ناهید شاه ویسی؛ شبنم شاه ویسی
چکیده
هدف: پیشینههای پژوهش نقش و جایگاه ویژهای در بین پژوهشها دارند و زمانی ارزش آنها بیشتر خواهد شد که پژوهشگر منابع مرتبط را به صورت انتقادی مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، مرور انتقادی مطالعات و شناسایی مهم-ترین مباحث و معیارهایی است که به بررسی پیشینههای پژوهش پرداختهاند، است. روش: روش این پژوهش کتابخانهای- ...
بیشتر
هدف: پیشینههای پژوهش نقش و جایگاه ویژهای در بین پژوهشها دارند و زمانی ارزش آنها بیشتر خواهد شد که پژوهشگر منابع مرتبط را به صورت انتقادی مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، مرور انتقادی مطالعات و شناسایی مهم-ترین مباحث و معیارهایی است که به بررسی پیشینههای پژوهش پرداختهاند، است. روش: روش این پژوهش کتابخانهای- اسنادی است که با استفاده از مرور نظاممند و با رویکرد تحلیل انتقادی، به بررسی و تحلیل منابع و مطالعات صورت گرفته پرداخته است. یافتهها: در دسته مبانی نظری پیشینههای پژوهش، از محاسن مطالعات آن است که به تشریح اهمیت، فواید و کارکردهای پیشینه پژوهش پرداختهاند، اما به دلیل قابل فهم نبودن راهنماها، عدم تشریح مسئله پژوهش و ارائه مطالب نامرتبط موجب سردرگمی مخاطب شدهاند. در دسته معیارهای ارزیابی پیشینه پژوهش، پژوهشها با تدوین معیارهایی جهت بررسی پیشینهها به پژوهشگران این امکان را دادهاند که منابع و مطالعات گذشته را با دیدگاهی عمیقتری مورد بررسی قرار دهند، اما این معیارها نیز گاه به دلیل گویا و قابل فهم نبودن مشکلاتی را برای پژوهشگران به ارمغان آورده است و در دسته تحلیل انتقادی پیشینهها، با اینکه در عنوان و متن پژوهشها قصد داشتهاند به بررسی تحلیل انتقادی بپردازند، اما آنها نیز نه تنها به تشریح کامل موضوع نپرداختهاند.نتیجه: نتایج نشان میدهد، پژوهشها توجه به بحث تحلیل انتقادی در پیشینههای پژوهش را مورد کمتوجهی قرار دادهاند و این مسئله نشاندهندهی آن است که پژوهشگران با دیدگاهی سطحی به این مسئله پرداختهاند و به عمق منابع و متون پیشینههای پژوهش نفوذ نکردهاند.
ناهید شاه ویسی؛ غلامرضا حیدری؛ ,وکیل احمدی
چکیده
پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینه ی پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد پنج رشته ی علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سالهای 1393 تا 1398 دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخت. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی، 140 عنوان پایاننامه مورد بررسی گرفت. ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینه ی پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد پنج رشته ی علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سالهای 1393 تا 1398 دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخت. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی، 140 عنوان پایاننامه مورد بررسی گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چکلیست بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مقایسه ی میانگین ها استفاده شد. در خصوص ساختار در رشته، رشته ی مشاوره بالاترین میانگین و رشته ی علوم سیاسی پایینترین میانگین را از نظر رعایت ساختار به خود اختصاص دادند. در بُعد محتوا بر حسب رشته، رشته ی علوم اجتماعی بالاترین میانگین و رشته ی روانشناسی پایین ترین نمره را کسب کردند. در ساختار بر حسب سال، هر اندازه پیشینه های پژوهش به سال 98 نزدیکتر شدند، وضعیت بهتری داشتند، و در محتوا نیز برحسب سال، هر چه به سال 98 نزدیک شده، وضعیت ضعیف تری داشتند، این بدان معناست که پیشینه های پژوهش در سالهای 93 و 94 وضعیت بهتری داشتند. همچنین یافته ها بیانگر جایگاه دوم رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی در بین سایر رشته ها بود. در این رشته از لحاظ ساختار بر حسب سال، سال 95 و از لحاظ محتوا نیز بر حسب سال، سال 93 در بین دیگر سال ها وضعیت بهتری داشت. نتایج بیانگر آن بود که با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده، پیشینه های پژوهش از لحاظ ساختار در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار داشتند، اما از لحاظ محتوا ضعیف، و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.