ثریا ضیایی؛ سیدجمال حقیرالسادات؛ امید علی پور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (خودکارآمدی و عزتنفس) و ویژگیهای موقعیتی (ارزیابی شناختی: تهدید در مقابل چالش) بر نگرش به اشتراکگذاری دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی خراسان رضوی پرداخته است. روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (خودکارآمدی و عزتنفس) و ویژگیهای موقعیتی (ارزیابی شناختی: تهدید در مقابل چالش) بر نگرش به اشتراکگذاری دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی خراسان رضوی پرداخته است. روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای 4 گانه مورداستفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش 310 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانهها است که بر اساس فرمول کوکران، پرسشنامه بین 172 کتابدار توزیع و درنهایت 141 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ – اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با خودکارآمدی بالا و عزتنفس بالا، نگرش مثبتتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ارتباط بین نگرش مثبتتر کتابداران با عزتنفس بالاتر به مدیریت دانش و همکاری در سازمان رد گردید. همچنین کتابدارانی که در موقعیتها، ارزیابی چالش دارند؛ نگرش مثبتتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. بالعکس کتابدارانی که در موقعیتها، ارزیابی تهدید دارند؛ نگرش مثبت کمتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. بین خودکارآمدی و عزتنفس کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین بین نگرش به مدیریت دانش و همکاری در سازمان با سابقه کاری کتابداران و تحصیلات کتابداران نیز ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش تأثیر دو دسته ویژگیهای شخصیتی شامل عزتنفس و خودکارآمدی و همچنین ویژگیهای موقعیتی شامل ارزیابی شناختی تهدید و چالش در مواجهه با موقعیتها را بر نگرش کتابداران به مدیریت دانش تأیید نموده و نشان داد این عوامل میتواند پیشبینی کننده نگرش کتابداران به مدیریت دانش و همکاری در اشتراک دانش باشد.