نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- محسن نیازی 1
- علی فرهادیان 2
- محمد کارکنان نصرآبادی 3
- محمد علائی آرانی 4
- فاطمه سادات هاشمی علی آبادی 5
1 استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
3 دانش آموخته دکتری رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، مدرس دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
5 کارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان،کاشان، ایران.
چکیده
کتابخانههای دانشگاهی سازمانهای خدماتی هستند که رسالت اصلی آنها پیوند جامعة دانشگاهی با دانش و اطلاعات از طریق ارائۀ خدمات کارآمد است. کیفیت خدمات سازوکاری را فراهم میکند تا اطمینان حاصل کنیم که کتابخانه رسالت خود را به خوبی انجام داده است. با پیدایش خدمات الکترونیکی و دیجیتالی فناوری محور و ضرورت فراگیری مهارتهای وابسته، کیفیت خدمات و عملکرد کتابخانههای دانشگاهی شکل متفاوتی به خود گرفتهاند. لذا برای درک صحیحتر از وضعیت کتابخانههای دانشگاهی، شناسایی و ارتقاء خدماتی که مستلزم توجه بیشتری است، به معیارهای جامعتری نیاز است. این پژوهش، با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات و عملکرد کتابخانههای دانشگاهی، با استفاده از روش فراترکیب تعداد 311 مقالۀ نمایه شده در پایگاههای اطلاعات علمی داخلی و در بازه زمانی 1380 تا 1401 با موضوع کیفیت خدمات و عملکرد کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. از بین 59 مقاله منتخب، پنج معیار مهم و مؤثر بر کیفیت، استخراج و در قالب الگویی نظاممند جمعبندی و ارائه شده است. نتایج این پژوهش عوامل نیروی انسانی، منابع و خدمات اطلاعاتی، تسهیلات، مدیریت اجرایی و منابع مالی را در ارتقاء کیفیت خدمات و اثربخشی عملکرد کتابخانههای دانشگاهی مؤثر میداند. همچنین بررسیها نشان میدهد در زمینۀ تأثیر مؤلفهها و تواناییهای مدیریتی بر کیفیت و اثربخشی عملکرد و نیز تأثیر منابع مالی و تأمین اعتبار در ارتقاء عملکرد و موفقیت کتابخانههای دانشگاهی در تحقق اهداف و رسالتشان، پژوهشهای چندانی انجام نشده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a System of Factors Affecting the Quality of Services and Performance of University Libraries: A Meta-Synthesis Approach
نویسندگان [English]
- Mohsen Niazi 1
- Ali Farhadian 2
- mohammad karkonan n 3
- Mohammad Allaee Arani 4
- Fatemeh Sadat Hashemi Ali Abadi 5
1 Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management and Economics, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran.
3 Doctor of Social Welfare, Faculty of Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
4 Phd in knowledge and information science, Lecturere in University of Kashan, Kashan, Iran.
5 Master of knowledge and Information Science, University of Kashan.
چکیده [English]
The main purpose of university libraries as service and non-profit organizations is to connect the university community with knowledge and information through the provision of efficient services. measuring the quality of services and the performance of libraries also has its own difficulties and inequalitie. with the advent of technology-based electronic and digital services and the need to learn related skills, the quality of services and the performance of university libraries has changed. the aim is to identify the factors affecting the quality of services and performance of university libraries. Using the meta-syntesis method, 311 research indexed in internal scientific databases, were retrived and reviewed between 1384 and 1401, on the quality of services and performance of university libraries. After refining the retrived records, 59 works were selected. The result of applying the meta-syntesis is the extraction of five important and effective criteria on quality, finally to summarize and report in the form of tables and a systematic model.
The results of this study consider the aspects of human resources, information resources and services, facilities, executive management and financial resources to be effective in improving the quality of services and the effectiveness of the performance of university libraries. Studies also show that little research has been done on the impact of components and managerial capabilities on the quality and effectiveness of performance, as well as the impact of financial resources and funding in improving the performance and success of academic libraries in achieving their goals and missions
کلیدواژهها [English]
- Service Quality
- Performance Quality
- Library Performance
- Academic Libraries
- Meta-Synthesis