فرزانه قنادی نژاد؛ فریده عصاره؛ محمدرضا قانع
چکیده
پژوهش حاضر بر آن است تا به مقایسه و تحلیل گرایشهای موضوعی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی در سطح ملی و بینالمللی بپردازد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با رویکرد تطبیقی (مقایسهای) میان حوزههای پژوهشهای ملی و بینالمللی انجام گرفته است. جامعهی موردمطالعه شامل 84875 مقالهی نمایه شده در پایگاه ...
بیشتر
پژوهش حاضر بر آن است تا به مقایسه و تحلیل گرایشهای موضوعی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی در سطح ملی و بینالمللی بپردازد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با رویکرد تطبیقی (مقایسهای) میان حوزههای پژوهشهای ملی و بینالمللی انجام گرفته است. جامعهی موردمطالعه شامل 84875 مقالهی نمایه شده در پایگاه کلاریویت آنالیتیکس طی سالهای 2019-1945 و 4664 مقالهی ایرانی نمایه شده در پایگاه آی. اس. سی. طی سالهای 1398-1351 در علم اطلاعات و دانششناسی هستند. منبع و ابزار استخراج دادههای پژوهش بهمنظور بررسی موضوعات پژوهشهای بینالمللی، پایگاه کلاریویت آنالیتیکس و بهمنظور بررسی موضوعات پژوهشهای ایرانی، پایگاه آی. اس. سی بود. در این پژوهش بهمنظور تدوین طرح طبقهبندی موضوعی مقالات، از روش مرور منابع و برای اختصاص مقالات به هرکدام از ردههای موضوعی، از روش طبقهبندی خودکار که یکی از کاربردهای متنکاوی است، استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با محاسبهی درصد فراوانی و آزمون کای اسکوئر بهوسیله نرمافزار SPSS نسخهی 22 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که میان شماری از حوزههای پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی در سطح ملی و بینالمللی اختلاف معنیداری وجود دارد. این حوزهها عبارتاند از: مبانی نظری؛ کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی؛ اشتغال و کارآفرینی؛ پژوهش و نشر؛ فناوری اطلاعات؛ مطالعات وب؛ مدیریت دانش؛ مدیریت منابع اطلاعاتی؛ سازماندهی اطلاعات؛ بازیابی اطلاعات؛ اقتصاد اطلاعات؛ هوش مصنوعی؛ دادهکاوی؛ علمسنجی؛ نظامهای اطلاعاتی؛ موتورهای جستجو؛ مطالعات کاربران؛ ارتباطات علمی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ و اخلاق اطلاعات. مقایسهی موضوعات پژوهشهای ایرانی و جهانی نشان داد که حوزههایی مانند فناوری اطلاعات، مطالعات وب، اقتصاد اطلاعات، هوش مصنوعی، دادهکاوی، نظامهای اطلاعاتی، موتورهای جستجو و پایگاههای اطلاعاتی در میان پژوهشهای بینالمللی گرایش بیشتری داشتند و حوزههایی مانند مبانی نظری، حوزههای مرتبط با کتابخانهها و کارکردهای آنها، پژوهش، مدیریت دانش، بازیابی اطلاعات و علمسنجی در میان پژوهشهای ایرانی مرسومتر بودند.
فرزانه قنادی نژاد
چکیده
پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن ارائه ی الگوی مفهومی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی به ارزیابی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه ها بپردازد. این پژوهش که بهصورت پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی بود. جامعه ی ...
بیشتر
پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن ارائه ی الگوی مفهومی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی به ارزیابی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه ها بپردازد. این پژوهش که بهصورت پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی بود. جامعه ی موردمطالعه شامل کلیه ی کارکنان کتابخانه های دانشگاهی شهرستان اهواز (91 نفر) بودند. درنهایت 68 پرسشنامه گردآوری و تحلیل شد (نرخ بازگشت 72/74 درصد). بهمنظور تجزیهوتحلیل داده ها از روش های میانگین و انحراف معیار، آزمون رتبه ای فریدمن و تی تک نمونه ای استفاده شد. الگوی مفهومی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی در 7 دسته (فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی؛ نوآورانه- کارآفرینانه و تخصصی) شناسایی شد. شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاه های شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه ها متوسط رو به بالا ارزیابی شده است. با توجه به تحولات صورت گرفته ناشی از رشد فناوری های مختلف و حرکت بیشتر این کتابخانه ها به سمت دیجیتالی و الکترونیکی شدن، کتابخانه های دانشگاهی نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر دانش مدیریتی و تخصصی، از آخرین پیشرفت های فناوری آگاهی یابند و مهارت های سواد اطلاعاتی و سایر مهارت های نوآورانه و فناورانه را فراگیرند. عمده ترین مطالعات صورت گرفته برای مطالعه ی مدیران کتابخانه های دانشگاهی، به بررسی وضعیت عملکرد مدیریت این کتابخانه ها از ابعاد محدودی پرداخته شده است. این در حالی است که در پژوهش حاضر به ارزیابی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی اهواز از ابعاد مختلف پرداخته شده است. نتایج حاصل از این ارزیابی ها میتواند زمینه را برای برنامه ریزی در جهت رفع نقاط ضعف مدیران فراهم کند.