دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824351620181023Investigating the Effects of Employee Knowledge Sharing Behaviors on Innovation in Services and Processes in Selected Sports Federationsبررسی تأثیر رفتارهای تسهیم دانش کارکنان بر نوآوری در خدمات و فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی119947310.22054/jks.2019.39552.1215FAشهاببهرامیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران0000-0002-6268-5012مهتابمشتاقیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، بروجرد، ایرانمریمرک رکدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، بروجرد، ایرانJournal Article20180214<strong>Purpose</strong>: The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge sharing practices and innovation in services and processes in selected sports federations of the Islamic Republic of Iran. <strong>Methodology</strong>: The research data were collected using a questionnaire from 110 employees working in these three federations. Data were analyzed with descriptive, inferential and structural equation modeling methods using SPSS and SmartPLS software. <strong>Results</strong>: The results of the study showed that the status of the variables of knowledge sharing and innovation in services and processes are higher than average. Also, the results of structural equation modeling showed that knowledge sharing behaviors have a positive effect on innovation in services and innovation in processes. <strong>Conclusion</strong>: In order to improve knowledge sharing in sports federations, it is necessary to promote innovation in services and processes. In other words, innovation in services and processes lays a foundation for improving knowledge sharing practices.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتارهای تسهیم دانش با نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 110 نفر از کارکنان شاغل در این سه فدراسیون گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت متغیر وضعیت متغیرهای تسهیم دانش و نوآوری در خدمات و فرآیندها از حد متوسط بیشتر است. همچنین نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد رفتارهای تسهیم دانش بر نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها تأثیر مثبتی دارد. جهت بهبود تسهیم دانش در فدراسیونهای ورزشی نیاز به ارتقا نوآوری در خدمات و فرایندها وجود دارد. به عبارتی نوآوری در خدمات و فرایندها سبب ایجاد بستری جهت بهبود رفتارهای تسهیم دانش میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824351620181023The Effects of Personal and Environmental Factors on the Process of Knowledge Sharing with the Role of Education Moderatorتأثیر عوامل فردی و محیطی بر روی فرایند اشتراک دانش با نقش تعدیل گر تحصیلات2146952610.22054/jks.2019.33889.1192FAمصطفیجعفریدانشیار، گروه مدیریت مهندسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانپیماناخواناستاد، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایرانسید حجت اللهاسحقیکارشناس ارشد مدیریت مهندسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20180309Aim: The subject of knowledge sharing is one of the important challenges in knowledge management. According to the Bandura theory, personal factors, environmental factors, and behavior are in reciprocal relations with each other. In this research, the impact of environmental and individual factors on the attitude of knowledge sharing and also the effect of educational variables as a moderator between knowledge sharing attitude and knowledge sharing behavior have been investigated.<br />Methodology: The method of this applied research is survey-correlation. The research population includes the staff of Allied Consulting Engineers Company, from which, 83 people were selected as sample based on simple sampling using Cochran's formula. The structural correlation validity, the research indicators with convergent and divergent validity models, and the reliability of the factor load indicators were valued at 0.8, while Cronbach's alpha coefficients and the reliability of the combinations were valued at 0.7.<br />Findings: The findings show that independent structures (environmental and personal factors) with t values higher than 1.96 affect the dependent structure (knowledge sharing attitude); education moderating variable of GOF=0.408 has had a reverse effect on knowledge sharing attitude and knowledge sharing behavior.<br />Conclusion: The knowledge sharing approach influences the behavior of knowledge sharing, and the education variable, with respect to the signs of its factor load, inversely modulates behavior and suggests that the higher the education of the people, the less their willingness to share knowledgeموضوع اشتراک دانش یکی از چالشهای مدیریت دانش است. با توجه به نظریه باندورا عوامل فردی و محیطی و رفتار در ارتباط متقابل با یکدیگر هستند، تأثیر عوامل محیطی و فردی بر نگرش اشتراک دانش و همچنین، تأثیر متغیر تحصیلات بهعنوان تعدیل گر بین نگرش اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش سنجیده شده است. از نوع کاربردی به روش پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش، کارکنان شرکت مهندسین مشاور اتحاد، 83 نفر بهعنوان نمونه برحسب نمونهگیری ساده