ثریا زنگنه؛ فریبا زنگنه؛ امین زارع
چکیده
هدف پژوهش بررسی رفتار اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره ساکنان شهر کرمانشاه مطالعة موردی قوم کرد با تأکید بر نظریه زندگی سهبعدی میباشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوة پیمایشی انجام گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد. نمونهگیری به روش خوشهای دومرحلهای صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی رفتار اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره ساکنان شهر کرمانشاه مطالعة موردی قوم کرد با تأکید بر نظریه زندگی سهبعدی میباشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوة پیمایشی انجام گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد. نمونهگیری به روش خوشهای دومرحلهای صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها با نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخة 24 تحلیل شد. اخبار مهمترین کانال کسب اطلاعات زندگی روزمره قوم کرد بود. پاسخگویان بیشتر از پیامرسانهای خارجی مانند تلگرام و واتساپ با اختلاف فاحش نسبت به پیامرسانهای داخلی استفاده کردند. میانگین متغیرهای هویت قومی (88/3) هویت ملی (03/4) و حس تبعیض (14/3) به دست آمد. یافتهها نشان داد متغیرهای جمعیت شناختی بر همبستگی هویت قومی، هویت ملی، احساس تبعیض با اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره تأثیر ندارند. برای بررسی معناداری رابطه هر سه متغیر مستقل پژوهش یعنی هویت قومی، هویت ملی، حس تبعیض با متغیر وابسته رفتار اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره قوم کرد از رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان استفاده شد. مقدار ضریب تعیین تعدیلشده نشان داد 26 درصد از تغییرات رفتار اطلاعیابی در بافت زندگی روزمرة قوم کرد، توسط متغیرهای مستقل هویت قومی و حس تبعیض پیشبینی شد. رفتار اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره قوم کرد مفهوم پیچیدهای است که تحت تأثیر متغیرهای زیادی است که متغیرهای مستقل هویت قومی و احساس تبعیض توانستند کمی بیش از یکچهارم از تغییرات آن را پیشبینی کنند؛ بنابراین لزوم بررسی دیگر عوامل اثرگذار بر رفتار اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره این قوم احساس میشود.