مدیریت اطلاعات و دانش
صالح رحیمی؛ هستی صدیقی؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری مورد استفاده تصادفی طبقهای متناسب بود. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی (1386)، خلاقیت سازمانی دورابجی و همکاران (1998) و عملکرد شغلی پاترسون (1970) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و به ترتیب برابر با 81/0، 93/0 و 97/0 به دست آمد که نشان دهنده این است که پرسشنامهها از پایایی مطلوبی برخوردارند. سپس جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از شاخصهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون بوت استرپ در نرمافزار اسپیاساس استفاده شد.یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین خلاقیت سازمانی در رابطه بین سواد اطلاعاتی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت افزایش سواد اطلاعاتی در میان کتابداران باعث میشود آنها خلاقتر باشند و عملکرد شغلیشان افزایش یابد. در نتیجه مدیران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میتوانند با بهبود سواد اطلاعاتی کتابداران، خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی آنها را افزایش و عملکرد کتابخانههای عمومی تحت مدیریت خود را بهبود بخشند.
مدیریت اطلاعات و دانش
گلنسا گلینی مقدم؛ ریحانه ایزدیان؛ رضا ملکی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و روشهای اشتراک گذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. روش شناسی: پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و روشهای اشتراک گذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. روش شناسی: پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری به دست آمده و زمان اجرا، سال 1401 بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست که روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن، با استفاده از آلفای کرونباخ ( 90/)0 و دو نیمه کردن ( 85/0) دست آمده است. یافته ها: به لحاظ مولفههای فرهنگ اشتراک گذاری، رقابت بین کارکنان برای اشتراک دانش با بالاترین میانگین (16/ 3) بهترین وضعیت را داشته است و انگیزه مدیران برای اشتراک دانش با سایر کتابخانهها با میانگین 70/2 در پایینترین وضعیت قرار داشت. همچنین وضعیت اشتراک دانش از لحاظ روشهای مختلف اشتراک دانش نشان میدهد که مطلوبترین وضعیت مربوط به دورهها و کارگاههای آموزشی با میانگین 55/3 ، سپس سامانه اتوماسیون اداری با 51/3 و همین طور کیفیت ارتباطات شخصی و غیر رسمی میان کتابداران با میانگین 26/3 ، بوده است .نتیجه گیری: در یک نتیجه گیری کلی، وضعیت اشتراک دانش به لحاظ فرهنگ اشتراک گذاری، شرایط موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراک دانش در شرایط خوبی قرار ندارد وکتابخانههای عمومی اهواز، در همه بخشها، نیاز به ارتقا و بهبود وضعیت دارند.
مدیریت اطلاعات و دانش
داود قاسم زاده؛ محمد باقر علیزاده اقدم
چکیده
هدف اصلی این مقاله، مطالعه جامعهشناختی مولفه های جمع گرایی فرهنگی در اشتراک دانش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریزمی باشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب 650 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، مطالعه جامعهشناختی مولفه های جمع گرایی فرهنگی در اشتراک دانش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریزمی باشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب 650 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج آزمون همبستگی حاکی از رابطه مثبت و معنی دار بین جمع گرایی فرهنگی با اشتراک دانش دانشجویان می باشد. همچنین بین مولفههای جمعگرایی فرهنگی(جمعگرایی عمودی و افقی و فردگرایی افقی) با اشتراک دانش همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان می دهد که بعد فردگرایی عمودی رابطه معکوس و معنی داری با اشتراک دانش و ابعاد آن دارد. نتایج حاصل از رگرسیون حاکی از این است که مولفه های جمع گرایی فرهنگی 24 درصد از واریانس اشتراک دانش را تبیین می کند، و در این میان، اهمیت جمع گرایی افقی بیش از سایر عوامل هست.