حمیدرضا محمودی؛ محمد حسن زاده؛ فاطمه زندیان
چکیده
با وجود وسعت و غنای موضوعی و تنوع مباحث پیشروی محققان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی، نظریهپردازی در این رشته با کمبودهایی روبرو است. با توجه به جایگاه اعضای هیئت علمی در توسعه نظریه پردازی در رشته، این پژوهش به دنبال شناسایی موانع نظریه پردازی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود. روش آن از نوع کیفی ...
بیشتر
با وجود وسعت و غنای موضوعی و تنوع مباحث پیشروی محققان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی، نظریهپردازی در این رشته با کمبودهایی روبرو است. با توجه به جایگاه اعضای هیئت علمی در توسعه نظریه پردازی در رشته، این پژوهش به دنبال شناسایی موانع نظریه پردازی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود. روش آن از نوع کیفی بوده و به منظور گردآوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاههای ایران، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. در مجموع با 18 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه های بیرجند، تربیت مدرس، تبریز، شهید باهنر کرمان و شهید چمران اهواز مصاحبه صورت گرفت. داده های گردآوری شده بر مبنای نظریه زمینه ای طی سه مرحله کدگذاری شد. برای کدگذاری داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده گردید. بعد از انجام کدگذاری، 10 طبقه محوری بدست آمد. از میان 10 طبقه محوری، طبقات «شخصیت متزلزل» و «ایراد نظام باور» به عنوان متغیرهای مرکزی انتخاب شدند. به توصیه گلیزر از طبقه ایراد نظام باور به طبقه شخصیت متزلزل ارجاع داده شد و این طبقه به عنوان متغیر مرکزی شناخته شد. یافته ها حاکی از آن بود که محققان به دلایلی نظیر تکروی در پژوهش، خست علمی، وامگیری بدون خلاقیت، مقاومت در برابر تغییر، سطحینگری، بیمسئولیتی، دغدغه معیشت، بیانگیزگی، کمکاری، ضعف هوشی، کمبود نوآوری، ضعف تفکر انتقادی و مجموعه ای از عوامل دیگر به نظریه پردازی رغبت نشان ندادهاند. بررسی موانع نظریه پردازی حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی با رویکرد کیفی نشاندهنده اصالت این پژوهش بود. یافته ها و پیشنهادات این پژوهش میتواند به رفع موانع و ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه نظریه پردازی در رشته علم اطلاعات کمک کند.
فاطمه زندیان؛ زینب وفایی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. روش از نوع پیمایشی بود و برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه محقق ساخته و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشها و آزمون فرضیهها استفاده شد. جامعه پژوهش، کتابخانههای مرکزی 13 دانشگاه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. روش از نوع پیمایشی بود و برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه محقق ساخته و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشها و آزمون فرضیهها استفاده شد. جامعه پژوهش، کتابخانههای مرکزی 13 دانشگاه دولتی شهر تهران بود. برای سنجش روایی، پرسشنامه طراحی شده در اختیار متخصصان مربوطه قرار گرفت و بهمنظور تعیین پایایی، پرسشنامهها بهطور آزمایشی بین 30 نفر از نمونه آماری توزیع گردید و به کمک نرمافزار SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد مدیران برخلاف شرکتکنندگان، میزان تحقق اهداف اصلی مطرحشده برای دورههای آموزش ضمن خدمت را در یک سطح ارزیابی کردهاند و از نظر شرکتکنندگان، مؤلفه کیفیت فعالیتها با میانگین (3.20) بیشترین و مؤلفه انگیزش با میانگین (2.82)، کمترین میزان رشد را داشتهاند.
لیلا زادولی خواجه؛ فاطمه زندیان
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام شد و پرسشنامه (5 گزینهای بر اساس طیف لیکرت) بین تمامی کتابداران توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است که ضریب پایایی آن نیز 91% برآورد شد که نشانگر پایایی مناسب پرسشنامه است، پرسشنامهی توزیعشده شامل دو بخش مهارتهای ارتباطی و مثبت اندیشی بود که این دو بخش نیز به گویههایی تقسیم شدهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میزان نمود اثرات مثبت اندیشی بر روی مهارتهای غیرکلامی بیشتر از سایر مهارتهاست همچنین میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران نسبتاً خوب قلمداد شده است. نتایج کلی پژوهش نشان داد که میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران زن و محدودهی سنی زیر 35 سال و با میزان تحصیلات کارشناسی به بالا بیشتر از سایر گروهها است همچنین هرچقدر میزان مثبت اندیشی بالا باشد بیشتر در رفتارهای ارتباطی بهخصوص غیرکلامی کتابداران متجلی میگردد. در پایان پژوهش نیز پیشنهادهایی جهت برگزاری دورههای مثبت اندیشی و مهارتهای ارتباطی برای کتابداران ارائه شده است.
