دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432520160121Identification of the Components of Knowledge Management and Their Implementation : A Case Study of University of Kurdistanشناسایی شاخصهای مدیریت دانش و وضعیت پیادهسازی آنها؛ (مطالعه موردی: دانشگاه کردستان))124269510.22054/jks.2016.2695FAقبادرمضانیکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانجمالسلیمیاستادیار، برنامه ریزی درسی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانJournal Article20150408Today, knowledge and intellectual wealth of organizations rank as one of the main advantages of competition and it is acknowledged that knowledge is, the heart of the global economy and this calls for the identification of the major factors guaranteeing success and the adoption of initiatives based on the about effective factors at different phases of the design and establishment of knowledge management system. The aim of this study was to identify the components of knowledge management and their implementation at the University of Kurdistan. The methodology applied is functional and descriptive survey. The statistical community consisted of the fellow members of staff at Kurdistan University in the academic years 1393-94. Techniques and questionnaire survey were used to collect data and analyze the data, descriptive and inferential statistics Sray and spss software and Lisrel were used. According to the results, there is a significant relationship between a more efficient implementation of knowledge management system and the components (information technology, the criterion of structural potentiality and institutional culture, management potentiality and the process of knowledge management).امروزه دانش و سرمایههای فکری سازمانها یکی از مزیتهای اصلی رقابت محسوب میشود و میتوان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش و وضعیت پیادهسازی آنها در دانشگاه کردستان بود. روش پژوهش در این مطالعه از نوع کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی بوده است. جامعه آماری اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 1393-94 بودند. از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار spss و Lisrel بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با شاخصهای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با مؤلفههای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432520160121Impact of Knowledge Management System on Organizational Innovation : Investigating the Role of Organizational Learningتأثیر سیستم مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی (بررسی نقش یادگیری سازمانی)2543269610.22054/jks.2016.2696FAنگارالساداتمصباحی جهرمیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمرضیهادیب زادهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20150912The present study was aimed at examining the effect of knowledge management on organizational innovation due to the mediating role of organizational learning with using structural equation modeling software SmartPLS2.0. Methodology: The population of research is managers, deputies and heads of Eghtesad Novin, Melli, Mellat ,Saderat and Meher Eghtesad banks in Hormozgan province in 1394 . The sample size used by Cochran formula and selected by random sampling. To analyze the data, descriptive and inferential statistics used and data gathered using a standardized questionnaire that its validity was confirmed with view point of professors and after completion of the initial sample, with Cronbach's alpha reliability of the tool's reliability showed. findings: all indices have acceptable load factor. Knowledge management has positive and significant effect on organizational learning (0.81) and on Organizational Innovation (0.39). organizational innovation has significant positive effect on organizational learning and impact of knowledge management on organizational innovation enhancement through organizational learning. Results: The results show that organizational learning can be seen as a mediator between knowledge management and organizational innovation contribute. Knowledge management, as well as a system, as an important input, organizational learning as a key process, therefore, as an organizational innovation output is critical for today's organizations. Banks can use the system to improve knowledge management and organizational learning in the organization innovation.<strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش واسطهای یادگیری سازمانی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS2.0 انجام شد. <strong>روش:</strong> جامعه آماری این تحقیق، مدیران، معاونین و رؤسای بانک اقتصاد نوین، ملی، ملت و صادرات و مهر اقتصاد در استان هرمزگان در سال 1394 میباشند.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شدهاست. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شدهاست و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد است که روایی آن با نظر اساتید تأیید شد و پس از تکمیل نمونه اولیه، پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ پایایی مناسب ابزار را نشان داد. یافتهها: تمامی شاخصها از بار عاملی قابل قبولی برخوردارند. یافته ها: مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی (81/0) و بر نوآوری سازمانی (39/0) تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ یادگیری سازمانی اثر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی داشت و تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی از طریق یادگیری سازمانی بیشتری بیشتر میشود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که یادگیری سازمانی میتواند بهعنوان یک متغیر واسطهای بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی نقش آفرینی کند. مدیریت دانش، درست همانند یک سیستم، به عنوان یک ورودی مهم، یادگیری سازمانی بهعنوان فرایندی کلیدی، در نتیجه نوآوری سازمانی بهعنوان یک خروجی حیاتی برای سازمانهای امروزی محسوب میشود. بانکها میتوانند با استفاده از سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی باعث بهبود در نوآوریهای سازمانشان شوند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432520160121Context-oriented Approach in Designing Metadata Application Profile and Developing the Semantic Webرویکرد بافت مدار در طراحی پروفایل کاربردی فرادادهای و توسعه وب معنایی4557269810.22054/jks.2016.2698FAسید مهدیطاهریاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-3305-5986ناهیدگویلیدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانمریمشکفتهاستادیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانمریمکازرانیاستادیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20160329This study will discuss the context-oriented aspects in designing and creating a metadata application profile compatible with the native needs of related information environments and its impact on developing the semantic web in an analytical approach. In the first part of the paper, the concept of the context and how the context will be established, and creating semantic based on the relationship among concepts in a special context emphasizing the semantic Web will be described. Then, the concept of the metadata application profile as the newest approach in creating metadata in information environments, and the context-oriented approach in designing this kind of profile aimed to meeting special native needs. The paper clarifies the position and the role of the metadata application profile in producing semantic in various information contexts as elements making the semantic web, and creating structured data (metadata) for describing and managing of the Web content objects. In the end, the paper will conclude the common approach in developing metadata application profiles and the semantic Web shows the positive impact and efficiency of metadata application profiles in developing the semantic Web.<strong>هدف</strong>: مقاله حاضر با هدف جنبهی بافتمدارانه در طراحی و ایجاد پروفایل کاربردی فرادادهای متناسب با نیازهای بومی محیط اطلاعاتی مرتبط و تأثیر آن بر توسعهی وب معنایی تدوین شده است. <strong>روششناسی</strong>: به منظور نیل به هدف مقاله، از رویکرد تحلیلی برای کشف رابطه میان نگرش مبنای طراحی پروفایل کاربردی فرادادهای با فرایند تولید معنا که زمینه را برای تحقق وب معنایی فراهم میسازد، استفاده شده است. بدین منظور، تبیین مفهوم بافت و چگونگی شکلگیری آن، توصیف تولید معنا به دلیل ارتباط میان مفاهیم در بافتهای اطلاعاتی خاص با تاکید بر وب معنایی، جایگاه پروفایل کاربردی فرادادهای در نسل جدید وب، و نقش آنها در تولید معنا به دلیل توجه به بافتهای اطلاعاتی و ایجاد دادههای ساختارمند (فراداده) برای توصیف و مدیریت نظاممند اشیای محتوایی وب تحلیل میگردد. <strong>یافتهها</strong>: هر بافت اطلاعاتی دارای ویژگیهای خاصی است که باید در طراحی ابزارها، استانداردها، و سیستمهای اطلاعاتی مرتبط با آن بافت مد نظر قرار گیرد. طراحی پروفایل کاربردی فرادادهای بر اساس نیازها و اهدافی که بافت اطلاعاتی هدف برای بهرهمندی از فراداده دنبال میکند، و همخوانی انتخاب و تعریف (یا بازتعریف) عناصر فرادادهای و روابط میان آنها از جنبه معناشناختی با ویژگیهای بومی بافت اطلاعاتی مرتبط، بازنمون معانی بافت مورد نظر را در پی خواهد داشت. این مهم