ابوالفضل خسروی؛ غلامرضا امیری؛ مهدی امیری
چکیده
در اقتصاد، دانش بهعنوان مهمترین تولید محسوب میشود و از آن بهعنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها نام برده میشود. همچنین اثربخشی سازمانی را میزان دستیابی به اهداف سازمانی میدانند. هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت دانش و فرایندهای آن بر اثربخشی سازمانی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی به روش پیمایشی بوده و جامعه آماری ...
بیشتر
در اقتصاد، دانش بهعنوان مهمترین تولید محسوب میشود و از آن بهعنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها نام برده میشود. همچنین اثربخشی سازمانی را میزان دستیابی به اهداف سازمانی میدانند. هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت دانش و فرایندهای آن بر اثربخشی سازمانی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی به روش پیمایشی بوده و جامعه آماری مدیران تمام شعب شرکتهای بیمه شهر اصفهان که بهصورت نمونهگیری سرشماری با حجم 72 نفر انتخاب شدند، بودند. برای جمعآوری داده از دو پرسشنامه با طیف لیکرت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که 857/0 درصد از پراکندگی اثربخشی سازمانی مربوط به فرایندهای مدیریت دانش است. نتایج آماری تأثیر تمام ابعاد مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی به جر کاربرد دانش را تأیید نمود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش نتیجه میگیریم که طراحی ساختار دانشمدار در سطوح شرکتهای بیمه در شهر اصفهان، در بهبود وضعیت اثربخشی این شرکتها مؤثر خواهد بود.