). یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیماری کویید-19 مشکلات روانشناختی زیادی برای افراد بوجود آورده است که این مشکلات در افرادی که خود یا یک نفر از نزدیکانش مبتلا به کرونا ویروس شده است و با دوستان زندگی میکنند، بیشتر است.https://jks.atu.ac.ir/article_12508_dce633ff662b20ae6f3277c761015092.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824393120220622Application of Ontologies in Information Retrieval of Digital Collections with Emphasis on Imagesکاربست هستیشناسیها در بازیابی اطلاعات مجموعههای دیجیتالی، با تأکید بر تصاویر1892191359410.22054/jks.2021.64002.1477FAاحمدرضااحمدی میرقائددانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-5171-3428مریمخدابیندانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-2325-7944میتراصمیعیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7879-6457Journal Article20220114The purpose of this study is to use ontologies in the information retrieval of digital collections with an emphasis on images. The present research is of applied type and has been done by library method and systematic review of resources with an analytical approach. Using this method, the sources were collected around the research axis and selected for a more detailed review, and finally, the sources were reviewed according to specific and systematic instructions. In this method, all research in the field of ontology and its effect on image retrieval has been reviewed. The research findings show that image retrieval techniques, considering the backgrounds, include: text-based image retrieval, content-based image retrieval, composite model image retrieval, and semantic (conceptual) retrieval that used related feedback schemes to improve performance as well as the accuracy of the image retrieval process.<br />Most of the researched studies have emphasized the necessity of using ontologies in digital collections. Therefore, in the current situation, we are moving towards the Semantic Web in order to organize digital images that deal with various structural and linguistic problems such as ambiguities, doubts, and human metaphors for the machine, and the use of ontologies. It is very effective in improving accessibility and retrieval accuracy.هدف این پژوهش، کاربست هستیشناسیها در بازیابی اطلاعات مجموعههای دیجیتالی، با تأکید بر تصاویر بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش کتابخانهای و مرور نظاممند منابع با رویکرد تحلیلی انجام گرفته است. با استفاده از این روش، منابع حول محور پژوهش، جمعآوری و برای بررسی دقیقتر گزینش شده و در نهایت منابع بر اساس دستورالعمل مشخص و نظاممندی، مرور شدند. در این روش، همه پژوهشهای انجام شده در حوزه هستی شناسی و تأثیر آن در بازیابی تصاویر بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که روشهای بازیابی تصویر، با عنایت به پیشینههای صورت گرفته شامل: بازیابی تصویر مبتنی بر متن، بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا، بازیابی تصاویر مدل ترکیبی و بازیابی معنایی (مفهومی) تصاویر هستند که از طرحهای بازخورد مرتبط، برای بهبود عملکرد و همچنین دقت فرآیند بازیابی تصویر استفاده کردهاند. اکثر پژوهشهای بررسی شده بر ضرورت بکارگیری هستیشناسیها در مجموعههای دیجیتال، تأکید کرده بود. بنابراین، در شرایط کنونی که به سوی وب معنایی در حرکت هستیم، به منظور سازماندهی تصاویر دیجیتالی که خود با مشکلات گوناگون ساختاری و زبانی همچون چندمعناییها، رفع ابهامات، شبهات و استعارههای انسانی برای ماشین، بکارگیری هستیشناسیها جهت بهبود دسترسپذیری و دقت بازیابی، بسیار مؤثر است.https://jks.atu.ac.ir/article_13594_4010e8328cd6d402e92e126b90b4c7cf.pdf