با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است، روایی همبستگی سازه با شاخصهای پژوهش از مدل روایی همگرا و واگرا با پایایی شاخصها از بارهای عاملی با مقدار 0.8، ضرایب آلفا کرونباخ و پایایی ترکیب با مقدار 0.7 به دست آمده است. یافتهها نشان میدهد سازههای مستقل (عوامل محیطی و فردی) با مقادیر آمارهی t بالاتر از 1.96 بر روی سازه وابسته (نگرش اشتراک دانش) تأثیرگذار است؛ متغیر تعدیل گر تحصیلات به مقدار 0.408 GOF= نگرش اشتراک دانش با رفتار اشتراک دانش تأثیر معکوس داشته است. نگرش اشتراک دانش بر روی رفتار اشتراک دانش تأثیرگذار است و متغیر تحصیلات با توجه به علامت بارهای عاملی آن بهطور معکوس به تعدیل رفتار میپردازد و نشان میدهد هر چه افراد تحصیلات بالاتری داشته باشند تمایل کمتری به اشتراک دانش دارند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824351620181023Structural Equations of Social Capital and Organizational Learning Using Knowledge Management and Social Intelligence in the Municipal Office of Marivan Cityمعادلات ساختاری سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی با بهکارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی در اداره شهرداری4781952710.22054/jks.2019.35470.1197FAعمرمحمودیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور مریوان، مریوان، ایران0000-0003-2201-5003Journal Article20180208The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital variables and organizational learning by using knowledge management and social intelligence. The statistical population includes all of the municipal staff in Marivan city. The research method is descriptive-survey. To collect the theoretical foundations of the research, the library method was used and the survey method was used to collect the research data using questionnaires. The validity of the questionnaires was verified by experts and through content and the reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha statistical test. Structural equation modeling was used to analyze the research data using LISREL software. The research results showed that the research model was appropriately fitted with the values of RMSEA =0.07, χ ^ 2 / Df = 2.78 and Chi-square = 511.98. We also used the t-value of the LISREL output to investigate the research hypotheses and the relationship between research variables. The results showed that the relationship of social capital with knowledge management (5.17), and social intelligence (3.27) was positive and significant, as well as the relationship between knowledge management and organizational learning (9.49), and the relationship between emotional intelligence and organizational learning (5.25). However, the relationship between social capital and Organizational learning (-0.75) was insignificant and unconfirmed. In addition, the results of the research indicated that social capital does not directly lead to organizational learning, but with the involvement of knowledge management and emotional intelligence variables, the relationship between them is positively corrected. In other words, it can be said that social capital utilizes knowledge management and social intelligence to lead to organizational learning.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی با بهکارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر مریوان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمعآوری مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادههای پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از خبرگان و به طریق محتوایی و پایایی آنها از طرق آزمون آماری آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش با مقادیر 0.071RMSEA=؛. 2.78 = / Df و 511.98 Chi-square = بهصورت مناسب برازش شده است. همچنین برای بررسی فرضیات پژوهش و میزان روابط متغیرهای پژوهشی از قسمت t-value خروجی لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش (5.17) و هوش عاطفی (3.27) مثبت و معنادار و رابطه مدیریت دانش با یادگیری سازمانی (9.49) رابطه هوش هیجانی با یادگیری سازمانی (5.25) معنادار و مثبت ولی رابطه سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی (0.75-) غیر معنادار بود و تائید نشد. بهعلاوه نتایج پژوهش بیانگر آن بود سرمایه اجتماعی بهصورت مستقیم باعث ایجاد یادگیری سازمانی نمیشود ولی با دخالت متغیرهای مدیریت دانش و هوش عاطفی رابطه میان آنها بهصورت مثبت تعدیلشده است. بهعبارتدیگر میتوان گفت که سرمایه اجتماعی با بهرهگیری از مدیریت دانش و هوش اجتماعی منجر به یادگیری سازمانی میشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824351620181023Comparing the Function of Web Search Engines in Indexing and Finding the Metadata Records based on the Microdata Methodمقایسه عملکرد موتورهای کاوش وب در نمایهسازی و پیدانمایی پیشینههای فرادادهای مبتنی بر روش دادههای خرد83101952810.22054/jks.2019.38110.1210FAسید مهدیطاهریاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-3305-5986ساراذوالقدرکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراننجلاحریریاستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-2320-7023Journal Article20180109<strong>Research Objective:</strong> This research was conducted with the aim of explaining the function of Web search engines in indexing and finding of the metadata records based on the Microdata method comparatively, using an empirical method.
