حمیدرضا سعیدنیا؛ محمد حسن زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی تعاملی برای اشاعه گزینشی اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان ارشد، دکتری و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران بوده است. براساس آمار موجود در سایت این دانشگاه، تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی تعاملی برای اشاعه گزینشی اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان ارشد، دکتری و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران بوده است. براساس آمار موجود در سایت این دانشگاه، تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه 730 نفر، دانشجویان دکتری 3000 و ارشد 4000 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه اعضای هیئت علمی 253 نفر، دکتری 340 نفر، ارشد 350 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن از دید صاحبنظران علم اطلاعات و دانششناسی مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار 16Spss و آزمون T تک نمونهای استفاده شد. در این پژوهش ابتدا به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر اشاعه گزینشی اطلاعات پرداخته و سپس تعداد 43 خدمت شناسایی شده در 7 ویژگی شامل: ویژگی گنجینه دانش (7)، بازخورد (7)، ارتباط دوسویه (5)، آموزش (4)، جستوجو (7)، سفارشات (7) و مدیریت دانش (6) دستهبندی شد. نمره میانگین به دست آمده برای اغلب ویژگیهای مدل نظام اشاعه گزینشی اطلاعات بالای نمره معیار4 بود. با استفاده از این مدل، نظام اشاعه گزینشی اطلاعات به صورت هوشمند نیاز اطلاعاتی کاربران عضو را تشخیص میدهد. امکان پشتیبانی از حجم وسیع اطلاعات، ارتباطات دو سویه، سفارشات، مدیریت دانش و روزآمدی آن به صورت لحظهای از جمله ویژگیهای مورد نظر در این مدل است.
حمیدرضا سعیدنیا
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود. روش: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانههای عمومی بود که 120 نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود. روش: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانههای عمومی بود که 120 نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر اساس مدل کانو بوده است. روایی آن از دید اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل دادهها از جدول ارزیابی مدل کانو، نرمافزار اکسل و آمار توصیفی و برای تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ (82/0 a=) استفاده شد. یافتهها: ابتدا به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی پرداخته شد، سپس تعداد 72 خدمت شناساییشده در معیار اجباری (33 خدمت)، معیار تکبعدی (16 خدمت)، معیار جذاب (18 خدمت) و معیار بیتفاوت (5 خدمت) دستهبندی شد. لازم به ذکر است که هیچ خدمتی در دسته معیار معکوس قرار نگرفت. بیشتر خدمات اجباری و تکبعدی در مؤلفههای محتوایی و بیشتر خدمات جذاب در مؤلفههای فناوری وب وجود داشتند. بحث و نتیجهگیری: بیشتر خدمات شناساییشده در این پژوهش در وبسایتهای کتابخانههای عمومی مطرح جهان قرار داشتند که انتظار میرود طراحان و کتابداران کتابخانههای عمومی در طراحی سایت کتابخانه خود از آن استفاده کنند. هرچند در بعضی موارد نظرات کتابداران و طراحان سایت نظراتی کاربردی بود اما موردتوجه و انتخاب کاربران کمتر قرار گرفت که دلیل این موضوع عدم آشنایی کاربران از موضوعات تخصصی طراحی وبسایتها است. در انتها پیشنهادهایی برای جذب مخاطب و علاقهمند کردن کاربران وبسایتهای کتابخانههای عمومی بر اساس نتایج پژوهش ارائه شده است.