فاطمه زندیان؛ ستاره کشمیری؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی میزان استفادهی متخصصان مراکز تحقیق و توسعهی صنعت خودروی ایران از کتابخانههای تخصصی این مراکز بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است و جامعهی موردبررسی 885 نفر شامل کلیه متخصصان سه مرکز اصلی تحقیق و توسعه صنعت خودرو، یعنی ایپکو، ان.پی.دی (ایرانخودرو) و سایپا که در فرایندهای تحقیق و توسعه نقش ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی میزان استفادهی متخصصان مراکز تحقیق و توسعهی صنعت خودروی ایران از کتابخانههای تخصصی این مراکز بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است و جامعهی موردبررسی 885 نفر شامل کلیه متخصصان سه مرکز اصلی تحقیق و توسعه صنعت خودرو، یعنی ایپکو، ان.پی.دی (ایرانخودرو) و سایپا که در فرایندهای تحقیق و توسعه نقش دارند، بوده است که بر طبق جدول مورگان حجم نمونه برابر با 265 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود. یافتهها نشان داد بیشتر متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودروی ایران (52.8 درصد) کمتر از یک ساعت در هفته از کتابخانه استفاده میکنند و مهمترین هدف آنها در استفاده از کتابخانه، افزایش معلومات تخصصی (80.8 درصد) و روزآمد کردن اطلاعات (47.7 درصد) بوده و پرکاربردترین روش تأمین اطلاعات در میان متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو جستجو از طریق اینترنت (96.1 درصد) و استفاده از کتابخانه محل کار (66.9 درصد) بوده است. نتایج نشان داد که بیشتر متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو بیشتر از منابع الکترونیکی استفاده میکنند و همچنین آنها گاهی در استفاده از کتابخانه با مشکلاتی از قبیل کمبود تعداد منابع، روزآمد نبودن منابع، عدم آگاهی از وجود منابع و محدود بودن ساعت کار کتابخانه روبهرو هستند. پرکاربردترین روش تأمین اطلاعات در میان متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو جستجو از طریق اینترنت است.
فاطمه زندیان؛ مریم جان محمدی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه سبک مدیریت حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران از دیدگاه مدیران و کارکنان و تبیین رابطه بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت آنان بود. برای ارزیابی مؤلفههای مذکور از پژوهش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان و مدیران کتابخانههای وابسته به دانشگاه تهران در شهر تهران بود که 110 نفر کارمند و ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه سبک مدیریت حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران از دیدگاه مدیران و کارکنان و تبیین رابطه بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت آنان بود. برای ارزیابی مؤلفههای مذکور از پژوهش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان و مدیران کتابخانههای وابسته به دانشگاه تهران در شهر تهران بود که 110 نفر کارمند و 18 نفر مدیر از 23 کتابخانه را شامل میشد. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. برای تعیین سبک رهبری مدیران از پرسشنامه سبک رهبری لیکرت و از پرسشنامه خلاقیت سازمانی رندسیپ جهت تعیین میزان خلاقیت مدیران استفاده گردید. با استفاده از پرسشنامه سبک رهبری لیکرت هشت شاخص سازمانی موردبررسی قرار گرفتند که نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها، حاکی از وجود تفاوت معنیدار بین دیدگاه مدیران و کارکنان درباره سبک رهبری حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران بود. مدیران سبک رهبری خود را با توجه به سبکهای چهارگانه لیکرت، سبک سه و بسیار نزدیک به سبک چهار (مشارکتی) اعلام نمودند درحالیکه کارکنان سبک رهبری مدیرانشان را سبک سه لیکرت یعنی مشورتی و متمایل به سبک دو (آمرانه- خیرخواهانه) ارزیابی کردند. انجام آزمون کروسکال- والیس تفاوت معنیدار میان سبکهای رهبری مدیران در کتابخانههای مختلف را تأیید نمود. همچنین میزان ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان سبک رهبری مدیران و میزان خلاقیت آنان رابطه معنیداری وجود ندارد. نتایج نشان داد که بین میزان خلاقیت مدیران کتابخانهها با سمت هیأت علمی و مدیران کتابخانهها با سمت کتابدار تفاوت معنیداری وجود ندارد.