TY - JOUR ID - 9526 TI - تأثیر عوامل فردی و محیطی بر روی فرایند اشتراک دانش با نقش تعدیل گر تحصیلات JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - جعفری, مصطفی AU - اخوان, پیمان AU - اسحقی, سید حجت الله AD - دانشیار، گروه مدیریت مهندسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - استاد، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت مهندسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 16 SP - 21 EP - 46 KW - اشتراک دانش KW - تحصیلات KW - رفتار اشتراک دانش KW - عوامل فردی KW - عوامل محیطی مدیریت دانش DO - 10.22054/jks.2019.33889.1192 N2 - موضوع اشتراک دانش یکی از چالش‌های مدیریت دانش است. با توجه به نظریه باندورا عوامل فردی و محیطی و رفتار در ارتباط متقابل با یکدیگر هستند، تأثیر عوامل محیطی و فردی بر نگرش اشتراک دانش و هم‌چنین، تأثیر متغیر تحصیلات به‌عنوان تعدیل گر بین نگرش اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش سنجیده شده است. از نوع کاربردی به روش پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش، کارکنان شرکت مهندسین مشاور اتحاد، 83 نفر به‌عنوان نمونه برحسب نمونه‌گیری ساده با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است، روایی همبستگی سازه با شاخص‌های پژوهش از مدل روایی همگرا و واگرا با پایایی شاخص‌ها از بارهای عاملی با مقدار 0.8، ضرایب آلفا کرونباخ و پایایی ترکیب با مقدار 0.7 به دست آمده است. یافته‌ها نشان می‌دهد سازه‌های مستقل (عوامل محیطی و فردی) با مقادیر آماره‌ی t بالاتر از 1.96 بر روی سازه وابسته (نگرش اشتراک دانش) تأثیرگذار است؛ متغیر تعدیل گر تحصیلات به مقدار 0.408 GOF= نگرش اشتراک دانش با رفتار اشتراک دانش تأثیر معکوس داشته است. نگرش اشتراک دانش بر روی رفتار اشتراک دانش تأثیرگذار است و متغیر تحصیلات با توجه به علامت بارهای عاملی آن به‌طور معکوس به تعدیل رفتار می‌پردازد و نشان می‌دهد هر چه افراد تحصیلات بالاتری داشته باشند تمایل کمتری به اشتراک دانش دارند. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_9526.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_9526_5d8f4762a056fefa70ef5481030e92b1.pdf ER -