افزون بر افزایش کاربردپذیری فراداده در آن بافت، دسترسی معنادار به دادهها را در بستر محیطهای اطلاعاتی فراهم مینماید. به عبارت دیگر، پیوند میان دادهها از طریق فرادادهها آن هم بر پایه ویژگیهای بومی یک بافت اطلاعاتی، موجب بازنمون دانش خواهد شد. <strong>نتیجهگیری</strong>: در پایان، مقاله نتیجه میگیرد، همراستایی و همخوانی نگرش مبنای گسترش پروفایلهای کاربردی فرادادهای و وب معنایی با یکدیگر، و تاکید هر دو بر ارائه دادههای ساختارمند و ارتباط میان دادهها به منظور تولید معنا، بیانگر کارآمدی و تاثیر پروفایلهای کاربردی فرادادهای در تحقق و توسعه وب معنایی است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432520160121A Survey of the Relationship between Cognitive and Metacognitive Strategies and Information Seeking Behaviorبررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاع جویی5978269910.22054/jks.2016.2699FAرعناکواروییدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعصمتمومنیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7423-5214محسنحاجی زین العابدینیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-4226-9377Journal Article20150428<strong><em>Abstract</em></strong><br /><br />The purpose of this study is a survey of the relationship between cognitive and metacognitive strategies and information seeking behavior among the faculty members in Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO). The method of this study is descriptive survey – relationship and data are collected by 2 questionnaires; one is learning and studying strategies questionnaire and the other is information seeking behavior questionnaires. The research community consists of all faculty members in Agricultural Research, Education and Extension Organization (N= 2012) and the sample of this study size is determined by Morgan table (N=322) and probability stratified sampling is used as a sampling method. Descriptive and analytical statistical methods are used to study the questions. The results indicate that the correlation coefficient between cognitive strategies with information seeking behavior among the faculty members is r=0/065, and according to p=0/24, that means, there is not a significant relationship. The correlation coefficient between metacognitive strategies with information seeking behavior among the faculty members is r=0/128 and accordingly the value is p=0/02, that means there is statistically significant relationship. Finally, this study indicates that increasing metacognitive strategies among the faculty members can increase their information seeking behavior.<strong>چکیده پژوهش</strong> <br /> <br />پیشرفتهای عصر جدید اهمیت یادگیری را بیش از پیش برجسته ساخته است و این امربیش از قبل آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) را میطلبد. <br /><strong>هدف: </strong>هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میباشد. <br /><strong>روش پژوهش: </strong>روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی است. نمونهگیری پژوهش حاضر از نوع نمونهگیری احتمالی طبقهای است و از هر گروه از اعضای هیأت علمی که در یک موسسه مشغول به کار هستند، نمونهای انتخاب گردیده است. در این پژوهش جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه به شرح زیر استفاده گردید: 1. پرسشنامه راهبردهای یادگیری و مطالعه 2. پرسشنامه رفتار اطلاع جویی <br /><strong>یافتهها: </strong>برای بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ضریب همبستگی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی برابر با 065/0r= میباشد، که با توجه به مقدار 24/0 p= میتوان گفت رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد.بین راهبردهای فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی (128/0 r=، 02/0P=) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معناست که با افزایش راهبردهای فراشناختی اعضای هیأت علمی، رفتار اطلاعجویی آنها نیز افزایش پیدا میکند. بنابراین پرسش اصلی پژوهش در شاخص راهبردهای شناختی رد میشود اما در شاخص راهبردهای فراشناختی تایید میشود. به عبارتی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی رابطه معناداری وجود ندارد در حالی که بین راهبردهای فراشناختی و رفتار اطلاعجویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432520160121Relationship between Cybernetics and Organizational Culture(Case Study: Alzahra University)ارتباط مدیریت سایبرنتیک و فرهنگ سازمانی(مطالعه موردی : دانشگاه الزهرا)79105270010.22054/jks.2016.2700FAمنیرهغریبه نیازیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانرویابرادردانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20160103This study aimed to determine the