<strong>Research Methodology: </strong>The research community included 100 metadata records(related to e-books) based on the hypertext markup language (HTML) in the form of a test group with 50 records in Persian and 50 records in English, based on the Microdata method, and one control group with one hundred Persian and English records of the same structure. These records were selected from the metadata records of Allameh Tabataba’i University digital library, using the random sampling method. The examined metadata records were published on an independent website http://www.szolghadr.ir, and were introduced to Google, Bing, and Yahoo! search engines with the best recommended methods. Then using the checklist strategy, the performance of the search engines in indexing and finding the metadata records of both groups was investigated.
<strong>Findings</strong>: The findings show that Google indexed the records of both control and test groups, and displayed the metadata records of the test group significantly in the search results. However, Bing and Yahoo! search engines only indexed the records of both groups and were not able to make them significantly visible in their search results.
<strong>Conclusion</strong>: Therefore, despite announcing reliable search engines as structured data designers (schema.org), based on indexing and displaying based on microdata methodology, only Google’s search engine supported the significant displaying (in the form of rich snippets)of metadata records of the two groups.پژوهش حاضر با هدف تبیین عملکرد موتورهای کاوش وب در نمایهسازی و پیدانمایی پیشینههای فرادادهای مبتنی بر روش دادههای خرد بهصورت تطبیقی و با روش تجربی انجام شد<strong><em>.</em></strong> جامعه پژوهش را 100 پیشینه فرادادهای (مربوط به کتابهای الکترونیکی) مبتنی بر زبان نشانهگذاری فرامتن (اچتیامال) در قالب یک گروه آزمون، دارای 50 پیشینه به زبان فارسی و 50 پیشینه به زبان انگلیسی که بر اساس روش دادههای خرد ایجاد شده بودند و یک گروه گواه، دارای یکصد پیشینه فارسی و انگلیسی با ساختار معمولی، تشکیل میدادند. این پیشینهها با روش نمونهگیری تصادفی از میان پیشینههای فرادادهای کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب گردیدند. پیشینههای فرادادهای موردمطالعه بر روی یک وبسایت مستقل با نشانی http://www.szolghadr.ir منتشر و بر اساس بهترین روشهای معرفیشده به موتورهای کاوش گوگل، یاهو و بینگ معرفی شدند. سپس با استفاده از سیاهه وارسی، عملکرد موتورهای کاوش موردمطالعه در نمایهسازی و پیدانمایی پیشینههای فرادادهای هر دو گروه موردبررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که موتور کاوش گوگل پیشینههای فرادادهای هر دو گروه آزمون و گواه را نمایهسازی و پیشینههای گروه آزمون را بهصورت معنادار در نتایج جستجو پدیدار نمود. اما موتورهای کاوش یاهو و بینگ، پیشینههای هر دو گروه را فقط نمایهسازی نموده و قادر به پیدانمایی معنادار پیشینههای گروه آزمون نبودند. بنابراین با وجود اعلام موتورهای کاوش معتبر وب، بهعنوان طراحان فرانمای تولید دادههای ساختارمند (schema.org)، مبنی بر نمایهسازی و نمایش معنادار پیشینههای فرادادهای مبتنی بر روش دادههای خرد، تنها موتور کاوش گوگل پیدانمایی معنادار آنها (بهصورت خردههای غنی) را پشتیبانی نمود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824351620181023\Investigating the Relationship between Innovation in Services and Organizational Growth in Kermanshah Academic Librariesرابطه نوآوری در خدمات با رشد سازمانی کتابخانههای دانشگاهی103120947210.22054/jks.2019.35795.1199FAثریاضیاییاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران0000-0003-3134-1468سارابهرامیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران0000-0001-7840-8151اعظمموسی چمنیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران0000-0002-7726-7382Journal Article20180215<strong>Objective</strong>: The aim of this study is to determine the relationship between the services innovation and organizational growth components in Kermanshah Academic libraries.<br /> <strong>Method</strong>: The present study is descriptive-correlational, and has been conducted through a survey method. The statistical population of all librarians of Kermanshah Academic libraries is a total of 58 people. Since the research community was limited and available, the census method was used to collect data, of which 55 questionnaires were completed and analyzed. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics and were analyzed by SPSS software.
