Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, University of Semnan, Semnan, Iran

2 Master of Business Administration, Semnan University, Semnan, Iran

Abstract

Knowledge management is one of the most important factors for company success in competitive conditions and information age. The importance of this issue to the extent that today many organizations measure their knowledge and it’s like intellectual capital, Also as well as an indicator of the company's ratings reflect in their reports. Knowledge management is refers to this statement that investments in science leading to best and most profit. On the other hand due to global trends and increasing environmental changes, Organizations have a number of difficulties in the survival and growth of own. In this regard, Innovation as one of the essential components of a company that wants to maintain long term competitive advantage is further considered. Tin the half period 1395 to collect opinions of the people. The obtained results represent a significant impact all four components of the knowledge management on organizational innovation. Also, the results should be expressed knowledge creation is the most effective and sharing of knowledge have the least impact on organizational innovation. At the end of research we present some suggestion that can be useful in Improve the status of each component of knowledge management and organizational innovation. Which can be refer to create user-friendly working conditions, encouraging people to use the knowledge to explain and promote trust in the organization and turn it into the dominant culture among employees and managers?

Keywords

ابطحی، سید حسین و صلواتی، عادل. (1395). مدیریت دانش در سازمان. تهران: اسکوئی.
احسانی، علی، مشبکی،  اصغر و هادی زاده، میلاد. (1391). شناسایی شایستگی‌های کلیدی برای اجرای اثربخش مدیریت دانش در بیمارستان‌ها با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت 49، 1-11.
الوانی، سید مهدی. (1382). یادگیری الگویی. فصلنامهمدیریتوتوسعه، 16، 8-16.
الوانی، سید مهدی و دانایی‌فرد، حسن. (1394). گفتارهایی در فلسفه تئوری­های سازمان‌های دولتی، چاپ اول. تهران: صفار.
آبداری، طاهره و قربانی، هدی. (1392). چشم‌انداز سیستم مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی. مجلۀ بینش (بیمه، نوآوری، شکوفایی)، 45.
باباغیبی ازغندی، علیرضا. (1390). ارزیابی و بررسی وضعیت استقرار مدیریت دانش در سازمان­ها (بررسی معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی. توسعه انسانی پلیس، 8(39)، 73-106.
جهانیان، محمد ربیع و مرتضائی، احمد. (1394). خلاقیت و نوآوری در سازمان و مدیریت آموزشی. تهران: اسپند هنر.
خادم عباس خیابانی، صبا. (1387). رابطه بین رویه‌های مدیریت دانش و سطح نوآوری در سازمان‌ها موردمطالعه: شرکت‌های زیرمجموعه بنگاه‌های اقتصادی منتخب شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
داونپورت، تامس. اچ و پروساک، لارنس. (1394). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت. تهران: ساپکو.
رادینگ، آلن. (1394). مدیریتدانشموفقیتدراقتصادجهانیمبتنیبراطلاعات، چاپ اول. ترجمه محمدحسین لطیفی. تهران: سمت.
سکاران، اوما. (1395). روش‌های تحقیق در مدیریت. مترجم محمود صائبی. تهران: موسسه عالی آموزش‌وپرورش مدیریت و برنامه­ریزی.
شاهین، آرش و صادق بیگی، ارمغان. (1394). مدیریت نوآوری. تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان.
شمیسا، علی و ارژن، شهلا. (1394). خلاقیت و نوآوری. تهران: ذهن آویز. 
صفرزاده، حسین. (1391). بررسی تأثیر استراتژی‌های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی طلوع بهداشت، 11(1)، 65-76.
طالب بیدختی، عباس و انوری، علی. (1388). خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان‌ها. مجله تدبیر، 14(152)، 21-25.
عبدالکریمی، مهوش. (1385). مدیریت دانش، فن‌آوری و خلاقیت و نقش آن‌ها در بهبود کارایی و اثربخشی فرآیندها. کنفرانستوسعهمنابعانسانی.
علامه، محسن، حسین السادات، صبا و خادم، عباس. (1385). تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری پایدار سازمانی. کنفرانس مدیریت تحول.
محمدزاده، علی. (1380). طراحی سازمان‌های نوآور. فصلنامه علمی تخصصی مدیریت.
Baregheh, A., Rowley, J. & Sambrook, S. (2009). Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision 47 (8), 1323-1339.
Bhat, J. (2001). Managing innovation-integrating technology, market and organizational change. Department of Scientific and Industrial Research Government of India Working Paper.
Choo, C. W. (2005). Creating knowledge-based healthcare organizations. Bull World Health Organ, 83(7), 555.
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9 (3):101 – 115.
Dorabjee, S., Lumley, C. E., & Cartwright, S. (1998). Culture, innovation and successful development of new medicines-an exploratory study of the pharmaceutical industry. Leadership & Organization Development Journal, 19(4), 199-210.
Ho, L. A. (2011). Meditation, learning, organizational innovation and performance. Industrial Management & Data Systems, 111(1), 113–131.
Jimenez-Jimenez, D., Sanz Valle, R., & Hernandez-Espallardo, M. (2008). Fostering innovation: the role of market orientation and organizational learning. European Journal of innovation management, 11(3), 389-412.
Jones, D. (2003). Knowledge management and technical communication: a convergence of ideas and skills. Available at:
Liebeskind, J. P. (1996). Knowledge, strategy, and the theory of the firm. Strategic. Management Journal, 17, 93-107.
Liu, P. L., & Tsai, C. H. (2007). Research on the effects of knowledge management capabilities and knowledge sharing mechanisms on new product development performance in Taiwan’s high-tech Industries. Asian Journal on Quality, 8(2), 82-100.
Nonaka, I., & Takeuchi. H. (1995). The knowledge creation companieshowJapanese companies create the dynamics of innovation. Oxford: Oxford university press.
Sankowska, A. (2013). Relationships between organizational trust, knowledge transfer, knowledge creation, and firm's innovativeness. Learning Organization, 20(1), 85–100.
Smith, R. (2001). A roadmap for knowledge management. Available at: www2.gca.org/knowledgetechnologies/2001/proceedings.
Wiig, K. (2000). Application of knowledge management in public administration. Available at: www.egov.plbaza.com.