امیررضا اصنافی؛ مریم پاکدامن نایینی؛ سمانه برجی
چکیده
این پژوهش با هـدف اصلـی ارائۀ الگـــوی پیشنهـــادی برای نرمافزار استخـــــراج و آرشیــو داده از رسانههـایاجتماعـی تدوین شد. در پژوهش حاضر ضمن مطالعۀ کتابخانهای درخصوص استخراج داده و آرشیوسازی رسانههای اجتماعی به بررسی نرمافزارهای تولید شده در این زمینه پرداخته شده است؛ در نهایت براساس سیاههوارسی تهیه شده، یک الگوی ...
بیشتر
این پژوهش با هـدف اصلـی ارائۀ الگـــوی پیشنهـــادی برای نرمافزار استخـــــراج و آرشیــو داده از رسانههـایاجتماعـی تدوین شد. در پژوهش حاضر ضمن مطالعۀ کتابخانهای درخصوص استخراج داده و آرشیوسازی رسانههای اجتماعی به بررسی نرمافزارهای تولید شده در این زمینه پرداخته شده است؛ در نهایت براساس سیاههوارسی تهیه شده، یک الگوی پیشنهادی از این نوع نرمافزارها ارائه گردید. این روند با همراهی متخصصان رسانههایهای اجتماعی در علم اطلاعات و دانششناسی انجام گرفت. در این پژوهش، گردآوری اطلاعات، به روش مطالعة اسنادی و پیمایشی تحلیلی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. با نمونهگیری هدفمند و رصد افراد مطلع، تعداد ۳۱ نفر از متخصصان رسانههایهای اجتماعی در علم اطلاعات و دانششناسی انتخاب شدند. قابلیتهای بهدست آمده از نرمافزارها در قالب طیف لیکرت در اختیار متخصصان قرار گرفت و از آنها خواسته شد که میزان موافقت خود را با ضرورت وجود هر یک از این قابلیتها مشخص نمایند. برای بررسی بودن یا نبودن هر یک از قابلیتهای نرمافزارها از روش سیویآر[1]، بار عاملی اکتشافی و بار عاملی تأییدی استفاده شد. میزان پذیرش هریک از قابلیتها، با میانه ارزیابی(معیار سنجش میانة 3) شد. سپس، هریک از گویهها بر اساس میانگین موجود در آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. در مرحلۀ دوم سیویآر هر یک از قابلیتها، و در مرحلۀ آخر بار عاملی تأییدی و بار عاملی اکتشافی بررسی شد. پرسشهای پژوهش با استفاده از آزمون تیتک نمونهای بررسی شدند. قابلیتهای «امکان جستجوی پیشرفتۀ آرشیو»، «دستهبندی آرشیوها(مرورآسان)» و «ارائۀگزارشهای بصری» نمرۀ بالاتر از 50 و معیارهای «بازنشانی رکوردهای حذف شده»، «امکان ایجاد آرشیو باز برای دسترسی عام»، «اخذ گواهیهای اعتباری از نهادهای دولتی و خصوصی»، «دریافت نسخۀ کامل پس از پرداخت هزینه» و «نسخۀ دمو» نمرۀ کمتر از 50 را در سیویآر بهدست آوردند. تمامی قابلیتها بار عاملی تأییدی و اکتشافی بیشتر از 3/0 داشتند؛ بنابراین، در نظر گرفته شدند. اما با مقایسۀ بار عاملی قابلیتها با سیویآر امکان حذف قابلیتهایی با سیویآر کمتر از 50 وجود دارد. تمامی قابلیتهای تخصصی نرمافزارهای فعلی از دیدگاه متخصصان ضروری هستند. قابلیتهای «امکان جستجوی پیشرفتۀ آرشیو»، «دستهبندی آرشیوها (مرورآسان)» و «ارائۀگزارشهای بصری» مهمترین الزامات نرمافزارها ازدیدگاه متخصصان هستند. قابلیت «اخذ گواهیهای اعتباری از نهادهای دولتی و خصوصی» کمترین اهمیت را از دید متخصصان دارد. معیارهای «حذف خودکار آرشیوها در زمان تعریف شده»، «بازنشانی رکوردهای حذف شده»، «امکان ایجاد آرشیو باز برای دسترسی عام»، «اخذ گواهیهای اعتباری از نهادهای دولتی و خصوصی»، «حذف خودکار آرشیوها در زمان تعریف شده»، «دریافت نسخۀ کامل پس از پرداخت هزینه» و «نسخۀ دمو» میتوانند از قابلیتهای نرمافزار حذف شوند. البته در بررسی نرمافزارهای فعلی استخراج داده از رسانههای اجتماعی، مشاهده شد که برخی از این قابلیتها دارای اهمیت بالایی است. قابلیت «امکان ذخیره سازی محلی» توسط متخصصان به سیاههوارسی نهایی اضافه گردید. [1] CVR
مریم طاوسی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم واقع در شهرهای بزرگ ایران شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز و ۱۶ وبگاه کتابخانه دانشگاهی واقع در ایالت متحده آمریکا بودند. مطالعه با روش پیمایشی توصیفی و به صورت مقطعی در بازه زمانی سه ماهه ی فوریه، مارس و آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی با ابزار مشاهده مستقیم در پایگاه هوشمند تحلیل رفتارکاربران «سیمیلاروب» انجام شد. یافتهها نشان داد در ایران میزان %19 و در ایالت متحده آمریکا میزان %100 از کل تعداد وبگاههای کتابخانههای دانشگاهی، از طریق رسانههای اجتماعی، کاربران را جذب کرده بودند. میزان بازدیدکاربران(کلیک) به وسیله رسانههای اجتماعی از وبگاه کتابخانههای دانشگاهی در ایران حداکثر تا %30 از کل بازدیدها از وبگاه کتابخانه مشاهده شد که این رقم در مورد ایالت متحده آمریکا حداکثر تا %1 از کل بازدیدها بود( به استثنای وبگاه کتابخانه دانشگاهی ام آی تی که این رقم %11 مشاهده شد). به ترتیب اولویت، رسانههای اجتماعی «فیس بوک»، «یوتیوب»، «توییتر»، «ردیت»، «ریسرچگیت» و «پینترست» به عنوان برترین رسانههایی که وبگاه کتابخانههای دانشگاهی امریکا از طریق آنها، بازدید وبی، کسب مینمایند، شناسایی شدند.