فائقه محمدی؛ رحیم پوری
چکیده
پژوهش کیفی حاضر، ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﺧﻼﻗﻴﺖ و ﻧﻮآوری در کتابخانههای دانشگاهی از دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺘﺎﺑﺪاران داﻧﺸﮕاه تبریز هست. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی و کتابخانههای وابسته به دانشگاه تبریز هستند که نمونه موردپژوهش، از بین این افراد، به روش هدفمند از نوع گلوله برفی بهدستآمده و ...
بیشتر
پژوهش کیفی حاضر، ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﺧﻼﻗﻴﺖ و ﻧﻮآوری در کتابخانههای دانشگاهی از دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺘﺎﺑﺪاران داﻧﺸﮕاه تبریز هست. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی و کتابخانههای وابسته به دانشگاه تبریز هستند که نمونه موردپژوهش، از بین این افراد، به روش هدفمند از نوع گلوله برفی بهدستآمده و شامل 14 کتابدار است. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شدهاست. بر اساس یافتهها، عوامل کلیدی مؤثر در ایجاد خلاقیت و نوآوری در کتابخانههای دانشگاهی از دیدگاه کتابداران دانشگاه تبریز به سه دسته عوامل فردی، عوامل سازمانی و ویژگیهای ایده تقسیم میشود. عوامل فردی شامل مواردی از قبیل داشتن روحیه نوآوری و خلاقیت، داشتن انگیزه ارائه ایده خلاق، داشتن تحصیلات مرتبط با شغل توسط کارکنان و مدیران، داشتن روحیه ریسکپذیری است. عوامل سازمانی دربرگیرنده دو عامل پشتیبانی از ایدههای کتابداران و تخصیص بودجه است. همچنین عامل ویژگیهای ایده شامل عواملی چون مقرونبهصرفه بودن، هماهنگی با اهداف کتابخانه، قابلیت دیده شدن توسط سایر افراد و سازمانها، قابلیت اجرایی ایده در محیط کتابخانه است. از نتایج این پژوهش، چنین برمیآید که استقبال مدیران کتابخانهها از ایدههای کتابداران، باعث ایجاد انگیزه در کتابداران خلاق میگردد، لذا پیشنهاد میشود جهت پویایی هرچه بیشتر کتابخانهها، مدیران کتابخانه از ایدههای خلاقانه کارکنانشان استقبال نموده و سعی در اجرایی کردن آنها نمایند. همچنین ازآنجاکه عملی کردن ایدهها نیازمند حمایت مالی سازمان مادر است، لذا لازم است مدیران کتابخانه جهت تخصیص بودجه کافی به کتابخانهها در راستای اجرایی نمودن ایدهها با رایزنی با مدیران مافوق و توجیه نمودن آنان بتوانند بودجه کافی برای کتابخانه دریافت کنند تا بتوانند با عملی ساختن ایدههای خلاقانه، بهرهوری از کتابخانه را بالا ببرند.
افسانه عباسی؛ فائقه محمدی؛ لیلا خلیلی؛ تراب نجاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران بود. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی بود. جامعه موردبررسی، کتابداران عمومی و نمونه موردمطالعه شامل 14 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر بود. دادهها به شیوه نمونهگیری هدفمند با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران بود. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی بود. جامعه موردبررسی، کتابداران عمومی و نمونه موردمطالعه شامل 14 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر بود. دادهها به شیوه نمونهگیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. َجهت تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. بر اساس یافتهها، مهمترین چالشها بر سر راه جذب نوسوادان به کتابخانههای عمومی، مواردی از قبیل چالشهای اجتماعی، چالشهای فردی، چالشهای مادی و فیزیکی، چالشهای انتشاراتی و چالشهای سازمانی میباشند. راهکارهای ارائه شده توسط شرکتکنندگان این پژوهش، جهت رفع چالشهای فوق نیز در چهار مقوله اصلی تبلیغات فرهنگی، ایجاد تسهیلات و امکانات در کتابخانهها برای نوسوادان، حمایتهای بیشتر کتابخانه از بخش نوسوادان و همکاری و هماهنگی سازمانها جهت حمایت از بخش نوسوادان کتابخانههای عمومی طبقه بندی شدهاند. بکار گیری راهکارهای پیشنهادشده در این پژوهش توسط کتابخانههای عمومی میتواند باعث جذب بیشتر بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی شود.