نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرا ن

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی و اداره مرکز اسناد فنی و سیستمی شرکت ایرانخودرو، تهران ، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی، تحلیل و ترسیم ممیزی اطلاعات مرکز اسناد فنی و سیستمی شرکت ایران­خودرو بر اساس مدل هنزل انجام شده است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی و با روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. شیوه گرداوری اطلاعات، پرسشنامه نیمه ساختاریافته مبتنی بر مدل ممیزی اطلاعات هنزل است. جامعه آماری پژوهش 28 نفر  از کارکنان کتابخانه مرکزی، بخش آرشیو فنی و بخش کنترل مدارک است که از این تعداد 22 نفر پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل یافته ها  با نرم افزار آماری spss براساس شاخص­های آماری مرکزی (میانگین)، شاخص­های پراکندگی (انحراف معیار، واریانس، کمینه و بیشینه) براساس دو معیار« بلی» ، «خیر»، و سنجش 1 تا 10 انجام شده است. پایایی پرسشنامه­های مذکور در این پژوهش با ضریب 976/0 آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافته­ها نشان می­دهد در مرحله برنامه­ریزی ممیزی اطلاعات مدل هنزل، «درک شفافی از ماموریت سازمان  توسط کارکنان شرکت» در گام اول، «تخصیص منابع فنی اعم ازسخت افزار، اسکنرها،چاپگرهاو...» در گام دوم، «ارائه پیشنهادات در اجرای نتایج » در گام سوم، «توسعه یک راهبرد ارتباطی با استفاده از بازخورد ذینفعان و مشارکت گنندگان» در گام چهارم و«جلب حمایت مدیریت با پشتیبانی از طرح فرایند» درگام پنجم)؛ مرحله گردآوری داده، «ایجاد بانک منابع اطلاعاتی برای گردآوری داده­ها» ؛ مرحله تحلیل داده ها،« برنامه‌ای برای ترسیم جریان اطلاعات»؛ مرحله ارزیابی داده‌ها، «برنامه­ای در ارزیابی داده­ها برای بیان مشکلات و شناسایی فرصت­ها»؛ مرحله ارائه پیشنهادات «اعلام نتایج و ارائه پیشنهادات همراه با بازخورد فردی ذینفعان و شرکت‌کنندگان» ؛ مرحله اجرای پیشنهادات، «تشریح اهداف برای توسعه یک برنامه اجرایی»؛ مرحله ممیزی اطلاعات به عنوان فرایند مستمر، «برنامه‌ریزی برای انطباق ممیزی فرایند کاری به صورت مستمر»، در ممیزی اطلاعات اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی ایران خودرو از نظر کارکنان دارای اهمیت است و در فرآیند ممیزی اطلاعات در مرکز اثر گذاری بیشتری دارند. ممیزی اطلاعات فرایندهای کاری و جریان اطلاعات در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایران­خودرو بر اساس مراحل  هفت گانه مدل هنزل در حد مطلوب نیست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Information Audit in the Central Department of Technical and Systematic Records at Iran Khodro Company based on Henczel Model

نویسندگان [English]

  • Mitra Samiei 1
  • Esmat Momeni 1
  • Shirin Fekri 2

1 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department,, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 M.A. of, Knowledge and Information Science,, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The persent research has been done with a view to the identification , analysis and providing a graphical representation of information audit at Iran Khodro's Central department of technical and systematic records. The present research is essentially an applied one and as regards method, It has been a descriptive survey. The method of data collection is semi-structured questionnaire based on Henczel information audit model. Information audit based on Henczed model consisis of 7 stages. The first stage " planning ",itself includes five steps .According to our findings, the average of each step and stage is as follows :1- planning (A- revealing the goals 7/77 and its standard deviation 1/77,B- specifying the range and allocation of resources 7/87 and its standard deviation 1/68, C-selection of a methodology 6/87 and its Standard deviation 2/16 ,D- Development of communication strategy 7/46 and Its standard deviation 2/04, E- getting the support of management department 7/09 and its standard deviation 6/08); 2- data collection 7/56 and its standard deviation 1/97;3- Data analysis 7/76 and its standard deviation 1/91;4- data evaluation 7/81 and its standard deviation 2/13;5- making suggestions 6/89 and its standard deviation 2/08. Give the results of maximum and minimum calculations involving the seven stages of Henczel model information audit . It can be concluded that the way The work processes at the central department of technical and systematic records of Iran Khodro company function , is not satisfactory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Henczel Model
  • Iran Khodro's Central Department of Technical and Systematic Records
  • Information Audit
پور جعفری، علی؛ میرغفوری، حبیب اله و مروتی شریف‌آبادی، علی. (1393). رویکردی بر ممیزی فناوری اطلاعات و شاخص‌های مؤثر بر آن. در دومین همایش ملی مدیریت کسب‌و‌کار . همدان ، قابل دسترسی در https://civilica.com.
جاشاپارا، آشوک. (1387). رویکردی منسجم بر مدیریت دانش، ترجمه مصطفی کاظمی، مرجان فیاضی و مجتبی کفاشان. تهران: شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
غلام حسین‌زاده، زهره و نصرت ریاحی نیا. (1394). ممیزی اطلاعات در طرح‌ها و پروژه‌ها براساس مدل هنزل(مطالعه موردی: یکی از طرح‌های پژهشکده گاز پژوهشگاه صنعت نفت). کتابداری و اطلاع‌رسانی، 18(2)، 141-166.
هنزل، سوزان. (1388). ممیزی اطلاعات(راهنمای عملی). ترجمه علی شیرازی و مجنبی کفاشان. تهران: شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
 
Abell. A. (2001). Conducting an Information Audit. Website: http://opini.wikispaces.com/file/view/Conducting_an_info_audit+TFPL.pdf
Botha, H., & Boon, J. A. (2003) . The information audit: Principles and guidelines .Libri, vol53, 23-38.
Buchanan, S., & Gibb, F. (2008). The information audit: Methodology Selection. International Journal of Information Management, 28, pp3-11.
Henczel, S.& Robertson,G. (2016). The Widening Horizons of Informationaudit.
Henczel, S. (2001). The information audit: A practical guide. London: K.G. Saur.
Pardhan, Amita S. (2014). Information audit model in assessment of library system and service. International Trends in Library and Information Technology, 1(1), 11-22.
Robertson G .(1997). Information auditing: The information professional as information accountant. Managing Information May, 31–33, 35.
Vo-Tran,Huan. (2011). Adding action to the Information Audit.The Electronic. Journal Information System Evalution ,14(2), 167-282.
Gholam Hosseinzadeh, Zohreh and Nosrat Riahinia .(2014) Information audit in plans and projects based on Henzel's model (Case study: one of the projects of the gas plant of the Oil Industry Research Institute). Library and Information Quarterly, 18(2) :141-166. [In Persian].
Henzel, Suzan. (2008). Information audit (practical guide), translated by Ali Shirazi and Mojtaba Kafashan; Tehran: Culture and Art Entrepreneurs Cooperative Company; [In Persian].
Jashapara, Ashok. (2008). A coherent approach to knowledge management, translated by Mustafa Kazemi, Marjan Fayazi and Mojtaba Kafashan; Tehran: Culture and Art Entrepreneurs Cooperative Company; [In Persian].
Pourjafari, Ali; Mirghafouri, Habibollah; Morovati Sharifabadi, Ali. (2013). An approach to information technology audit and indicators affecting it. In the second national business management conference. Hamadan, accessible at https://civilica.com [In Persian].