<strong>Findings</strong>: The findings showed that innovation in services with an average of 3.40 and organizational development with an average of 3.13 in the academic libraries of Kermanshah is relatively favorable. Also, in this section, the highest frequency was related to the “relationship” component and the lowest one was related to the “reward” item. The significance level of the Pearson correlation test between two variables of innovation and organizational development is 0.002, which shows a positive and direct relation between these two variables.
<strong>Conclusion</strong>: The results of the study showed that innovation in services is positively and directly related to organizational growth and development in Academic libraries. Therefore, attention to the components effective to the organizational growth (such as goal, rewards, relationships, useful mechanisms, and attitude ratio) and strengthening them provides a change in circumstances to increase librarians' innovation.هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین نوآوری در خدمات و مؤلفههای رشد سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه بوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه (58 نفر) بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشت از روش سرشماری جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید که از این تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که نوآوری در خدمات با میانگین 40/3 و رشد سازمانی با میانگین 51/3 در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. همچنین در این بخش نیز بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفهی روابط و کمترین فراوانی، مربوط به پاداش بود. سطح معناداری آزمون همبستگی پیرسون بین دو متغیر نوآوری و رشد و توسعه سازمانی برابر 002/0 بود که بیانگر رابطه مثبت و مستقیم میان این دو متغیر بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری در خدمات با رشد و توسعه سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی رابطه مثبت و مستقیمی دارد، بنابراین توجه به مؤلفههای اثرگذار رشد سازمانی و تقویت آنها مانند هدف، پاداش، روابط، مکانیسمهای سودمند و نگرش نسبت به تغییر شرایط را برای افزایش نوآوری کتابداران فراهم نمود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824351620181023The Extent of Goal Achieving of In-service Training Courses in the Libraries of Tehran State Universitiesمیزان تحقق اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت در کتابخانههای دانشگاههای دولتی121143952910.22054/jks.2019.32386.1182FAفاطمهزندیاندانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-4542-7457زینبوفاییکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدحسن زادهدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-6175-0855Journal Article20180219The aim is "to assess the extent to which the objectives of in-service training courses are met in central libraries of Tehran public universities". The used method is surveying. Three researcher-made questionnaires were used to collect data and descriptive and analytical methods were used to answer questions and test hypotheses. The research population is the central libraries of 13 public universities in Tehran. To assess the validity of the questionnaire, the questionnaire was given to the relevant experts. In order to determine the reliability of the questionnaires, the questionnaires were distributed among 30 participants as a trial. Using SPSS software, the confidence coefficient was calculated with Cronbach's alpha. The results showed that the managers, unlike the participants, evaluated the level of achievement of the main goals set for in-service training courses at a single level. From the viewpoint of the participants, the quality of activities component with the highest (3.20) and the motivation component with the mean (2.82) had the lowest growth.هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. روش از نوع پیمایشی بود و برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه محقق ساخته و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشها و آزمون فرضیهها استفاده شد. جامعه پژوهش، کتابخانههای مرکزی 13 دانشگاه دولتی شهر تهران بود. برای سنجش روایی، پرسشنامه طراحی شده در اختیار متخصصان مربوطه قرار گرفت و بهمنظور تعیین پایایی، پرسشنامهها بهطور آزمایشی بین 30 نفر از نمونه آماری توزیع گردید و به کمک نرمافزار SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد مدیران برخلاف شرکتکنندگان، میزان تحقق اهداف اصلی مطرحشده برای دورههای آموزش ضمن خدمت را در یک سطح ارزیابی کردهاند و از نظر شرکتکنندگان، مؤلفه کیفیت فعالیتها با میانگین (3.20) بیشترین و مؤلفه انگیزش با میانگین (2.82)، کمترین میزان رشد را داشتهاند.