relationship between cybernetics and organizational culture elements in the Faculties of Alzahra University. This study is kind of descriptive study. In order to assess the relationship between cybernetic elements and organizational culture we used the descriptive-correlation methods. Data were collected by two questionnaires of organizational culture (Denison, 2001) and Cybernetics questionnaire (Birnbaum, 1989) and it was conducted for 70 employees of the faculties of Alzahra University. Data analysis software tool is SPSS 19. In order to answer the questions and hypothesis we used the inferred statistics (Pearson correlation T test, multivariate variance analysis). The results showed that cybernetics with score of 3.17 and organizational culture with score of 3.29 were in the middle location. By examining the correlation between the dimensions of organizational culture and Cybernetics, it was found that it were more correlation between the clinks and interactions (0.81), leadership and decision-making (0.76) and consistency and compatibility (0.75). Totally, managers should organize their activities according to organizational culture and due to the findings, it seems that there is weakness points. According to the cybernetics and organizational culture, there is aditioal performance for developing and improving for managers.هدف:پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین عناصر سایبر نتیک و فرهنگ سازمانی در دانشکده های دانشگاه الزهرا انجام شد. <br /><strong>روش پژوهش:</strong> روش تحقیق از نوع تحقیق پیمایشی و کاربردی می باشد. ابزار گردآوری داده ها دو نوع پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2001) و پرسشنامه سایبرنتیک (بیرن باوم، 1989) استفاده شد که بر روی 70 نفر کارکنان دانشکده های دانشگاه الزهرا انجام شد. ابزار تجریه و تحلیل داده ها نیز نرم افزار اس پی اس 19 است. به منظور پاسخ گویی به سوالات و فرضیه پژوهش از آمار استباطی (همبستگی پیرسون، آزمون T، تحلیل داریانس چند متغیره) استفاده شده است. <br /><strong>یافته ها:</strong> یافته ها نشان داد که فرهنگ سازمانی دانشکده های دانشگاه الزهرا با امتیاز 3.17 و سایبرنتیک با امتیاز 3.29 نیز در وضعیت متوسط قرار دارند . همچنین درگیر شدن در کار دارای بالاترین میانگین (3.25) و مأموریت و سازگاری با میانگین 3 در وضعیت نزدیک به متوسط پایین ترین میانگین را دارند. از بین مولفه های سایبرنتیک مولفه سلسله مراتب و تعاملات با میانگین 3.34 و 3.27 در وضعیت مطلوب قرار دارند وکمترین امتیاز مربوط به تصمیم گیری (میانگین 3) است که در وضعیت نزدیک به متوسط قرار دارد. بیشترین میزان همبستگی بین مولفه های سایبرنتیک و فرهنگ سازمانی بین دو مولفه پیوندها با تعاملات (0.81) ، رهبری و تصمیم گیری (0.76) و ثبات و سازگاری (0.75) هستند. همچنین بیشترین میزان ارتباط معنایی بین سازگاری با تصمیم گیری و پیوندها، ثبات با رهبری، درگیری در کار با رهبری، کنترل و پیوندها و سلسله مراتب است (0.0 sig=). جدول 6 نشان داد که تصمیم گیری (89%)، تعاملات (83%) رهبری (78%) بیشترین تأثیر را روی سایبرنتیک ، ثبات (81%) و مأموریت (81%) بیشترین تأثیر رو روی فرهنگ سازمانی دارند. فرضیه پژوهش نشان داد که توجه به مقدار 0. Sig.= بین مولفه های فرهنگ سازمانی و مدل سایبرنتیک ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به همبستگی پیرسون (0.67) همبستگی مثبتی بین این دو الگو وجود دارد.نتیجه گیری: در نتیجه، مدیران بر اساس مدل سایبرنتیک باید فعالیت های خود را سازماندهی کنند که به نظر می رسد در این زمینه نقاط ضعفی وجودی دارد. با توجه به چارچوب مدل سایبرنتیک و فرهنگ سازمانی در فضای آماری توصیف شده، می توان گفت که فضای موردنیاز برای توسعه و بهبود عملکرد مدیران وجود دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432520160121Knowledge Auditing Model for Iranian Scientific Institutesمدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران107125270110.22054/jks.2016.2701FAلیلامحمدیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کارمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تهران، ایرانمهدیعلیپور حافظیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایرانJournal Article20150117Knowledge auditing is the first step in knowledge management programs. Knowledge auditing helps to identify knowledge management needs, areas of strength and weaknesses, opportunities and threats in organization. This paper aims to introduce models of knowledge auditing. It proposes a knowledge auditing model for Iranian research centers. Firstly library research method is used for introducing existing important knowledge auditing models. Then analysis and modeling method is used to propose a suitable model for Iranian scientific institutes. Different models can be used to audit organizations. The important ones are Hylton, Albers, Perez-Soltero et al, Wu and Lee, Ganasan, Durai and Dominic. Study led to a six-stage model of the knowledge auditing, namely, 1. To identify structural and strategic elements, 2. To identify knowledge needs 3. To identify knowledge flow, 4. To identify knowledge inventory, 5. To draw a knowledge map, 6. To identify areas of strengths, weaknesses, opportunities and threats.هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته میشود و میتواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدلهای ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گامهای نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانهای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدلسازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافتهها: مدلهای متعددی برای ممیزی دانشی سازمانها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهمترین مدلهای موجود میتوان به مدلهای ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحلهای به شرح زیر میتواند برای ممیزی دانش سازمانهای علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل میشود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی میشود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی میگردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریانهای دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست میآید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه میشود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی میشود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه میشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432520160121A Survey of Scientific Publications of Allameh Tabataba'I University in Scopus Reference Databaseبررسی تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایگاه استنادی اسکوپوس127152269710.22054/jks.2016.2697FAعلی حسیننورافروزکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، کتابدار ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانرضاواعظیدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسیدرضاقدرتکارشناس علوم اجتماعی، کتابدار، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20150704The present research surveys the scientific publications of Allameh Tabataba’i University since foundation of the university the April communications, by using a scientometric approach. Descriptive method was used and the population was all publications indexed in Scopus. To analyze the data, excel and Nodexi soft wares were used to draw the scientific communication network graph. The results indicated that all of these publications were 279 records in formats such as research articles, conceptual articles, articles presented in conferences, and articles in press. All of these two hundred and seventy nine publications were published in English language. Although the quantity of the publications and the number of citations to these articles especially recently published in comparison with other internal universities significantly is not high, but they generally show an exponential growth and of course according to our findings this growth is owing to the special efforts made by certain scholars of some departments. At the end of the article we presented the solutions for the improvement of Allameh Tabataba'I University publications in future.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با رویکردی علم سنجی به مطالعه و ارزیابی تولیدات علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدای شکل گیری این دانشگاه تا آپریل سال 2012 پرداخته است. <strong>روش:</strong> این پژوهش کاربردی با روش توصیفی انجام شده و جامعه آماری آن عبارت است از کل تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبائی که به زبان انگلیسی در پایگاه چکیده ای و استنادی اسکوپوس نمایه شده اند. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای اکسل و نودکس در ترسیم گراف شبکه ارتباطات علمی پژوهشگران استفاده شده است. <strong>یافته ها:</strong> نتایج حاکی از آن بودند که کل تولیدات علمی نمایه شده دانشگاه علامه طباطبائی شامل 279 رکورد در قالبهای مقاله پژوهشی، مقاله مروری، مقاله همایش، و مقالات زیر چاپ بودند. <strong>نتیجه گیری:</strong> اگرچه نتایج نشان دادند که تعداد تولیدات علمی نمایه شده دانشگاه علامه طباطبائی در سطح بین الملل و همچنین میزان استناد به آنها، بخصوص تولیدات علمی سالهای اخیر در مقایسه با سایر دانشگاهها زیاد نبوده اند، لیکن در مجموع رشد تصاعدی را نشان می دهند و البته این رشد، حاصل تلاش پژوهشگران برخی از گروههای علمی دانشگاه بوده است.