حمیدرضا سعیدنیا
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود. روش: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانههای عمومی بود که 120 نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود. روش: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانههای عمومی بود که 120 نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر اساس مدل کانو بوده است. روایی آن از دید اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل دادهها از جدول ارزیابی مدل کانو، نرمافزار اکسل و آمار توصیفی و برای تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ (82/0 a=) استفاده شد. یافتهها: ابتدا به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی پرداخته شد، سپس تعداد 72 خدمت شناساییشده در معیار اجباری (33 خدمت)، معیار تکبعدی (16 خدمت)، معیار جذاب (18 خدمت) و معیار بیتفاوت (5 خدمت) دستهبندی شد. لازم به ذکر است که هیچ خدمتی در دسته معیار معکوس قرار نگرفت. بیشتر خدمات اجباری و تکبعدی در مؤلفههای محتوایی و بیشتر خدمات جذاب در مؤلفههای فناوری وب وجود داشتند. بحث و نتیجهگیری: بیشتر خدمات شناساییشده در این پژوهش در وبسایتهای کتابخانههای عمومی مطرح جهان قرار داشتند که انتظار میرود طراحان و کتابداران کتابخانههای عمومی در طراحی سایت کتابخانه خود از آن استفاده کنند. هرچند در بعضی موارد نظرات کتابداران و طراحان سایت نظراتی کاربردی بود اما موردتوجه و انتخاب کاربران کمتر قرار گرفت که دلیل این موضوع عدم آشنایی کاربران از موضوعات تخصصی طراحی وبسایتها است. در انتها پیشنهادهایی برای جذب مخاطب و علاقهمند کردن کاربران وبسایتهای کتابخانههای عمومی بر اساس نتایج پژوهش ارائه شده است.