نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانششگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
3 دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
این پژوهش با هدف امکانسنجی استقرار مدیریت دانش در سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد سازمان بهرهوری آسیایی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات مربوط به ارزیابی وضعیت اجرای مدیریت دانش از یک پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه آمادگی استقرار مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی است. با عنایت به این که پرسشنامه مذکور توسط سازمان بهرهوری آسیایی استاندارد شده است، لذا روایی و پایایی آن مورد تأیید بوده و نیازی به ارزیابی روایی و پایایی مجدد نیست. این پرسشنامه شامل هفت معیار است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارشناسان خبره و متخصصان سازمان تبلیغات اسلامی در بر میگیرد. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری مورگان تعیین گردیده که در بین 131 نفر از کارکنان انجام میشود. با توجه به نتایج پرسشنامهها، امتیاز سازمان تبلیغات اسلامی در شاخص رهبری 51/15، فرایند 51/15، افراد 54/14، فناوری 57/17، فرایندهای دانشی 27/15، یادگیری و نوآوری 75/14 و نتایج مدیریت دانش 34/14 به دست آمد که نشان میدهد میزان آمادگی سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه مدیریت دانش در تمامی ابعاد در سطح آغاز قرار دارد. نکته قابل ذکر این که امتیاز بعد فناوری از سایر ابعاد بیشتر است و نشان میدهد پیادهسازی این بعد آسانتر و سریعتر صورت خواهد پذیرفت. همچنین، حاصل جمع نمرات هفت شاخص مذکور 49/ 107 است که آن هم نشان از قرار داشتن آمادگی سازمان برای پیاده سازی مدیریت دانش نیز در سطح آغاز میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Feasibility Study of Establishing Knowledge Management in Islamic Publicity Organization
نویسندگان [English]
- ٖGolnessa Galyani-Moghaddam 1
- Hosein Tavakoli 2
- Reza Maleki 3
1 Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran
2 Islamic Azad University (IAU)
3 Allameh Tabataba'I University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In this study, the feasibility of establishing knowledge management with an Asian productivity approach in Islamic Publicity Organization was discussed. The main purpose of this study is to determine the possibility of establishing knowledge management in Islamic Publicity Organization with the approach of the Asian Productivity Organization (APO). The research method is descriptive survey and applied research. A standard questionnaire was used to collect information related to the assessment of the status of knowledge management implementation. Given that the aforementioned questionnaire has been standardized by the Asian Productivity Organization, its validity and reliability have been confirmed and there is no need to re-evaluate its validity and reliability. The questionnaire includes seven criteria. In the stage of collecting information about the background and theoretical foundations of the research, library studies have been used. The instrument used in this study is the Asian Productivity Organization Knowledge Management Readiness Questionnaire. The statistical population of this study includes all experts and specialists of Islamic Publicity Organization. The sample size in this study was determined using the counting method, which is done by 131 persons. According to the results of the questionnaires, the score of the Islamic Publicity Organization is the sum of the scores of seven indicators of leadership (15.51%), process (15.51%), people (14.54%), technology(17.57%), knowledge processes (15.27%), learning and innovation (15.27%) and knowledge management results (14.34%), 107.49 was obtained which shows this score The level of readiness of the Islamic Publicity Organization in the field of knowledge management is at the beginning level.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management
- Islamic Publicity Organization
- Asian Productivity Organization
- Maturity of Knowledge Management
- Knowledge sharing